Diffusa skrev:Jeg vet jo det at de fleste som har skrevet om atlantis mener det er en jordisk by, Jeditrond :mozilla_wink:
I denne dokumentaren så slaktet de store deler av myten. De mente også først at Biminibeltet var en del av atlantis og etterpå ikke. Og da kom det også en forsker ut å sa det at hele myten var fiksjon og at det ikke fantes noe slikt sted her på jord og at Platon hadde skrevet om atlantis for å varsle mennesker om at det liksom ikke lønner seg å være grådig osv. Litt som en varsel om at stor vekst fører til kolaps. Og det va da jeg ble irritert og plumpet ut med kommentaren min. For meg så var det jo litt rart fordi det gikk opp for meg at jeg håper jo at stedet en gang var. Og så flirte jeg litt mer når jeg kom inn her og leste om Stargate Atlantis serien som jeg aldri har vært borti, det var ikke noe mer enn det :mozilla_smile:
Ah, ok, vel hvor Atlantis har vært/ikke vært er jo en historie i seg selv. Mange plasserer det i Mexicogolfen i og rundt Bimini/Bahamas, mest pga. Cayce kanskje. En annen og særs interessant hypotese er Antarktis. Høres unektelig kaldt ut tenker de fleste, men nevnte naturkatastrofe flyttet hele jordskorpen hevder forfatterne. Dermed havnet Antarktis på sydpolen og Sibir ble veldig kaldt, veldig fort, som forklarer hvorfor man har funnet helfrosne dyr der flere steder. Og så har vi de mer søkte som utenfor Tyskland, ute i Nordsjøen, Irland, Storbritannia osv. osv. Og så er det en som mener at Atlantis lå i lake Titicaca den gangen Andes var ved kysten.
Moonstone: Jo, kjenner godt til det at Atlantis som myte kan være en utopi vi skal strekke oss etter. Men det forklarer ikke alle indisiene som peker i retning av at en avansert oldtidssivilisasjon som påvirket alle kulturer på planeten. Men det kan jo ha hatt et helt annet navn, Bjarne f.eks.

Mener å huske at hhv. aztekspråket og berberspråket bruker 'atl' om vann uten at jeg husker hvor jeg leste det, så ta den med ei teskje salt eller to :mozilla_laughing: