Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJudas evangelie

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

alien
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 17 Apr 2006 14:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland
Blitt takket: 1 gang

Judas evangelie

Innlegg av alien »

hei:D noen som har noenn linker om det, jeg så eg dokumentar om d på tv, og ble veldig fasinert :mozilla_smile:
Antall ord: 23
haaki ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Sist redigert av BA. på 09 Des 2006 20:54, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Vomit

Innlegg av Vomit »

Det står noen bak ryggen din BA.
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gummitarzan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 06 Jan 2007 00:36
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Judas evangelie

Innlegg av Gummitarzan »

alien skrev:hei:D noen som har noenn linker om det, jeg så eg dokumentar om d på tv, og ble veldig fasinert :mozilla_smile:
Det er bare å søke, jeg fant masse med en gang.Jesus sa til judas : du skal bli hatet i mange generasjoner.
Han sa ikke "for alltid". Visste Jesus at skriftene skulle bli funnet i vår tid?
Ellers er det interessant at jesus beskriver kroppen med ordet "fengsel for sjelen". Faktisk bruker Koranen det samme ordet ett sted.

Har alltid ment Jesus visste hva han snakket om...
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Judas evangelie

Innlegg av MikkelRev »

Gummitarzan skrev: Det er bare å søke, jeg fant masse med en gang.Jesus sa til judas : du skal bli hatet i mange generasjoner.
Han sa ikke "for alltid". Visste Jesus at skriftene skulle bli funnet i vår tid?
Ellers er det interessant at jesus beskriver kroppen med ordet "fengsel for sjelen". Faktisk bruker Koranen det samme ordet ett sted.

Har alltid ment Jesus visste hva han snakket om...
Judasevangeliet ble skrevet av kainittene, en sekt som levde et par hundre år etter Jesus & co. Der fikk du vel egentlig svar på spørsmålet ditt?
Kainittene snudde opp ned på alt, Djevelen er helten, Judas var den beste disippelen, Kain som drepte sin bror, var helten (blant Kain og Abel) osv. Evangeliet er interesant lesestoff for å få innblikk i hvordan kainittene tenkte, men tvilsomt til å få autentisk historie rundt Jesus' tid. Anbefaler deg å lese linkene BA pastet et par poster over.

Javisst visste Jesus hva han snakket om...
Antall ord: 160
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: Judas evangelie

Innlegg av madjava »

MikkelRev skrev:
Gummitarzan skrev: Det er bare å søke, jeg fant masse med en gang.Jesus sa til judas : du skal bli hatet i mange generasjoner.
Han sa ikke "for alltid". Visste Jesus at skriftene skulle bli funnet i vår tid?
Ellers er det interessant at jesus beskriver kroppen med ordet "fengsel for sjelen". Faktisk bruker Koranen det samme ordet ett sted.

Har alltid ment Jesus visste hva han snakket om...
Judasevangeliet ble skrevet av kainittene, en sekt som levde et par hundre år etter Jesus & co. Der fikk du vel egentlig svar på spørsmålet ditt?
Kainittene snudde opp ned på alt, Djevelen er helten, Judas var den beste disippelen, Kain som drepte sin bror, var helten (blant Kain og Abel) osv. Evangeliet er interesant lesestoff for å få innblikk i hvordan kainittene tenkte, men tvilsomt til å få autentisk historie rundt Jesus' tid. Anbefaler deg å lese linkene BA pastet et par poster over.

Javisst visste Jesus hva han snakket om...
Eller kanskje jesus var både døv og stum....
Dei fleste av tekstane som ikkje vart teke med i NT har noko gnostisk over seg eller er direkte gnostiske avtrykk fra ei eldre tid spunne inn i jesus-personen eller judas-personen osv.
Sånn sett har gnosismen eksistert lenge før kristendommen dukka opp og difor er det naturlig å tro at noko av tekstane har teke til seg litt som er reellt og putta egne livsyns-tanker inn der det passa.
Samtidig bør ein og ta inn over seg at den gnostiske førkristne bevegelse kanskje har adoptert meir frå datidens jesus og judas enn kristne og historikere vil slå fast.
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?

Arti historie-synsing fra "kristne korsfarerer" med pennen heva til hugg slik som på denne sida.

Jesus sin like finner vi mange steder på jorda i dag, predikanter som utnytter placebo-effekten for å få eit rykte som noko meir enn ein vanleg person. Hjernevask og enkel hypnose samt trance-suggesjon er effektive hjelpemiddel for ein sandalens vandrar...

Kanskje jesus egentlig var judas slik kristne framstiller judas?
Antall ord: 411
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/ ... 63022.html
ser ut som du virkelig har fordypet deg i temaet mikkelrev(luringen)..
Antall ord: 20
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 18 Okt 2006 17:40
17
Har takket: 2 ganger

Innlegg av hipstank »

men det ser iallefall ut som at noen andre virkelig har fordybet seg i dette, med dagbladet som kilde og "bevis".... hihihihih
Sist redigert av hipstank på 10 Jan 2007 17:23, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 18 Okt 2006 17:40
17
Har takket: 2 ganger

Innlegg av hipstank »

men det ser iallefall ut som at noen andre virkelig har fordybet seg i dette, med dagbladet som kilde og "bevis".... hihihihih
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 339
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Innlegg av Amunet »

jeg så også dette programmet på "National Geographics" :mozilla_tongue: Veldig intressant...
Antall ord: 10
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 148
Startet: 28 Okt 2006 00:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

DaVinci koden er noe skikkelig smøreri :mozilla_yell: Det værste er at den har dratt med seg en hel armè av lignende bøker. Skjønnlitterær forurensning sier jeg !

.... ok jeg sporet av litt her. Beklager !
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Judas evangelie

Innlegg av Jael »

madjava skrev:
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?
Kan du gje døme på desse gnostiske tankane i evangelia?
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Drusilla skrev:DaVinci koden er noe skikkelig smøreri :mozilla_yell: Det værste er at den har dratt med seg en hel armè av lignende bøker. Skjønnlitterær forurensning sier jeg !

.... ok jeg sporet av litt her. Beklager !
Tingen med DaVinci koden er at den hevder usannheter som fakta, Dan Brown har fått mye ros for sin etterforskning til tross for at alle idéene har han tatt fra den eldre boken Hellig Blod, Hellig Gral, og utrolig mange tror at minst mye av konspirasjonsteoriene i Da Vinci koden er sanne. Det er bare å ta seg en tur på dette boardet her, så ser man det.
Antall ord: 108
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 467
Startet: 18 Okt 2006 23:09
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

..

Innlegg av green eyes »

Det er vel kanskje det at ingen egentlig VET noe som helst om Jesus og Jomfru Maria, det meste av det som er sagt har vel ingen klart å bekrefte 100%?eller tar jeg feil?
Da blir det jo ganske lett å tro disse historiene for mange..Det er jo ikke noe verre å tro på det enn på at mulig annet, sånn jeg ser det...
Antall ord: 64
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Judas evangelie

Innlegg av Svartepus »

Jael skrev:
madjava skrev:
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?
Kan du gje døme på desse gnostiske tankane i evangelia?
Av ren nysgjerrighet Jael; hvorfor skriver du nynorsk til Madjava? Han klarer nok helt greit å lese bokmål. Han har i hvertfall klart det før :)
Det så bare litt pussig ut når en som vanligvis skriver bokmål plutselig skriver nynorsk... :o
Antall ord: 127
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links