Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisStyrt av kjebnen?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Lilleraremeg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 04 Apr 2010 14:21
14
Kjønn (valgfri): Drittunge

Styrt av kjebnen?

Innlegg av Lilleraremeg »

Det er jo såkalte klarsynte som ser inn i fremtiden og som spår fremtiden til andre folk.
Så åssen har det seg at di kann se sin fremtid og andres fremtid?
Når di ser inn i fremtiden, da må jo det som skal skje vært bestemt.

Så betyr det at kjebnen har bestemt våres død?

Har dere ikke merket åssen ting bare skjer uten at det er bestemt. Dere har kanskje lagt planer for helgen og er fullt bestemt at du skal gjøre det du har planlagt, men så dukker det bare plutseligt opp noe som kommer i veien, og det ender opp med at du gjør noe helt annet.

Og for eks: Noen planlegger fremtiden sin helt fra barndommen og oppover, å er helt fult bestemt på at sånn skal det være, sånn skal det bli, og sånn vil jeg ha det. Men.... så ble det ikke som planlagt. Det noe helt annet. Det ble kanskje enda bedre, eller verre.

Har skjedd med meg også''

''Så hva tror dere''??? :)
:)
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av Asbjørn »

Dette spørsmålet er ikke lett å svare på, fordi det er mange forskjellige ting som kommer inn i bildet.

Men jeg skal gjøre et forsøk på å forklare litt hva JEG tror er en mulig løsning :

Jeg bruker etpar bilder for å vise :

Tenk deg at du ved fødsel befinner deg til venstre i et kart.
På bildet under, stedet som er markert med sirkel 1
Så skal du gå igjennom livet, til du ender ved sirkel 2.

Antall veier det er mulig å gå vil være enormt.
( vi er ikke bundet av hvaslags vei det er, vi kan bruke absolutt alle veier, der det teoretisk er mulig å bevege seg. )
At jeg bruker oslo, som eksempel, har å gjøre med at det er masser av veier, - dvs muligheter for veivalg , og stedet HAR noen elver som krysser byen ( og turen fra 1 til 2 ).

Hvilke veier vi velger i livet, avgjøres av hvilke valg vi tar underveis.
Svinger vi til høyre eller venstre, vil vi få andre resultater enn om vi gikk rett frem.

Bildet av Oslo ( klikk på bildet for å se det i større versjon )
Image
viser at det er et stort antall "valg" som ligger på veien, og det er mange forskjellige resultater av hva man "omgir seg med", avhengig av valgene.

Så kommer det vi kan kalle "skjebnepunkt" - dvs saker som er forutbestemt ;
Elvene ligger der og krysser veien fra vest til øst, UANSETT om du går de øvre delene av kartet, eller de nedre. For å komme videre MÅ du forbi disse elvene. ( i oslo er det 7 større slike - antall vil nok variere fra hvert liv ).
Image

En synsk vil gjerne kunne se disse "skjebnepunktene" , men vil og kunne se den mest sannsynlige veien videre, er du i øyeblikket ved Fornebu, er det stor sjanse for at du vil fortsette via Bestumkilen. Men du KAN ta en "omvei" via Ullernåsen - noe som er mindre sannsynlig.
Likevel, det er DINE valg i livet som avgjør hvor du havner underveis.
Men elvene må du passere igjennom livet. og DE er forutbestemt. Av DEG.

Det er din egen sjel / ånd som planlegger de viktigere ting i livet, FØR kroppen fødes.
For derved å lede deg til å lære ting - som du skal ha med deg videre - gjerne i neste liv...

Dette er en forklaring på hvordan jeg tror det kan være, det inkluderer fri vilje, "tilfeldigheter" - ( gikk du til høyre eller rett frem ? - hvorfor valgte du det ?) - forhåndsplanlagte hendelser, osv.

Asbjørn
Antall ord: 425

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av Moonstone »

Jeg tror på en blanding av hendelser basert på Karma-begrepet, og spontane hendelser man bestemmer selv.
Ellers påvirker Kaos/Orden krefter oss hele tiden, både i hendelser,følelseslivet og på tankeplanet.
Antall ord: 35
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av markoberto »

Lilleraremeg skrev:Det er jo såkalte klarsynte som ser inn i fremtiden og som spår fremtiden til andre folk.
Så åssen har det seg at di kann se sin fremtid og andres fremtid?
Når di ser inn i fremtiden, da må jo det som skal skje vært bestemt.

Så betyr det at kjebnen har bestemt våres død?

Har dere ikke merket åssen ting bare skjer uten at det er bestemt. Dere har kanskje lagt planer for helgen og er fullt bestemt at du skal gjøre det du har planlagt, men så dukker det bare plutseligt opp noe som kommer i veien, og det ender opp med at du gjør noe helt annet.

Og for eks: Noen planlegger fremtiden sin helt fra barndommen og oppover, å er helt fult bestemt på at sånn skal det være, sånn skal det bli, og sånn vil jeg ha det. Men.... så ble det ikke som planlagt. Det noe helt annet. Det ble kanskje enda bedre, eller verre.

Har skjedd med meg også''

''Så hva tror dere''??? :)
:)
Nå skal de huskes, att syn av fremtiden ikke er bevist. Det kan vere planlagt, tilfeldigheter osv.
Antall ord: 200
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steelp92

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av steelp92 »

Jeg tror ikke vi har en forutbestemt skjebne. Jeg mener at alle valgene man tar har et utfall. Etter hvert som man tar flere valg øker antallet mulige utfall. Til slutt vil det være et utellelig antall mulige utfall, noe jeg grunner mine tvil om syn fra fremtiden.

Man kan tenke seg at det dersom det finnes parallelle univers for hvert utfall (noe som er noe utenkelig) og at de som er "nærmest" ligner mest på vårt kan det være plutselige forbindelser mellom disse og vårt eget. Tenk om små forbindelser forekommer og skaper "syn" hos enkelte? Neih.. helt på jorde.. eller?...
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bate
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 03 Apr 2007 07:46
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør trøndelag

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av Bate »

Jeg tror vi har en plan med våre liv. At ting plutselig skjer, viser det. Vi planlegger ut i fra tanker og ikke minst følelser i vår jordisk bevissthet. "Tilfeldigheter" er gjerne en slags universets inngripen, for at vi skal dyttes på plass i den plan vi har lagt da vi var mellom de jordiske livene.
Men hele tiden kan vi bruke vår "frie" vilje i det som skjer oss.
Livet på jorden og det som skjer, er en slags mix eller et tennisspill mellom vår frie vilje og karma. :mozilla_innocent: Det tror jeg. ;)
Antall ord: 98
Bate er her

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av Purka »

jeg synes asbjørns forklaring var god jeg.
jeg for min del vet bare EN ting. og det er at de feilvurderingene jeg har tatt i livet, var veldig riktige. Høres vel rart ut. men hvordan kunne jeg ellers blitt den jeg er idag uten disse ?
Og så kan man jo snu også. Selv om du tok en omvei og havnet på Grønland, så er det alikevel mulig å komme seg til Oslo City. hadde du ikke tatt omveien, så hadde du ikke visst hva som skjedde på Grønland på det tidspunktet.
Pga hvor et menneske er til hvilken tid, kan historien skapes.
Og den kunne blitt annerledes.
tenk for eksempel på den lille guttebabyen som ble funnet på Ellingsrud av en gammel mann, bare fordi han gikk en omvei da han hentet posten.
Han stanset og undersøkte sekken. Andre ville kanskje ikke oppdaget den før babyen var død, og de kunne forvekslet posen med søppel og slengt den i containeren.
Antall ord: 167
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Styrt av kjebnen?

Innlegg av zind »

"de feilvurderingene jeg har gjort i livet har vært veldig riktige" - fantastisk purka! Slik er det jo gjerne, en lærer mer av å feile og bevege seg utenfor sin egen komfortsone enn å velge det trygge :)

De synske ser nok enkelt og greit en potensiell fremtid, alt er foranderlig. Jeg henger meg på moonstone her, det er en kombinasjon av ting, mye kan vi ha lagt opp til selv før dette livet. Programmert oss selv til å kjenne igjen og dras mot spesifikke ting. Større eller små globale ting tror jeg ofte er utenfor våre hender som enkeltmennesker, noen med større overblikk vet muligens bedre hva som er best for oss enn vi selv gjør ;)
Antall ord: 119
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links