armageddon skrev:
En nydelig historie, og for meg stemmer alt. Bestefarens drøm ble virkelighet fordi han hadde så mange (gode?) drømmer om mennesker og hester som kom til øvrebygda der han bodde. Jeg vet det ikke, men jeg antar at han hadde snakket til mange om sine drømmer om hester og mennesker i øvrebygda. Drømmen hans viste en god framtid for det stedet han bodde på og fordi han syntes at det var godt, så gikk han for det, snakket om det og plantet idèen hos noen som likte den. Dermed gikk drømmen i oppfyllelse. Slik forandret bestefarens drøm framtiden til det bedre fordi han ville det. I motsatt tilfelle kunne han drømt at bygda brant ned. Det ville han forhåpentligvis ikke formidlet videre, og dermed avverge brannen.
Når det er sagt, Svartepus, så har du i et tidligere innlegg skrevet at du selv har hatt sanndrømmer. Nå lurer jeg på hvilke tanker du har gjort deg i den forbindelse. Da tenker jeg på begrepet; tid.
Jeg tenker at tiden ikke er en rett linje men en slags ring med flere veier hit og dit. Kanskje eksisterer flere "tider" parallelt. Dette betyr at man aldri kan vite helt nøyaktig hvordan fremtiden er/blir fordi den ikke er forutbestemt ned til minste detalj. Jeg tror den endrer seg hele tiden og det er flere forskjellige utgaver av mulige fremtider. Av og til kan man fange opp noen av disse veiene mot fremtiden og få forsvarsler som gjør at man kan velge å endre fremtiden til en viss grad. En person kan jo ikke styre alt uansett da vi alle er en del av fremtiden og alles valg påvirker fremtiden. Til og med det å ikke gjør noe med sanndrømmene sine er et valg som påvirker fremtiden. Man velger jo å ikke gjøre noe med det. I tillegg kommer muligheten for at det man selv mener er et godt valg ikke nødvendigvis påvirker fremtiden positivt for noen andre. Vi er alle del av en stor helhet, og denne helheten er stadig i bevegelse. Det er en av grunnene til at jeg ikke tror sanndrømmer har så veldig mye å si i den store sammenhengen uansett hva man velger. Man bør kanskje heller være mer til stede og se/lytte til det som skjer i det våkne liv.
Men i forhold til det du skriver om denne mannens drøm; det du sier er jo egentlig ikke at man kan se fremtiden i drømme før den skjer, men at man kan bruke ideer fra egne drømmer til å skape en fremtid eller fremtidshendelse. Da er jo i såfall drømmer helt unødvendig da man heller i teorien kan bruke fantasien sin til å tenke ut hvilken fremtid man vil ha og hvilke hendelser man vil unngå, og handle deretter.
Og by the way: det var ikke min bestefar men bestefaren til en eldre dame. Og det virket ikke som at dette var noen form for ønskedrømmer for ham men bare veldig rare drømmer som han ikke fikk noe ut av. Det var vel derfor han hadde skrevet i dagboken at han ikke skjønte seg på disse drømmene om masse mennesker og hester. Det er litt søkt å tolke det dithen at en mann forteller venner og kjente om drømmer med masse mennesker og hester, og at dette fører til ideen om et helsesportsenter. Det var nok andre grunner til at senteret ble bygd enn at en tilfeldig fyr øverst i bygda drømte om "masse mennesker og hester som kom opp gjennom bygda" mange år i forveien.
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap