Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskristendommens manipulering

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
LilleFm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 12 Des 2005 17:30
18
Blitt takket: 2 ganger

kristendommens manipulering

Innlegg av LilleFm »

Jeg tenkte her en dag.
(Ja, se! jeg kan det óg - flink jeg :) )
Nå husker jeg ikke nøyaktig hva jeg tenkte - jeg hadde nemlig satt meg opp en hel, lang liste og sånt om dette.
Men jeg husker bare hovedsaken;
- Hvordan Kristendommen sakte tar over.
Tenk; Muslimer, Buddhister, osv.. De tror vel ikke på Jesus og hans "Død og oppstandelse"
Hvorfor er de da i år 2006?
Hvorfor godtar folk som ikke tror på Jesus at vi faktisk lever så godt som etter det Gud og jesus liksom har bestemt..?
Mulig at jeg er trangsynt nå - men tenk selv!
Det er greit at kristendommen er det største religionen, men hvorfor blir man tråkket på?

Hvorfor tror vi forresten på forskjellige guder..?
religion er bare en støttepåle til vi har lært å gå selv - Hvorfor kriger vi om det?
Allah og Gud er jo en og samme personen, bare med forskjellige navn.

Hvorfor skal Tro skape sånt et helvete? (sorry språkbruk..)
Jeg mener..
Hvorfor river man ned et land bare på grunn av et par dustete tegninger? Hvorfor ikke bare tegne tilbake og ferdig med det..?

Jeg har mer, men en viss mamma fikk meg til å komme ut av det..
Skal komme tilbake til det når jeg.. kommer på det og har tid.


Hva mener du om Religion, Krig og Fanatiske Guder?
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mjølnir
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 72
Startet: 13 Mar 2006 03:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Midgard

Re: kristendommens manipulering

Innlegg av Mjølnir »

LilleFm skrev:Jeg tenkte her en dag.
(Ja, se! jeg kan det óg - flink jeg :) )
Nå husker jeg ikke nøyaktig hva jeg tenkte - jeg hadde nemlig satt meg opp en hel, lang liste og sånt om dette.
Men jeg husker bare hovedsaken;
- Hvordan Kristendommen sakte tar over.
Tenk; Muslimer, Buddhister, osv.. De tror vel ikke på Jesus og hans "Død og oppstandelse"
Hvorfor er de da i år 2006?
Hvorfor godtar folk som ikke tror på Jesus at vi faktisk lever så godt som etter det Gud og jesus liksom har bestemt..?
Mulig at jeg er trangsynt nå - men tenk selv!
Det er greit at kristendommen er det største religionen, men hvorfor blir man tråkket på?

Hvorfor tror vi forresten på forskjellige guder..?
religion er bare en støttepåle til vi har lært å gå selv - Hvorfor kriger vi om det?
Allah og Gud er jo en og samme personen, bare med forskjellige navn.

Hvorfor skal Tro skape sånt et helvete? (sorry språkbruk..)
Jeg mener..
Hvorfor river man ned et land bare på grunn av et par dustete tegninger? Hvorfor ikke bare tegne tilbake og ferdig med det..?

Jeg har mer, men en viss mamma fikk meg til å komme ut av det..
Skal komme tilbake til det når jeg.. kommer på det og har tid.


Hva mener du om Religion, Krig og Fanatiske Guder?
Jeg er ikke kristen og lever ikke etter kristen tro. Kristendommen er fæle greier og den har ødelagt mang en kultur opp igjennom tiden. Det gjør den forøvrig i dag også.
Og dette med tegningene: Personlig syntest jeg at de var morsomme. Men mange fanatikere ser hele tiden etter noe å krige om. Skikkelig såret ble de nok ikke.
Men det er så... man burde da kunne ha litt humor. Det er greit nok at visse ting ikke bør spøkes med, men èn religion skal ikke styre et land som ikke har den religionen.
Etter den reaksjonen som kom ifra mange muslimer, så blir jo tegningene nesten rettferdig gjort.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi tror på forsjellige guder:
Vi kan jo ta kristendommen da. Alle ting tyder på at den ikke har oppstått i norden hvertfall. Og at den ikke hører til her. Samme med islam. Den har oppstått lenger ned på kontinetet og passer best der, ettersom handlingen i bibelen er lagt dit.
Her i norden er jo det den opprinnelige nordiske troen som egentlig hører hjemme her. Troen er tilpasset nordens forhold. Så det har nok mye med kulturen å gjøre og hvordan landskapet er som gjør at folk tror forsjellig.

Men hvem vet, kansje alle religionenes guder og gudinner eksisterer. Og at det ikke er noen religion som er den eneste rette.

Bare tanker...
Antall ord: 475
Universets evige kamp for å gjennvinne likevekt er fasinerende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMFLEX
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 426
Startet: 23 Nov 2005 03:14
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo, Helsfyr

Re: kristendommens manipulering

Innlegg av BMFLEX »

LilleFm skrev: Tenk; Muslimer, Buddhister, osv.. De tror vel ikke på Jesus og hans "Død og oppstandelse"
Hvorfor er de da i år 2006?
Hvorfor godtar folk som ikke tror på Jesus at vi faktisk lever så godt som etter det Gud og jesus liksom har bestemt..?
Det er forskjellige kalendere, visst det er det du mener.
Man sier heller ikke før og etter jesu fødsel lenger. Det korrekte er visstnok før\etter "vår tidsregning" (noe i den duren).
Antall ord: 84
Life is cruel, why should the afterlife be any different?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

nå er ikke jeg den som kan mest om religioner, men jeg har da tenkt meg noen tanker rundt temaet...

som nevnt her, så er vel religioner tilpasset miljøet vi lever i, selv om vi nå henger litt etter... kan jo ikke si de største religionene i dag er helt up to date i forhold til hvordan vi lever. men religioner har vært i forandring fra gammelt av, nye har kommet til og gamle er blitt byttet ut, og mye er rett og slett blitt forandret på for å "passe" inn. hva som er riktig er det jo ingen som vet med sikkerhet. men tar vi de største religionene, så er det jo denne ene guden, som mennesket tillegger forskjellig historie og navn. men er de egentlig så ulike i ugangspunktet...? jeg personlig vil tro de sitter på hver sin gresstue og tilber noe som egentlig er det samme med arogansen godt trøkt nedover øra. for det er aroganse og sjalusi som skaper konfliktene...

når det gjelder de tegningene som blir nevnt her, så var vel det egentlig bare et påskudd for å få lov til endelig å reagere... der var det noe synlig å ta tak i. for konfliktene mellom muslimske land og vesten har vel ligget der å gnagd under matta lenge. dette var altså bare den berømte dråpen.

hadde mennesker rundt om akseptert at vi faktisk er forskjellig, lever forskjellig og tror forskjellige på forskjellige ting, hadde verden blitt ganske så annerledes. hva som gjør at de religiøse ikke kan akseptere at andre har annen tro en dem, jeg vet ikke. men kristendommen har jo ikke så rent lite blod på samvittigheten de heller. jeg personlig hadde nok hatt mer tiltro til religioner hadde de handlet om kjærlighet, varme, tilgivelse osv. men religioner som egger til krig, er liksom ikke helt min greie. likevel, så er det vel ikke religionene i seg selv som er synderne, det er vel de som skaper religioner og menneskene som tolker det de ønkser selv...

dette ble sikkert litt rotete og merkelig formulert. håper jeg fikk frem det jeg mente i alle fall... litt tidlig på morgenen enda... :D
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Noen som så denne dokumentaren om denne kristne sekten i Oslo? Gikk i går kveld.
Helt utrolig hvordan disse lederne hjernevasker folk og tar makta.

Mer utrolig er det at mennekser lar seg lure på denne måten :mozilla_undecided:
Antall ord: 39
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

Lone skrev:Noen som så denne dokumentaren om denne kristne sekten i Oslo? Gikk i går kveld.
Helt utrolig hvordan disse lederne hjernevasker folk og tar makta.

Mer utrolig er det at mennekser lar seg lure på denne måten :mozilla_undecided:
:mozilla_frown: har gått glipp av no, kjønner jeg... noen må nok legge inn programblad her inne skal jeg få med meg slikt. eller i allefall hinte litt om bra program! ser så ekstremt lite på tv, at programoversikt er ikke å oppdrive i huset... :mozilla_oops:

kansje du kan oppdatere meg lone...??? :mozilla_kiss:
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Ja.

Disse lederen ble jo behandlet for guder. Ja barn som voksen. Det ble fortalt hvordan datteren til lederen fikk egne tjenere som t o m måtte gre håret hennes. Folk gav bort 10 % av lønna si. Ja det var mange grådigheter ute å gikk :mozilla_yell:

Hvordan kan slikt oppstå med normale mennesker da :mozilla_undecided:
Antall ord: 56
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

Lone skrev:Ja.

Disse lederen ble jo behandlet for guder. Ja barn som voksen. Det ble fortalt hvordan datteren til lederen fikk egne tjenere som t o m måtte gre håret hennes. Folk gav bort 10 % av lønna si. Ja det var mange grådigheter ute å gikk :mozilla_yell:

Hvordan kan slikt oppstå med normale mennesker da :mozilla_undecided:
huff! ja, ikke akkurat nytt det med hjernevasking i enkelte sekter... hårreisende hva mennesker får seg til å gjøre og tro på. slike tilfeller skaper jo enda større avstand til religion for den ikke religiøse og da...
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Ja.
Jeg er oppvokst med en valig barnetro. Litt søndagsskole å sånn, men der gikk grensa. Egentlig er jeg glad for en barndom m slike frie tøyler. Ingen som kommanderet og skulle legge vei..
I dag føler jeg sjøl at jeg står godt. Heldigvis :mozilla_smile:

Jeg kan huske naboen vår som alltid skulle være så kristen og litt til. Ja hele familien utad.. helt til mørket kom til.. å det var totalt vanningsforbud! Eneste i nabolaget som snek i skumringen var den mest kristne :mozilla_smile:

Merkelig vettu!
Antall ord: 96
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Det jeg skulle frem til er at kristne er ikke bedre enn alle andre! I noen tilfeller er det enda grådigere å :mozilla_tongue:
Antall ord: 22
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

Lone skrev:Det jeg skulle frem til er at kristne er ikke bedre enn alle andre! I noen tilfeller er det enda grådigere å :mozilla_tongue:
selfølgelig, de er mennesker ja. men det er jo ofte de med sterk dobbeltmoral og fanatikerene man legger merke til, akkurat som i andre grupper. det er jo de som utmerker seg da og ofte blir fremstilt i media osv... og DE bygger jo ikke akkurat bro mellom folkegrupper.
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Hm..
Det er synd at kristendommen skal ødelegge så mye som den gjør. Merkelig hvor mye makt den har egentlig.
En tro skal jo skape trygghet. Ikke frykt..
Antall ord: 29
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

det er vel ikke religionene i seg selv som skaper frykt tror jeg. mer mennesker som tolker, legger til og trekker fra der det passer dem best. men som sagt, er ikke noen ekspert på dette emnet... bare mine små tanker.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sivastar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 146
Startet: 02 Jan 2006 17:51
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av sivastar »

Religion er roten til alt ondt...
Antall ord: 6
Vær forandringen, og du vil se verden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Å på delt førsteplass.. menneskene :mozilla_wink:
Antall ord: 7
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links