
Det er jo fint å filosofere litt i ny og ne
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Det er veldig mye som tyder på at det intelligente livet vi kjenner i dag eksisterer på grunn av evolusjonen. Det første livet hadde etter sigende ingen intelligens, og fungerte bare som små "roboter" hvis eneste formål var å reprodusere seg (danne nye forbindelser).Astarte skrev: Men likevel spør jeg meg om "hvorfor"? Har du noe på det?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Kan være. Da liker jeg det Eaglespirit sier i denne tråden, som jeg forøvrig linker litt til det du sier nå. Det kan jo være at livet bare ønsker å være liv i seg selv?Kimbara skrev:Det trenger ikke være noen grunn, annet enn at forholdene lå til rette for det.
Forøvrig synes jeg det er noen spennende momenter ved Terence McKennas teorier også.Eaglespirit skrev:livet er fravær av intethet. Sånn som vi kjenner livet må det ha en grobunn og så lenge det har det, må livet frem. Ta feks. en leirfivel som vokser seg igjennom asfalten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Logisk sett gir jo ikke det noen mening. For det første er ikke livet en entitet som kan tenke og ønske, og for det andre er det ikke mulig at noe ønsker sin egen eksistens. Kan noe ønske, så eksisterer det allerede.ludoburgero skrev:Kan være. Da liker jeg det Eaglespirit sier i denne tråden, som jeg forøvrig linker litt til det du sier nå. Det kan jo være at livet bare ønsker å være liv i seg selv?Kimbara skrev:Det trenger ikke være noen grunn, annet enn at forholdene lå til rette for det.
Akkurat dette kommer ikke som noe sjokk når vi vet at han var en "psychonaut"...Forøvrig synes jeg det er noen spennende momenter ved Terence McKennas teorier også.
At vi alle engang har sprunget ut fra plantene, og at vi omsider ble splittet ut eller noe sånt fra plantelivet og utviklet våre egne separate bevisstheter. Og at det er denne vi kobler oss innpå igjen ved bruk av hallusinogener fra planteriket.
Det gjør man jo ikke, men kognitive prosesser blir forstyrret. Dette kan selvfølgelig føre til en psykisk reaksjon som f.eks. selvranssakelse eller liknende.For tenk dere, helt seriøst - hvorfor "mister" man egoet ved bruk av LSD og sopp?
Dette må man se i et antropologisk perspektiv. Effekten av disse stoffene fører ikke i seg selv til den følelsen du beskriver, men kulturen rundt kan gjøre at man forventer nettopp noe slikt. Dette stammer i stor grad fra måten indianerene brukte psykoaktive stoffer basert på sin religiøse tro, blandet med new age-tanker fra nyere tid.Veldig mange opplever det å se alt som en slags helhet hvor de løsrives totalt fra egoet og føler at de er en del av noe langt større. Jeg ønsker ikke å glorifisere bruk av hallusinogener her, men jeg synes det er et viktig poeng å ta med så lenge vi snakker om noe så abstrakt som eksistens, bevissthet og liv... for kanskje det ikke "bare" er en rus, når vi snakker om så psykedeliske og mindblowing effekter det får.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
De Amerikanske indianerene snakket om drømmeverdenen. De Australske urinnvånerene om drømmetiden. Allt henspiller på en virkelighet som ikke fysisk, men mere relevant og virkelig enn den vi lever i.Moonstone skrev: Platon har et intressant syn på dette, at det i hovedsak finnes en fast fysisk verden, og en som han ser på som ideenes verden, som er illusiv og ikke fast.
Han mente faktisk at det var ideenes verden som var den virkelige, og den fysiske bare var en følge av den, og var en ukomplett illusjon.
Ikke ulikt Buddistenes syn på tilværelsen.
Filosofi er alltid gøy
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hvordan i all videste verden kan du vite det med sikkerhet?Kimbara skrev:Logisk sett gir jo ikke det noen mening. For det første er ikke livet en entitet som kan tenke og ønske, og for det andre er det ikke mulig at noe ønsker sin egen eksistens. Kan noe ønske, så eksisterer det allerede.ludoburgero skrev:Kan være. Da liker jeg det Eaglespirit sier i denne tråden, som jeg forøvrig linker litt til det du sier nå. Det kan jo være at livet bare ønsker å være liv i seg selv?Kimbara skrev:Det trenger ikke være noen grunn, annet enn at forholdene lå til rette for det.
Jeg synes dette utsagnet ditt bekrefter mer av dine fordommer enn det åpner til diskusjon.Akkurat dette kommer ikke som noe sjokk når vi vet at han var en "psychonaut"...
Vi må nesten anta at hans tankesett når det gjelder dette er "noe" påvirket av stoffet han dyttet i seg.
Jo, jeg skal ikke si noe på det. Du har kanskje for all del rett, men jeg snakker om at en opplevelse likevel er en opplevelse. Om man "mister ego-følelsen" eller om man bokstavelig talt mister ego-følelsen er egentlig revnende likegyldig, da den psykiske påkjenningen og opplevelsen i seg selv bidrar til innsikt og en ny erfaring.Det gjør man jo ikke, men kognitive prosesser blir forstyrret. Dette kan selvfølgelig føre til en psykisk reaksjon som f.eks. selvranssakelse eller liknende.
For mennesker som blir overrasket over stoffenes psykedeliske effekt kan reaksjonen bli kraftig fordi vedkommende ikke forstår hva som skjer. Man kan jo tenke seg hvordan det kan oppleves å plutselig få en kraftig psykose...
Nei. Det kan nok hjelpe på, de faktorene du nevner, men forventninger avgjør ikke alt.Dette må man se i et antropologisk perspektiv. Effekten av disse stoffene fører ikke i seg selv til den følelsen du beskriver, men kulturen rundt kan gjøre at man forventer nettopp noe slikt. Dette stammer i stor grad fra måten indianerene brukte psykoaktive stoffer basert på sin religiøse tro, blandet med new age-tanker fra nyere tid.
Nå har jeg ikke hørt så mye om denne Thompson, men jeg har sett flere dokumentarer om Tim Leary og mye av kulturen rundt det. Han er jo på mange måter kjent som en guru innenfor forskningen på psykedeliske stoffer, og personlig syntes jeg at han virket veldig oppegående og intelligent selv etter mange års bruk. Han har gjort mye selvransakelse og bidratt til at mange andre ikke trenger å bruke det (f.eks. jeg) men samtidig få stor innsikt og innlevelse i hva saken dreier seg om, ved hjelp av hans egne og mange andres erfaringer med det.Mennesker som kun bruker slike stoffer rekreativt og ikke nødvendigvis tilhører en kultur, opplever nok bruken litt annerledes. I så måte kan vi jo sammenlikne to kjente personligheter som oppfattet bruken av slike stoffer ganske forskjellig: Timothy Leary og Hunter S. Thompson.
Han snakket jo ikke bare om det spirituelle. Leary var nok litt vel dedikert (mildt sagt), men for min del så jeg mye på det psykologiske ved det. Spirituelt blir litt bredere igjen, jeg ville kanskje mer sagt det var en stor analyse av seg selv og sin psyke.Thompson anså bruken av psykedelia som en rettighet og mest for moro, mens Leary snakket om de spirituelle sidene ved slike stoffer.
Effekten avhenger av innstillingen til brukeren, enkelt og greit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Jeg kan ikke vite det, men jeg har ikke sett noe som taler for noe annet. Hvis det du sier er tilfelle skulle vi ha kunnet målt hjerneaktivitet på f.eks. amøber. Såvidt jeg vet har ikke de en cellestruktur som tillater slikt. Ønsker og tanker er produkter av en bevissthet.ludoburgero skrev:Hvordan i all videste verden kan du vite det med sikkerhet?Kimbara skrev: Logisk sett gir jo ikke det noen mening. For det første er ikke livet en entitet som kan tenke og ønske, og for det andre er det ikke mulig at noe ønsker sin egen eksistens. Kan noe ønske, så eksisterer det allerede.
Livet er vel kanskje et av de største mysteriene våre.
En teori man strides om er jo at Big Bang er en direkte etterfølger av Big Crunch, og at disse er begynnelsen og slutten på en evig syklus.Jeg tror også at hvis noe kan ønske, så eksisterer det allerede. Eksistensen må jo kunne sies å eksistere i seg selv den også? Og det er derfor jeg mener det bekrefter evighet.
Blant annet at Universet alltid har eksistert og aldri blitt til (dette utelater ikke "Big Bang" for min del, i den forstand av at det da kan ha skapt mer - ingen problem med det).
Ja, men det er to vidt forskjellige ting når man snakker om at konsumpsjon av disse plantene "hooker" en opp mot en slags magisk energistrøm.Jo, jeg skal ikke si noe på det. Du har kanskje for all del rett, men jeg snakker om at en opplevelse likevel er en opplevelse. Om man "mister ego-følelsen" eller om man bokstavelig talt mister ego-følelsen er egentlig revnende likegyldig, da den psykiske påkjenningen og opplevelsen i seg selv bidrar til innsikt og en ny erfaring.
Det kan du vel neppe være uenig i?
Ego og bevissthet er ikke lukkede selvbevarende entiteter. De bygges opp av og påvirkes av omgivelsene rundt.Nei. Det kan nok hjelpe på, de faktorene du nevner, men forventninger avgjør ikke alt.
Jeg kan ikke motargumentere at man blir satt i en mer åpen og påvirkelig tilstand, så det kan til de grader også prege opplevelsen sterkt, men jeg snakker om stoffets mulighet i seg selv.
En kan umulig lede en person i påvirket tilstand såpass hvis man er edru selv, da man aldri kan vite hvordan rusen er. Og en ruset person vil på lik linje ikke kunne lede en annet ruset person heller, fordi rusopplevelsen på de stoffene vi snakker om er såpass individuell og uforutsigbar.
Alt sentrerer seg rundt egoet og bevisstheten til individet.
Dette blir for meg på nøyaktig samme måte som C.G. Jung har opptrådt for drømmetyding. Begge lot sitt arbeid bli preget av personlig filosofering rundt de erfaringer de gjorde seg, og var overbevisende nok til at mange fulgte deres lære.Nå har jeg ikke hørt så mye om denne Thompson, men jeg har sett flere dokumentarer om Tim Leary og mye av kulturen rundt det. Han er jo på mange måter kjent som en guru innenfor forskningen på psykedeliske stoffer, og personlig syntes jeg at han virket veldig oppegående og intelligent selv etter mange års bruk. Han har gjort mye selvransakelse og bidratt til at mange andre ikke trenger å bruke det (f.eks. jeg) men samtidig få stor innsikt og innlevelse i hva saken dreier seg om, ved hjelp av hans egne og mange andres erfaringer med det.
Nå handler ikke "det spirituelle" bare om ånder og spøkelser. Det handler også om en mer "åndelig" innsikt i egen psyke. Det er her det moderne begrepet "sjel" må sies å ha sitt opphav fra.Han snakket jo ikke bare om det spirituelle. Leary var nok litt vel dedikert (mildt sagt), men for min del så jeg mye på det psykologiske ved det. Spirituelt blir litt bredere igjen, jeg ville kanskje mer sagt det var en stor analyse av seg selv og sin psyke.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Første gang jeg hører betegnelsen Big Crunch, jeg var ikke klar over at noe slikt eksisterte.Kimbara skrev:En teori man strides om er jo at Big Bang er en direkte etterfølger av Big Crunch, og at disse er begynnelsen og slutten på en evig syklus.
Er du sikker på dette, da?Ego og bevissthet er ikke lukkede selvbevarende entiteter. De bygges opp av og påvirkes av omgivelsene rundt.
Nja, jeg vil nå ikke si at det er så enkelt å trekke paralleller mellom at en person blir voldelig i fylla fordi pappaen hans slo ham og mammaen sin i alkoholrus - og at en person opplever at vi alle er ett og at egoet er en slags forbannelse av en illusjon vi er gitt som mennesker, fordi pappaen også opplevde det da han tok LSD da vedkommende var barn.Folk oppfører seg forskjellig etter konsumpsjon av alkohol fordi de har forskjellige erfaringer og forventninger til "fylla". Noen agerer voldelig fordi dette svarer til deres selvbilde og personlighet. Disse igjen er formet av oppvekst og erfaring.
På samme måte vil noen oppleve "selvransakelse" ved konsumpsjon av psykedeliske stoffer av samme årsak. Den eneste forskjellen er at man her gjerne har en sterkere subkulturell påvirkning i forkant. Antakelig må media få mye av skylden for dette pga. dens portrettering av denslags bruk.
Tja... hva om det ikke var det personlige som drev dem og ga oss så mye?Dette blir for meg på nøyaktig samme måte som C.G. Jung har opptrådt for drømmetyding. Begge lot sitt arbeid bli preget av personlig filosofering rundt de erfaringer de gjorde seg, og var overbevisende nok til at mange fulgte deres lære.
Men i begges tilfelle var metodologien ubrukelig som verktøy for å oppnå sikker viten.
Hehe... den sjelen, den sjelen...Nå handler ikke "det spirituelle" bare om ånder og spøkelser. Det handler også om en mer "åndelig" innsikt i egen psyke. Det er her det moderne begrepet "sjel" må sies å ha sitt opphav fra.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Man kan aldri være 100% sikker på noe, men vi har mye kunnskap som tilsier at det er slik. Vår bevissthet er et resultat av underbevisste operasjoner. Vi har ved forsøk funnet ut at underbevissteten foretar kalkulasjoner flere sekunder før vi bevisst bestemmer oss for å ta et valg.ludoburgero skrev:Er du sikker på dette, da?Ego og bevissthet er ikke lukkede selvbevarende entiteter. De bygges opp av og påvirkes av omgivelsene rundt.
Jeg vet ikke selv iallefall.
Det er ingen som sier det er enkelt. Hvert menneske er et unikt puslespill, hvor hver bit bidrar mer eller mindre til å bygge opp personligheten som en helhet.Nja, jeg vil nå ikke si at det er så enkelt å trekke paralleller mellom at en person blir voldelig i fylla fordi pappaen hans slo ham og mammaen sin i alkoholrus - og at en person opplever at vi alle er ett og at egoet er en slags forbannelse av en illusjon vi er gitt som mennesker, fordi pappaen også opplevde det da han tok LSD da vedkommende var barn.
Ja, absolutt. Vi mennesker er veldig forskjellige på dette området. Noen er mer mottakelige for suggesjon enn andre. Det er nettopp derfor jeg søkte å illustrere forskjellen mellom brukere av psykedeliske droger.Dette viser at du har rett i at det preges av miljøet, høyst for min del iallefall, men det er ikke det jeg motsier heller. Derimot mener jeg ikke at det har mye med forventninger å gjøre.
Jeg går utifra et prinsipp som definerer alt som unike øyeblikker, og ser derfor situasjoner som i utgangspunktet helt utforutsigbare og kaotiske. Jeg kan ikke generalisere over momenter annet enn hvis jeg ser tilbake og kaller det epoker eller "perioder". Først da vil jeg finne typiske trekk, men jeg ser jo ikke dette i øyeblikkene ("nuet") da jeg først opplever dem, og derfor mener jeg at forventninger er lite essensielt. Iallefall for meg, personlig.
Jeg går inn i de fleste situasjoner uten noe som helst forventninger. Hva jeg gjør ubevisst kan jeg jo ikke påstå særlig for her, men på det bevisste planet er det sånn. Skjønner?
Man kan bedømme det ut ifra hvor objektivt de forholder seg til temaet. Enhver person som uttaler seg på en sikker måte om noe så ukjent som det spirituelle uten å kunne begrunne sine uttalelser i vitenskapelige undersøkelser, kan rett og slett ikke sies å snakke fra annet enn et personlig perspektiv.Tja... hva om det ikke var det personlige som drev dem og ga oss så mye?Dette blir for meg på nøyaktig samme måte som C.G. Jung har opptrådt for drømmetyding......
Nei, langt ifra. Det er derfor vi har vitenskapen og peer reviewing. Innen vitenskapen blir ingen enkeltstående forsøk eller rapporter ansett som viten før uavhengige forskere har forsøkt å gjenskape det. Når flere etterhvert kommer til, begynner det å danne seg et bilde av saken - vi begynner å få en objektiv faktabasert viten.Vi er jo tross alt personer vi også, og det er umulig å forholde seg til noe striks objektivt, fordi det objektive er noe uoppnåelig og dermed virtuelt. Man kommer aldri ifra det subjektive uansett hvor mye man prøver. Jungs ord er skrevet av ham selv og ordene blir tolket av andre mennesker.
Slik jeg ser det er også sikker viten subjektiv i første og siste ledd.
Det objektive er en tilstrebet fremgangsmåte, men i bunn og grunn er det bare basert på plausible subjektive vinklinger som alle bistår til en vedtatt sannhet.
Det vil nok alltid eksistere usikkerhetsmomenter, ja. Det er jo også derfor det er så spennende å gruble over dette.Hehe... den sjelen, den sjelen...
Jeg vet ikke om vi noen gang vil klare å sette tydelige nok skiller mellom det åndelige og det psykologiske, og kanskje nettopp fordi det ikke egentlig finnes noe skille..?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Nei, men vi forsøker da i det minste.Kimbara skrev:...så vi kan umulig berøre annet enn overflaten i vår lille meningsutveksling
Enig i det, men jeg står fremdeles for det jeg sier om objektivitet.Man kan bedømme det ut ifra hvor objektivt de forholder seg til temaet. Enhver person som uttaler seg på en sikker måte om noe så ukjent som det spirituelle uten å kunne begrunne sine uttalelser i vitenskapelige undersøkelser, kan rett og slett ikke sies å snakke fra annet enn et personlig perspektiv.
Det trenger ikke være noe galt med det, men det blir feil å kalle det for viten.
Jeg skrev:Vi er jo tross alt personer vi også, og det er umulig å forholde seg til noe striks objektivt, fordi det objektive er noe uoppnåelig og dermed virtuelt. Man kommer aldri ifra det subjektive uansett hvor mye man prøver. Jungs ord er skrevet av ham selv og ordene blir tolket av andre mennesker.
Slik jeg ser det er også sikker viten subjektiv i første og siste ledd.
Det objektive er en tilstrebet fremgangsmåte, men i bunn og grunn er det bare basert på plausible subjektive vinklinger som alle bistår til en vedtatt sannhet.
Slik jeg ser det, snakker vi nesten likt her.Du skrev:Nei, langt ifra. Det er derfor vi har vitenskapen og peer reviewing. Innen vitenskapen blir ingen enkeltstående forsøk eller rapporter ansett som viten før uavhengige forskere har forsøkt å gjenskape det. Når flere etterhvert kommer til, begynner det å danne seg et bilde av saken - vi begynner å få en objektiv faktabasert viten.
Uten dette hadde vitenskapen vært tilnærmet verdiløs.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Oi, jeg så ikke dette før nå. Et vanlig argument er i hvert fall at sannsynligheten for at liv skal oppstå er veldig veldig liten, siden naturlovene på en måte hele tiden jobber imot det. Men siden universet er så ufattelig stort og har eksistert så lenge så må det skje en gang. Man kan sammenligne det med terningkast. Sannsynligheten for å få 6er hundre ganger på rad er ganske liten, men hvis man kaster lenge nok så vil det skje. Tilsvarende blir det ganske sannsynlig at i løpet av veldig lang tid så vil en kjemisk karbonforbindelse som kan kopiere seg selv oppstå.Astarte skrev:Men likevel spør jeg meg om "hvorfor"? Har du noe på det?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |