Drømmer, NDO & ut av kroppenUt-av-kroppen-opplevelser

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Jun 2009 01:36
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Ut-av-kroppen-opplevelser

Innlegg av Thulr »

Da jeg var liten hadde jeg noen ut-av-kroppen-opplevlser. En av dem skjedde da jeg satt i senga og plutselig ser meg selv ovenifra (det var i helt våken tilstand og ikke før jeg skulle legge meg). Jeg var ute av kroppen og ser altså ned på meg selv. Dette varte bare i noen sekunder, men jeg husker dette veldig godt, og jeg husker jeg ble forbløffet over hvordan dette kunne skje.

Mine andre UKO'er varte også bare noen sekunder, og de fleste skjedde like før eller like etter en intens opplevelse eller følelse. Og det jeg tenker er at siden jeg (ubevisst) greide å komme ut av kroppen da, så kan det også være mulig for meg å trene meg opp til å komme ut av kroppen nå når jeg er noen og tredve. Det er ihvertfall ikke noe jeg har noen moralske motforestillinger imot å gjøre. I Norge har vi nemlig lange tradisjoner for ut-av-kroppen-reiser. Både de norrøne seidmenn og volver, samt samiske sjamaner, har vært kjent for å foreta slike reiser mens de ligger i en slags trance.

Noen som har noen synspunkter?
Antall ord: 198
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Ut-av-kroppen-opplevelser

Innlegg av rhonersen »

Hvis du kan demonstrere at du faktisk kan se 'utenfor' rekkevidden av kroppen din, burde du forsøke å vinne 1 000 000 US$ hos JREF: http://www.randi.org/research/index.html
Grunnen til at ingen har klart det enda, kommer nok av at UKOen skapes av hjernen din.
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg har også vært ute av kroppen min.
Det er verdt å gjenoppleve, mest av alt fordi det ikke kan sammenlignes med penger.

Fuck Randi, den bedritne dusten :)
Antall ord: 28
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
17
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

:salute:
rhonersen skrev:Hvis du kan demonstrere at du faktisk kan se 'utenfor' rekkevidden av kroppen din, burde du forsøke å vinne 1 000 000 US$ hos JREF: http://www.randi.org/research/index.html
Grunnen til at ingen har klart det enda, kommer nok av at UKOen skapes av hjernen din.

Hvordan er det mulig at en så omfattende historikk blir til ved hjelp av hjernevirksomhet, når det ikke er noen målbar aktivitet i hjernen i NDO, som er gjennomført under operasjon på sykehus, der det kun er "flat-line" i loggen å spore?

Jeg vet du snakker om UKO, men jeg bare drar en liten parlalell til NDO som er nært beslektet..
Antall ord: 116
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Slettet_Lilije

Innlegg av Slettet_Lilije »

Thulr skrev:Da jeg var liten hadde jeg noen ut-av-kroppen-opplevlser. En av dem skjedde da jeg satt i senga og plutselig ser meg selv ovenifra (det var i helt våken tilstand og ikke før jeg skulle legge meg). Jeg var ute av kroppen og ser altså ned på meg selv. Dette varte bare i noen sekunder, men jeg husker dette veldig godt, og jeg husker jeg ble forbløffet over hvordan dette kunne skje.

Mine andre UKO'er varte også bare noen sekunder, og de fleste skjedde like før eller like etter en intens opplevelse eller følelse. Og det jeg tenker er at siden jeg (ubevisst) greide å komme ut av kroppen da, så kan det også være mulig for meg å trene meg opp til å komme ut av kroppen nå når jeg er noen og tredve. Det er ihvertfall ikke noe jeg har noen moralske motforestillinger imot å gjøre. I Norge har vi nemlig lange tradisjoner for ut-av-kroppen-reiser. Både de norrøne seidmenn og volver, samt samiske sjamaner, har vært kjent for å foreta slike reiser mens de ligger i en slags trance.

Noen som har noen synspunkter?
Jeg har ikke så mye erfaringer med UKO'er! Her om dagen var jeg veldig trøtt. Jeg satt på skolen - hadde bare sovet et par timer om dagen og jeg følte meg helt merkelig. Jeg tror jeg var på nippet til å få en ut av kroppen-opplevelse. Det føltes i alle fall slik. Som om jeg var på utsiden av meg selv. Høres det kjent ut? :o Jeg så ikke meg selv fra utsiden, men jeg tror det var "nesten" om dere forstår hva jeg mener :)
Antall ord: 290

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
17

Det er verdt å gjenoppleve, mest av alt fordi det ikke kan sammenlignes med penger.
Jeg har en følelse av at det å reise seg ut-av-kroppen, ikke bare kan gjøre det når man vil lissom, er litt usikker her, derfor antar jeg.
Men.. De gangene jeg har vært ute, så er det helt uten mitt ønske, eller tanke om å dra ut, jeg hadde heller ingen kontroll på hvor jeg skulle dra, eller hva jeg skulle se...
DET BARE SKJEDDE!

Derfor er jeg svært usikker på om noen faktisk er i stand til å vinne disse penger fra James Randi.

Nå skal jeg oxo komme med en annen antakelse:

De som har opplevd et EKTE UKO, og eller NDO har et helt annet forhold til pengejag, livsett, og stresset om å bli rik... De har sett "sanheten" (mange forteller om møte med GUD, og GUD's policy er jo at penger er en form for avGUDs makt.. Ja, jeg vet vi er avhengi av penger, men nå snakker jeg om MYE penger fort kan bli til en avGUDing)

De som tror de har opplevd en UKO, har ikke vært der de ekte har vært, og ikke har fått den samme forståelse, og gjerne er villig til å prøve å vinne disse penger....?

Som skrevet... Kun mine Antakelser..
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
15

Innlegg av Thulr »

Lilije skrev: Jeg har ikke så mye erfaringer med UKO'er! Her om dagen var jeg veldig trøtt. Jeg satt på skolen - hadde bare sovet et par timer om dagen og jeg følte meg helt merkelig. Jeg tror jeg var på nippet til å få en ut av kroppen-opplevelse. Det føltes i alle fall slik. Som om jeg var på utsiden av meg selv. Høres det kjent ut? :o Jeg så ikke meg selv fra utsiden, men jeg tror det var "nesten" om dere forstår hva jeg mener :)
Det er vel sånt som av og til kan skje. Har hørt det kan skje hvis man er i en "fraværende" mental stemning. Men det var litt annerledes det jeg opplevde når jeg var liten.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
15

Innlegg av Thulr »

rhonersen skrev:Hvis du kan demonstrere at du faktisk kan se 'utenfor' rekkevidden av kroppen din, burde du forsøke å vinne 1 000 000 US$ hos JREF: http://www.randi.org/research/index.html
Hvordan kan du si at UKO'en skapes av hjernen min? Har du bevis for det? Isteden for å sluke alt det tryllekunstneren Randi har å si, så kunne du vel kanskje heller belage deg på å undersøke paranormale fenomener litt nærmere. Utvide din trange horisont. Det tar du sikkert ikke skade av.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Jeg har en følelse av at det å reise seg ut-av-kroppen, ikke bare kan gjøre det når man vil lissom, er litt usikker her, derfor antar jeg.
Men.. De gangene jeg har vært ute, så er det helt uten mitt ønske, eller tanke om å dra ut, jeg hadde heller ingen kontroll på hvor jeg skulle dra, eller hva jeg skulle se...
DET BARE SKJEDDE!

Derfor er jeg svært usikker på om noen faktisk er i stand til å vinne disse penger fra James Randi.

Nå skal jeg oxo komme med en annen antakelse:

De som har opplevd et EKTE UKO, og eller NDO har et helt annet forhold til pengejag, livsett, og stresset om å bli rik... De har sett "sanheten" (mange forteller om møte med GUD, og GUD's policy er jo at penger er en form for avGUDs makt.. Ja, jeg vet vi er avhengi av penger, men nå snakker jeg om MYE penger fort kan bli til en avGUDing)

De som tror de har opplevd en UKO, har ikke vært der de ekte har vært, og ikke har fått den samme forståelse, og gjerne er villig til å prøve å vinne disse penger....?

Som skrevet... Kun mine Antakelser..
Det er nettopp det... her beskriver du også noen av de tankene jeg er inne på.

Randi og den gjengen benytter seg av noen retoriske grep som umuliggjør bevis.
Det er ikke mulig å drive parapsykologisk forskning på disse premissene, og det vet de godt.
Skulle nesten trodd hele Randi-greiene var en stor psy-op (ja, jeg mener det seriøst!).

Angående det du sier om penger og avguding, så er det nok en sannhet i det.
Slik jeg ser det så er jo Gud (per alle definisjoner) en samlende makt og en skaper av oss som kollektivt sett er under "hans" (jeg liker ikke personifisering av Gud) velde.
Og hvis det da finnes en Gud, så bryter vi definitivt alle bånd med ham i det vi setter ut på en ordentlig ego-tripp av en ferd, som jo er direkte forbundet med ting som grådighet og begjær.

Altså eksessive mengder av penger og hvor umenneskelige det gjør oss...
Det har vi jo allerede sett gjennom hele historien, at penger korrumperer mennesker og skyver dem bort ifra ikke bare medmennesker, men også til tider seg selv, som de jo mister i grådigheten.

Noen få klarer dog å holde beina plantet på jorda likevel.

UKO er heller ikke noe jeg bevisst har oppnådd. Jeg forsøkte noen ganger såvidt, og følte at jeg var i ferd med å få det til, men ble for redd for å slippe taket, så jeg kutta det ut.
Den gangen jeg opplevde det har jeg allerede fortalt om noen ganger på forumet... for lenge siden, da jeg var 18, og det varte bare noen sekunder. Utsagnet mitt til rhonersen var derimot bare noe jeg ville si fordi penger ikke har noe med saken å gjøre her.

Det blir så latterlig denne type "award" som Randi kommer med at det henger ikke på greip.
Det går ikke an å ta alvorlig fordi at menneskesjelen i sin renhet ikke vil la seg korrumpere av penger, dessuten er det ikke forenlig med dette ultramaterialistiske heller...

Penger for å gå ut av kroppen sin? :lol:
Nei, huff! Le det vekk, sier jeg. Randis filosofi er så bakstreversk og morsom at jeg har ikke ord.
Antall ord: 595

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Slettet_Lilije

Innlegg av Slettet_Lilije »

Thulr skrev:
Lilije skrev: Jeg har ikke så mye erfaringer med UKO'er! Her om dagen var jeg veldig trøtt. Jeg satt på skolen - hadde bare sovet et par timer om dagen og jeg følte meg helt merkelig. Jeg tror jeg var på nippet til å få en ut av kroppen-opplevelse. Det føltes i alle fall slik. Som om jeg var på utsiden av meg selv. Høres det kjent ut? :o Jeg så ikke meg selv fra utsiden, men jeg tror det var "nesten" om dere forstår hva jeg mener :)
Det er vel sånt som av og til kan skje. Har hørt det kan skje hvis man er i en "fraværende" mental stemning. Men det var litt annerledes det jeg opplevde når jeg var liten.
Mm... Jeg har faktisk sett meg selv ovenfra et par ganger før jeg skulle sovne :)
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av rhonersen »

HappeTittenTooYouNow skrev:Hvordan er det mulig at en så omfattende historikk blir til ved hjelp av hjernevirksomhet, når det ikke er noen målbar aktivitet i hjernen i NDO, som er gjennomført under operasjon på sykehus, der det kun er "flat-line" i loggen å spore?

Jeg vet du snakker om UKO, men jeg bare drar en liten parlalell til NDO som er nært beslektet..
Det er jo bare å drømme det, så ser du hva hjernen er i stand til. Ellers er det vanskelig å ta stilling til det du skriver om uten mer detaljer eller referanser.

Thulr skriver:
Hvordan kan du si at UKO'en skapes av hjernen min? Har du bevis for det?
Det er godt kjent at hjernen kan skape opplevelser. Derfor er det både en mulig og enkel forklaring. Ihvertfall sammenliknet med de som tror at du faktisk beveger deg utenfor kroppen din, men som aldri klarer å demonstrere det.
Isteden for å sluke alt det tryllekunstneren Randi har å si,
Hvor gjør jeg det?
så kunne du vel kanskje heller belage deg på å undersøke paranormale fenomener litt nærmere. Utvide din trange horisont. Det tar du sikkert ikke skade av.
Så hva er det jeg ikke tar med i beregningen som du tar med? Utelukker du naturlige forklaringer?
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Hvorfor skal man ha en forklaring på alt?
Noe er som det er, og det blir vanskelig å ta utbytte av eller nyte det hvis man ikke aksepterer det.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av rhonersen »

ludoburgero skrev:Hvorfor skal man ha en forklaring på alt?
Noe er som det er, og det blir vanskelig å ta utbytte av eller nyte det hvis man ikke aksepterer det.
Det er forklaringer og undersøkelse som gjør det mulig å ta utbytte av noe. Tror du ikke det ville vært i alles interesse å finne ut om UKO lot deg observere utenfor din vanlige rekkevidde?

Kan du utdype hvilke retoriske grep som Randi & Co bruker for å umuliggjøre bevis?
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
17

Det er jo bare å drømme det, så ser du hva hjernen er i stand til. Ellers er det vanskelig å ta stilling til det du skriver om uten mer detaljer eller referanser.
Tror nok du ikke ønsker å forstå..
Flat-line, betyr fLat linje på monitorene som registrerer hjerneaktiviteten under et ingrep..

Drømmer gir store utslag på monitorene, og når man ikke ser annet en "flat-line" = ikke virke...
Nei, mister benektiker.... jeg har ingen annen referanse enn fortellinger, og et par bøker om NDO har gitt meg..
Hvis du alikevell ikke føler dette er godt nok, så : FINN DE SJÆL, om du er så ûber-intresert som du gir deg ut for..
Nei, jeg har mye annet å gjøre enn å grave frem fakta for dere som ikke gidder annet enn å vræle etter fakta.. FINN DE SJÆL....
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
17

Det er godt kjent at hjernen kan skape opplevelser. Derfor er det både en mulig og enkel forklaring. Ihvertfall sammenliknet med de som tror at du faktisk beveger deg utenfor kroppen din, men som aldri klarer å demonstrere det.
Det heter drømmer, og kan registreres maskinelt..
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links