Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidlerRuner?

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidler
Heksepusen er moderator.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Chi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 16 Mai 2005 16:38
18

Runer?

Innlegg av Chi »

Jeg var på biblioteket i dag og så en bok som handlet om spåing med runer. Fikk ikke lånt med meg boken, driver med eksamens prosjekt, som skal være ferdig til torsdag, skjønner dere (Brrr.... Gruer meg... Men det går nok bra...), og da har jeg ikke tid til å lese denne noe annet en på det.
  • Noen som vet hva disse runene er?

    Hvordan virker de?

    Noe alla tarot?

    Kanskje noen som kan forklare?

Koz og klemz fra en veldig nysgjerrig Chi

Det er mer mellom himmel og jord
enn de fleste tror.

http://www.magical.moo.no
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
>wiz

Innlegg av >wiz »

Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
maie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 58
Startet: 22 Mai 2005 20:55
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av maie »

Fra gammelt av mente mange at runene var magiske... man hadde små steiner eller beinbiter med forskjellige runer på i en pose av skinn og trakk opp en rune for å få svar på forskjellige problemstillinger... alle runene hadde hver sin betydning...
Det fins faktisk å få kjøpt forskjellige typer av disse runeposene nå også.
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 15 Mai 2008 15:09
15
Blitt takket: 1 gang

Re: Runer?

Innlegg av Loddfavne »

Tror det er noe i Edda om runer. Det er bare å ta ei grein, skjære den i biter. Farge den i noe og kaste den i en sirkel. Da skal runene tre frem, og fremtiden bli klarere.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: Runer?

Innlegg av puma/f »

Chi skrev:Jeg var på biblioteket i dag og så en bok som handlet om spåing med runer. Fikk ikke lånt med meg boken, driver med eksamens prosjekt, som skal være ferdig til torsdag, skjønner dere (Brrr.... Gruer meg... Men det går nok bra...), og da har jeg ikke tid til å lese denne noe annet en på det.
  • Noen som vet hva disse runene er?

    Hvordan virker de?

    Noe alla tarot?

    Kanskje noen som kan forklare?

Koz og klemz fra en veldig nysgjerrig Chi

Det er mer mellom himmel og jord
enn de fleste tror.

http://www.magical.moo.no
Runer er på en måte likt tarot kort men de er færre og hver enkelt rune kan ha mere enn en mening. Så det kreves trening for og lære å lese de rett, men det gjør det i grunn med tarot også. Husk det er lov og bomme noen ganger, øvelse gjør mester :mozilla_wink:
Det du skal huske på er at du ikke skal ha noen blank rune med! Det er lagt til i moderne tid, så kjøper du runesteiner så legg den ut eller ha den som en resverve stein.

Mange bruker runesteiner, eller er faktisk einer ( brisk ) genialt om du vil bruke tre.
mine har jeg tenga i papp og klipt ut men de funker læll som bare rakkern. Har ikke samvittighet nå til og bytte de ut. Det er viktigere og respektere runnene og kraften i de enn hva de er laget av

og som nevt oppi her arild hauge siden er lur å lese litt på.

Lykke til

Puma/f
Antall ord: 275

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Runer?

Innlegg av Heksepusen »

Chi skrev:Jeg var på biblioteket i dag og så en bok som handlet om spåing med runer. Fikk ikke lånt med meg boken, driver med eksamens prosjekt, som skal være ferdig til torsdag, skjønner dere (Brrr.... Gruer meg... Men det går nok bra...), og da har jeg ikke tid til å lese denne noe annet en på det.
  • Noen som vet hva disse runene er?

    Hvordan virker de?

    Noe alla tarot?

    Kanskje noen som kan forklare?
Koz og klemz fra en veldig nysgjerrig Chi

Det er mer mellom himmel og jord
enn de fleste tror.

http://www.magical.moo.no
Jeg ser nok at jeg er litt sent ute men velger å svare for det.
Runer er egentlig det eldste skriftspråke vi har her i norden.
Før man brukte runer til spå dom så var det Terniger som var laget av ben eller eller penpiper som ble brukt til spådom.

Du kan si at runene virker nesten som en blanding av tarot og terninger.
Slik vi kjenner runespåingen i dag er den veldig lik tarot vi har samme oppsette og samme metoden, men slik dem ble bruk på den tiden så virker dem mer som terningen. De har samme felles oppsett i spåingen.
Det beste opp sette for å legge runer er verdensveven denn stammer tilbake til terningen og benpipen.
Antall ord: 228
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Runer?

Innlegg av Nephandi »

Det er mange måter å bruke runer på, men de vaneligste måtene å spå i runer på i dag ligner ja mye på hvordan man spår med for eksempel Tarot, runene har betydninger og så tolker man de betydningene etter spørsmål og etter hvilke runer som ligger ved siden av hverandre og så videre. Noen bruker også runer til magi, med å risse inn runer i noe for å tiltrekke seg det runen står for eller å fjerne det runen står for, eller det blir brukt sammen med andre ritualer som en måte å bruke symboler for å hjelpe et magisk rituale.

Vi vet ikke så mye om runene ble brukt til spåing i Viking tiden, vi tror det, men vi har ingen beviser, ingen av rune inskripsjonene vi har funnet har handlet om spåing og/eller magi, men vi tror at de ble brukt til begge deler og det er mye indirekte viten som tyder på dette.

Vaneligvis nå du begynner å spå med runer så skaffer du deg et sett og en instruksjons bok og så lærer du deg å bruke dem som du ville ha brukt Tarot. For ritualer kan du forsøke dette, finn en oversikt over runer på nett, så ta et te lys og rip inn en rune som representerer det du forsøker å oppnå. Tenn lyset og stå en stund og se for deg at runen trekker til seg ønsket ditt og gjør det virkelig for deg. La lyset om mulig få brenne helt ned i en trygg holder.
Antall ord: 259
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links