http://www.aftenposten.no/kultur/I-Stor ... 29018.html
Moderator: Asbjørn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat daAstarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Hide post links |
Hide post links |
jeditrond skrev:Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat daAstarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Hide post links |
Rent personlig skulle jeg helst sett at vi hadde en helt ordinær sekulær tidsregningAstarte skrev:jeditrond skrev:Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat daAstarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Nei. Faktum er at år null ble satt fordi det ble ansett som en korrekt tidfestelse av Kristi fødsel. Man har i ettertid fått andre utregninger som kan vise til andre tidspunkt, men det endrer ikke ved den opprinnelige intensjonen med tidsregningen.
Derfor mener jeg også at vi kan holde oss til det som faktisk ligger til grunn, om enn det kan være unøyaktig/feil osv.
Å "kamuflere" det fordi "vi tross alt har andre religioner", blir litt tullete syns jeg.
Skal man da heller ikke undervise i hvorfor man har år 0 og den moderne tidsregning? Fordi man kan støte noen eller?
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Bare for å flisespikke litt; såvidt meg bekjent har ikke buddhismen en egen tidsregning. Vi bruker den som er i det landet vi bor iAstarte skrev:Tja, jeg blir ikke "vill".![]()
Men jeg har tro på å la det være som det er, så lenge det ble som det ble. Det spiller jo ingen som helst rolle likevel, det er jo bare enda et eksempel på historiens krumspring. Så vidt meg bekjent er ikke Kristi fødsel og liv absolutt bevist heller, så den debatten tar jeg heller ikke.
Informasjon om hva det står for, og hvorfor det ble sånn tror jeg er det riktige i denne situasjonen.
Det er jo mange ulike tidsregninger i verden. Islam har jo også en egen, buddhismen en, og hinduismen atter en. Og så bortetter.
Man kan jo bare kalle en spade en spade, og ikke et graveredskap, tenker jeg.![]()
Hide post links |
Hide post links |
Ingen stor betydning rent praktisk, nei. Men for enkelte virker det som om dette var meget skummelt og sikkert en del av det alminnelige forfallet av "den kristne kulturarven" her til landsAstarte skrev:Det er bare å flisespikke, jeg tåler det! Så også at man i sin iver la ut feil informasjon.![]()
Jeg tror ikke dette har noen stor betydning praktisk sett. Men "alle" nye ting er jo fryktelig skummelt
Hide post links |
Hide post links |