Jeg ville vært nødt til det for å være konsekvent.Thulr skrev:Hvorfor sier du at du må gjøre det?rhonersen skrev:Du ville ikke vært den eneste, for å si det sånn. Argumentene dine er greie de, om jeg hadde senket bevisstandarden min ned til et nivå der jeg måtte forkaste vitenskapg og istedet tro på de fleste religioner, "the law of attraction", EKEN Power Bands osv..
Har jeg blandet religion inn i denne debatten?
Jeg blandet religion inn som et eksempel på hva jeg måtte akseptere hvis bevisstandarden min falt.
Skal noe paranormalt dokumenteres godt må det gjøres vitenskaplig. Det er min bevisstandard.Er godt dokumenterte hendelser av troverdige mennesker, som kan bekreftes av troverdige vitner, lav bevisstandard?
Alternativene du presenterer er ikke eksklusive. Jeg kan fint ta dem alvorlig samtidig som jeg tror de forårsakes av hjerneaktivitet.Ergo er vi nødt til å ta disse UKO fenomenene på alvor isteden for å feie det av som kun utslag av hjerneaktivitet.Ja.
Min konsekvente disregard for anekdotene du kommer med kommer av mitt forsøk på å holde en konsekvent bevisstandard. Det er altså ikke slik at jeg nekter å ta hensyn til opplevelsene, - jeg nekter å senke bevisstandarden min og som følge av det regner jeg ikke anekdotene som bevis. Hvis jeg senker bevisstandarden min vil jeg, som nevnt, også måtte akseptere en hel del religioner og en hel mengde kvakksalveri.Nei vel.. Jeg konstaterer at du konsekvent nekter å ta hensyn til oppelvelsene som millioner på millioner av mennesker har opplevd rundt om i verden. Opplevelser som mange ganger er dokumenterte ved troverdige vitner og som umulig kan ha skyldtes hallusinatoriske hjerneaktiviteter, da den som har opplevd det har observert hendelser og gjenstander og situasjoner som umulig kunne ha blitt til som følge av hjerneaktivitet.
Nei, jeg refererte til antakelsen i teksten jeg siterte deg på.Hva da? At du ikke kan forklare hendelsene?Ubegrunnet antakelse.
Det du skriver er tilfellet. Fordi jeg ikke vet at OBEer er "reelle", så tror jeg ikke at OBEer er "reelle".Ingen seriøse forskere vil nedvurdere datamengden på den måten du gjør. Hvis du skal benekte noe, bør du ha en grunn for din benekting. Du bør ha en alternativ forklaring. Hvis ikke bør du la være å benkete og heller si "Jeg vet ikke".De er anekdoter som er vanskelige å verifisere eller undersøke. Du kunne sikkert klart å finne tusenvis av anekdoter for å 'bevise' hva du vil, enten det er liv etter døden, den kristne gud, allah, homeopati, kvantemedisin og så videre. I tillegg så er ikke bevisbyrden min - jeg trenger ikke forklare noe, og mitt fravær av forklaring vil ikke underbygge din.
I en vitenskaplig kontekst, så er ikke anekdotene du presenterte bevis for et paranormalt fenomen, og forklaringen din blir overflødig og irrelevant ettersom vi ikke må forklare ting som ikke er påvist. Anekdotene gir inspirasjon til forskning og testing (som er bra), men det står fortsatt igjen at du refererer direkte til vitenskaplig dokumentasjon som påviser reelle OBEer.Som sagt så forholder jeg meg til vitenskaplige resultater.
Du trenger selvsagt ikke å forklare noe, men om du ikke har en alternativ forklaring til min, så kan vi vel med god grunn si at ditt fravær av forklaring ikke har greid å vinne over min forklaring.
Bevisbyrden blir den samme som i en vanlig straffesak, pluss bevisbyrden for å etablere at reelle UKOer utvilsomt forekommer. Hvis du ignorerer sistnevnte bevisbyrde (som er den sentrale i diskusjonen her), så er de sammenliknbare.Og angående det du sier om at jeg ikke kan sammeligne det med en straffesak: Det er sammeligningen i forhold til bevisbyrde jeg her snakker om. Sammenligningen i forhold til bevisbyrde.
Hvorfor skulle jeg gjort det når jeg er ute etter vitenskaplig bevis?Når det gjelder UKO er det riktignok ikke noen allmen visshet om dette fenomenets eksistens, men også på dette området er det folk som vet, fordi de selv har opplevd UKO. Du kan jo heller ta deg en prat med en av disse og forsøke å overbevise vedkommende om at det bare er hallusinasjoner det dreier seg om.
Utdyp hvilke spesifike vitenskaplige eksperimenter du snakker om.Hvordan vil du forklare de vitenskaplige eksperimentene?Igjen, jeg betviler ikke at UKO forekommer. Det jeg ikke tror på er at de er reelle.
Igjen antar du min posisjon uten at jeg har sagt noe om den. Hvis du faktisk genuint lurer på om jeg synes noe er rykter eller ikke kan du vise meg den aktuelle teksten/sitatet.Så du mener altså at det ikke er rykter. Høres bra ut.Hvor påstår jeg det? Det er du som begynte å snakke om rykter.
Så hva i forklaringen er forandret eller endret?Jeg snakker generelt sett.Jaha, kan du gi et eksempel på hvor jeg endrer forklaring?
Jeg har tidligere appellert til prinsippet kalt Occams Razor som begrunnelse for mitt første utsagn i tråden. Etterhvert som tråden har gått sin gang har jeg helt klart moderert meg, jeg har f.eks. ikke ønsket å spore over/av på andre emner enn UKO selv om du trekker dem frem. Men hvor har jeg endret forklaring? Har du også endret forklaring fordi du starter å snakke om UKO, og siden "endret" til UKO, Remote viewing, NDO, synskhet? (Det tror ihvertfall ikke jeg, retorisk spørsmål)Og jeg ser også at du har moderert det i løpet av denne diskusjonen. I begynnelsen var du veldig hypp på å hevde at UKO nok bare var et utslag av hjernen min. Jeg vil gjerne du skal dokumentere hvorfor den forklaringen er bedre enn en reell UKO.
Da lar jeg Randi-diskusjonen ligge.Ja da. Ja da, den kommer den tråden.
Grunnen til at jeg merket meg navnet hennes fra sitatet, var at hun godtok Randis utfordring. Det skrev jeg jo.Jo, jeg vil si det er relevant. I høyeste grad. Og hva har du egentlig funnet ut angående Sylvia Browne? At hun er en svindler? At Randi har "bevist" det?[prat om hendelser som ikke har med randis utfordring å gjøre] [...] Sylvia Browne [...] [mer prat om ting som ikke er relevante for Randi eller hans utfordring]
Derjahttp://www.energica.no/800/800.asp?Arti ... typ=normalDet var da svært.. http://www.energica.no/800/800.asp?Arti ... typ=normalLinken er brutt.

Som nevnt over, ønsker jeg vitenskaplige bevis for det paranormale ('reell' UKO i denne tråden). Så hvem har jeg tillagt hvilke meninger og holdninger?Tja, jeg vil jo si at det ganske klart har blitt påvist. Men hvordan vil du at dette skal påvises?Som sagt tidligere i tråden, så er jeg åpen for at det paranormale kan påvises. Det har bare ikke skjedd enda. Du virker desperat etter å tillegge meg meninger.
Og jeg vil si at det heller er du som her har prøvd å tillegge folk meninger og holdninger de ikke har.
Høres artig ut dette, men hvor er referansen til den konkrete vitenskapen - og ikke Zammits omtale om den?Var jo ikke uten grunn at jeg henviste til Zammits bok. Der er det referert fra vitenskaplige resultater. Bl.a.:Kjenner du til vitenskaplige beviser for at UKOer er reelle?
"Other experimenters, including Robert Morris at the Psychical
Foundation of North Carolina, spent two years investigating OBEs. A
volunteer subject, Keith “Blue” Harary, claimed to have been having
out-of-body experiences since childhood. He was able to lie down in a
sealed laboratory room and project himself to another house twenty
yards away. While there he was able to read letters and report
accurately on the experimenters."
Hva har du så å si til dette?
Jeg bruker ikke UKO i seg selv som et negativt tilfelle. Det som er et negativt tilfelle er der UKOen ikke gir oppleveren ny informasjon om den virkelige verden. Mer korrekt er det å si at et negativt tilfelle er fraværet av et positivt tilfelle, og så at et positivt tilfelle defineres som at oppleveren tilegner seg ny informasjon om den virkelige verden.UKO er langt i fra noe ukjent fenomen. Derfor kan du ikke bruke det som negativt tilfelle.Jeg tar for meg UKO. Et negativt tilfelle er der opplevelsen ikke gir oppleveren noen tidligere ukjent informasjon om den virkelige verdenen
Med antallet mener jeg at det i en skikkelig test så avgjøres resultatet med statistisk analyse, og i en slik analyse er antallet positive og negative tilfeller avgjørende. Når tilfellene som anekdotene forteller om ikke er standardiserte slik de ville vært i et testoppsett, øker problemene med den statistiske analysen fordi tilfellene ikke er sammenliknbare og fordi det er vanskelig å finne ut tallene på "hva er sannsynligheten for at det skjedde?". Men la oss anta at alle anekdotene beskriver situasjoner som er veldig like og derfor sammenliknbare. La oss også anta at vi vet sannsynligheten for et positivt utfall ("ser noe riktig under OBE"). Hvis vi kun har godt dokumenterte tilfeller når noen får et positivt utfall - hvordan kan vi vite om disse tilfellene er avvik fra det vi forventer ved tilfeldigheter? For det første må vi ha mange nok forsøk, for det andre må vi følge med i alle forsøkene og registrere om det er positivt/negativt.Men forstår jeg deg slik at du legger vekt på antallet? Altså siden det er færre som har hatt UKO enn de som ikke har hatt det, så er alle UKO'er noe vi ikke kan ta seriøst, men må avfeie alt som anekdoter og lignende?
Det du har gjort er å referere til Zammit og Moodys bok. Utdragene er ikke den konkrete vitenskaplige dokumentasjonen du påstår å vise til. Det er litt rart at du snakker om den vitenskaplige dokumentasjonen som om du har lest den, men når jeg spør deg om den så refererer du til noen andre som snakker om den.Men det kan jeg. Og det har jeg vist. Og uansett om jeg ikke kunne det ville jeg aldri lagt skylda på noen andre.Det er selvfølgelig skeptikernes feil at du ikke kan vise til konkret vitenskaplig dokumentasjon.