Jeg tenkte på deg og det du kom med i begynnelsen av denne tråden:rhonersen skrev:Så hva eller hvem tenkte du på når du skrev dogmatisk nekting?
"Hvis du kan demonstrere at du faktisk kan se 'utenfor' rekkevidden av kroppen din, burde du forsøke å vinne 1 000 000 US$ hos JREF: http://www.randi.org/research/index.html
Grunnen til at ingen har klart det enda, kommer nok av at UKOen skapes av hjernen din."
Randi er for deg beviset for om UKO kan bevises eller ikke.
Feil! Det er faktisk bevist at mange paranormale fenomener IKKE kan være skapt av hjernen! Bl.a. der flere personer opplever det samme fenomenet, og i tilfeller der man har lydopptak. Bare for å nevne litt.Fenomenet er ikke påvist å være paranormalt. Det er fenomenets natur som er diskutert (hjerneskapt eller ikke), ikke dets eksistens.
Og her har vi kjernen av ditt problem: Du hopper på den letteste forklaringen fordi du ikke selv kan forestille deg at det kan være en annen forklaring. Det er som han som roper "placebo!" hver gang kan kommer over et fenomen han ikke kan forklare på "normal" måte. Hvorfor skal man holde fast ved den enkleste forklaringen?Det er den enkleste forklaringen inntil de som mener noe annet kan bevise sin posisjon.
Nei, det kan nok ikke sammenlignes så greit. Og du må isteden si at du vet ikke isteden for å hoppe på den enkleste forklaringen som DU synes er mest tiltalende. Som Asbjørn her kom inn på så kan det ikke skyldes hjerneaktivitet når instrumenter kan måle at det ikke er noen aktivitet i hjernen på det aktuelle tidspunkt en UKO forekommer.Selv om jeg aksepterer det, så vil det ikke styrke din posisjon. Bevisbyrden din gjøres ikke lettere. Kommentaren din er nøyaktig det samme som er typisk for religiøse, eks: "du kan ikke motbevise at Gud forhindret kollisjonen".
Niks. Jeg kommer ikke med noen unnskyldninger.Jeg har enda ikke sett noe grunnlag for kritikken din av JREF. Er dette din unnskyldning for å ikke kunne referere til noen konkrete forsøk eller eksperimenter som demonstrerer at OBEer er 'reelle'?
Vel, jeg kan godt komme med noen godt dokumenterte historier, men det holder jo ikke for deg hvis du tror at dette dreier seg om konspirasjoner. Når det gjelder å teste UKO så bør vel det si seg selv at det er litt vanskelig, men som sagt så har man dokumentert at enkelte kan reise ut av kroppen til andre steder og derfra innhente informasjon om hvordan det var der. F.eks. om noe spesielt de skal se etter. Dette ble brukt under den kalde krigen, og gav resultater. Hvorfor overser du kilder der du ikke kan score noen billige poeng med at "linken virker ikke" og lignende?Jeg konkluderer ingen ting i den forstand at jeg påstår det er slik det skjer, jeg sier at forklaringen med færrest ukjente er at OBEer skapes av hjernen. Det er fortsatt fritt frem for deg å vise til tester som utelukker den muligheten.
Hvor har jeg sagt at hjernen ikke kan lage hallusinasjoner? Hva er det slags løgner du prøver deg på? Jeg har aldri sagt noe sånt. Det jeg har sagt er at det ikke kan bevises at UKO'er kun er resultat av hjerneaktiviteter. Å drømme er ikke UKO. Det er derfor det kalles Ut-av-kroppen-opplevelser - og ikke drømmer.Du mener det ikke er bevist at ting som drømmer og andre hallusinasjoner oppstår i hjernen? Da må jeg spørre igjen: tror du virkelig jeg drar til Amazonas når jeg opplever Amazonas i drømme? Selv hvis du hadde hatt rett i at det ikke er bevist at hjernen kan skape hallusinasjoner og ikke-reelle opplevelser, så betyr det ikke at OBE er like sannsynlig.
Og det har ikke du heller. Men hvordan vil forholde deg til folk som har opplevd UKO på den måten? Hevde at de er løgnere, har drømt eller har hallusinert?Du har ihvertfall ikke referert til noe spesifikt når du snakker om vitenskaplige bevis.
Vel, man kan alltids ha sine forklaringer på alt. Men jeg tror man skal være bra innsnevret om man vil avfeie alle godt dokumenterte hendelser som tilfeldigheter..Og man kan heller ikke utelukke tilfeldigheter eller andre inntreff. Usannsynlige enkelthendelser forekommer hele tiden, noe annet ville vært.. usannsynlig.