Amfelia skrev:I dag med rekordlav arbeidsledighet er det mange som ikke vil ha det de kaller en "drittjobb", men gud så godt det må være å holde på en "drittjobb "og gjøre det som forventes, og da ha en trygg og sikker arbeidsplass den dagen utvilkingen kanskje snur...
En jobb er en jobb, den gir en sikker og stabil inntekt, og trives man med dem man jobber med mener jeg det betyr så mye mer enn status i yrkeslivet!
Men samfunnet har jo dessverre blitt litt slikt at dersom en vasker eller jobber på MC Donald osv., så kommer flåsete uttrykk som "taper"..
Alle jobber må gjøres, og så lenge det er ærlig arbeid vil jeg vel ikke klassifisere noen jobb som "drittjobb".
Jeg har selv tatt noen "drittjobber" for å tjene penger opp gjennom årene, og jeg merket godt at det å stå i kassa på en kiosk ikke akkurat blir ansett som et tegn på intelligens... Jeg ble ofte behandlet som en idiot av kundene. Det var liksom ingen av disse nedlatende kundene som tenkte på at jeg kanskje gikk på høgskole i tillegg eller noe... Eller at kanskje kioskjobb er trivelig og givende for noen mennesker (ikke for meg da, men har forståelse for at ikke alle er som jeg).
Det føles nå uansett bedre å gjøre et ærlig dagsarbeid enn å gå på trygd eller sosialstønad i åresvis. Jeg var arbeidsledig i en periode og har aldri vært så deprimert i mitt liv. Jo mer deprimert man blir, jo mindre motivert blir man til å søke jobb også, så da er man i den berømte onde sirkelen...
Tror neppe læreryrket er så høystatus at det gjør noe, men jeg tror jeg kommer til å trives i jobben. Og det til tross for en ganske gjennomsnittlig lønn... Men jeg kan jo avspasere halve sommeren når andre sliter innendørs i finværet

Jeg tror det blir fint å bo i et lite hus på landet sammen med pusekatten og drømmemannen min, og jobbe litt som lærer her og der. Så får jeg kanskje tid til å drive litt med kunstneriske krumspring på fritiden også. Eller bare sitte på verandaen og se på solnedgangen med et glass rødvin i handa :mozilla_smile:
Dét er min drøm for fremtiden!
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap