Her har du i hvert fall linken på nytt...rhonersen skrev:Du har forsøkt å forklare det. Jeg forstår fint at du tror det, men vet enda ikke hvilke konkrete vitenskaplige forsøk el.l. du snakker om.
http://www.towardthelight.org/multidime ... apter.html
http://www.towardthelight.org/towardthelight.html
Ja, jeg måtte jo le litt, for du virker jo ikke akkurat overivrig i å finne ut noe selv..
Det er bare å lete deg tilbake i tråden.Hvis jeg har oversett det, kan du gjenta referansene?
Nei, du MÅ jo ikke forklare det, men om du ikke kan det så har du ingen moralsk rett til å påstå at det kun var hjerneaktivitet. Når du gjør det så sier du at alle som har hatt slike UKO’er enten lyver eller innbiller seg ting. Seriøse forskere avfeier ikke bare på den måten. Kan jo igjen henvise til linken over.Jeg må ikke forklare det før det er underbygget (med vitenskaplig dokumentasjon) at det faktisk fant sted og at alternative forklaringer var utelukket. Kan du nevne ett konkret eksperiment som er vitenskaplig dokumentert som et eksempel på det du snakker om her?
Hvorfor skal jeg gjenta alt for deg når du ikke gidder å ta stilling til det. Først nå, i ditt siste innlegg kommenterer du Tarts rapport.Hvilken vitenskaplig dokumentasjon mener du jeg nekter å ta hensyn til? Det er jo akkurat det jeg ber deg om å spesifisere. Gjenta referansene til den vitenskaplige dokumentasjonen du mener jeg har oversett eller ikke fått med meg, og så kan jeg ta stilling til den.
De hadde jo en bevisstandard i middelalderen også: Det måtte ikke bryte med bibelen.Ja, jeg forsøker å holde en konsekvent bevisstandard.
Og jeg registrerer at du ikke vil ta hensyn til de empiriske bevis.
Tja, du kan jo godt si det var religiøs dogmatisk overtro, men det var altså også vitenskap - DEN GANG.Nei, det er religiøs dogmatisk overtro. Det er utviklingen og bruken av den vitenskaplige metode du kan takke for fremskrittene vi har hatt når det kommer til å finne ut hvordan solsystemet og resten av kosmos fungerer - ikke anekdoter, dogmer og påstander som ikke kan etterprøves.
Men heldigvis: Vi kan takke de modige menn og kvinner som høstet av sin egen skaperevne og genialitet, og som på tross av trusler og motgang og de mange hindringer de møtte gjerne ville finne ut mer om tilværelsen. Som gjerne ville utforske, oppdage og sprenge grenser. Som nektet å la seg diktere av dogmatikere. Som UTFORDRET den etablerte, ortodokse vitenskapen.
Hadde vi ikke hatt disse så hadde det fremdeles vært middelalderens vitenskap som hadde regjert, med sine surmulende bakstreverske mørkemenn i munkekapper.
Og jeg må bare gjenta mitt svar som du prøver å omgå:Må bare gjenta forespørselen om at du oppgir den konkrete vitenskaplige dokumentasjonen for 'reelle' UKOer.
Og nei, det er jo ikke slik at du må akseptere kvakksalveri, da den vitenskaplige forskningen på UKO og NDE nettopp kan utelukke at disse fenomenene er religion eller kvakksalveri.
Ja vel. Men nå synes jeg du er litt ute og ror her. At du ikke kan tro på UKO’er (fordi du ikke vet) men samtidig kan tro på at UKO’er kun skyldes hjerneaktiviteter er vel kanskje litt motstridende..? Når du sier du tror på hjerne-forklaringen, så betyr det i så fall at du vet?Det er ikke snakk om tro, det er snakk om fravær av tro - ikke-tro. Det er en subtil, men viktig forskjell på:
"jeg tror ikke OBEer er reelle" og "jeg tror OBEer ikke er reelle".
Førstnevnte er et resultat av å ikke vite. Det du ikke vet, tror du ikke på. Den andre påstanden er en påstand som krever viten. Jeg støtter kun den første.
-De empiriske bevis ligger der, og vitenskaplig dokumentasjon har du fått, og bare så vidt kommentert.1) Jeg tror UKOer forekommer, 2) Jeg tror ikke at reelle UKOer forekommer fordi jeg ikke har sett den vitenskaplige dokumentasjonen som du snakker om, som jeg savner en referanse til.
Når man under en UKO kan se ting som foregår i et annet rom så vil jeg si at UKO har forekommet.En metode for å frembringe UKO er ikke dokumentasjon for at UKOer er 'reelle'.
Utenfor rekkevidde av kroppens vanlige sanser? Ingen er utenfor rekkevidde av hjernens sanser. Ingen er utenfor rekkevidde av sinnet. Og sinnet/ånden er ikke begrenset til den fysiske hjernen.Og det jeg påpeker er at du ikke har underbygget med vitenskaplig dokumentasjon at reelle UKOer utvilsomt forekommer. Med 'reell' mener jeg, som før, at opplevelsen lar en oppleve noe utenfor rekkevidden til kroppens vanlige sanser.
Ja, man må bevise anklager. Og her er det du som anklager. UKO’er ikke reelle sier du. Bevis det.Det er ikke slik rettsysstemet fungerer. Man må bevise anklager, og jeg venter fortsatt på oppklaring fra din side hvilken vitenskaplig dokumentasjon du snakker om for at OBEer er reelle.
Og ærlig talt, skjemmes du ikke over å gnåle etter vitenskaplige bevis (som du har fått) i omtrent hver setning?
De empiriske bevis er like så viktige, og uten disse ville man ikke ha forsket på dette fenomenet. Jeg har også henvist til eksperimenter, men disse har du uten videre avvist.Det er du som påstår å kjenne til vitenskaplig forskning el.l. som beviser at OBEer er reelle. Hvorfor henviser du meg til anekdoter da? (retorisk spm)
Kanskje du bør ordlegge deg bedre om du mener du er blitt misforstått. Og at du "visste" at UKO'er ikke kan forekomme har gjenspeilet nesten all din skrivning. Om du ikke "vet" dette så burde du ha ordlagt deg på en annen måteved å si "Jeg vet ikke".Tja, de tror det ihvertfall. "Jumping to conclusions" er en vanlig tankefeil.
Hva er så vitsen med å trekke frem at hun godtok utfordringen. Taler det negativt for hennes del? Nei, det gjør det ikke. Men det taler negativt for Randis del at han bruker denne ”utfordringen” for å mistenkeliggjøre mange hederlige mennesker. Ingen skal greie testen, det er bestemt. Spørsmålet er hvorfor du er så opphengt i dette.Det er kanskje vanskelig å forstå dette, men det var slik at jeg hadde nevnt Randi og hans challenge tidligere i tråden, og du nevnte Browne. Da, etter intens grubling husket jeg det faktum at Browne en gang godtok Randis utfordring. Fordi det er en artig rød tråd som til dels knytter emnene sammen, nevnte jeg det i en setning, i parentes. Hvorfor du er så opptatt av dette vet jeg ikke.
Hva er det som ikke er vitenskaplig dokumentasjon? At synske barn ned i treårs-alderen blir dopet ned på medikamenter?leste det som stod i omtalen om boka, men det er ikke vitenskaplig dokumentasjon. Jeg har vært veldig klar på at jeg er ute etter vitenskaplig dokumentasjon.
Nei, det ga ikke et motsatt bilde. Forskerne var enig i en del, og Zammit fremhever hva de er enig i. Enkelt og greit. Og Zammit bruker altså betegnelsen skeptiker på Hyman for at vi skal skjønne at han er en som hovedsakelig har stilt seg skeptisk det fenomenet som det gjelder. Og han har ikke nødvendigvis høyere bevisstandard enn den andre. Det er forskjellen i analysen som er hovedforskjellen i de to forskernes meningsforskjeller.Det var ikke det at han gav et utdrag, men at utdraget gav et motsatt bilde av hva forfatteren egentlig mente. Når det gjelder den statistiske analysen er det uenighet mellom de to som gjennomførte analysen. Han (kalt skeptikeren i Zammits tekst) har en høyere bevisstandard en den andre statistikeren, og de er derfor ikke enige om at dataene støtter konklusjonen din om at reelle UKOer har forekommet. Et annet problem er også at - slik jeg forstod det så er ikke dataene tilgjengelige for noen andre, og kun en liten del av datasettet var tilgjengelig for analysen de gjennoførte.
Endelig ville du kommentere den rapporten!
Dette er den første konkrete vitenskaplige rapporten jeg kan huske at du refererer til. Det kan folk lett sjekke hvis de mener jeg har oversett noe.
Angående rapporten du faktisk refererer til for en gangs skyld, - så beviser ikke den at OBEer er 'reelle'. Det som Tart regner som indisie (ikke bevis) for reelle OBEer, er at Mr X (som opplever OBE) mente han så at teknikeren hadde besøk. Teknikeren skriver at Mr X kunne ha hørt den besøkende hoste under en røykepause. I tillegg så klarte ikke Mr X den ordentlige testen, som var å se noen tall som lå utenfor hans rekkevidde. Derfor støtter ikke dette forsøket påstanden om at OBEer er reelle.
Saken er den at forsøkspersonen SÅ den besøkende, og ikke hørte. Når det skrives at han kunne ha hørt hosting i en pause, så er dette noe som tas med fordi en slik vitenskaplig rapport selvsagt skal være så korrekt som mulig, der detaljer om hva som gikk for seg blir tatt med. Man tar med dette for å kunne analysere om det hadde noen innvirkning på forsøket.
At han ikke klarte den ordentlige testen tar ikke faktum bort fra det øvrige som skjedde under forsøket.
Og ja. Jeg regner dette også som et indisium. Og et veldig godt sådan.
Så jo, rapporten støtter i høy grad påstanden pm at UKO er reellt, men noe absolutt bevis er det jo ikke. Alt som skjer under en UKO kan i teorien skyldes noe annet enn UKO.
Han har utlovet 1 million dollar i premie til den som kan motbevise det han skriver i boka si. Så å si at han kun har gjentatt anekdoter sånn helt uten videre er nok litt useriøst av deg ja..Det jeg sier er at Zammit ikke refererer til noe konkret dokumentasjon for disse anekdotene, som gjør det vanskelig å ta dem seriøst og undersøke dem. Jeg vet ikke om det han skriver har forekommet, jeg vet ikke noe om testoppsett eller liknende. Han kan ha gjentatt anekdoter som noen andre har fortalt ham for alt jeg vet. Så å referere til Zammit er ikke det samme som å referere til konkret vitenskaplig dokumentasjon. Mener du jeg har oversett noe kan du jo sjekke linkene selv og vise hvor jeg har bommet.
Dokumentasjonen er der for de som vil finne den fram. Du var jo f.eks. veldig rask med å lete opp Hymans rapport. Greier du ikke å lese kilderegisteret i Zammits bok engang?
Ja, og det er en del eksempler på nettopp det å se ting som man ikke kunne ha sett om man ikke hadde hatt UKO. Å gjøre dette under kontrollerte forhold (der forsøkspersonen kan foreta UKO omtrent på kommando) er litt vanskeligere. Og det er også vanskelig for forsøkspersonen å kontrollere hva som skal gjøres under UKO’en. Hadde det vært så lett som du sier så hadde vi hatt veldig veldig mange vellykkede eksperimenter som hadde bevist UKO. Men så lett er det altså ikke.Vel, vi er enige om at UKOer forekommer (opplevelsen). Det vi ikke er enige om er om opplevelsen gir oppleveren ny informasjon om verden utenfor. Påstanden din om at dette er tilfellet, kan testes ved å legge noe hemmelig utenfor opplevernes rekkevide, for så å la dem ha en UKO. For eksempel så må de sveve opp og se noe på en hylle over dem. Hvis de har hatt en UKO som er reell så kan de avsløre hemmeligheten når de svevde opp. Hvis de svevde opp men ikke kunne beskrive hemmeligheten på hylla, så støtter det ikke påstanden som skal bevises (negativt tilfelle). Se eksperimentet til Tart du nettop refererte til selv, som et eksempel på det jeg snakker om.
På samme måte er det svært vanskelig å kontrollere hva vi skal drømme. Men vi vet likevel at drømmer forekommer. Vi har imidlertid ingen eksperimenter som kan gi oss tekniske beviser for at vi drømmer, men det er jo heller ikke nødvendig siden hver og en av oss opplever dette. Skal man være ekstra vanskelig kan man bare si at drømmer ikke forekommer fordi vi ikke har nok vellykkede eksperimenter som beviser det. Sånn blir det nemlig når man ikke evener å tenke logisk og ikke vil ta hensyn til de vitenskaplige empiriske bevis.
Og hva om bare 5 % av befolkningen hadde drømmer? Da hadde det vært litt vanskeligere å tro på det, ikke sant?
Og hvordan skal du skille mellom reelle og ikke-reelle?Det er antallet reelle UKOer vs antalle ikke-reelle UKOer som må sammenliknes. Begge to er avgjørende.
Man kan ikke kun bruke statistikk når det gjelder slike forsøk. Det er andre, mer viktige momenter, som spiller inn.(Jeg er fortsatt interressert i de konkrete forsøkene du snakker om her)
Det er litt uklart for meg om du mener "forsøk" som i individuelle OBE-opplevelser som del av et eksperiment, eller som et eksperiment. Uansett er det ikke snakk om flertall av positive opplevelser, men en andel som er statistisk signifikant. Det kan en statistiker svare deg på hva er, men det er i det minste avhengig av antallet opplevelser totalt og sannsynligheten for et positivt utfall ved tilfeldigheter.
Og når det gjelder empiriske bevis, så er statistikken på min side i denne diskusjonen.
Men hvis de empiriske bevis likevel taler for fenomenet, og det stadig fortsetter å forekomme, og mange troverdige mennesker kan bekrefte dette, så taler det til fordel at man heller må forandre metode, og ikke avvise fenomenet. Å avvise en test er ikke det samme som å avvise et fenomen. Man skal vel være bra trangsynt om man avviser et fenomen bare fordi en test ikke kan bevise fenomenet..Man avviser testen (eller testene hvis de alle har samme problem), og står igjen med å ikke ha noen vitenskaplig grunnlag til å tro fenomenet finnes.
Her har du altså mast i nesten annen hver setning om dokumentasjon, selv om jeg har gitt deg det, og det tok jo sin tid før du svarte på Tarts rapport…(link brutt, ja jeg vet forumet gjør det) Eller så kan du bare bli vist til den påståtte konkrete forskningen direkte, noe du har vanskelig med å gjøre. Du tyr til hersketeknikk ved å kaller meg "lille venn". Du påstår jeg lyver når jeg overser noe ved uhell, selv om jeg gir deg slack ved å anta du ikke har onde hensikter i feilene du tar. Hvorfor kan ikke du gi meg samme slingringsrom som jeg gir deg, er det for mye å forvente i en diskusjon? Og ironisk nok er det du som anklager prinsipp-skeptikere for drittslenging og dårlig oppførsel.
Hva jeg tror om din ærlighet er min personlige oppfatning av det hele, og hvordan du er gått frem. Jeg har ikke tydd til noen hersketeknikk. Klart jeg må reagere når sånne ting skjer. Da blir man gjerne irritert. Og ja, jeg vet fra en del diskusjoner at trangsynte prinsipp-skeptikere innehar en del dårlige holdninger når det gjelder diskusjonskultur.
At jeg ikke har ”onde hensikter”..? Nei det skulle vel bare mangle at jeg ikke har..
Hvilke feil er det du mener? Brutte linker?
Og du tror vel ikke jeg har brutt linken med vilje?
Ikke vet jeg hvorfor linken blir brutt. Den funket lenge etter at det ble publisert, men så er det visst sånn at den kræsjer etter en viss tid.
Men er du sikker på du ikke har lest der likevel? Du kunne jo bare gått til hovedsiden og deretter lett deg frem. Jeg ga deg nok informasjon til det. Sikker på du ikke har gjort det?
Uansett: Her har du det på nytt (og det skulle vel bevise at jeg ikke har brutt linken med vilje):
http://www.towardthelight.org/multidime ... apter.html
http://www.towardthelight.org/towardthelight.html
Ja, du skal være så konsekvent du bare vil. Eventuelt ha så mange skylapper du bare vil. Det spørs jo hvor mye respekt du har for Tart når du ikke engang tar nettsiden hans seriøst. Jeg ba deg om å ta en kikk på Tarts rapport og kommentere denne. Dette har du så vidt gjort. Og du innrømmer at Tart synes dette var et godt indisium. Tarts ærlighet består i at han skjønner at han selvsagt ikke kan bruke dette eksperimentet som et absolutt teknisk bevis for fenomenet. Og det kan han jo heller ikke. Teoretisk sett kan det kun være tilfeldigheter som avgjør forsøkspersonens opplevelser. Og det er nettopp her logikk kommer inn i bildet. Og forsøket STYRKER bevisbyrden for UKO som reelt fenomen.I tillegg kan jeg nevne at jeg ikke tvinger noen til å endre mening. Det eneste måten jeg kan se noen blir tvunget, vil være om de har samme bevisstandard som meg og ønsker å være konsekvente - da tvinger de seg selv, og jeg tror de vil se at dine påstander om vitenskaplige bevis for reelle OBEer faller sammen. Jeg har spurt mange ganger etter konkret vitenskaplig dokumentasjon, og når du endelig klarer å produsere en slik referanse (Tart sin rapport tidligere i dette innlegget), så støtter den ikke engang påstanden din. Jeg har respekt for Tart, hans fremgangsmåte og nysgjerrighet - og ikke minst hans ærlighet når han innrømmer at eksperimentet ikke påviste reelle OBEer, men jeg kan ikke si det samme om deg. Hittil har du ikke vist til vitenskaplige bevis for din sak. Min forespørsel om dokumentasjon har vært klar og gjentatt mange ganger i innleggene før dette, men du har ignorert forespørselen og linket til meta-kilder som ikke inneholder ordentlige referanser. Hvis du kommer over konkret vitenskaplig dokumentasjon som du synes støtter det du påstår vil det selvsagt være relevant, men jeg tviler du noensinne kommer til å vise til noe slikt. Hvis du ikke viser til bevistypen jeg ser etter, bør du ikke forvente noe svar fra min side.