Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisTru believer syndrom, mange som er angrepet av dette tro

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Tru believer syndrom, mange som er angrepet av dette tro

Innlegg av skeptikeren »

Antall ord: 6
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Re: Tru believer syndrom, mange som er angrepet av dette tro

Innlegg av David Skywalker »

Det er fint også at skeptikere har noe å tro på dem også......som alle andre mennesker gjør det. :D
James Randi er skeptiker-guruen. :mozilla_cool:
Uansett enjoy life!
Antall ord: 37
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Kan si det slik at jeg tror mange er angrepet av dette syndromet. :D
Antall ord: 13
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Innlegg av SvartMagi »

Å si at ateister tror blir feil.

Jeg tror ikke at 2+2 er 4, jeg vet det.


Var forresten en "e" som manglet i overskriften.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

2 + 2 = 4 ,men er verden så firkantet,flat og så enkel egentlig? :mozilla_cool: Jeg trodde den var rund........ :mozilla_cool: :D
Jeg synes det er komisk å høre at noen sier at de ikke tror på noe.....alle tror på noe...det er jo faktisk også ganske logisk. Skeptikere tror på noe - ateister tror på noe. De også. Ikke det samme som de som tror og erfarer det paranormale akkurat.......men alle har en tro - perspektiv på livet - livssyn. Alt annet er jo bare tull som jeg ser det som. Kan en ikke være enig i at alle tror på noe? Alle har jo sitt perspektiv på livet og alle har forskjellige briller på verdenen - alle tror på noe.
Antall ord: 121
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Innlegg av SvartMagi »

PlantSpirit skrev:2 + 2 = 4 ,men er verden så firkantet,flat og så enkel egentlig? :mozilla_cool: Jeg trodde den var rund........ :mozilla_cool: :D
Jeg synes det er komisk å høre at noen sier at de ikke tror på noe.....alle tror på noe...det er jo faktisk også ganske logisk. Skeptikere tror på noe - ateister tror på noe. De også. Ikke det samme som de som tror og erfarer det paranormale akkurat.......men alle har en tro - perspektiv på livet - livssyn. Alt annet er jo bare tull som jeg ser det som. Kan en ikke være enig i at alle tror på noe? Alle har jo sitt perspektiv på livet og alle har forskjellige briller på verdenen - alle tror på noe.
Det er stor forskjell på å tro på skapelsesberetningen og artenes utvikling gjennom evolusjon. Det ene er vill fantasi, som teoretisk kan være sann, det andre er basert på vitenskap.

Alle har selvsagt tanker om verden, døden osv, men det er en forskjell på rasjonell tro og irrasjonell blind tro basert på fantasibøker.

Men skeptikere, som meg selv, har også erfaringer. Jeg synes troende hele tiden beskylder skeptikere for å mange erfaring og at det er eneste grunnen til at de ikke tror. Jeg er 100% sikker på at jeg har flere erfaringer og opplevelser enn mange som påstår de vet at det finnes ånder etc....

Min mening er at dette er veldig enkelt. Skillet går mellom de som faktisk bryr seg om bevis og de som (excuse my french) driter i det.
Antall ord: 260

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

rasjonell tro vs irrasjonell tro....hm...du innrømmer at du tror på noe da ...hehe.. :mozilla_cool:
Og flere av dem som har åndelige erfaringer trenger ikke bøker for å tro på det de erfarer da. Vi er en del av Universet - du er interaktiv i ditt Univers - jeg i mitt Univers. Andre i sitt Univers. Noen ønsker å holde på det rasjonelle - mens andre ønsker å gå mer innover og i dybden av det irrasjonelle eller jeg vil kalle det mer for transpersonlige som er et bedre ord for å si det enkelt. Det handler om å endre bevisstheten - åpne opp for krefter i Naturen - i oss selv - i form av ekstase,healing og kraft. Noen har mot til å gjøre det - mens andre har det ikke og ønsker kontroll på alle sine erfaringer.
:mozilla_cool:
Sist redigert av David Skywalker på 02 Jan 2007 21:31, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 134
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Innlegg av SvartMagi »

PlantSpirit skrev:rasjonell tro vs irrasjonell tro....hm...du innrømmer at du tror på noe da ...hehe.. :mozilla_cool:
Selvsagt tror jeg, men jeg lar ikke min tro stå i veien for beviser. Hvis vitenskapen beviser at jeg tar feil så endrer troen min seg i takt med den.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

SvartMagi skrev:
PlantSpirit skrev:rasjonell tro vs irrasjonell tro....hm...du innrømmer at du tror på noe da ...hehe.. :mozilla_cool:
Selvsagt tror jeg, men jeg lar ikke min tro stå i veien for beviser. Hvis vitenskapen beviser at jeg tar feil så endrer troen min seg i takt med den.
Ja, du tror på at det er det riktige. Men så er det noe som heter"Stand for what you believe and experience is right". Du våger ikke å stå for det du erfarer - du må søke svar utenfor deg selv(snakker om det åndelige) - når du egentlig har svaret selv eller er på vei mot det. :mozilla_cool:
Antall ord: 113
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SvartMagi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 68
Startet: 05 Des 2006 11:57
17

Innlegg av SvartMagi »

PlantSpirit skrev:
SvartMagi skrev:
PlantSpirit skrev:rasjonell tro vs irrasjonell tro....hm...du innrømmer at du tror på noe da ...hehe.. :mozilla_cool:
Selvsagt tror jeg, men jeg lar ikke min tro stå i veien for beviser. Hvis vitenskapen beviser at jeg tar feil så endrer troen min seg i takt med den.
Ja, du tror på at det er det riktige. Men så er det noe som heter"Stand for what you believe and experience is right". Du våger ikke å stå for det du erfarer - du må søke svar utenfor deg selv(snakker om det åndelige) - når du egentlig har svaret selv eller er på vei mot det. :mozilla_cool:
Vitenskapen tror ikke på en åndelig virkelig i en annen dimensjon feks. Jeg er fortsatt åpen for det. Vitenskapen vet ikke alt, men når mine åndelige erfaringer og vitenskapelige undersøkelser er sammenfallende som feks når det gjelder ut av kroppen opplevelser, da bør man stikke fingeren i jorda.

Men nå er det ikke vitenskapen som er problemet, det er det åndelige, eller fraværet av det. Jeg har ikke noe problem med at folk tror, men når folk mener at troen er sann og vitenskapelig blir det problem. For fakta er at det er tro på lik linje med Islam.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Svartmagi:
Men nå er det ikke vitenskapen som er problemet, det er det åndelige, eller fraværet av det. Jeg har ikke noe problem med at folk tror, men når folk mener at troen er sann og vitenskapelig blir det problem. For fakta er at det er tro på lik linje med Islam.
Fravær og fravær - det blir veldig subjektivt å mene og erfare - om man erfarer mye åndelighet i livet så er man interaktiv i sitt Univers - det er det som teller og ikke hva vestlig vitenskap sier. Om man skal hele tiden søke svarene utenfor seg selv så går man rundt seg selv og finner egentlig ingenting - men bare illusjoner som jeg ser det.

Som jeg har nevnt før - å følge sin overbevisning på en åndelig vei er ganske tøff - en må ofre mye og mange er "sårete" healere og trenger å heale og rense fortiden før den kan jobbe for alvor med det åndelige - å hjelpe andre o.l. Og som jeg også har nevnt før så skolerer Vesten skeptikere på løpende bånd........og for å komme ut av den type massehypnose så må man tørre og våge - vise mot - å gå en vei som en må ofre endel som nevnt. Men en velger å gå den veien man føler er riktig og jeg råder dem som ønsker å gå en åndelig vei eller åpne opp for det åndelige om ikke å stole på vestlig vitenskap eller finne svar utenfor en selv om det åndelige. En kan bare gjøre det i seg selv - åpne opp for det - det kreves endel tålmodighet,mot,stahet,vilje og andre viktige egenskaper.Og tro på det lille en erfarer...litt..etter litt..etter litt.... :mozilla_cool:
Og være åpen for å endre bevisstheten for å komme i mer kontakt med transpersonlige - paranormale - åndelige verdenen. Og det finnes mange metoder for å stimulere til dette. En må være aktiv - ikke inaktiv for å nå sine mål her. En velger å sitte på sidelinjen som tilskuer, som er godt og trygt eller være aktiv ang den åndelige vei og være bevisst på det og får endel utfordringer på veien - og å utfordre hele seg selv.
Antall ord: 372
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Innlegg av Undring »

Det er stor forskjell på å tro på skapelsesberetningen og artenes utvikling gjennom evolusjon. Det ene er vill fantasi, som teoretisk kan være sann, det andre er basert på vitenskap.
Selv om evolusjonsteorien er basert på vitenskap så er mesteparten av den faktisk vill fantasi. (Vitenskapelig fantasi ;)
Antall ord: 47
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

PlantSpirit skrev:2 + 2 = 4 ,men er verden så firkantet,flat og så enkel egentlig? :mozilla_cool: Jeg trodde den var rund........ :mozilla_cool: :D
Jeg synes det er komisk å høre at noen sier at de ikke tror på noe.....alle tror på noe...det er jo faktisk også ganske logisk. Skeptikere tror på noe - ateister tror på noe. De også. Ikke det samme som de som tror og erfarer det paranormale akkurat.......men alle har en tro - perspektiv på livet - livssyn. Alt annet er jo bare tull som jeg ser det som. Kan en ikke være enig i at alle tror på noe? Alle har jo sitt perspektiv på livet og alle har forskjellige briller på verdenen - alle tror på noe.
Nei.

Alle behøver ikke å tro på noe. Så lenge en har samme betydning av ordet tro. Skeptikere kan også tro at avisen havner i postkassen mandag morgen igjen, men det er ikke en tro av samme kategori som den irrasjonelle troen på ånder eller lignende.

Ateisme er ikke en tro, det er fravær av tro. Skeptikernes fravær av tro er det samme. Man kan også være troende og likevel skeptisk til en del av det overnaturlige. Mange er skeptiske til det meste, men tror likevel på homøopati, soneterapi osv.
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Undring skrev:
Det er stor forskjell på å tro på skapelsesberetningen og artenes utvikling gjennom evolusjon. Det ene er vill fantasi, som teoretisk kan være sann, det andre er basert på vitenskap.
Selv om evolusjonsteorien er basert på vitenskap så er mesteparten av den faktisk vill fantasi. (Vitenskapelig fantasi ;)
Nei, det er ikke fantasi, den er basert på funn. Fantasi er ikke faktiske funn slik som evolusjonsteorien er basert på.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 148
Startet: 28 Okt 2006 00:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

BA skrev:
Undring skrev:
Det er stor forskjell på å tro på skapelsesberetningen og artenes utvikling gjennom evolusjon. Det ene er vill fantasi, som teoretisk kan være sann, det andre er basert på vitenskap.
Selv om evolusjonsteorien er basert på vitenskap så er mesteparten av den faktisk vill fantasi. (Vitenskapelig fantasi ;)
Nei, det er ikke fantasi, den er basert på funn. Fantasi er ikke faktiske funn slik som evolusjonsteorien er basert på.
Det er faktisk flere hull i evolusjonskjeden som skal bevise artenes opprinnelse ! De mangler bl.a. funn som beviser overgangen fra finner og luffer på sjølevende dyr,- til ben som ville få dyrene til å gå opp på land. Videre er det fremdeles ikke funnet det siste leddet mellom mennesker og aper. Vitenskapsmenn har funnet mye på hver side men ikke noe som faktisk beviser sammenhengen. Men fordi de har funnet mye som kan tyde på at det er slik det er så har de slått fast at sannsynligheten er stor for at det er slik. Etterhvert er denne antagelsen blitt til en sannhet.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links