Når det snakkes om drømmer hvis 'handling' er direkte relatert til ens virkelige liv, er de enten knyttet til en sterk opplevelse i nå-tiden eller noe fremtidsrelatert. -Jeg, derimot, later til å ha fått et hang-up i fortiden istedet.
Den ene gjengangeren er huset jeg vokste opp i. Jeg var sterkt i mot at dette ble solgt da jeg var et par og tyve år. Dette har dukket opp i tankene med ditto vedmod med gjevne mellomrom, så det er langt fra noe fortrengt issue dette her. Men det er jo gått rimelig lang tid, og tiden leger jo som kjent alle sår, så det er jo ikke sånn å forstå at dette ligger der å forsurer hverdagen.
Jeg skal ikke si at det ikke har dukket opp som mitt bosted i en og annen drøm oppgjennom, men ikke sånn at jeg har bitt meg noe merke i det. -Men så, for sånn +/- et par år siden, begynte det å dukke opp, og hyppigheten har økt frem til i dag. Disse drømmene er nærmest utelukkende at huset er solgt (til min fortvilelse), og at jeg/vi liksom bor der på 'lånt tid' på en måte..
Alternativet i så måte, er at mine barndomsvenner fra huset på andre siden gaten dukker opp i handlingen. Det er da sommerferie, og jeg håper da veldig å få til et gjensyn med disse. Dette kan imidlertid ikke utelukkes å være relatert noe underliggende savn etter det gamle gode fellesskapet.
Den andre gjengangeren, dreier seg om arbeidsplassen min fra årene jeg drev en hudterapisalong. Det var ingen dramatikk knyttet til avviklingen; Leiekontrakten på 8 år var kommet til veis ende, og ville ikke kunne bli fornyet da eieren av lokalet, den lokale banken, skulle utvide, og benytte de selv. Etter å ha vurdert frem & tilbake, landet jeg ved at jeg solgte utstyr & kundelister, for å kunne få en normal arbeidsmengde igjen etter så mange år med et ansvar som innebar at en bla.a tidvis enorme arbeidsmengder & aldri kunne ta tankene helt vekk fra jobben.
Dette var så langt tilbake som i utgangen av 2005, og jeg har levd i fred & fordraglighet med min beslutning. Konklusjonen var stolt over det jeg hadde fått til, -at jeg hadde 'klart det', - derav utfordringen som dette innebærer, og har av den grunn heller ikke vært fristet til å gjenta successen, for å si det slik.
Men så dukker altså denne gamle jobben opp i drømmene. -Bare at i drømmeland, så er jeg liksom bare så lei, og/eller sliten av hele greia, og det hele domineres av en slags følelse av selvforakt for at jeg brått bare 'driter' i å dra på jobben, ev. ankommer mange timer etter åpningstid. Jeg husker aldri hviordan avtaleboken ser ut, men der & da, gir jeg liksom bare blaffen i at kunder dukker opp til stengt dør. Denne drømmen pleier å avstedkomme kort tid før jeg våkner, og det siste jeg husker, er en slags noia over at jeg skulle vært på jobben, men ikke orket å komme meg opp & av gårde på morgnen. På dette tidspunktet er jeg såpass nær våken at jeg er forvirret mht det med at jeg jobber der.. -Dette scenarioet er liksom helt skrudd!
Sum-a-summarum, lurer jeg bare noe innmari på hva i himmelens navn er dette her for noe tull!?.. Hva i himmelens navn kan være poenget med dette hyppig gjentatte drømme-røret hvor scenen er sånn plassert i en forlengst forsonet fortid!?..