Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheter"Strange trumpetsounds"

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

"Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

.. den der skumle trumpetlyden fra himmelen, hadde vi ikke en tråd om den? Jeg finner den ikke igjen.
[youtube]/_57ht7Ob8nc[/youtube]

Mest eldre opptak i filmen (^) men det legges stadig ut klipp fra hele verden. Er det noen her hjemme som har hørt den?
.. og litt mer spesifikt, er det noen i Oslo/ Osloområdet som har hørt noe "rart" i dag? :ooom

Jeg vet at det har vært noen lyder i Oslo i dag. Spørsmålet er hva slags. Pratet med en som ringte bare for at jeg måtte høre på "den rare lyden". Men jeg hørte jo ikke noe.. men det var flere som kikket opp, både gående og folk som hang ut av vinduene.

Lyden ble beskrevet som "tåkelur", sånn som de store båtene bruker. Men lyden kom fra feil retning i så måte da den hørtes ut til å komme fra Nordmarka.. :)
Dette var i 15- tiden i dag.
Antall ord: 166
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Vortex »

Har sett utallige av disse klippene tidligere, og må innrømme at det er rimelig merkelig. Mange der ute påstår at det er "H.A.A.R.P" som er skyld i dette. Og kanskje er det faktisk det? Men så langt jeg vet er det bare påstander uten noen form for dokumentasjon som faktisk støtter oppunder disse påstandene. Er jo som kjent lett å rope det samme som "alle" andre. ;)


Har ikke hørt noe selv i dag, men jeg bor et stykke fra Oslo.

Bilde
Antall ord: 90
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spaden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 35
Startet: 09 Okt 2015 00:51
8
Har takket: 23 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Spaden »

Jeg har hatt vinduet åpent mot Oslofjorden idag. Jeg tror at jeg bor nærme nok Oslo til å høre en sånn lyd, i alle fall som vannet kan bære, men jeg har ikke hørt noe utenom det vanlige.. :dontknow
Jeg vil også høre sånne mystifystiske lyder! Men nå er det ministorm ute, så jeg får nyte lyden av den mens jeg venter på at noe mer spennende skal dukke opp. :popcorn
Antall ord: 76
If I had a dollar for every time I got distracted, I wish I had a puppy.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Når jeg ble oppringt var det først bekymring relatert til flyalarm. "Pleier de å ha sånne alarmprøver på søndager?". Så lyden må jo ha vært greit hørbar. Men så var det sånn at det egentlig hørtes mer ut som en båt men fra feil plass. Jeg sendte videoen over her og spurte om det hørtes sånn ut men det gjorde det visst ikke. Lyden var ikke så høy.

Så da var det vel sikkert bare noe annet da.. ;)
Antall ord: 90
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spaden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 35
Startet: 09 Okt 2015 00:51
8
Har takket: 23 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Spaden »

Men om lyden har blitt forvekslet med en alarmlyd, må den jo ha vært nokså høy skulle en tro!? Spennende uansett, å se om det kommer noen forklaring på det. Og hva den eventuelt er!
Antall ord: 36
If I had a dollar for every time I got distracted, I wish I had a puppy.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Vortex »

Sivilforsvaret har ikke flyalarm øvelser på søndager. Og lydene på videon som Bearchild postet var langt unna noe flyalarm. Men denne lyden som var over Oslo, hvor lenge pågikk dette?
Antall ord: 32
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Vortex skrev:Sivilforsvaret har ikke flyalarm øvelser på søndager. Og lydene på videon som Bearchild postet var langt unna noe flyalarm. Men denne lyden som var over Oslo, hvor lenge pågikk dette?
Nei, jeg vet at det ikke er alarmøvelser på søndager.. men det visste ikke personen som ringte meg (og som befant seg i Oslo. Jeg sitter litt lenger innover i dalstrøka. :) )
Usikker på varigheten på lyden. Men det tutet flere ganger og det var tydelig at flere hørte det. Jeg ble oppringt ca klokka 15 og da var det ikke mer lyd..
Antall ord: 100
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av g.r.y »

Bearchild skrev:Når jeg ble oppringt var det først bekymring relatert til flyalarm. "Pleier de å ha sånne alarmprøver på søndager?". Så lyden må jo ha vært greit hørbar. Men så var det sånn at det egentlig hørtes mer ut som en båt men fra feil plass. Jeg sendte videoen over her og spurte om det hørtes sånn ut men det gjorde det visst ikke. Lyden var ikke så høy.

Så da var det vel sikkert bare noe annet da.. ;)
Det med flyalarm på en søndag var faktisk det som slo meg når jeg hørte lyden oxo. -Så konkluderte jeg med at eventuelle angripere ikke vil ta hensyn til vår herres pålegg om å holde hviledagen hellig (he, he), og glemte hele greia til jeg ble minnet på det nå.. :P
Antall ord: 146
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Asbjørn »

Vind kan forårsake spesielle lyder, hvis den kommer fra spesielle retninger, og med mer eller mindre konstant hastighet.

Slike lyder kan komme av vaiere, metallstrukturer som vinden blåser mer eller mindre igjennom ( som kraner, broer, osv), men og bygg som i gitte vinkler får turbulens til å svinge slik at det blir hørbar lyd.

Tenk på en blokkfløyte, eller seljefløyte som de fleste har prøvet som barn....
Det skal ikke så mye til for å lage lyd alltid, og når vinden er jevn, vil og lyd som produseres og være jevn....

A
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Det har visst vært litt diskusjon i området om hva denne lyden var. Uten at noen har kunnet gi en god forklaring. Lyden varte ikke mange minuttene så det var ingen som rakk å undersøke det nærmere. Litt mer spesifikk lokasjon er området ved krigsskolen i Oslo men i retning marka. Ville tenkt lyden ikke ble oppfattet som uvanlig hvis det er noe i nærheten (vaiere, metallstrukturer osv) som lager lyden? Ellers var det sol, skyfritt og relativt vindstille når det skjedde. Så tåkelur på ville veier er uansett ingen god forklaring. Og.. hadde det vært en sireneøvelse burde definitivt sirenene inne på militært område vært i sving i samme slengen! :)
Antall ord: 123
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Bearchild skrev:
.. og litt mer spesifikt, er det noen i Oslo/ Osloområdet som har hørt noe "rart" i dag? :ooom

Jeg vet at det har vært noen lyder i Oslo i dag. Spørsmålet er hva slags. Pratet med en som ringte bare for at jeg måtte høre på "den rare lyden". Men jeg hørte jo ikke noe.. men det var flere som kikket opp, både gående og folk som hang ut av vinduene.

Lyden ble beskrevet som "tåkelur", sånn som de store båtene bruker. Men lyden kom fra feil retning i så måte da den hørtes ut til å komme fra Nordmarka.. :)
Dette var i 15- tiden i dag.
Er det fortsatt ingen i Oslo som hører "rare lyder"?

Jeg blir dødsfrustrert over at ingen undersøker det nærmere! :roll:

For en drøy halvtime siden fikk jeg melding fra datteren min; "hjelp, lyden er her igjen- hele senga mi vibrerer!!" :iiik
Og så begynner jeg å mase om at hun må ta opp lyden/ filme/ whatever. Men så har hun ikke plass på telefonen. Unger!! Men fikk et par korte klipp.. skal se om jeg får overført det til youtube.

Så sender hun melding til en av de andre beboerne (hybelhus) og spør om h*n hører lyden, noe h*n bekrefter. Sier det høres "bassaktig" ut. Jeg ber datteren min gå ut ("pell deg ut da, finn ut hvor det kommer fra!" :P ) men det tør hun ihvertfall ikke.. men hun åpner vinduet og sier at lyden høres ute også. Og at det er flere som har gått ut, står ute litt og går inn igjen. Så flere må (?) ha hørt det.

Lyden kommer i sekvenser- varer fra noen sekunder til flere minutter og høres altså ut til å komme fra skogen bak krigsskolen/ retning nordmarka. Det er visst mer en intens during enn en faktisk lyd. Og den har visst gitt seg nå.

Men når man faktisk kjenner lyden/ vibreringen fysisk er det jo rimelig heftig.. vi har diskutert alt fra tørketromler til anleggsarbeid men klarer ikke finne noen gode løsninger.
Så da skriver jeg her i håp om at andre og mer nysgjerrige sjeler har hørt/ kjent dette og har undersøkt nærmere.

"Tåkeluren" som jeg beskrev i førsteinnlegget har blitt hørt flere ganger men siden dette altså er militært område har det blitt avskrevet med ett eller annet som hører til i området. Og lyden i kveld var visst annerledes- i den grad hun oppfattet den innendørs og såvidt ut av vinduet.
Antall ord: 455
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Jeg har sjekket med NORSAR (de som registrerer seismologisk aktivitet) og de har ingen registreringer det siste døgnet og har ingen idè om hva dette kan være. En "lyd" som fysisk forplanter seg i gulv og møblement som altså ikke kommer fra bakken? Kom med forslag da! Jeg dør av nysgjerrighet! :D
Antall ord: 55
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Jeg skal ihvertfall ha for å forsøke!

Nå har jeg mailet med NORSAR og en hobbyseismolog. Jeg har sendt meldinger til alle jeg kjenner som bor i Oslo (bare 5 personer, men lell..). Jeg får en del forslag- alt fra anleggsarbeid /tunnelarbeide til "morsomme naboer" som tuller med stereoanlegg. Motordur og t- bane er også nevnt.

Men etter å ha snakket med andre bekjente i Oslo kan det virke som om dette er veldig lokalt. Ei som bor ca 4 kilometer unna var ute med hundene i ett- tiden men hun hadde ikke hørt noe. Det blåste riktignok heftig ute så kanskje lyden blåste bort..? Opptakene jeg fikk er dessverre fulle av støy og det er ikke sikkert vi klarer å få noe fornuftig ut av dem. :(

Jeg håper jo lyden kommer tilbake så det går an å sjekke ut bedre, men de som opplevde den vil ikke at den kommer tilbake. :666
Bare dèt, at "voksne" ungdommer er redde, er mer enn nok til at jeg synes det er kjempespennende. :lol3
Antall ord: 175
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:Jeg skal ihvertfall ha for å forsøke!
<klippet ned bittelitt... >
Jeg håper jo lyden kommer tilbake så det går an å sjekke ut bedre, men de som opplevde den vil ikke at den kommer tilbake. :666
Bare dèt, at "voksne" ungdommer er redde, er mer enn nok til at jeg synes det er kjempespennende. :lol3
Da har jeg trikset litt med lyden, og filtrert vekk støy etc.
Samtidig har jeg plukket ut den beste delen av signalet, og kopiert den flere ganger etterhverandre.
Dette har resultert i DENNE filen, hvor duringen er hørbar :
( Høyreklikk og åpne i NY fane, så lukker du ikke denne fanen )
https://www.paran.no/b/_ukjent_durelyd_.mp3
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: "Strange trumpetsounds"

Innlegg av Bearchild »

Ett av originalklippene; sånn utenom at det bare høres ut som støy hører man allikevel lyden "dra i gang" på slutten.
VNzDs5V33SI
Antall ord: 26
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links