Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserHvem er Gud ?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 27 Apr 2004 14:45
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Zanthius skrev:Gud er skikkelig sint paa Kua.
Hei Zanthius! Jeg respekterer at du har egne meninger og oppfatninger, men jeg hadde satt stor pris på om du kunne starte dine egne tråder, i stedet for å forsøple andres. Spørsmålet var - hvem er Gud?

Lyshilsen fra Irmelena
Antall ord: 50
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 27 Apr 2004 14:45
21
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Eireen »

Interessant Zanthius! Entitet betyr både vesen og/eller væren. Mener du Gud er en skikkelse eller noe som bare er? Selv ser jeg Gud i alt og overalt. Jeg ser Gud i deg, jeg ser Gud i meg, og i alt som vokser og gror. Gud ER!
Antall ord: 49
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Hmm...jeg trodde jeg skulle greie å holde meg unna denne tråden, men akk nei... :)

Kommer tilbake med et innlegg bare jeg får orgsnisert tankene rundt emnet...
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Ok....jeg har etter hvert kommet fram til et gudsbegrep som jeg selv kan feste lit til. Det første seget til å erkjenne at det finnes en "gud" er å se bort i fra Gud som et navn eller en betegnelse. Slik jeg ser det er gud den underliggende kraften/ånden eller intelligensen som til enhver tid og over alt er representert i selv den minste bestanddel. Dvs. at vi også er en del av guddommen i likhet med alt annet. Gud er et tidløst og romuavhengig skapende og styrende prinsipp, som gjennom vår immaterielle sjel/ånd kan påvirkes og vi blir påvirket av. Dette vil igjen si at vi er alle elementer som påvirker hverandre og alt rundt oss på et endeløst og tidsløst plan hvor våre sjeler smelter sammen i en evig bestående intelligens som både virker inn på oss og som vi som individer kan påvirke.

For meg er altså ikke gud verken en personifisert autoritet eller en åndelig sådan, men en sum av vårt alles evige åndsliv. Dette synet kan, etter min mening, gi oss som rase den følelse av samhørighet med hverandre, naturen, jorden og universet som vi så sårt trenger for å få våre materialistisk fokuserte liv tilbake på rett spor. Det er også i dette helhetlige synet jeg tror at de aller fleste religioner har sitt opprinnelige utspring.
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Hmm...kanskje en litt greiere måte å si det på Jovian... :D

Men mangler en slags definisjon på begrepet da...
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kessa

hmmmm....

Innlegg av Kessa »

gud er en fyr fra den store eventyr boken som også blir kalt Bibelen! :twisted:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Modesty

gud

Innlegg av Modesty »

ja gud er helheten ...... :D så sant så sant
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kessa

HAHAHA!

Innlegg av Kessa »

Gud (fra den Kristne troen) eksisterer IKKE! Jeg trur ikke på ett av de orda som står i den store Eventyrboka (Bibelen)!!!! :twisted:
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
KristinKreuk

Innlegg av KristinKreuk »

Det blir vel mer riktig å spørre "hva er Gud?" enn "hvem er gud?"...
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Zant: Det du sier der kan faktisk ha mye i seg!!! :)
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kvit Ild Heiðumhæri
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Nov 2004 14:23
20
Lokalisering: Tromsø (Sallïr)

Innlegg av Kvit Ild Heiðumhæri »

"Gud" er den omnipodente bevisstheten som knytter alle carbonbaserte livsformer sammen.. Jeg tror vi kaller det elektriske impulser i hoderegionen. Instinkter og tanker!
Antall ord: 23
"Som Ulv Blant Faar Har Vi Vandret"

JESUS LOVES YOU
everyone else thinks you're a cunt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 22 Nov 2003 08:22
21
Lokalisering: Aabenraa

Hvem er Gud ?

Innlegg av Maya »

Gud er faderen som sådde spiret, hehe :lol:
Antall ord: 8
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
20
Lokalisering: Inni et skall

Innlegg av Appelsin »

Zanthius skrev:Gud er den hoeyest utviklete entiteten som kan eksistere innenfor universet.
Enig. Men slik jeg tenker, så finnes det egentlig ikke noe som er høyere eller lavere. Det har mitt høyere-selv fortalt meg..ha ha. :wink:
Men ordet "høyeste" blir likevel nyttig som et symbol for vår forståelse i en ellers så dualistisk verden.
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Merian

Innlegg av Merian »

Det er jo netop det jeg skriver,
” Ordet Gud hører oprindeligt hjemme i Biblen og i en traditionel religion, et ord, der i sin tid er blevet tilegnet betegnelsen for et begreb, og et navneord, som tit og ofte er blevet personificeringen af samme begreb, det har ingen betydning for selve begrebet om vi kalder begrebet for Gud, Allah eller Buddha. Ej heller forandrer begrebet sig af at blive kaldet universet eller Alt’et. Ja, kært barn har mange navne.”

jeg kunne jo også have valgt at skrive Kilden, men skulle jeg remse dem alle op ville indlægget blive for langt til at nogen gider at læse det.

Jeg skrive jo også at Gud er i alt, og derfor kan det være svært at finde Gud.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Merian skrev:Det er jo netop det jeg skriver,
” Ordet Gud hører oprindeligt hjemme i Biblen og i en traditionel religion, et ord, der i sin tid er blevet tilegnet betegnelsen for et begreb, og et navneord, som tit og ofte er blevet personificeringen af samme begreb, det har ingen betydning for selve begrebet om vi kalder begrebet for Gud, Allah eller Buddha. Ej heller forandrer begrebet sig af at blive kaldet universet eller Alt’et. Ja, kært barn har mange navne.”

jeg kunne jo også have valgt at skrive Kilden, men skulle jeg remse dem alle op ville indlægget blive for langt til at nogen gider at læse det.

Jeg skrive jo også at Gud er i alt, og derfor kan det være svært at finde Gud.
Er ikke det en litt negativ måte å se det på?? Hvorfor ikke si "ettersom Gud er i alt er Gud LETT å finne"?? ;-)
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links