Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsissjelesplitting

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

jomfruen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 02 Des 2006 12:16
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim

sjelesplitting

Innlegg av jomfruen »

Jeg personlig tror på sjelen, at den utvikler seg hele veien. Ikke bare på jorden men også andre steder vi ikke vet noe om.

Mitt spørsmål: Kan en sjel dele seg opp å leve forskjellige steder samtidig? Kan 2 mennesker her i vår verden ha samme sjel? Er det da sånn at sjelen samler seg igjen når man dør? I såfall kan jeg og du være samme sjel!
Antall ord: 75
Tenk posetive tanker, si posetive ord og du skal se det posetive gror :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

I teorien består vi av multiple energier, så det skal være mulig å leve parallelle inkarnasjoner.
Personlig tror jeg ikke på den utviklingsgreia som sjeler. Sjelen er evig og har evigheter med erfaring. Forskjellen ligger bare i hvilke typer.Jeg har mer tro på at vi skal utvikle oss som mennesker for hvert liv vi lever. Det er ingen annen mening med livet, slik jeg ser det.
Antall ord: 68
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jomfruen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 02 Des 2006 12:16
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim

Innlegg av jomfruen »

Jeg deler det synet om at vi skal utvikle oss som mennesker, men det må være noe mer enn det, noen andre steder enn akkurat det her. Jeg har iallefall i motsetning til deg veldig troa på at sjelen utvikler seg og man har et mål med det. Hva er vitsen med det her hvis det ikke finnes et mål?

En ting er iallefall sikkert, den dagen jeg får et så klart bevis på at etter døden er det helt slutt, da skal jeg vurdere å ta mitt eget liv på stedet. Da er hele poenget med sorg, glede, vondt, godt osv borte....

Det MÅ være et mål.
Antall ord: 114
Tenk posetive tanker, si posetive ord og du skal se det posetive gror :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg mener det bare er energi. Følelser inngår i energibalansen.
Og jeg heller til å tro at det ikke er noen mening eller mål med dette, for vårt vedkommende, for vi har gjort det i evigheter og vi fortsetter å gjøre det i andre univers og antiunivers.
Derimot er det interssant å se hvordan individuelle energier reagerer på fri vilje uten guddommelig innsikt. Er det mulig at skapninger kan leve under slike omstendigheter?
Det er et eksperiment og vi er crash-test-dummies ;)

Sjelen din består mest sannsynlig av flere eneriger enn bare den du er nå.

Jeg har et helt annet syn på dette enn de fleste, for jeg tror nemlig ikke at det er så personifisert. Jeg tror vi alle er deler av våre høyere selv, våre gudeselv, og så utgår det de fleste refererer til som sjelen vår, ut i fra den. Så jeg tror du blir gjenforent med ditt høyere selv, men ikke at sjelen blir "hel".
Antall ord: 170
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: sjelesplitting

Innlegg av zind »

jomfruen skrev:Jeg personlig tror på sjelen, at den utvikler seg hele veien. Ikke bare på jorden men også andre steder vi ikke vet noe om.

Mitt spørsmål: Kan en sjel dele seg opp å leve forskjellige steder samtidig? Kan 2 mennesker her i vår verden ha samme sjel? Er det da sånn at sjelen samler seg igjen når man dør? I såfall kan jeg og du være samme sjel!
Dette du nevner her blir ofte betegnet som tvillingsjeler. (to inkarnasjoner av samme sjel) Jeg tror ikke dette er direkte vanlig, og de som har opplevd å møte sin tvillingsjel forteller i de fleste tilfeller at de ikke var klare for et slikt møte og at de ble nødt til å fortsette å leve separat, uansett hvor vondt og opprivende det var for de begge...

Jeg tror ikke nødvendigvis sjelen må samles når vi dør, inkarnasjonene vil jo ikke nødvendigvis dø på samme tidspunkt. Men, så var det dette med tiden da...
De fleste av oss har vår "tvillingsjel" (vårt høyere selv, et fragment av sjelen vår) på et annet plan og mange mener at det er derfor vi føler oss alene, føler en viss tomhet og lengsel etter noe mer. Denne delen vil vi nok forene oss med slik du sier, når vi dør. Min teori er likevel at vi lar noe av oss selv bli igjen når vi går inn i en inkarnasjon..
Antall ord: 256
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jomfruen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 02 Des 2006 12:16
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim

Innlegg av jomfruen »

jeg tror jeg kan dele din teori på at deler av sjelen blir igjen og at vi derfor kan føle oss alene, eller ikke hel..

Det synes jeg er en god teori..

Spørsmålet er hvor da den resterende sjelen er...? Kanskje den er igjen på den andre siden, kanskje den er i en annen dimmensjon, kanskje den er i et annet menneske..
Antall ord: 65
Tenk posetive tanker, si posetive ord og du skal se det posetive gror :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er alltid en deler av oss som er igjen på den andre siden. Jeg kaller det for det høyere selvet. Sjelen er bare summen av alle energiene som er deg, inkl.det høyere selvet. En må tenke på at vi lever i flere "dimensjoner" enn bare denne. Det er her vi har en kropp, men energiene våre er ikke bundet opp av tid og rom. Så vi er er overalt til enhver tid, men det er enkelte deler av oss som er i inkarnasjoner. Vi er mer abstrakte enn vi tror. :)
Antall ord: 95
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jomfruen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 45
Startet: 02 Des 2006 12:16
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim

Innlegg av jomfruen »

HECATE, jer er så enig med deg som det kan få blitt. Det var enkelt men BRA skrevet.
Antall ord: 18
Tenk posetive tanker, si posetive ord og du skal se det posetive gror :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links