Jovian skrev:Vel, etter min mening blir dette "reelle muligheter" da vi mennesker isåfall har uendelige valg å velge mellom. Skjønner? En reel mulighet for mennesket er kanskje ikke det samme som en universell mulighet.. ?
13,7 milliarder år gammelt, ja, med vår beregning, som garantert er tilnærmet korrekt i forhold til vår oppfattelse av "tid". Jeg tror derimot at på et helhetlig nivå (som vi ikke forstår) er universet evig. Hva som faktisk var i og før singulariteten, regner jeg som en del av det hele, men allikevel tror jeg dette er elementer som er utenfor vår forståelse.. Dersom universet feks. gjentar seg, at alt kollapser igjen, og deretter ekspanderer, og denne prosessen gjentas, "i evig tid", da er den dimensjonen vi kaller "tid" en helt annen og faktisk ikke en faktor som betyr noe for den fullstendige helheten og forståelsen av universet, men kun i våre hoder her på kloden
Hvis vi har reell mulighet til å velge blant alle disse alternativene har vi fri vilje, men dersom alternativene ligger der, og vi bare kan velge det ene er ikke viljen lenger fri.
Det som eventuelt er utenfor og før universet er en del av helheten, men det vet vi ingenting om.
Universet ble dannet (ifølge den suverent beste modellen vi har i dag) ved Big Bang, og å snakke om noe før dette blir bare spekulasjoner for det har vi ingen mulighet til å vite noe om.
Pulserende univers er en levende teori, men har mistet mange tilhengere nå som vi har fått såpass mye mer informasjon om universet i forhold til hva vi hadde få år tilbake.