Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJudas evangelie

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Judas evangelie

Innlegg av Jael »

Svartepus skrev:
Jael skrev:
madjava skrev:
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?
Kan du gje døme på desse gnostiske tankane i evangelia?
Av ren nysgjerrighet Jael; hvorfor skriver du nynorsk til Madjava? Han klarer nok helt greit å lese bokmål. Han har i hvertfall klart det før :)
Det så bare litt pussig ut når en som vanligvis skriver bokmål plutselig skriver nynorsk... :o
Rett og slett fordi jeg kan begge målformene og derfor ikke har noe problem med å svare på nynorsk. Av og til skjer det bare automatisk. Ellers er det greit å venne seg til slikt, ettersom det for eksempel er påbudt innen det offentlige å svare folk på den målformen de bruker. Det blir litt høflighet og folkeskikk fra min side. Sært kanskje, men veldig gøy ;)
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 148
Startet: 28 Okt 2006 00:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Re: Judas evangelie

Innlegg av Drusilla »

Jael skrev:
Svartepus skrev:
Jael skrev:
madjava skrev:
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?
Kan du gje døme på desse gnostiske tankane i evangelia?
Av ren nysgjerrighet Jael; hvorfor skriver du nynorsk til Madjava? Han klarer nok helt greit å lese bokmål. Han har i hvertfall klart det før :)
Det så bare litt pussig ut når en som vanligvis skriver bokmål plutselig skriver nynorsk... :o
Rett og slett fordi jeg kan begge målformene og derfor ikke har noe problem med å svare på nynorsk. Av og til skjer det bare automatisk. Ellers er det greit å venne seg til slikt, ettersom det for eksempel er påbudt innen det offentlige å svare folk på den målformen de bruker. Det blir litt høflighet og folkeskikk fra min side. Sært kanskje, men veldig gøy ;)
Jeg syns det er flott jeg !
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Tusen takk for det, Drusilla \:D/
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Judas evangelie

Innlegg av Svartepus »

Drusilla skrev:
Jael skrev:
Svartepus skrev:
Jael skrev:
madjava skrev:
I tillegg er det naturleg å tru at både jesus og andre førkristne har spunne på den gnostiske tanken om mennesket og legemet. Det er jaffal tydeleg å sjå spor etter gnostiske tanker i NT og desse gnostiske tankane er ikkje å finne i GT. Kan det ha vore fleire gnostiske tanker i evangelia til NT, før dei vart innlemma som dei første rette tekstane i andre århundre?
Kan du gje døme på desse gnostiske tankane i evangelia?
Av ren nysgjerrighet Jael; hvorfor skriver du nynorsk til Madjava? Han klarer nok helt greit å lese bokmål. Han har i hvertfall klart det før :)
Det så bare litt pussig ut når en som vanligvis skriver bokmål plutselig skriver nynorsk... :o
Rett og slett fordi jeg kan begge målformene og derfor ikke har noe problem med å svare på nynorsk. Av og til skjer det bare automatisk. Ellers er det greit å venne seg til slikt, ettersom det for eksempel er påbudt innen det offentlige å svare folk på den målformen de bruker. Det blir litt høflighet og folkeskikk fra min side. Sært kanskje, men veldig gøy ;)
Jeg syns det er flott jeg !
Ja, en fin tanke... Jeg ble bare så paff, måtte nesten lese setningen en gang til og sjekke hvem som hadde skrevet den... :)

Jeg må heller bare være "uhøflig" mot nynorsk-skrivere, for jeg er helt elendig i nynorsk... :roll:
Antall ord: 250
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

keke skrev:http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/ ... 63022.html
ser ut som du virkelig har fordypet deg i temaet mikkelrev(luringen)..
Jeg har lest artikkelen, og den sier det samme som jeg sa i mitt innlegg. Så hva var poenget?
Antall ord: 41
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: ..

Innlegg av MikkelRev »

green eyes skrev:Det er vel kanskje det at ingen egentlig VET noe som helst om Jesus og Jomfru Maria, det meste av det som er sagt har vel ingen klart å bekrefte 100%?eller tar jeg feil?
Da blir det jo ganske lett å tro disse historiene for mange..Det er jo ikke noe verre å tro på det enn på at mulig annet, sånn jeg ser det...
Sånn sett kan man si at man ikke kan vite noenting. Eller som Descartés som sa, jeg tenker altså er jeg. Det eneste man kan vite er at man selv eksisterer. Egentlig en håpløs tankegang i denne sammenhengen.
Antall ord: 109
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Poenget er at det virka som du ikke kan noe som helst om Judas Evangeliet, "du ser denne Topicen, Søker på Judas Evangeliet i Google, så skriver du som du skulle vært Utlest i Temaet".. Uten at det skal være frekkt ment, ok! :mozilla_innocent:
Men på den an side så kan det jo være Tilfeldig... som sagt, bare virka sånn, syns bare folk er søte når de gjør det.. har vært borti en del sånnt.
Så noen spørsmål fra meg, hva vet du egentlig om judas Evangeliet? Og andre "hemmelige, forsvunne evangelier"? Hvor står kirka idag i forhold til Judas ev?
Kjetteri kanskje ,hehe..

Etter det jeg har lest, så føles det som det kan stemme, altså at Judas sto Jesus nermest osv
Det var ikke ment som noe angrep mikkel, Det virker som du kan MYE om bibel-histore ellers, og det er en fin ting om jeg skulle lure på noe, ikke sant? :mozilla_cool:
Antall ord: 170
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links