Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserOndt+Godt=Oss

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
20
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:"Altså for å ta det en gang til. Mitt svar på dette var fordi du antydet en motsetning her"
-->Ja, jeg synes du så motsetninger der jeg ikke så motsetninger.
Et utsagng kan ofte forstås i dimensjoner, ha flere betydninger.
Ja flertydighet er en faktor som gjør kommunikasjon vanskeligere.
"Misforståelser kan skje uansett alder, og er ikke nødvendigvis mottakerens ansvar."
-->Helt enig. Men det er mottagers ansvar å ha tiltro til medparten sin og å ØNSKE Å VURDERE/FORSTÅ det som blir sagt. (Man sier ikke gjentatte ganger at man folk som prøver fortelle deg noe LYVER, når det egentlig bare er du selv som ikke forstår "dimensjonene" av det som blir sagt.)
Flere ganger har du blitt vist hva som er feil ved påstandene om religiøse ateister, og når du fortsatt står på disse påstandene, er ikke løgn en gal betegnelse. Dimensjonene av det som er sagt, har jeg forstått fullt ut, og mine påstander kan jeg stå ved.
Jeg tenker bare at det beste i en diskusjon er å ønske å være med og å forstå også sier man klart i fra hvis man ikke vil være med på dette lengre, eller ikke forstår. Ofte så skrives det mye unødvenidg på diskusjonsforumer, og ofte er det "MISTILLIT TIL HVERANDRE eller den ene parten" som ødelegger.
Ja, og at en ikke tar til seg hva andre skriver.

"Vil du skrive dine meninger annerledes om du skriver mot en 60-åring enn om du skriver mot en 14-åring?"
-->Har tenkt på dette og har fått spørsmål om dette før. Nei, i utgangspunktet gjør jeg ingen forskjell på alder, kjønn, kultur eller religionstilhørighet. Men alder kan være greit å vite i enkelte sammenhenger. Vanskelig å forklare hvorfor. Feks er personen 14 år, så kan jeg skjønne hvorfor han ser "sånn og sånn" på ting, men samtidig så kan en 40åring også se "svart-hvitt" på ting. Ja, nå kom på en god forklaring: Jeg synes noen ganger det kan være greit å vite om jeg snakker med en som ikke er gammel nok til å i følge standard/normalen til å tenke relativt dypt, eller om jeg snakker med en person som er gammel nok og burde hatt nok av tid til å utvikle sitt intellekt.
Det jeg sa nå må ikke misforstås, for jeg fordømmer ikke.. er svært streng og kritisk i.f.t. meg selv og det jeg selv sier... så ikke tro at jeg absolutt må mene at en svart-hvitt-tenkende (i et øyeblikk) 45-åring nødvendigvis er tilbakestående.
IOM at du har fått spørsmålet tidligere, bør du kanskje tenke deg om før du spør slik videre?
Noen av de mest dualiserende personer jeg kjenner til er faktisk pensjonister. Selv om fjortiser også kommer høyt på en slik skala.

Ofte ser man mer nyanser når man har fått litt mer selvsikkerhet, og ikke må ta andre vurderinger enn ens egne for å være feil.
Ofte ser man ikke sin egen dualisering, og tror man er fri for dette. Jeg tror nok vi alle tenker svart-hvitt i en del tilfeller, og vi har begge påpekt dette overfor hverandre.
Denne svart-hvitt-tenkingen du legger på meg, er en direkte tolkning av ditt innlegg. Tidligere viste jeg at jeg kan ha tolket dette feil, men fortsatt synes jeg ditt innlegg antyder dualisering.
""Du kategoriserte de ateistene som fornekter en gud til religiøse."
-->Jepp

Altså fokuserte du ikke bare på ett punkt hvor du kaller ateister religiøse."
---------------->Jo, på et punkt, betyr at NOEN ateister passer i religiøs-båsen.
Kan du nå være så snill å spesifisere 'noen'. Tidligere så gjorde du det, og det ble spesifisert til "Den som fornekter at gud fins, er den religiøse ateisten", noe jeg avviste, og ved eksempler viste var feil.
Har lyst å kommentere det siste du sier, men jegklarer ikke for begrepet gud er i veien. Hadde bare X, altså Gud, blitt byttet ut med noe mer beksrivende så er det lettere å diskutere dette. GUD for meg er bare et stort forvirrende begrep. Er det skaperen du mener?
Mener du at ateistene fornketer den kristne guden, eller at ateister fornekter "Mann i himmelen", eller fornketer de at vi er SKAPT AV NOE, fornekter de at det er en mening med livet, hva er det ateister fornekter? Jeg spør ikke fordi jeg er grønn på dette, men for at jeg synes det er viktig å definere GUD.
Å forkaste guder av arbitrære årsaker behøver ingen definisjon.
Man kan meget godt mene at guden er unødvendig uten å bestemme seg for om guden er en skaper eller ikke, synlig eller ikke, allmektig eller avmektig.

Nå ser det ut til at du har trukket mine forklaringer litt for langt. Jeg mener ikke at alle ateister forkaster enhver form for guder, men at å sette et skille mellom dem som gjør det og de som ikke gjør det blir kunstig.

Ateister finnes av alle typer mennesker, det eneste de har til felles, er at de ikke er teister(gudetroende).
Det finnes ateister som tror på homøopati, det finnes ateister som ikke gjør det. Det finnes ateister som tror på et liv etter døden, det finnes ateister som ikke gjør det.
Antall ord: 914

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2005 18:56
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

"IOM at du har fått spørsmålet tidligere, bør du kanskje tenke deg om før du spør slik videre? "
-->Så du ikke hva jeg skrev? Behøver ikke tenke meg om, har alt under kontroll :o) Selv om en sak er vanskelig å forklare/beskrive, så betyr jo ikke det at jeg er utroverdig. Kom jo forøvrig med en grei forklaring.

Person som kaller seg ateist og som fornekter Gud = "religiøs ateist"

Persom som kaller seg ateist og som verken forneketer eller tror = "agnostiker-ateist". Mer åpen liksom. Dette stod på nett, jeg forstår det som sier, selv om man ikke burde bruke disse definisjonene.
Antall ord: 111
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:"IOM at du har fått spørsmålet tidligere, bør du kanskje tenke deg om før du spør slik videre? "
-->Så du ikke hva jeg skrev? Behøver ikke tenke meg om, har alt under kontroll :o) Selv om en sak er vanskelig å forklare/beskrive, så betyr jo ikke det at jeg er utroverdig. Kom jo forøvrig med en grei forklaring.
Du kom med en grei forklaring på hvorfor du ønsket å vite alderen min. Ikke på måten spørsmålet ble stilt. "Hvor gammel er du egentlig? For min del kan du være 13 eller 43".
Bare interesse av å vite alder hadde resultert i "Hvor gammel er du?". Du har ikke stablet en god forklaring på "egentlig? For min del kan du være 13 eller 43"
Person som kaller seg ateist og som fornekter Gud = "religiøs ateist"

Persom som kaller seg ateist og som verken forneketer eller tror = "agnostiker-ateist". Mer åpen liksom. Dette stod på nett, jeg forstår det som sier, selv om man ikke burde bruke disse definisjonene.
Og løgnen lever videre.
Til tross for at du er enig i at dette ikke er sant, fortsetter du å lyve.

Etter å ha vist deg eksempler, var vi enige om at man fint kan fornekte gud, uten å være det minste religiøs.

"agnostiker-ateist" er en ny betegnelse for meg, men ved å kombinere agnostiker og ateist kommer en fram til at det er en som mener at vi ikke kan vite om det finnes en gud eller ikke, og ikke tror på noen gud selv.
På samme måte kan vi også kombinere "kristen-agnostiker", som vil si at en tror på gud, men at en ikke tror på at denne guden kan bevises.

Ateist betyr at en ikke tror på noen gud, og uansett om man fornekter guden eller ikke, passer man i denne kategorien.
Alle, både kristne, muslimer, ateister og agnostikere vil kunne møte forskjellige gudebilder de absolutt fornekter. Dette i seg selv gjør dem ikke religiøse.

Det vil også lede til et paradoks om kristne da blir kalt "religiøse ateister", fordi de avviser nesten enhver form for gud.

Men dette blir vel å tale for døve ører. Det virker som argumenter er bortkastet, du kommer vel bare til å gjenta deg selv i neste innlegg.
Antall ord: 394

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

Det er "egoet" mitt som sier "egentlig". Det er egentlig smør på flesk. Sånn egentlig egentlig.. Fordi jeg undret i sammenheng, ikke fordi jeg undret ut av det blå.

"Etter å ha vist deg eksempler, var vi enige om at man fint kan fornekte gud, uten å være det minste religiøs."
-->Ja, viss man vet hvá man fornekter. Mange ateister ér "religiøse", fordi de fornketer noe som de ikke vet hva er. Men vet du hva du fornketer og det virker fornuftig, ja da er du ikke religiøs.

Nei jeg skal ikke gjenta meg.

*hug*
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:Ja, viss man vet hvá man fornekter. Mange ateister ér "religiøse", fordi de fornketer noe som de ikke vet hva er. Men vet du hva du fornketer og det virker fornuftig, ja da er du ikke religiøs.

Nei jeg skal ikke gjenta meg.

*hug*
Kan du nevne én slik religiøs ateist. Jeg kjenner ikke til noen, eller har hørt om noen med religiøs tro på at det ikke finnes noen gud.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Det finnes forskjellige definisjoner på ateist. Jeg mente lenge at ateister ikke trodde på gud, men det benektet de. De kan tro på gud hvis han er bevist bla bla bla....

De finnes de som mener at vi ikke har en sjel eller det finnes gud. De er ikke religiøse.

Alle mennesker tar et standpunkt til døden det betyr ikke at man er religiøs. Man er vel ikke litt muslim hvis man fordømmer terrorisme 8)
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

>Wiz skrev:Det finnes forskjellige definisjoner på ateist. Jeg mente lenge at ateister ikke trodde på gud, men det benektet de. De kan tro på gud hvis han er bevist bla bla bla....

De finnes de som mener at vi ikke har en sjel eller det finnes gud. De er ikke religiøse.

Alle mennesker tar et standpunkt til døden det betyr ikke at man er religiøs. Man er vel ikke litt muslim hvis man fordømmer terrorisme 8)
Hvordan forklarte de seg, de som benektet at en ateist ikke tror på gud?

Jeg ser ikke bort fra at jeg kan være enig, men denne ordlyden virker ikke som noe jeg kan støtte.

Hvis Gud blir bevist, handler det ikke lenger om religiøs tro, men viten. Da kan man akseptere guds eksistens, uten å være religiøs. Ateist vil ikke være noen god betegnelse lenger da.

Troen på sjel behøver ikke ha noen religiøs sammenheng. Dvs. at både kan ateister tro på en sjel, og teister kan la vær å tro på sjel.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

BA skrev:
Kan du nevne én slik religiøs ateist. Jeg kjenner ikke til noen, eller har hørt om noen med religiøs tro på at det ikke finnes noen gud.
Om jeg kan névne en?! Nja, nei skal vi se.. Han Anders nerri svingen!
Vet du jeg aner ikke. Det eneste vi trenger å forstå er at det menneskeskapte begrepet ateist er ikke så fast og konstant som den formen vi kaller firkant eller sirkel, eller fargen "blå". Eller tja jo, vi har jo forsåvidt nyanser i farger og både romber og trapeser, ovale og trill-runde sirkler..

*Klø seg i hodet*
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:
BA skrev:
Om jeg kan névne en?! Nja, nei skal vi se.. Han Anders nerri svingen!
Vet du jeg aner ikke. Det eneste vi trenger å forstå er at det menneskeskapte begrepet ateist er ikke så fast og konstant som den formen vi kaller firkant eller sirkel, eller fargen "blå". Eller tja jo, vi har jo forsåvidt nyanser i farger og både romber og trapeser, ovale og trill-runde sirkler..

*Klø seg i hodet*
Ateister er som du sier en mengde forskjellige mennesker. Det eneste de har til felles, er at de ikke tror på noen gud.
De ateister jeg kjenner til og har hørt om har alle en rasjonell forklaring på hvorfor de ikke tror, eller hvorfor de fornekter en eller flere grunner. Derfor protesterer jeg når du kaller dette religiøsitet.

Derfor vil jeg høre om Anders nerri svingen virkelig ikke har noen rasjonell forklaring på hvorfor han fornekter en eller flere guder.
Antall ord: 192

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

Kjære deg da, mann. Jeg har jo erfaringer! Jeg har vær på diskusjonsforumer i flere år og diskutert det meste, og en "gjenganger er ateisten som fornekter kristendommens gud". Jeg finner ikke på det jeg sier. Jeg beskriver noe som faktisk eksisterer.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:Kjære deg da, mann. Jeg har jo erfaringer! Jeg har vær på diskusjonsforumer i flere år og diskutert det meste, og en "gjenganger er ateisten som fornekter kristendommens gud". Jeg finner ikke på det jeg sier. Jeg beskriver noe som faktisk eksisterer.
Disse ateistene baserer oftest sitt syn på kristendommens gud på selvmotsigelser og andre ting som tyder på at guden ikke kan eksistere. Altså fullt ut rasjonelle begrunnelser.
Å avvise noe som baserer seg på en selvmotsigelse kan ikke kalles religiøs tro.

Dessuten har mange av disse internett-ateistene oftere latterliggjort kristendommen enn de har prøvd å forklare bakgrunnen for sitt eget trosfravær. Disse som ikke har gitt forklaring til hvorfor de avviser tanken på en gud kan ikke du kalle religiøse, fordi du ikke vet noe om det.
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

Ja akkurat. En religiøs er en som ikke vet helheten av det han prater om!
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:Ja akkurat. En religiøs er en som ikke vet helheten av det han prater om!
Hehe. Nå fant jeg noe annet å diskutere. :)

Hva mener du med at buddhister ikke vet (helheten av) hva de snakker om?

Saken er faktisk ikke at jeg på død og liv skal kverulere, men at du kommer med bastante påstander, som kan ha en anelse av sannhet i seg, men som omfavner mer enn den omtaler.

Altså mange religiøse kan være som du sier, men når du sier at "En religiøs er...." må det stemme på alle religiøse.

På samme måte som når du sier "En ateist er..." eller "En ateist som fornekter Gud er...". Det du sier om dem kan stemme på noen, men for at du skal ha rett, må det stemme på alle.
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Xpirit »

BA skrev:
Xpirit skrev:Ja akkurat. En religiøs er en som ikke vet helheten av det han prater om!
Hehe. Nå fant jeg noe annet å diskutere. :)
:D
BA skrev:Hva mener du med at buddhister ikke vet (helheten av) hva de snakker om?
Ved at de i det hele tatt káller seg religiøs eller buddhistisk. Hva er vitsen idag når man har de opplysningene man har idag? Retter seg inn etter merkelige regler. Alle skal ha det til at buddhismen er fredelig. Det kan så være.. men det fins merkelige regler og tradisjoner innen buddhismen også. Prøv å les om buddhist-munk-barn..
Husk selv den opplyste er bare rélativt opplyst. Og kan tillære seg mer visdom og kunnskap. Selv den mest moderne kristen, muslim eller satanist, burde forstå at de kan ha sine meninger og verdier UTEN å begrense seg til en religion - å kálle seg et religionsnavn (feks. kristen) ser jeg på som merkelig og u-fritt i dag.
Helheten- er liksom "at man er det de er og tenker det man tenker, man behøver ikke en menneskeskapt religion å gå etter. Det begrenser også manges virkelighetsoppfatning.
Å være spesifik er bra, særlig hvis man skal diskutere livssyn.
Synes du feks. det er spesifikt å svare "jeg tror på gud fader den allmektige" hvis jeg spør noen hva de tror og hvorfor? (Retorisk spørsmål..)

BA skrev:Altså mange religiøse kan være som du sier, men når du sier at "En religiøs er...." må det stemme på alle religiøse.
Nei. "En religiøs" er ubestemt form entall.
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Sex pistols ga ut ei plate en gang. Den het

NEVER MIND THE BOLLOCKS
Antall ord: 14

Link:
BBcode: