Madjava mener som du sier at det er lite sannsynlig. Det er ikke naivt, det er en konklusjon han trekker ut fra sammenligninger med det eneste vi har å sammenligne med. Jorda.84507 skrev:Madjava mener det er lite sannsynlig med intelligent liv andre steder enn på jorda - og ja, det mener jeg er naivt. Ellers konstaterer jeg at du er mer åpen for dette, og jeg er helt enig i at det sannsynligvis er få steder der det kan finnes mer intelligent liv enn vår sivilisasjon - men hva er få i en universell sammenheng? Millioner? Universet er jo gigantisk. Så å operere med tallbegreper blir abstrakt.
Om konklusjonen er riktig eller feil vet vi ikke, men den er basert på logiske slutninger ut fra noe av det vi vet.
En tilsvarende konklusjon kan også lages, der man finner det sannsynlig at det finnes intelligent liv andre steder, men å kategorisk fastslå at det selvfølgelig er høytstående intelligent liv andre steder er bare tro, og ikke basert på noe man vet.
Når du kaller Madjava naiv, er det feil, fordi hans slutning ikke er absolutt, og den er basert på hva vi vet om saken. Der Madjava sier andre er naive, er det riktig, fordi han begrenser det til den bastante holdningen som kun er basert på personlig tro, og ikke kunnskap.