Men samtidig er jeg så sikker på det jeg har observert at det må formidles om det ikke skal ligge å gnage for resten av livet..
For et drøyt år siden, flyttet jeg inn i et lite boretslag bestående av 7 små hus på rundt 50 m2. Området er avgrenset i den forstand at en komer inn fra veien via en slags portåpning med et skogområde på baksiden. En har dermed full oversikt over hvem som hører til hvor blandt naboene, og enda mer oversiktlig blir det ved at jeg & min samboer er de eneste som er to, mens de andre er alene.
Da jeg flyttet inn, kjente jeg en av naboene, 2 visste jeg hvem var, en kom først en mnds tid senere, mens det kun var en jeg ikke hadde møtt tidligere og ikke ante hvem var, da det siste huset i utgangspunktet skulle fungere som kontorlokale. - Og det er denne ene ukjente dette dreier seg om..
Dette var en relativt ung mann jeg ble fortalt het Svein. Han var blond, litt kraftig uten å kunne defineres som overvektig på noe vis, og kjørte en grå 'rånebil', og pleide å dra avgårde i de tidligste morgentimer (godt innenfor hva jeg definerer som natt) til hva det er rimelig å anta var jobb. Selv om fyren gjorde fint lite av seg, og holdt seg for seg selv, er dette borettslaget slik at en ikke kan unngå å kjenne hverandre av utseende og fornavn..
Så, plutselig skjer det rundt juletider en gang at det dukker opp en ny fyr! Han her er en jeg kjente av utseende fra tidligere, og dessuten helt annerledes enn denne Svein. Denne nye, som skulle vise seg å hete Arild, var uføretrygdet, og fremkomstmidlet var kun sykkel på dette tidspunktet.. I utgangspunktet tenker jeg jo at det er en som er på besøk, eller en venn som bor der for en periode. Det gikk imidlertid ikke lange tiden før jeg skjønte at 'Svein' ikke befant seg her, da hverken bilen eller fyren var å se, -eller høres for den saks skyld. Jeg tenker da at han her antagelig har lånt leiligheten for en periode, da alt tyder på at det kun er ham som oppholder seg der, -hvilket inkluderer hans sykler ved inngangen, m.m.
Dette ble oxo bekreftet da en kompis som skulle til meg tar feil, og braser inn til denne fyren som sef skjønner like lite som han som står i en stuen hvor det sitter en ukjent fyr med beina på bordet (he he)..
Ikke desto mindre, dukker 'Svein' opp en dag i begynnelsen av Januar, tror jeg det var. Javel, tenker jeg, da har han vel kommet tilbake, da.. Det som imidlertid var pokker så merkelig, er hvordan denne andre, Arild, kunne ha forduftet like ubemerket som han kom inn!..
Jeg har sef sett på postkassenavnene for lenge og vel siden, men dette er sef en av to kasser det ikke står navn på (i det minste der dette kan leses uten nøkkel).
Så, halvannet døgn etter jeg registrerer 'tilbakekomsten, går jeg ut på morgnen, og ser at ARILD sine ting atter er plassert utenfor, mens 'Svein' og den grå bilen igjen er søkk vekk!!..
Etterhvert, når vinteren blir til vår og folk er mer ute, blir det sef til at en slår av en prat med naboene titt og ofte, hvilket sef også inkluderte Arild. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg ordla meg i så måte, men jeg fikk nå vridd inn et spm som gikk på når han flyttet inn etc. -Og han sier så med den største selvfølgelighet at han har bodd her FRA BEGYNNELSEN, han, -akkurat som oss!
Jeg har vritt hodet enhdeveis over dette her, da dette etter alle solemerker skulle bety at jeg har blingset på ett el annet vis. -At det måtte jo være jeg som hadde tatt feil her! Men når den ene er blond og den andre mørk, det er sånn ca 20 år mellom de to, samt dette med navnet, m.m, er det like forbannet ubegripelig at en seende skal kunne ta så feil! Det var jo ikke slik at en kun hadde sett den ene så den andre et par lynkjappe ganger i forbifarten, liksom! Selv om jeg ikke fikk pratet særlig med denne Svein, ble det da i allefall vekslet et par setninger om vind & vær, samt at jeg så jo fyren flere ganger pr uke i tiden han bebodde dette huset! -Og den nye, Arild, hadde jeg jo tross alt sett såpass mange ganger at jeg husket utseendet hans!!..
Jeg vet med andre ord hva jeg har sett, og hvem som har bebodd dette huset i løpet av tiden jeg har vært her. -Noe annet er rett & slett ikke til å unngå.. Nå har jeg ikke utbasunert denne forvirringen med flagg & faner rundt i området her, for å si det sånn, og dette med gjenkjennelse er VIRKELIG ikke en av 'kællens' sterke sider, for å si det sånn.. -Og når da fyren med den største selvfølge hevder å ha bodd her hele tiden.. -Ja, hva faen er det å si, liksom?..
Så, om så ikke annet enn å få lettet på trykket til folk tilhørende det lille mindretall som faktisk kan ta slikt på alvor, og muligens få noen innspill m.h.t mulige forklaringer..(?) Bortsett fra en slags variant av Mandela-effekten, har jeg har nada i hht mulige forklaringer, enda det nå har gått og kvernet rundt i hodet i 3/4 år. Deter jo til å bli sprø av!..