Drømmer, NDO & ut av kroppenHvorfor drømmer vi?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Sep 2010 17:42
14
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 3 ganger

Hvorfor drømmer vi?

Innlegg av Me1991 »

Fant ingen tråder om dette, men hvis det finnes så bare slett denne;)

Synes dette er et utolig interessant tema som man aldri kommer til bunns i. Men er alltid interessant å høre andres meninger og teorier. Kom over en artikkel som handler om akkuratt dette. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 23176.html
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
sandalfon

Re: Hvorfor drømmer vi?

Innlegg av sandalfon »

jeg likte den kommentaren lengre ned om at man kan vel like godt drømme i stedet for å stirre på øyelokka i ca 8 timer :badgrin:

jeg har aldri vært noe fan av freud som kun tenker at alt dreier seg om sex.
men åpen seff for nye ideer men vi mennesker er jo veldig ulik en rotte, så om et menneske hadde gjort det samme tviler jeg på.
det jeg mener dyrene handler mer på instinkt enn mennesker gjør.

Det jeg syns mangler i artikkelen er jo det at når vi drømmer så bearbeider vi også dagens hendelser, finner svar på spørsmål en har osv,
og man trenger jo ikke akkurat være forsker for å vite at om man skriver ned drømmen sin med en gang man våkner, så har man jo de detaljene man glemmer utover den dagen man hadde drømmen.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
20
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Drømmer er spennende! Ikke noen dum tanke at vi lærer mye gjennom drømmene. F.eks finner jeg tanken på at spedbarn gjennom drømming øver på å gå, snakke og utvikle seg til et voksent menneske, interessant.

Grunnen til at vi drømmer er sikkert ganske så kompleks. Jeg tenker slik at all bevissthet drømmer - både mennesker, dyr, planter og også annen materie (om ikke på samme måte som msk el dyr). I følge en av mine læremestre Seth, så er drømmer et biprodukt av vår bevissthet og eksistens. Drømmen er også i følge han, en viktig overlevelsemekansime. Dette bl.a fordi at drømmen henger sammen med de dypere lag av kreativitet og skapelse – slik at handlinger, invensjoner og ideer som vil bli behøvd i fremtiden, dukker opp på rett sted, til rett tid. Slik var også den menneskelige evolusjonen avhengig av “sin drøm”.

“På samme måte som når du ser din egen kropp i speilet, så er drømmene et speilbilde av hva som foregår i psyken din” sier Seth.
Antall ord: 188
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
20
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Om vi ikke hadde drømt så hadde vi fått store problemer med å takle hverdagen. Vi bearbeider ting og tang når vi drømmer. Som i meditasjon, men på en annen effektiv måte.
Det skal ikke mer enn to søvnløse netter til før man kan bli psykotisk.....sikkert mye pga. ubearbeidede inntrykk.

Men vi drømmer så lenge vi sover uansett om vi husker det eller ikke.
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
20
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Gaute skrev:Om vi ikke hadde drømt så hadde vi fått store problemer med å takle hverdagen. Vi bearbeider ting og tang når vi drømmer. Som i meditasjon, men på en annen effektiv måte.
Det skal ikke mer enn to søvnløse netter til før man kan bli psykotisk.....sikkert mye pga. ubearbeidede inntrykk.

Men vi drømmer så lenge vi sover uansett om vi husker det eller ikke.
Er helt enig i dette Gaute! Drømmen har slik sett absolutt en viktig biologisk funksjon.
Antall ord: 91
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2010 16:01
14
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 26 ganger

Innlegg av FFlower »

Syntes dette med drømming er vanvittig spennende, selv. Vet ikke helt hvorfor, men som jeg tidligere har fortalt på forumet, har jeg en slags trang til å fortelle noen om drømmene mine, og denne personen jeg bare "MÅ" fortelle dem til er ofte mine kjære mor :lol:

Husker så og si alle drømmene mine, og jeg liker å tro at de betyr noe. Legger veldig godt merke til at det er mange detaljer i drømmene som gjenspeiler noe jeg opplevde/tenkte mye på samme dagen, men andre ganger er de helt fjerne fra virkeligheten.

Det jeg også syntes er morsomt, er at man har så mye fantasi når man drømmer. Det er mange ting som dukker opp, som jeg tror jeg aldri kunne "kommet på" sånn helt av meg selv om dere skjønner hva jeg mener.

Har også hørt at om man drømmer om avdøde personer er de ofte på "besøk" eller søker kontakt med deg. Det er veldig sjeldent jeg har opplevd at noen avdøde har dukket opp i mine drømmer, men jeg husker to drømmer hvor det skjedde. Det begynner å bli lenge siden nå..
Antall ord: 200
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

drømmer er spennende, hver morgen jeg sitter på kjøkken med :coffe2 prøver å våkne så kommer min kjære datter etterhvert og sier jeg drømte........ og så forteller hun og jeg prøver å gi noen kloke ord, det meste dreier seg i den senere tid at jeg dør fra henne jeg vet seff hva det betyr, hun er redd for å miste det eneste hun har her i livet akkurat nå . hun lurer jo hva som skjer om jeg plutselig ble borte hva skjer med henne? jeg trygger å roer henne men hun er nok ikke overbevist likevel.
at hun drømmer så dramatiske drømmer behøver ikke menes med sanndrømhet men at hu har en ubevist frykt __? det har jo bare vært oss 2 nå lenge. men men kan ikke avskrive alt da hun har hatt rett i flere antagelser om fremtidige hendelser,... drømmer fantasi eller advarsel? vel vi får se.

drøm generelt tror jeg er bearbeidelser av ting i livet og forhåpningvis en liten titt inn i framtiden :D
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links