Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisKunnskap om det paranormale ender?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Aron

Innlegg av Aron »

Så har vi pinnejegerne som stort sett finner vann når de leter alene. Lenge nok.
Da jeg var 12 år gammel så prøvde jeg å søke etter vann ved å bruke en y-formet kvist. Min voksne onkel lærte meg hvordan. For ikke å bli påvirket av mine egne gjetninger gikk jeg over åkerlappen med øynene lukket.

Da skjedde noe forunderlig; idet jeg gikk over et lite område ( ca. 1 meter bredt) av jordet vrengte pinnen seg nedover, for deretter å vrenge seg rett oppover i ytterkantene av samme område.
Nå kan man jo tro at det var jeg selv som vridde på denne pinnen, men det som skjedde var at pinnen slo så kraftig ut at den vridde seg inne i barken. Det var ingen sjangs for at jeg kunne holde igjen. Nå må jeg tilføye at dette var om våren, og grenen var full av sevje.
Og jeg hadde ingen agenda med hensikt å overbevise innbarka skeptikere i et parapsykologisk forum heller. Min onkel var allerede en overbevist troende (nei, ikke en kristen). :)

Ok, vi begynte aldri å grave for å sjekke om jeg hadde funnet en vannåre. Men kreftene som jeg hadde fått frem funket ihvertfall bra.

Poenget mitt er at du kanskje bør ta stilling til hver enkelt sak..... sak for sak. Men du må kanskje teste 99 saker for å finne den som virkelig har noe for seg. Og kanskje man må ha et åpent sinn som et lite barn for paranormale fenomener. :mozilla_wink:
Antall ord: 254

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Molly17
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 28 Okt 2006 17:21
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Molly17 »

Sååå kult det har også jeg prøvd og jeg følte at pinn rørte på seg men jeg er ikke helt sikker med senere viste det seg at det var vann der pinnen hadde rørt på seg for vi lagde en brønn der klem meg
Antall ord: 49
Molly17 :0)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Aron skrev:
Så har vi pinnejegerne som stort sett finner vann når de leter alene. Lenge nok.
Da jeg var 12 år gammel så prøvde jeg å søke etter vann ved å bruke en y-formet kvist. Min voksne onkel lærte meg hvordan. For ikke å bli påvirket av mine egne gjetninger gikk jeg over åkerlappen med øynene lukket.

Da skjedde noe forunderlig; idet jeg gikk over et lite område ( ca. 1 meter bredt) av jordet vrengte pinnen seg nedover, for deretter å vrenge seg rett oppover i ytterkantene av samme område.
Nå kan man jo tro at det var jeg selv som vridde på denne pinnen, men det som skjedde var at pinnen slo så kraftig ut at den vridde seg inne i barken. Det var ingen sjangs for at jeg kunne holde igjen. Nå må jeg tilføye at dette var om våren, og grenen var full av sevje.
Og jeg hadde ingen agenda med hensikt å overbevise innbarka skeptikere i et parapsykologisk forum heller. Min onkel var allerede en overbevist troende (nei, ikke en kristen). :)

Ok, vi begynte aldri å grave for å sjekke om jeg hadde funnet en vannåre. Men kreftene som jeg hadde fått frem funket ihvertfall bra.

Poenget mitt er at du kanskje bør ta stilling til hver enkelt sak..... sak for sak. Men du må kanskje teste 99 saker for å finne den som virkelig har noe for seg. Og kanskje man må ha et åpent sinn som et lite barn for paranormale fenomener. :mozilla_wink:

Interessant historie. Min far fortalte meg en tilsvarende historie fra da vi skulle lage oss brønn på hytten. Det var en der med en sånn y-formet kvist, og min far fortalte også at pinnen hadde vridd barken av. Han fant også vann på rett plass.
Antall ord: 304
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tja, hva skal man si? Lykkekvister/søkepinner/søkevinkler osv. er bortkastet tid.

Røde kors brukte tidligere søkevinkler for å lete etter folk i f.eks. snøskred men har gått bort fra denne metoden etter å ha forstått hvor bortkastet tid det er. Når man leter etter folk i snøskred spiller tiden en viktig rolle, og da må man bruke tiden på det som virker. Jeg har selv fått opplæring i å bruke søkevinkler, men klarte aldri å finne dem/det som var gjemt. Andre klarte det bedre enn meg, men likevel ikke stort mer enn forventet ut fra flaks.
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links