Egoets emosjoner kan også være klaging/syting, nedstemthet, depresjon, "self-pity", irritasjon (veldig vanlig når man begynner å få litt kontroll på egoet, så- et godt tegn;)) og i sin mest kontrollerende form; angst, paranoia, hysteri og mani osv
De fleste mennesker lever med noen av disse følelsene eller handlingene daglig, i en eller annen grad. Men det er vel ingen som egentlig innerst inne vil det?
Jeg tror ikke det handler om å fornekte egoet, men å anerkjenne at det ER der, som en del av vår menneskelige natur, men ikke som kjernen av oss selv, men som en del av oss som vi kan få KONTROLL på. Som vi kan styre. Man kan innse at med litt arbeid, kan man VELGE å ikke gi føde til/tilbe disse følelsene. Og da er trikset å være VÅKEN. Å være bevisst sine egne tanker å følelser, og gjenkjenne når egoet vil ta over. Og da ta kontrollen selv, som vår egen sjel og observatør, ved å løse problemet uten påvirkning av negative emosjoner, men ved empatisk diskusjon og problemløsning, eller ved å sitte stille og få hodet til å tie stille så man kan lytte til hjertet og sannheten. For hjertet har bevissthet, ja!

Noen ganger lurer jeg neste på om dette er hele meningen med vår eksistens akkurat nå, å klare å få kontroll over vårt "ego", og løfte bevisstheten vår et steg høyere, og forstå mer av alt det vi er en del av. Og der tror jeg ikke det er plass til noe særlig ego.
Når det gjelder vår eksistens, tror jeg på at vi ER vår bevissthet, det som gjenkjenner at vi lever her og nå, i øyeblikket, og kan observere omgivelser og realitet med et objektivt øye. Jeg tror at vi alle, og alt levende rundt oss er ÈN bevissthet på det høyeste bevisste plan, i den forstand at vi alle kommer fra samme KILDE, samme skaperkraft, samme lys, vi er LIV.
Men at vi ved "skapelsens begynnelse" valgte å individualisere oss for å uttrykke oss selv til minste detalj, uttrykke alt som er mulig, VÆRE skaperverkets uendelige mangfoldighet i fysisk form.
Og jeg tror litt av meningen med livet og skapelsen er at vi gjennom å leve livet bevisst (kanskje mer og mer bevisst for hvert liv?)og i tråd med eksistensielle lover, skal kunne løfte vår bevissthet slik at vi gjennom liv, erfaringer, lærdom, utvikling, forståelse, og etterhvert kjærlighet til alt, skal kunne komme nærmere og nærmere den universelle bevisstheten vi alle har fått/tatt vår eksistens i fra, det hele, altet, det ene, det ultimate og det eneste perfekte.
Som om vi er vårt eget eksperiment, vår egen tanke, vi har skapt oss selv og vårt eget liv.. i samarbeid med det altet vi er en del av. Og grunnen til at det er så viktig med "bønn"/takk og meditasjon, er for det første for å komme nærmere kjernen av oss selv, men for det andre også for å opprette kontakt med og kjærlighet til den universelle bevisstheten vi alle er skapt av og som vi er en del av.
Jeg syns også det er spennende å lese om, og se videoer som beviser hvordan vibrasjoner, frekvenser og energi skaper solid form/matter, (sikkert lettere å forklare fordi som kan litt om fysikk)og hvordan tanker og følelser kan påvirke vannkvalitet, og ja, generelt høyne frekvens og kvalitet på stort sett alt rundt oss.
Bare for å nevne det, angående EGO, jeg har vært all the way- på ego-stigen, og jeg vet en del om hva dette dreier seg om, i MITT liv vel og merke, men alle uttrykker ulike sider av den menneskelige og åndelige tilværelse, så det finnes ingen fasit og sannhet for alle, men jeg tror at REALITETEN, det som virkelig er SANNHET for alle, det er at vi, hver og èn og alle som enhet, er mer enn kropp og fysisk materie, og at vi er en del av en bevisst enhet, kall det Gud, Alt, Allah, kilden, lyset, livet eller hva man vil, som er verdt å vende blikket og bevisstheten inn mot. Ja, gjerne INN mot, for hva er for deg senteret av skaperverket, av alt som ER? Det er jo deg, det. Så må man bare være obs på egoet da, at det ikke er det som blir gitt føde, men sjelen, observatøren, kunstneren, skaperen, essensen av DEG

Merksnodige, men særdeles interessante dokumentarer jeg vil anbefale:
I am
Thrive
With One Voice
What the Bleep do we know
Alle ligger på Netflix.
Sånn, takk for meg:)