Asbjørn skrev:Jeg tror vi skal skille mellom 3 ting ;
- tro
- vite
- viten
Å vite noe - fordi man selv har opplevet noe - ikke bare en men mange ganger , da er det ikke "bare" tro lenger.
Jeg kan TRO at jeg vinner i lotto, men kan ikke vite det før det faktisk skjer.
Og når man HAR vunnet, har man en VITEN.
Når det gjelder det ikke fysiske - det åndelige , kommer det litt andre forhold inn i bildet.
Jeg VET ( å vite ) at det er noe mer, enn bare det fysiske.
Fordi jeg har opplevet så mange "umulige sammentreff" at dette ikke bare forsterker troen, men faktisk gir meg en egen form for kunnskap som forteller meg at Ja, det er noe mer.
Problemet med å bevise åndelige ting ; DET er generelt for det åndelige, - å fremlegge VITEN.
Derimot KAN vi se mange variasjoner av andre menneskers "kunnskap" - både i form av TRO og i form av å vite.
OG ikke minst ; vi kan se følger av dette, trosretninger, religioner, kirker, bøker, omtaler på web, osv.
Endel enkeltpersoner VET uten egen tvil at JA, det er noe mer. Fordi disse menneskene HAR opplevet ting som ikke kan bortforklares.
Men å bevise at disse tingene har skjedd, det blir værre.
Jeg tror ikke at det er meningen at vi skal kunne bevise noe i det paranormale / åndelige, rett og slett fordi at den dagen vi kan fremlegge bevis, vil all tro ikke lenger være tro for allmenheten, men viten.
Og en slik viten vil totalt rokke om på vårt verdensbilde.
Jeg tror på reinkarnasjon, er så overbevist at jeg nesten kan si "jeg vet", men det er tro.
Derimot VET jeg at paranormale fenomen forekommer, men kan ikke bevise det, i den forstand at jeg ikke kan gjenta et eksperiment, og få samme resultat fra gang til gang.
( som å brenne hydrogen og oksygen - det BLIR vann - HVER GANG ! )
Det paranormale er som å ha en egen vilje over materien, en gang blir det vann, en annen gang gull, og neste gang gråstein. . . .
Jeg både tror og VET , andre TROR , og noen tror IKKE, på det vi kaller åndelige / paranormale fenomen..
Jeg vil nesten våge å si at det paranormale i sin natur ER slik at det ikke skal kunne bevises, fordi det ikke er ment å kunne bevises ved gjentatte forsøk.
Kommer sikkert mange både pro og mot kommentarer på dette, men det endrer ikke min tro eller hva jeg "vet" , fordi jeg har opplevet litt for mye til å bare "tro".
Så, konklusjon er at enkeltmennesker kan få sin egen sikre overbevisning ( å vite ), men å finne bevis som kan fremkalle en generell VITEN - det blir værre.
Det er ikke ment å være slik at vi har bevis i den forstand.
Iallfall ikke enda... ( tenk om vi får slike bevis engang, DET hadde vært gøy ;-)
mvh Asbjørn
Jeg skal iallefall ikke prøve å endre din tro eller viten!
Signerer dette innlegget, og VET litt, jeg og...
Det hadde vært moro om våre skeptikere her inne f.eks. hadde bestilt seg en time hos et medium for kanalisering...

Kunne jo tatt kontakt med mediumet fra en telefon som ikke er registrert med nr.visning, bestilt time i et fiktivt navn, møtt opp og fortalt om sin skepsis, og da presentert seg med sitt riktige navn...
Da hadde mediumet ikke en sjangs for å "grave" i skeptikerens forhistorie, og dermed vært totalt uvitende om hvem som var død av vedkommendes familie og venner...., kanskje ville det endret litt på troen og viten til skeptikeren....
Kanskje vi skal ta en kronerulling på Paranormal.no...???