Liker denne måten å se det påEaglespirit skrev:livet er fravær av intethet. Sånn som vi kjenner livet må det ha en grobunn og så lenge det har det, må livet frem. Ta feks. en leirfivel som vokser seg igjennom asfalten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Liker denne måten å se det påEaglespirit skrev:livet er fravær av intethet. Sånn som vi kjenner livet må det ha en grobunn og så lenge det har det, må livet frem. Ta feks. en leirfivel som vokser seg igjennom asfalten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Og hvis man er bevisst over at det er slik bevisstheten eksisterer, så...Kimbara skrev:Du vet, det er gjort forskning som kan implisere at bevisstheten kun er et biprodukt av underbevisstheten. At den frie tanke slettes ikke er fri, men forhåndsprogrammert.
Input + automatisk analyse ut ifra hva som er til organismens beste, basert på informasjonen som allerede er lagret = output.
Man har dog ikke funnet noen kausalitet, så det er bare spekulasjoner hittils.
Hide post links |
Egentlig ikke, for det er nok en sterk indikator på at livet (og bevisstheten) bare er kjemi og underlagt naturlover.ludoburgero skrev: Og hvis man er bevisst over at det er slik bevisstheten eksisterer, så...
er man like langt?
Hide post links |
Hide post links |
Ja, vi er uten tvil den delen av livet som erfarer, tolker og betrakter livet selv.Appelsin skrev:Ja, eller kanskje fordi det ikke kan la være? :mozilla_wink:Moonstone skrev: Jeg tror uansett at det eksisterer av EN grunn: Fordi det kan.
En kan gruble seg gal. Uten liv, ingen spørsmål? Det er vel slik at livet utforsker seg selv, spør seg selv og erfarer alt som en kan erfare - hele tiden. Skal tro om det egentlig finnes noe fasitsvar?
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
gud(eller kilden som jeg kaller det) er sterk nok til å bryte seg selv ned og begynne på nytt. så på den måten kan vi eksistere i uendelige evigheter. Men det betyr jo at vi at ikke vi husker noe av livene våre bevisst i dagliglivet. men identiteten tar vi med oss.camillah skrev:jeg kan bli gal av å tenke på sånne ting.. hvor stopper universet osv...???
hmm, men hvorfor eksisterer vi egentlig?
fordi vi kan? eksperiment eller evolusjon??
for at jeg skal gjøre det litt morsom for meg selv tenker jeg at vi er satt her av noen andre, høyere makt kall det hva du vil, for¨å se hvordan vi utvikler oss. så lar de det skje forskjellige kriser på jorden for å se hvordan vi takler det, setter til litt forskjellige trosamfunn osv også sitter de da og studerer oss for å finne svar. til slutt kommer en kjempe asteroide og utsletter alt det vi kjenner til og begynner på nytt med ''nye'' mennesker og nye utfordringer..
hehe.. men det er min fantasi som løper litt løpsk...
Hide post links |
Ja, det pleier å bli snudd til "Hvordan oppstod liv", fordi det er lettere og mer håndfast å svare på enn "hvorfor oppstod liv"TheTech skrev:Jeg spilte spørsmålet til en i klassen, han klarte ikke å svare iløpet av 10 sekunder, så en annen fyr overtok. Spørsmålet snudde litt på seg og ble etterhvert: "Hvordan oppsto liv?". Han begynte å forklare at først så kom det oksygen med steinene som førte til at gresset begynte å gro, men der stoppet det. For gress er liv. Vi kom fram til at det er to vanskelige spørsmål som vi kanskje aldri får svar på(?)
Hide post links |
Hide post links |