Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisKunnskap om det paranormale ender?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

BA:
For å finne ut om noe er paranormalt, må man først lete etter naturlige årsaker. Hvis man kan finne naturlige årsaker så er det unødvendig å lete etter paranormale årsaker. Det er slik fordi vi ikke vet om de paranormale årsakene finnes. Mest sannsynlig gjør de ikke det, fordi vi har ikke funnet noe fenomen som ikke kan forklares med naturlige årsaker. Det finnes noen påstander som ikke er godt forklart enda, men det kommer nok etterhvert.

Hvis du stoler på dine egne erfaringer, og sier at dette må være paranormalt, sier du samtidig at du ikke tror andre har mer kunnskap om dette feltet enn deg. Enhver påstand om at noe ikke kan forklares vitner om for liten tiltro til andres kunnskap. Det er nemlig stor forskjell på uforklarlig og uforklart
Det handler mye om bevissthet og åpne opp for kanaler i seg selv som jeg har forklart i innlegget mitt foran her. Og her ligger også nøkkelen til å ha åndelige erfaringer: Å åpne opp - betyr ikke at en skal få bekreftelser utenfor seg selv av andre - men i sine egne erfaringer. Det er det åndelige hovedsaklig handler om.
Antall ord: 195
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Små brøkdeler?
Nevn noe annet paranormalt som ikke inngår i noe av det jeg nevnte over?
Har du hatt sjamanistiske erfaringer? http://www.sjaman.com står det endel om sjamanisme og hva det innebærer - det er enormt mye der som du ikke har nevnt da blant annet og det er også haugevis av andre områder. :mozilla_cool:
Jeg har utvidet horisonten i mange år og jeg stoler på meg selv og min egen erfaing og konklusjonen er tydeligvis ikke lik din, men skal man ikke tro på seg selv?
Helt greit det - du følger din vei og tro utifra dine erfaringer.
Jeg mediterer hver dag jeg og det har absolutt sin nytte, men åndelig...? Tvilsomt.
Husk at når man havner i en tro-syklus så forsvinner objektiviteten ergo troverdigheten.
Jeg forholder meg nøytral. Jeg tolker ikke hendelser i kontest av noe åndelig, for jeg har ikke sett det åndelige. Hvis man allerede forventer en åndelig opplevelse, basert på tillært tro, så blir det uvitenskapelig. For vi kan vel være enig i at selv åndelighet er vitenskap. Alt er fysisk og alt er vitenskap.
Åndelig er holistisk vitenskap og ikke rasjonell vitenskap som er grunnleggende for vestlig vitenskap. Jeg synes du lar for mye tvileren og skeptikeren i deg få mye spillerom og for meg så virker det som om du stenger ute muligheter for å åpne opp for det åndelige - transpersonlige. Om du ser litt på det jeg beskrev angående bevissthetsendringer og hvor viktig det er ang det åndelige - transpersonlige o.l. så ser du at du lar din hverdagslige bevissthet stenge ute for åndelige erfaringer. Men som sagt - det er min mening og lykke til videre med meditasjonen din...kanskje den kan være med å åpne opp for noe du ikke hadde forventet. :D Siden meditasjon kan helt klart være med å åpne opp for åndelige erfaringer om man gjør det regelmessig.....sykdommer kan også åpne opp for personlig vekst som igjen kan ha med åndelige erfaringer å gjøre.....mange måter som kan snu-opp-ned på ens tilværelse og da vil en stille spesielle spørsmål og muligheten for å åpne opp er helt klart tilstede på mange måter. Jeg kjenner noen som har erfart enormt mye motgang og sykdom i livet og når de overvant sykdommen så utviklet de evner....og begynte å få åndelige erfaringer. Det mange ikke vet(i sin bevissthet) er at synonymt med alvorlige sykdommer - spesielt så ligger det også muligheter for å åpne for det transpersonlige......sykdommer er med å åpner en om man er bevisst eller kommer til den type bevissthet.

På et spesielt bevissthetsnivå så skaper en alle sykdommer(som en kan erfare eller erfarer),fordi det er på en måte og vekker en opp fra en åndelig dvale blant annet - eller at en er på en vei med mye ubalanse og trenger mer balanse. Og så takler folk forskjellig - noen takler det såpass bra at de også utvikler seg som personer og til og med noen utvikler evner - og får åndelige erfaringer.
Det ligger mye personlig - åndelig vekst i sykdomsprosessene. Det handler om å være bevisst på det - få tilgang til den bevisstheten og overvinne sykdommene. Noen klarer det og andre klarer det ikke.
Antall ord: 549
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Vet hvordan du har det. Hvem kom med hvilken teori først? Hvem påvirket hvem?Hvorfor er alt så mistenkelig likt, eller så regelrett feil i forhold til logikk og vitenskapelige ressonementer? Alltid noe som skurrer her eller der. Er det fordi det aller meste er fantasi og sludder fra ende til annen?

Jeg vil nok mer enn jeg klarer å tro på mye av dette.
Ikke kan en stole på det en hører fra andre, for det er deres subjektive oppfatning, ikke kan en stole på det en selv opplever, for sinnet vårt er veldig lett påvirkelig og en tenderer til å tolke ting slik en selv ønsker at det skal være.

Så jeg er helt enig med deg; en mister troen på ganske mye etterhvert. Jeg leser derfor fint lite alternativ litteratur. Bare noen kanaliseringer her og der og der er jeg også veldig selektiv i forhold til hvem jeg har mest tiltro til og i tillegg til å være veldig forsiktig med å la det få ta helt styring. Men de positive budskapene i kanaliseringer går på hvor mye vi kan klare og gjøre for omverdenen og oss selv ved å være positive og være bevisst på vår egen rolle. Det kan en sikkert like gjerne lese i bøker av Dr. Phil ;)

Så hva er konklusjonen min? Det finnes sikkert noe mer, men jeg tror ingen kan fortelle oss hva det er. Ikke en gang oss selv. For det blir tolket i en hjerne som er forbeholdt dette verdensbildet vi lever i. Og alt annet er fantasi til det motsatte er bevist.
Men jeg skal innrømme at jeg klamrer meg til håpet om at det er mine kjære som stryker meg over håret og ikke bare kramper i erector pilimuskulaturen i hodebunnen.... :mozilla_yell:
Antall ord: 306
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

"Patience,courage and faith are necessary to find what you are looking for. The more you walk with conviction, the more you follow your path,the more the people that hold you back will fall away. Do not be scared to walk alone in your truth."

Et veldig bra sitat fra en sør-amerikansk sjaman/curanderos fra Amazonas,Iquitos - Peru,som jeg liker å vise frem - angående det åndelige vs det å være skeptisk....det handler mye om å våge - mot - og følge sin egen overbevisning upåvirket av andre mennesker i sin åndelige vei. Og det kan til tider være en ganske ensom vei, men en er jo aldri alene på en slik vei egentlig da- det er jo mye "hjelpere" rundt en i åndeverdenen - men det er fint å ha kontaktnettverk ang vanlige mennesker også da :mozilla_cool:

Hvis en drømmer å gjøre noe i livet - reise f.eks så er det viktig å tillate drømmer gå i oppfyllelse - og legge en plan for det - en vei for det - det kan være noe som løsner i deg selv når en følger drømmene sine..... og det kan påvirke ens åndelige vei helt klart.
Antall ord: 203
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

PlantSpirit skrev:"Patience,courage and faith are necessary to find what you are looking for. The more you walk with conviction, the more you follow your path,the more the people that hold you back will fall away. Do not be scared to walk alone in your truth."

Et veldig bra sitat fra en sør-amerikansk sjaman/curanderos fra Amazonas,Iquitos - Peru,som jeg liker å vise frem - angående det åndelige vs det å være skeptisk....det handler mye om å våge - mot - og følge sin egen overbevisning upåvirket av andre mennesker i sin åndelige vei. Og det kan til tider være en ganske ensom vei, men en er jo aldri alene på en slik vei egentlig da- det er jo mye "hjelpere" rundt en i åndeverdenen - men det er fint å ha kontaktnettverk ang vanlige mennesker også da :mozilla_cool:
Det er mye sannhet i dette. Å gå sin egen vei er det eneste som gir åndelig vekst dersom det finnes. En kan ikke regne med at andres svar er riktige løsninger for dine spørsmål, så det blir til at en må prøve og finne ut hva en selv har av egenskaper som kan løse problemet. Jeg er overbevist om at alle har mye ressurser de kan hente ut, men av ulike grunner (latskap?) så velger en lettvinte løsninger og jungeltriks.
Antall ord: 230
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Det finnes ingen snarveier i ens åndelige vei som jeg ser det. Det er en illusjon at det finnes snarveier. Veien er trang,tung og ensom til tider. Ikke dans på roser akkurat. Men det handler om å finne ut hvilken vei en skal gå - følge sin intuisjon(om man vet hvordan man skal lytte til denne myke stemmen i seg selv ) - sitt hjerte. Nå må en huske på at en blir skolert her i Vesten til å bli en skeptiker mot det paranormale - åndelige - transpersonlige - det er det verste en skeptiker vet å høre - men han ler sikkert og humrer av det også... :D

. Så det er lett å sitte på rævva og være skeptisk resten av livet. Veldig behagelig og trygt. Mens å gå sin egen vei - åndelig vei så må en ofre mye - og må heale og rense endel sår fra fortiden og det er mye smerte,lidelse,tårer,hyl,sinne,tristhet,sorg osv osv som må forløses osv osv....for mange.
Antall ord: 166
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

PlantSpirit skrev:BA:
For å finne ut om noe er paranormalt, må man først lete etter naturlige årsaker. Hvis man kan finne naturlige årsaker så er det unødvendig å lete etter paranormale årsaker. Det er slik fordi vi ikke vet om de paranormale årsakene finnes. Mest sannsynlig gjør de ikke det, fordi vi har ikke funnet noe fenomen som ikke kan forklares med naturlige årsaker. Det finnes noen påstander som ikke er godt forklart enda, men det kommer nok etterhvert.

Hvis du stoler på dine egne erfaringer, og sier at dette må være paranormalt, sier du samtidig at du ikke tror andre har mer kunnskap om dette feltet enn deg. Enhver påstand om at noe ikke kan forklares vitner om for liten tiltro til andres kunnskap. Det er nemlig stor forskjell på uforklarlig og uforklart
Det handler mye om bevissthet og åpne opp for kanaler i seg selv som jeg har forklart i innlegget mitt foran her. Og her ligger også nøkkelen til å ha åndelige erfaringer: Å åpne opp - betyr ikke at en skal få bekreftelser utenfor seg selv av andre - men i sine egne erfaringer. Det er det åndelige hovedsaklig handler om.
Det er her denne filosofien feiler. Ved kun å lete etter bekreftelser blir man lurt. Det var slik Thor Heyerdahl ble lurt, det var slik E. V. Däniken ble lurt.


Den vitenskapelige metode er å lete etter motbevis. Det vil si at man først selv prøver å motbevise hypotesene, og om man ikke klarer det så publiserer man en artikkel om emnet, og får andre til å forsøke å motbevise hypotesen. Hvis ingen klarer det, så har man etablert en ny teori. På vitenskapelig grunnlag. Det er også grunnen til at jeg til stadighet ber alle om å vise meg hvis/hvor jeg skulle ta feil.
Antall ord: 302

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beezer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 05 Nov 2006 23:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandnes

Innlegg av beezer »

Jeg tenker akkurat likt som deg svart magi om dette. Forbaska bra tenkt av deg. Og i tillegg klare å sette ord på det på den måten. Du har skjønt det, og fikk meg også til å forstå litt mer. Men jeg vil så gjerne tro at det vil være noe igjen av oss når vi dør. Og ha et håp om evig liv gjør det mye lettere å takle livet og døden.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Denne tråden var virkelig det siste jeg trengte......ble litt mer skeptisk nå.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Maritha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 11 Sep 2006 14:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av Maritha »

TrappedSoul skrev:
SvartMagi skrev:Men hvis du er så sikker i din sak kan du bare ta deg en tur ut av kroppen og observere noe som skjer et annet sted på akkurat samme tid og vips så har du bevist det.
Jeg øver på det ja, men kan ikke bare ta å gjøre det, må jo lære (mestre) det først.

Blir bare provosert av at du sier at:
SvartMagi skrev:egentlig finnes det ikke ut av kroppen opplevelse, bare drømmer i forskjellige bevissthetsgrader
Når det finnes MANGE folk som har vært ute av kroppen sin og sett ting som virkelig har skjedd, ting som dem senere har undersøkt og stemte slik at dem vet at det ikke bare var fantasi. Ikke bare det heller, men også folk som har møtt hverandre mens dem astralreiste osv.

Er helt enig med deg, det finnes manglende beviser og bevisene som finnes er veldig utilgjengelig, men det beviser ikke at det ikke er ekte.
SvartMagi skrev:Uff. Hva vet du om min erfaring. Jeg har mange år på baken med dette her.
Vet ikke mye om den, men jeg har erfaring selv også, kjenner folk med erfaring, og har hele livet mitt hatt interesse for slike tema og finner ut alt jeg kan om slikt. Og min mening er da ikke helt lik din, men nei, jeg skal ikke si at min er mer verdt enn din.
De har iallfall brukt folk til å gå ut av kroppen for å spionere på russerne da det var krig.. så.. vel..

Da jeg har vært ute av kroppen, har jeg iallfall ikke sovet.. lyys våken, kan ha sittet å tegne.. el sånn som nå på data. å stått vedsiden av meg selv... men.. hva vet vel jeg.. * lol *
Antall ord: 300
Smerte er bare feighet som forlater kroppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Maritha skrev:De har iallfall brukt folk til å gå ut av kroppen for å spionere på russerne da det var krig.. så.. vel..

Da jeg har vært ute av kroppen, har jeg iallfall ikke sovet.. lyys våken, kan ha sittet å tegne.. el sånn som nå på data. å stått vedsiden av meg selv... men.. hva vet vel jeg.. * lol *
Svjv har dette kun vært forsøk, og det var noe de ga opp på grunn av manglende resultater.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

TrappedSoul skrev:
SvartMagi skrev:Men hvis du er så sikker i din sak kan du bare ta deg en tur ut av kroppen og observere noe som skjer et annet sted på akkurat samme tid og vips så har du bevist det.
Jeg øver på det ja, men kan ikke bare ta å gjøre det, må jo lære (mestre) det først.
Folk her har gjort det forsøket, og kunne konstatere at det de trodde de observerte ikke stemte med virkeligheten. Det merkelige var at de fortsatt mente at astralreiser var ekte saker. :)
Blir bare provosert av at du sier at:
SvartMagi skrev:egentlig finnes det ikke ut av kroppen opplevelse, bare drømmer i forskjellige bevissthetsgrader
Når det finnes MANGE folk som har vært ute av kroppen sin og sett ting som virkelig har skjedd, ting som dem senere har undersøkt og stemte slik at dem vet at det ikke bare var fantasi. Ikke bare det heller, men også folk som har møtt hverandre mens dem astralreiste osv.

Er helt enig med deg, det finnes manglende beviser og bevisene som finnes er veldig utilgjengelig, men det beviser ikke at det ikke er ekte.
Opplevelsene er reelle, men det er tolkningene av opplevelsene som svikter.

I de tilfeller man har undersøkt, viser det seg at det har vært snakk om hypnagoge hallusinasjoner. Det er en tilstand der man kan sverge at man er våken, mens utenforstående kan observere at en drømmer.
SvartMagi skrev:Uff. Hva vet du om min erfaring. Jeg har mange år på baken med dette her.
Vet ikke mye om den, men jeg har erfaring selv også, kjenner folk med erfaring, og har hele livet mitt hatt interesse for slike tema og finner ut alt jeg kan om slikt. Og min mening er da ikke helt lik din, men nei, jeg skal ikke si at min er mer verdt enn din.
Erfaringer er opplevelser etter tolkning. Opplevelsene er som sagt reelle. Dette er det ingen god grunn til å betvile, men det er tolkningen som svikter. Når man selv er midt i situasjonen er det ofte vanskelig å se objektivt på situasjonen. Man har en opplevelse og det er lett å velge feil årsak/virkningsammenheng.
Antall ord: 377

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Folk gjør seg antakelser om at under en UKE (Ut av Kroppen - Opplevelse) er det *sjelen* (hva nå enn man måtte mene med det..) som forlater kroppen. Hvorfor? Kanskje de aspektene ved kroppen(e) vår(e) som vi ikke forstår er mange flere enn vi tror. Kanskje det er et hav av forskjell mellom det vi vanligvis egentlig refererer til som "sjel" og det som evt. forlater kroppen under en UKE.

Dessuten - det der med "hos mennesket finnes det fire bevissthetstilstander".. Hvor har man det fra? Det er da grader av alt, eller? Disse fire bevissthetstilstandene som ble listet opp ser da visserlig ut for meg til å gli over i hverandre når jeg faller i søvn eller fordyper meg i meditasjon. Vi kunne like gjerne delt det opp i sju bevissthetstilstander, eller trettifem. Og hva er "grader av bevissthet"? Hvorfor ikke "grader av oppmerksomhet" eller "grader av oversikt"? Grader av frigjort tankekapasitet? Grader av spredt/samlet fokus? Er fokus, bevissthet og oppmerksomhet det samme? Hvis ikke, hva er grunnlaget for å si at det er grader av bevissthet man snakker om? Er det virkelig bevisstheten i betydningen "jeget" som skifter tilstand?

Beklager til de som evt. måtte synes at dette er urelevant og/eller kjedelig, men det er så slitsomt å sitte og lese ting som "det finnes fire grader av bevissthet" og "hvis ikke OOBE er ekte, finnes det ingen sjel". Vær så snill, vær løsere på antakelsene. Hvorfor skulle en UKE si noen verdens ting om "livet etter døden"? Hva vet man om hvilke deler av oss som dør og hvilke som evt. lever videre?
Antall ord: 277
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
09bustskj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 14 Jan 2007 15:40
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

Ja er du sikker på det!

Innlegg av 09bustskj »

Ja, man blir kanskje litt mer skeptisk etter vært. Men jeg er overbevist over at det finnes noe ukjent der ute og klarsynte. Det som virkelig overbeviste meg var noe som jeg så på TV Norge en gang. Som de fleste husker Orderud-saken. En av de synske Lena Ranahag og Deborah Borgen (usikker hvordan navnene skrives!) fant drapsvåpenet i en brønn i nærheten. Det kom på nyhetene senere at politiet fant drapsvåpenet (i brønnen). Jeg kan ikke tro at f.eks at Lena drepte noen av de i Orderud familien. :roll:
Dette overbeviste meg! :D
Antall ord: 100
hvis du noen gang tror du alltid er alene, der er du på villspor! Det er man nesten aldri

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Bob_stew skrev:Folk gjør seg antakelser om at under en UKE (Ut av Kroppen - Opplevelse) er det *sjelen* (hva nå enn man måtte mene med det..) som forlater kroppen. Hvorfor? Kanskje de aspektene ved kroppen(e) vår(e) som vi ikke forstår er mange flere enn vi tror. Kanskje det er et hav av forskjell mellom det vi vanligvis egentlig refererer til som "sjel" og det som evt. forlater kroppen under en UKE.

Dessuten - det der med "hos mennesket finnes det fire bevissthetstilstander".. Hvor har man det fra? Det er da grader av alt, eller? Disse fire bevissthetstilstandene som ble listet opp ser da visserlig ut for meg til å gli over i hverandre når jeg faller i søvn eller fordyper meg i meditasjon. Vi kunne like gjerne delt det opp i sju bevissthetstilstander, eller trettifem. Og hva er "grader av bevissthet"? Hvorfor ikke "grader av oppmerksomhet" eller "grader av oversikt"? Grader av frigjort tankekapasitet? Grader av spredt/samlet fokus? Er fokus, bevissthet og oppmerksomhet det samme? Hvis ikke, hva er grunnlaget for å si at det er grader av bevissthet man snakker om? Er det virkelig bevisstheten i betydningen "jeget" som skifter tilstand?

Beklager til de som evt. måtte synes at dette er urelevant og/eller kjedelig, men det er så slitsomt å sitte og lese ting som "det finnes fire grader av bevissthet" og "hvis ikke OOBE er ekte, finnes det ingen sjel". Vær så snill, vær løsere på antakelsene. Hvorfor skulle en UKE si noen verdens ting om "livet etter døden"? Hva vet man om hvilke deler av oss som dør og hvilke som evt. lever videre?
Fine tanker, jeg vil også beholde åpenheten uten å sette definisjoner på alt sammen. Likevel kan det være enklere å nærme seg stoff ved å ha noe å forholde seg til.
Jeg synes forresten at dette er LANGT ifra kjedelig eller irrelevant.
Det er faktisk noe av det mest relevante en kan gjøre på forumet,
for noen er så skråsikre på disse "reglene" de forholder seg til at det begrenser seg for videre utvikling hos dem selv. Hvis de påstår det IKKE er slik; hvordan kan de da være så brått avvisende når noen har en annen mening? Nemlig, litt å tygge på den der, mener jeg... da har de i det minste begrenset seg for meninger utenfra.
Isolasjon?
Hold hodet kaldt sier nå ihvertfall jeg, uansett hva dine begjær er.
Slik ser ihvertfall jeg mye. Og bare KANSKJE det kunne vært slik for andre også? :)

Jeg har selv hatt ut-av-kroppen opplevelse, og jeg vet bare hva jeg følte der og da.
Jeg er veldig sikker på at det ikke var en drøm.
Noe annet er jeg ikke sikker på i det hele tatt ;)
Antall ord: 474
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links