Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynStore norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe annet

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe annet

Innlegg av jeditrond »

Store norske leksikon driver og rydder litt i datosystemene sine og har funnet ut at før kristus og etter kristus er litt, tja. uklart. Derfor har de lansert fvt - før vår tidsregning :D

http://www.aftenposten.no/kultur/I-Stor ... 29018.html
Antall ord: 44
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Visenda »

Det stemmer med hva flere andre land har gjort. BC er blitt BCE (Before the Common Era).
Antall ord: 17
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Astarte »

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Antall ord: 26
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe an

Innlegg av jeditrond »

Astarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat da :)
Antall ord: 86
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Visenda »

Akkurat
Antall ord: 1
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- - - Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe

Innlegg av Astarte »

jeditrond skrev:
Astarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat da :)


Nei. Faktum er at år null ble satt fordi det ble ansett som en korrekt tidfestelse av Kristi fødsel. Man har i ettertid fått andre utregninger som kan vise til andre tidspunkt, men det endrer ikke ved den opprinnelige intensjonen med tidsregningen.

Derfor mener jeg også at vi kan holde oss til det som faktisk ligger til grunn, om enn det kan være unøyaktig/feil osv.

Å "kamuflere" det fordi "vi tross alt har andre religioner", blir litt tullete syns jeg.

Skal man da heller ikke undervise i hvorfor man har år 0 og den moderne tidsregning? Fordi man kan støte noen eller?
Antall ord: 195
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til no

Innlegg av jeditrond »

Astarte skrev:
jeditrond skrev:
Astarte skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det. Det er tross alt kristi fødsel som er utgangspunktet for vår tidsregning. Hvorfor kamuflere det?
Tja, en greie var vel det at det fokuserer for mye på denne ene religionen selv om det er den som har satt en standard for tidsregningen vår. Den andre er vel at år 0 er år 0 fordi noen bestemte det, ikke fordi man har bevis for at hr fra Nasaret ble født akkurat da :)


Nei. Faktum er at år null ble satt fordi det ble ansett som en korrekt tidfestelse av Kristi fødsel. Man har i ettertid fått andre utregninger som kan vise til andre tidspunkt, men det endrer ikke ved den opprinnelige intensjonen med tidsregningen.

Derfor mener jeg også at vi kan holde oss til det som faktisk ligger til grunn, om enn det kan være unøyaktig/feil osv.

Å "kamuflere" det fordi "vi tross alt har andre religioner", blir litt tullete syns jeg.

Skal man da heller ikke undervise i hvorfor man har år 0 og den moderne tidsregning? Fordi man kan støte noen eller?
Rent personlig skulle jeg helst sett at vi hadde en helt ordinær sekulær tidsregning :D Men den blir vrien å innføre, så derfor er det i og for seg greit nok med den greia som er nå. Ikke minst hvordan skulle man bli enig om hvor det nye år 0 skulle regnes fra. Fra mayaenes utgangspunkt kanskje? Da må vi langt tilbake i tid, noe som er litt spennende, men det kan pr i dag ikke bevises at mayaene bare fant på et tidspunkt i fjern fortid som virket fint og flott for dem. Det er ikke sikkert det ligger en historisk hendelse bak :)

Man bør så absolutt undervise i _hvorfor_ år 0 og aller helst få med det at den er nokså unøyaktig. Alle mulige fakta på bordet så godt det lar seg gjøre. Såvidt meg bekjent er det få om noen av de andre religionene som bryr seg nevneverdig med fkr/ekr greia.

Men innlegget mitt startet jo en interessant meningsutveksling? Jeg syntes det var litt gøy at noen protesterer "vilt" på en så liten endring. Ingen har sagt at de skal fjerne alle innlegg om kristendom osv. De ville bare forsøke å distansere seg litt så godt det lar seg gjøre :mrgreen:
Antall ord: 408
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Vilma »

De nye begrepene brukte vi da jeg studerte arkeologi... er jo så vant til de f.kr og e.kr at jeg ble helt forvirret og glemte hele tiden hva det sto for. Men man blir vel vant med det. Men plager ikke meg at det er før og etter kristus nå egentlig.
Antall ord: 54
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Astarte »

Tja, jeg blir ikke "vill". ;)

Men jeg har tro på å la det være som det er, så lenge det ble som det ble. Det spiller jo ingen som helst rolle likevel, det er jo bare enda et eksempel på historiens krumspring. Så vidt meg bekjent er ikke Kristi fødsel og liv absolutt bevist heller, så den debatten tar jeg heller ikke.

Informasjon om hva det står for, og hvorfor det ble sånn tror jeg er det riktige i denne situasjonen.

Det er jo mange ulike tidsregninger i verden. Islam har jo også en egen, buddhismen en, og hinduismen atter en. Og så bortetter.

Man kan jo bare kalle en spade en spade, og ikke et graveredskap, tenker jeg. :smoke :coffe2
Antall ord: 122
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Visenda »

Det finnes mange ting man ønsker å forandre i stedet for å la det være som det ble.
Antall ord: 17
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe an

Innlegg av jeditrond »

Astarte skrev:Tja, jeg blir ikke "vill". ;)

Men jeg har tro på å la det være som det er, så lenge det ble som det ble. Det spiller jo ingen som helst rolle likevel, det er jo bare enda et eksempel på historiens krumspring. Så vidt meg bekjent er ikke Kristi fødsel og liv absolutt bevist heller, så den debatten tar jeg heller ikke.

Informasjon om hva det står for, og hvorfor det ble sånn tror jeg er det riktige i denne situasjonen.

Det er jo mange ulike tidsregninger i verden. Islam har jo også en egen, buddhismen en, og hinduismen atter en. Og så bortetter.

Man kan jo bare kalle en spade en spade, og ikke et graveredskap, tenker jeg. :smoke :coffe2
Bare for å flisespikke litt; såvidt meg bekjent har ikke buddhismen en egen tidsregning. Vi bruker den som er i det landet vi bor i :) Mulig det er annerledes i Tibet, men spørs om ikke de må bruke tidsregning godkjent av Beijing nå uansett...

Sånn ellers tenkte jeg mest på ville protester utenom dette forumet. De som hadde protestert på facebook mot "hednifiseringen" så og si :D
Antall ord: 192
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Astarte »

Det er bare å flisespikke, jeg tåler det! Så også at man i sin iver la ut feil informasjon. ;)

Jeg tror ikke dette har noen stor betydning praktisk sett. Men "alle" nye ting er jo fryktelig skummelt :roll:
Antall ord: 37
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe an

Innlegg av jeditrond »

Astarte skrev:Det er bare å flisespikke, jeg tåler det! Så også at man i sin iver la ut feil informasjon. ;)

Jeg tror ikke dette har noen stor betydning praktisk sett. Men "alle" nye ting er jo fryktelig skummelt :roll:
Ingen stor betydning rent praktisk, nei. Men for enkelte virker det som om dette var meget skummelt og sikkert en del av det alminnelige forfallet av "den kristne kulturarven" her til lands :mrgreen:
Antall ord: 71
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Store norske leksikon vil forandre fkr og ekr til noe anne

Innlegg av Astarte »

Noe skal man bekymre seg for! :D

Jeg er sikker på at flere spådde kristendommens undergang den gangen vi avsluttet den flotte tradisjonen med å brenne folk også. Uten sammenligning forøvrig. ;)
Antall ord: 31
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links