Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisAteister utvikler seg raskere?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

>wiz

Ateister utvikler seg raskere?

Innlegg av >wiz »

Vil de ikke det? Så sant de lever sånn nogenlunde ordentlig.

Kristne er snille for de er redde for helvete.
New-agere prøver å bli kvitt karma.

Alle religiøse grupper har et mål de skal oppnå og i bakgrunnen lurer en trussel.

En ateist som er snill og greit må jo være noe av det ærligste vi har. Dem gjør det mer av de rette grunnene og stiger fortest?

Innen visse områder vel og merke. Utvikling handler jo også om bevissthet.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Ateister utvikler seg raskere?

Innlegg av Hecate »

>wiz skrev: New-agere prøver å bli kvitt karma.
Meg du sikter til, eller? :mozilla_cool:
Antall ord: 16
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Hehehe... Jeg tror ikke personlig tro har noen innvirkning på hvor raskt man utvikler seg innen det åndelige, for det handler som sagt om å finne seg selv og sin egen essens. Det finnes mange kristne åndelige som arbeider innover, samtidig som mange ateister arbeider med seg selv. Kanskje blir begge grupper omvendt når de "finner seg selv"? ;)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Re: Ateister utvikler seg raskere?

Innlegg av >wiz »

Heia skrev:
>wiz skrev: New-agere prøver å bli kvitt karma.
Meg du sikter til, eller? :mozilla_cool:
Jeg brukte bare det ordet. Sikkert fordi du nevnte det her om dagen, men folk er jo så livredde for 3 ganger reglen...
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

3 ganger regelen, er ikke det wicca da?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Horus^ skrev:3 ganger regelen, er ikke det wicca da?
jo, men det er mange her inne som bruker den. Jumbo, ToneG, eireen for nevne noen få.
Litt spiritisme her og wicca der og halleluja jesus så har vi paranormal. Litt generaliserende, men den 3 ganger reglen har virkelig fått fotfeste innenfor spiritismen. Men det er jo igrunn ikke så mange spiritister her heller.

De fleste tror på ånder og hjelpere og reinkarnasjon. Det er ytterst få her som har et religiøst forhold til dette, men det er jo en annen diskusjon egentlig.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Hehe.. Mye god suppe her inne altså? :mozilla_tongue:
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CandyMilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 194
Startet: 14 Des 2004 21:29
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av CandyMilla »

Jeg har tenkt samme greia faktisk. Men ateistene, de har vel også en slags agenda for hvorfor de er snille og greie. Det er vel ytterst få som faktisk gir av seg selv uten å vinne på det. Og med vinning mener jeg også den gode følelsen man får ved å hjelpe andre. For hvorfor hjelper vi egentlig? Mange sier jo at "jeg hjelper andre fordi det får MEG til å føle meg bra" Man hjelper selvfølgelig for andres skyld også, men når man tenker etter, så føler man seg som oftest skikkelig bra hvis man virkelig har gjort noe godt for noen andre. Og det er også helt normalt, og heller ikke noe galt i det, så på den måten kan man egentlig tenke at alle er egoistiske. For å sette det på spissen :)
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

CandyMilla skrev:Jeg har tenkt samme greia faktisk. Men ateistene, de har vel også en slags agenda for hvorfor de er snille og greie. Det er vel ytterst få som faktisk gir av seg selv uten å vinne på det. Og med vinning mener jeg også den gode følelsen man får ved å hjelpe andre. For hvorfor hjelper vi egentlig? Mange sier jo at "jeg hjelper andre fordi det får MEG til å føle meg bra" Man hjelper selvfølgelig for andres skyld også, men når man tenker etter, så føler man seg som oftest skikkelig bra hvis man virkelig har gjort noe godt for noen andre. Og det er også helt normalt, og heller ikke noe galt i det, så på den måten kan man egentlig tenke at alle er egoistiske. For å sette det på spissen :)
Dette her er veldig sant, og sålenge man hjelper andre kun for egen vinning, så har man ikke kommet noe lengre med seg selv. Man må være klar over hvilke motiv man har for de gjerningene man gjør i dagliglivet og det hører med til å være bevisst dine handlinger overfor andre. Hjelper man noen uten tanke på egen vinning, så har man gjort en god gjerning. Men sålenge vi har Egoet i oss, så vil det alltid underligge en form for "egoistisk" handling i det vi gjør.
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

CandyMilla skrev:Jeg har tenkt samme greia faktisk. Men ateistene, de har vel også en slags agenda for hvorfor de er snille og greie. Det er vel ytterst få som faktisk gir av seg selv uten å vinne på det.
Det ser ut til at du har et negativt bilde på de menneskelige egenskaper.
Og med vinning mener jeg også den gode følelsen man får ved å hjelpe andre. For hvorfor hjelper vi egentlig? Mange sier jo at "jeg hjelper andre fordi det får MEG til å føle meg bra" Man hjelper selvfølgelig for andres skyld også, men når man tenker etter, så føler man seg som oftest skikkelig bra hvis man virkelig har gjort noe godt for noen andre. Og det er også helt normalt, og heller ikke noe galt i det, så på den måten kan man egentlig tenke at alle er egoistiske. For å sette det på spissen :)
Det er forskjell på hensikten med det en gjør.
Dersom hensikten er å oppnå noe selv, er jeg enig med deg, men ikke glem at mange gjør noe for å hjelpe andre, uten å oppnå noe selv.

Selv har jeg gjort mange ting, for å hjelpe andre, og mer eller mindre overraskende oppdaget i ettertid hvordan det beriket mitt liv. Andre ganger har jeg hjulpet andre med tanke på egne fordeler som kan komme i ettertid.

Ingen av mine gjerninger handler om å skaffe meg plass noe sted når jeg dør, eller fordeler til neste liv.
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

Utvikler seg mot hva da..? For ateistene tror vel ikke at de utvikler seg "mot" noe som helst? Eller?
Antall ord: 19
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Myntenes Dronning skrev:Utvikler seg mot hva da..? For ateistene tror vel ikke at de utvikler seg "mot" noe som helst? Eller?
Det kan de. Ateister tror ikke på noen guder, men de kan godt tro på reinkarnasjon, ånder, sjel og mye mer.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

BA skrev:
Myntenes Dronning skrev:Utvikler seg mot hva da..? For ateistene tror vel ikke at de utvikler seg "mot" noe som helst? Eller?
Det kan de. Ateister tror ikke på noen guder, men de kan godt tro på reinkarnasjon, ånder, sjel og mye mer.
Ok! Var usikker på definisjonen. :mozilla_smile:
Antall ord: 52
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Ateister utvikler seg raskere?

Innlegg av snuppedilla »

>wiz skrev:Vil de ikke det? Så sant de lever sånn nogenlunde ordentlig.

Kristne er snille for de er redde for helvete.
New-agere prøver å bli kvitt karma.

Alle religiøse grupper har et mål de skal oppnå og i bakgrunnen lurer en trussel.

En ateist som er snill og greit må jo være noe av det ærligste vi har. Dem gjør det mer av de rette grunnene og stiger fortest?

Innen visse områder vel og merke. Utvikling handler jo også om bevissthet.
En absolutt snodig og morsom tanke.. jeg fabler litt nå jeg... :D
Antall ord: 100
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CandyMilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 194
Startet: 14 Des 2004 21:29
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av CandyMilla »

BA skrev:
CandyMilla skrev:Jeg har tenkt samme greia faktisk. Men ateistene, de har vel også en slags agenda for hvorfor de er snille og greie. Det er vel ytterst få som faktisk gir av seg selv uten å vinne på det.
Det ser ut til at du har et negativt bilde på de menneskelige egenskaper.
Og med vinning mener jeg også den gode følelsen man får ved å hjelpe andre. For hvorfor hjelper vi egentlig? Mange sier jo at "jeg hjelper andre fordi det får MEG til å føle meg bra" Man hjelper selvfølgelig for andres skyld også, men når man tenker etter, så føler man seg som oftest skikkelig bra hvis man virkelig har gjort noe godt for noen andre. Og det er også helt normalt, og heller ikke noe galt i det, så på den måten kan man egentlig tenke at alle er egoistiske. For å sette det på spissen :)
Det er forskjell på hensikten med det en gjør.
Dersom hensikten er å oppnå noe selv, er jeg enig med deg, men ikke glem at mange gjør noe for å hjelpe andre, uten å oppnå noe selv.

Selv har jeg gjort mange ting, for å hjelpe andre, og mer eller mindre overraskende oppdaget i ettertid hvordan det beriket mitt liv. Andre ganger har jeg hjulpet andre med tanke på egne fordeler som kan komme i ettertid.

Ingen av mine gjerninger handler om å skaffe meg plass noe sted når jeg dør, eller fordeler til neste liv.
Nå var det ikke heller det jeg mente... Jeg mente bare at man selv får en bedre selvfølelse ved å hjelpe andre. Jeg sa også at jeg satt dette på spissen. Jeg har heller ikke et negativt bilde på menneskelige egenskaper. Men man trenger ikke være mer enn en idiot for å forstå at VELDIG mange av menneskene gjør gode gjerninger for personlig vinning
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links