Hvor kommer eksistensen fra?Bouncer skrev:Hvor kommer Gud fra ?

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Hvor kommer eksistensen fra?Bouncer skrev:Hvor kommer Gud fra ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
?dynapert skrev:Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta, det er bare et skriv.
Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling i løpet av
xx antall milliarder år..
Hide post links |
Jeg skjønte ikke argumentet ditt fra gamle dager:dynapert skrev:Tenk nå logisk nå....!!
Hva er det man kan fastslå å ikke være sann fakta?Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta,
Nei, du vet vel at Bibelen er en sammensetting av mange skriv skrevet over en periode på flere hundre år?det er bare et skriv.
Ja, og drap har vist seg å være dødelig. Men hva har det med saken å gjøre?Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling i løpet av
Hide post links |
Mener du xx milliarder av år?MikkelRev skrev:Jeg skjønte ikke argumentet ditt fra gamle dager:dynapert skrev:Tenk nå logisk nå....!!
Bibelen. Deler av den kan vi fastslå at ikke er fakta, andre deler er ytterst tvilsomme, mens noen er troverdige og det sikkert finnes noen få sanne.Hva er det man kan fastslå å ikke være sann fakta?Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta,
Som til sammen danner ett skriv.Nei, du vet vel at Bibelen er en sammensetting av mange skriv skrevet over en periode på flere hundre år?det er bare et skriv.
At det står i direkte motsetning til en bokstavtro bibelsk tolkning som ender opp med at universet er 6 tusen år gammelt.Ja, og drap har vist seg å være dødelig. Men hva har det med saken å gjøre?Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling i løpet av
Hide post links |
Hide post links |
Som jeg ser det kommer ikke Gud fra noen plass.Gud er.Eksistensen er Gudskraften.MikkelRev skrev:Hvor kommer eksistensen fra?Bouncer skrev:Hvor kommer Gud fra ?
Hide post links |
Lurer jeg på hva den skal overbevise meg om?snuppedilla skrev:Mikkel Rev og Misty-gutt.. Jeg anbefaler på det sterkeste en film som heter The God who was not there.
3 måneder nærmere bestemt.BA. skrev:Mener du xx milliarder av år?MikkelRev skrev:Jeg skjønte ikke argumentet ditt fra gamle dager:dynapert skrev:Tenk nå logisk nå....!!
Ok.Utviklingen fra Big Bang til i dag har tatt tosifret antall millarder av år, ikke 7 dager.
Nja, det finnes vel sikkert noen få sanne beretninger her og der. Sikkert i denne sammenhengen er synonymt med usikkert. Hvis de enkelte skriftene aldri hadde vært brukt av kirken eller av jøder, hadde nok mange fler vært villige til å tro på de historiske beretningene i den, i likhet med at de er åpen for andre gamle og antikke skrifter. Fanatiske kristne vil gjerne si at det må være sant fordi det står i bibelen. Mens fanatiske antikristne si det er løgn fordi det står i bibelen, som jo er tull fra ende til annen. Da har man sluttet å tenke med hodet, men bruker heller følelsene til å bedømme.Bibelen. Deler av den kan vi fastslå at ikke er fakta, andre deler er ytterst tvilsomme, mens noen er troverdige og det sikkert finnes noen få sanne.Hva er det man kan fastslå å ikke være sann fakta?Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta,
Det har kommet en ny boks med Pink Floyd. Den heter "Oh By The Way" og inneholder alle 14 studioalbumene. Oh By The Way er allikevel ikke et nytt Pink Floyd-album, men en boks med 14 album i. Men egentlig er det uviktig.Som til sammen danner ett skriv.Nei, du vet vel at Bibelen er en sammensetting av mange skriv skrevet over en periode på flere hundre år?det er bare et skriv.
Av en bokstavtro bibelesk tolkning, men man kan med en annen tolkning være bokstavtro uten å hevde noenting om universets alder - noe vi har vært innom før.At det står i direkte motsetning til en bokstavtro bibelsk tolkning som ender opp med at universet er 6 tusen år gammelt.Ja, og drap har vist seg å være dødelig. Men hva har det med saken å gjøre?Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling i løpet av
Døde ikke Abel? Men jeg skjønner hva du menerAkkurat som at drap er dødelig står i motsetning til bibelsk historie.
Hide post links |
F.eks. 20/10? :mozilla_cool:MikkelRev skrev:3 måneder nærmere bestemt..BA. skrev:Mener du xx milliarder av år?MikkelRev skrev:Jeg skjønte ikke argumentet ditt fra gamle dager:dynapert skrev:Tenk nå logisk nå....!!
Å bestemme seg for at alt i bibelen er feil blir like galt som å bestemme seg for at alt er riktig.Nja, det finnes vel sikkert noen få sanne beretninger her og der. Sikkert i denne sammenhengen er synonymt med usikkert. Hvis de enkelte skriftene aldri hadde vært brukt av kirken eller av jøder, hadde nok mange fler vært villige til å tro på de historiske beretningene i den, i likhet med at de er åpen for andre gamle og antikke skrifter. Fanatiske kristne vil gjerne si at det må være sant fordi det står i bibelen. Mens fanatiske antikristne si det er løgn fordi det står i bibelen, som jo er tull fra ende til annen. Da har man sluttet å tenke med hodet, men bruker heller følelsene til å bedømmeBibelen. Deler av den kan vi fastslå at ikke er fakta, andre deler er ytterst tvilsomme, mens noen er troverdige og det sikkert finnes noen få sanne.Hva er det man kan fastslå å ikke være sann fakta?Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta,
Nei, om det er ett eller flere skriv (bøker) er egentlig ikke så viktig, men du har fullstendig rett. Det er en samling med mange bøker.Det har kommet en ny boks med Pink Floyd. Den heter "Oh By The Way" og inneholder alle 14 studioalbumene. Oh By The Way er allikevel ikke et nytt Pink Floyd-album, men en boks med 14 album i. Men egentlig er det uviktig.Som til sammen danner ett skriv.Nei, du vet vel at Bibelen er en sammensetting av mange skriv skrevet over en periode på flere hundre år?det er bare et skriv.
Tja. Jo, vi har vært innom dette før, men jeg er ikke så sikker på om vi kom til enighet.Av en bokstavtro bibelesk tolkning, men man kan med en annen tolkning være bokstavtro uten å hevde noenting om universets alder - noe vi har vært innom før.At det står i direkte motsetning til en bokstavtro bibelsk tolkning som ender opp med at universet er 6 tusen år gammelt.Ja, og drap har vist seg å være dødelig. Men hva har det med saken å gjøre?Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling i løpet av
Jeg tenkte egentlig på Isak.Døde ikke Abel? Men jeg skjønner hva du menerAkkurat som at drap er dødelig står i motsetning til bibelsk historie.
Hebreerbrevet skrev:Ved tro ofret Abraham Isak dengang han blev fristet; ja, sin enbårne ofret han som hadde fått løftene, han som det blev sagt til: I Isak skal det nevnes dig en ætt; for han tenkte at Gud er mektig endog til å opvekke fra de døde, og derfra fikk han ham og likesom tilbake.
Hide post links |
Hva om vi ser litt utenfor den protestantiske forståelsen av skapelsesberetningen? Det er ingen grunn til å henge seg opp I akkurat denne type moderne tolkning når det finnes mange andre, eldre og mer opprinnelige måter den har blitt tolket på, og som fremdeles blir forstått slik I andre kirker andre steder I verden, men som dessverre blir ignorert av vestlige moderne kirker. Theofilios av Antiokia (sent 100-tallet) var første å hevde creatio ex nihilo ut ifra Skapelsesberetningen. Det er heller ingen hemmelighet at en slik tolkning fører til mange problemer. Ble lyset og døgnet skapt før Solen? Levde det ikke mennesker for 7000 år siden feks? Osv. Det er altså ingen grunn til å tviholde på denne ene tolkningen, og heller ingen bedre grunn til å tro at det var slik de første leserne leste den.BA skrev:Tja. Jo, vi har vært innom dette før, men jeg er ikke så sikker på om vi kom til enighet.
Ved å tolke litt her og der, så kommer man utenom dette dateringsproblemet, men fullstendig bokstavelig tolkning av bibelen fører vel til en ung-jord-kreasjonisme.
Hide post links |