Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNei,vet du hva?!!!!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev: Både "vanlige" kristne og JV kan kalle seg kristne, men de legger forskjellig innhold i begrepet som utelukker hverandre. JV kaller seg for JV offentlig for å unngå å bli satt i samme bås som andre kristne.
Hvem som er "sann" kristen var ikke tema her, det var et ønske om å vise at de to nevnte grupper har lite til felles annet enn bibel og misjon - noe som grovt sagt er omtrent samme fellestrekk som muslimer og kristne.

Og ja, er fullt klar over at muslimer tror bibelen er forandret. Men de tror på deler av den - lest i lys av koranen tror de på det som stemmer overens med den. JV leser på sin side bibelen i lys av Vakttårnet.
Jeg er uenig. Jehovas vitner kaller seg støtt og stadig for de "sanne kristne". Jeg mener også at likheten er større enn begge parter skal ha det til. Feks som du sier at begge har bibelen til felles. Og det er en stor ting. Sånn jeg ser det, er det ikke større forskjell på feks en protestant og en pinsevenn enn på en protestant og et jehovas vitne utenom at begge parter kaller den andre parten for ikke-sanne kristne.
Forskjellen mellom troslæren i Jehovas vitner og andre kristne (katolikker, pinsevenner eller lutheranere) er ganske stor. Noen eksempler:
- Gudssyn
- Hvem Jesus er
- Den hellige ånd
- Hvem som kommer til himmelen
- Hva man må gjøre for å bli frelst

Dette er bare noen eksempler, og svarene de respektive partene gir er totalt forskjellige. Det er ikke hensiktsmessig å late som om disse to religionene likere enn de er, spesielt når vi vet at begge sider ikke ser det slik selv. Det er da også en grunn til at man i religionsvitenskapen setter et ganske skarpt skille mellom "kristendom" og Jehovas vitner.

I disse eksemplene kan du være sikker på at for eksempel pinsevennen og lutheraneren er enig i svarene, men de vil aldri være enige med Jehovas vitners svar.

Det er ikke en så stor ting å ha bibelen felles, det er bruken av denne og troen som må analyseres. Både kristne og Jehovas vitner er det vi kan kalle bibelske religioner, og til en viss grad kan vi også kalle islam og jødedom bibelske religioner. Det er fordi de gjør bruk av bibelen. Men bruker de den på samme måte?

Forskjellene større enn likhetene, og det må vi ta konsekvensene av når vi omtaler dem.

Hvem som kaller seg hva har ingenting med saken å gjøre, det er innholdet i det partene tror på som er interessant.
Antall ord: 445

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael, jeg er fortsatt ikke overbevist. Disse tre temaene du nevner (treenighet, frelse og eskatologi) er det veldig mange forskjellige syn på. Ortodokse, katolikker, protestanter, pinsevenner, baptister, kristent fellesskap, levende ord, adventister osv har forskjellig syn på disse temaene og på mange andre temaer. Jehovas Vitner er intet unntak der, for de kan lett føyes til denne listen over kristne menigheter (eller bibelske religioner) som har forskjellig syn på disse temaene.

Så kan vi da si at det kun er ortodokse eller katolikker som er kristne og at alle de andre som ikke har forstått disse tingene på akkurat samme måte, ikke er skikkelig kristne?

Skriften skal tolke skriften sa Luther, og det er akkurat det de gjør.
Mange mennesker har studert de originale manuskriptene i hele sitt liv og kommet frem til at det er adventistene som har mest rett ifølge bibelen.
Men mange andre mennesker har studert de originale manuskriptene i hele sitt liv og kommet frem til at det er jehovas vitner som har den mest rette forståelsen av bibelen.
Osv.
Det blir påstand mot påstand og evig debatt.

Jet vet ikke hvorfor JV er utstøtt i en sidegruppe til generelle kristne sekter, men kan tenke meg at den bastante holdningen dems (som på den andre siden også går andre veien - altså den bastante holdningen mot JV) og det andre 1914 og 1975-teologien dems. Men hvem har aldri tatt feil?

Saken er bare at JV er veldig bastant på at det er kun dem selv som har rett og er de sanne kristne, mens baptister og adventister osv. kaller gjerne hverandre kristne, men hevder bastant at JV ihvertfall ikke er skikkelig kristne.

Jeg vet ikke hva du legger i å være kristen, det finnes uttallige definisjoner på det, noe det finnes en egen tråd for her: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=9344

Jehovas vitner er fullt kristne på linje med disse nevnte sekter og fler til.
Antall ord: 335
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:Jael, jeg er fortsatt ikke overbevist. Disse tre temaene du nevner (treenighet, frelse og eskatologi) er det veldig mange forskjellige syn på. Ortodokse, katolikker, protestanter, pinsevenner, baptister, kristent fellesskap, levende ord, adventister osv har forskjellig syn på disse temaene og på mange andre temaer. Jehovas Vitner er intet unntak der, for de kan lett føyes til denne listen over kristne menigheter (eller bibelske religioner) som har forskjellig syn på disse temaene.

Så kan vi da si at det kun er ortodokse eller katolikker som er kristne og at alle de andre som ikke har forstått disse tingene på akkurat samme måte, ikke er skikkelig kristne?

Skriften skal tolke skriften sa Luther, og det er akkurat det de gjør.
Mange mennesker har studert de originale manuskriptene i hele sitt liv og kommet frem til at det er adventistene som har mest rett ifølge bibelen.
Men mange andre mennesker har studert de originale manuskriptene i hele sitt liv og kommet frem til at det er jehovas vitner som har den mest rette forståelsen av bibelen.
Osv.
Det blir påstand mot påstand og evig debatt.

Jet vet ikke hvorfor JV er utstøtt i en sidegruppe til generelle kristne sekter, men kan tenke meg at den bastante holdningen dems (som på den andre siden også går andre veien - altså den bastante holdningen mot JV) og det andre 1914 og 1975-teologien dems. Men hvem har aldri tatt feil?

Saken er bare at JV er veldig bastant på at det er kun dem selv som har rett og er de sanne kristne, mens baptister og adventister osv. kaller gjerne hverandre kristne, men hevder bastant at JV ihvertfall ikke er skikkelig kristne.

Jeg vet ikke hva du legger i å være kristen, det finnes uttallige definisjoner på det, noe det finnes en egen tråd for her: https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=9344

Jehovas vitner er fullt kristne på linje med disse nevnte sekter og fler til.
1. Nei, ortodokse, katolikker, protestanter og pentekostale kan alle si seg enige i de oldkirkelige trosbekjennelsene. Det kan ikke Jehovas vitner. Dette er "test-spørsmålet" om vi kan kalle det noe sånt.

2. Kristne leser bibelen i lys av Jesus og gjerne med et skråblikk til hvordan de første kristne leste den.

3. Jehovas vitner leser bibelen i lys av Vakttårnet.

4. Jehovas vitner har i sin bibeloversettelse forandret det som står i de gamle manuskriptene slik at det skal stemme med læren deres.

5. Jehovas vitner har aldri selv villet være en del av det store kristne fellesskap, derfor settes de på sidelinjen. Dette går helt fint fordi de med sin lære er så totalt forskjellige fra andre kristne. Det er nettopp med sin lære de tar avstand fra resten - og det gjør de med vilje. De ønsker denne delingen selv, hele poenget for dem er å skille seg ut. Å prøve å vinkle dette som noe negativt er å ikke ta hensyn til hva Jehovas vitner selv ønsker, og å ikke ta religionene på alvor.

6. Saken er at Jehovas vitner kaller seg de eneste sanne kristne fordi deres lære avviker så skarpt fra andre kirkers lære. Jehovas vitner ønsker denne delingen, det er dette budskapet de forkynner. De ikke bare forklarer at de skiller seg ut, men peker på viktige læremessige punkter som forteller hvorfor.

7. Hva jeg legger i ordet kristen betyr ingenting. Jehovas vitner kaller seg kristne de også, men de vil ikke ha fellesskap med andre kirker på noen som helst måte. Dersom en religions tilhengene ønsker å bli skilt ut fra resten, så skal dette respekteres. Hvis deres begrunnelse er solid - ved at læren er radikalt forskjellig (noe den i dette tilfellet er) - så ser jeg ingen grunn til at utenforstående skal påstå noe annet. Da må man kunne argumentere for det, og helst ha Jehovas vitner med på laget.

Det er forskjell på å kalle seg noe - og det å være enig eller ha fellesskap med sine navnebrødre.
Antall ord: 688

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Stininx
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 30 Des 2006 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av Stininx »

Chark skrev:Nå har jeg slitt i flere år med å finne "min tro". Jeg fant ut tidlig at jeg ikke var kristen og meldte meg ut av statskirken. Jeg har studert alle slags religioner og livssyn, men til slutt så dukket Wicca opp og siden den gang har jeg vert "selvpraktiserende heks". Jeg føler meg virkelig vell med min tro, og håpte at visst jeg viste respekt ovenfor andre troer, så ville jeg selv bli respektert. Men for litt siden fikk jeg høre at selv om jeg hadde vert et godt menneske (sier ikke at jeg er det på alle måter), og hjulpet andre mennesker i nød så hadde jeg havnet i helvete.Imens et kristent egoistisk mennekse, som kun brukte livet på seg selv hadde havnet i himmelen uansett! Og nå skal de komme og frelse oss ikke kristne, drive oss vekk fra de onde. Ærlig talt!Heksejakten er over, vi lever i et fritt land, og religion eller tro burde ikke bety noe så lenge folk er lykkelige med det de tror på. Vis oss respekt!
Jeg er faktisk i slekt med den siste heksa! :p (Lisbeth Nypan)

Hilsen Stine (12)
Antall ord: 197
♥♥♥Lupus♥♥♥
♫♫Piano♫♫

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Slektsgransking er artige saker. Selv er jeg i slekt med Harald Hårfagre :mozilla_cool:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av Globeline »

Chark skrev:Nå har jeg slitt i flere år med å finne "min tro". Jeg fant ut tidlig at jeg ikke var kristen og meldte meg ut av statskirken. Jeg har studert alle slags religioner og livssyn, men til slutt så dukket Wicca opp og siden den gang har jeg vert "selvpraktiserende heks". Jeg føler meg virkelig vell med min tro, og håpte at visst jeg viste respekt ovenfor andre troer, så ville jeg selv bli respektert. Men for litt siden fikk jeg høre at selv om jeg hadde vert et godt menneske (sier ikke at jeg er det på alle måter), og hjulpet andre mennesker i nød så hadde jeg havnet i helvete.Imens et kristent egoistisk mennekse, som kun brukte livet på seg selv hadde havnet i himmelen uansett! Og nå skal de komme og frelse oss ikke kristne, drive oss vekk fra de onde. Ærlig talt!Heksejakten er over, vi lever i et fritt land, og religion eller tro burde ikke bety noe så lenge folk er lykkelige med det de tror på. Vis oss respekt!
Vel- Nå har det seg slik at de som tror på kristus. De tror at Jesus døde på korset og tok syndene våre på seg. De tror at på grunn av Jesus sin lidelse så skal de selv slippe å lide for feilene de har gjort. De tror at dersom de ikke ser Jesus som sin frelser, så får de heller ikke denne frelseren. Vi andre kan være så uenige vi vil, det er likevel deres tro. Og de gjør ingen vondt med å fortelle hva de tror. De er faktisk bare ærlige. Og jeg er mektig lei av kristenmobbingen her inne. Det er nesten så jeg selv tenker at kanskje de har rett likevel. For ingen blir så lett utskjelt som en kristen, og spesielt fra alternative mennesker. Og hva er det som står i bibelen? Jo, nettopp det. Nettopp advarsel mot andre trosretninger som vil spotte og mobbe og at de som preiker om sin tro vil møte motgang og lidelse for det.

Så om ikke annet så sørger vi jammen for å oppfylle bibelens profetier med glans. Jeg syns at vi bør tenke to ganger og slutte å være så vanvittig intolerante. Det er en skam og jeg skammer meg over å "være del" av det alternative miljøet når disse tingene kommer opp. Det er direkte pinlig. Vi skal liksom leve i lys og kjærlighet, men er som en haug med Saddammer hele bunten.
Antall ord: 429

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Hei Globeline!

Det var noen kloke ord du kom med, og både mennesker med alternativ tro og kristne (og alle andre) kan ha nytte av dem.

Det har ikke noe med tema å gjøre egentlig, men da du skrev dette kom jeg på at det i nyhetene kom fram at iranere som lever i Norge og konverterer til kristendommen blir spionert på slik at iranske myndigheter kan arrestere dem hvis de våger seg tilbake til hjemlandet. Det er helt sprøtt at religionstvang kan forfølge mennesker helt til Norge.

Dette bør være med på å hjelpe oss kristne til å være respektfulle i møte med annerledestenkende. Samtidig ønsker vi jo selvsagt at trosfriheten skal gjelde oss også :mozilla_smile:
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Jael skrev:Hei Globeline!

Det var noen kloke ord du kom med, og både mennesker med alternativ tro og kristne (og alle andre) kan ha nytte av dem.

Det har ikke noe med tema å gjøre egentlig, men da du skrev dette kom jeg på at det i nyhetene kom fram at iranere som lever i Norge og konverterer til kristendommen blir spionert på slik at iranske myndigheter kan arrestere dem hvis de våger seg tilbake til hjemlandet. Det er helt sprøtt at religionstvang kan forfølge mennesker helt til Norge.

Dette bør være med på å hjelpe oss kristne til å være respektfulle i møte med annerledestenkende. Samtidig ønsker vi jo selvsagt at trosfriheten skal gjelde oss også :mozilla_smile:
Selvfølgelig. Det er veldig trist at Kristne mennesker ikke har samme religionsfrihet som andre mennesker. Tragikomisk og absolutt et gedigent tankekors. (for de som er reflekterte nok til å oppfatte dette)
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:Nei, ortodokse, katolikker, protestanter og pentekostale kan alle si seg enige i de oldkirkelige trosbekjennelsene. Det kan ikke Jehovas vitner. Dette er "test-spørsmålet" om vi kan kalle det noe sånt.
Test for hva? for å høre til den generelle grupperingen av kristendom? Det er ikke test for å ha rett. Det er ikke test for å følge bibelen. Det er ikke test for å være sann kristen.
den apostoliske trosbekjennelse skrev: Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fòr ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fòr opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, alminnelig kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.
Er det denne du mener at alle andre kristne grupper tror på, utenom JV? Hva har det å si om man tror på den eller ikke? Er det feks kjettersk å mene at Maria var en ung kvinne, men ikke urørt?
Ved å tro på en av disse trosbekjennelsene, vil man tolke bibelen i lys av kirken. Ikke helt ulikt ditt eget punkt 3.
Jael skrev: 2. Kristne leser bibelen i lys av Jesus og gjerne med et skråblikk til hvordan de første kristne leste den.
3. Jehovas vitner leser bibelen i lys av Vakttårnet.
Hva i bibelen er det JV leser bibelen i lys av Vakttårnet istedetfor i lys av Jesus?

Jael skrev: 4. Jehovas vitner har i sin bibeloversettelse forandret det som står i de gamle manuskriptene slik at det skal stemme med læren deres.
Gammel myte. Vakttårnet står bak en svært konkordant (ordrett) bibeloversettelse som heter NWT - New World Translation. Jeg lurer på hva som er blitt forandret for å stemme med læren dems.
Uansett så bruker alle vitnene jeg har møtt på, Bibelselskapets 1978-utgave.

Jael skrev: 5. Jehovas vitner har aldri selv villet være en del av det store kristne fellesskap, derfor settes de på sidelinjen. Dette går helt fint fordi de med sin lære er så totalt forskjellige fra andre kristne. Det er nettopp med sin lære de tar avstand fra resten - og det gjør de med vilje. De ønsker denne delingen selv, hele poenget for dem er å skille seg ut. Å prøve å vinkle dette som noe negativt er å ikke ta hensyn til hva Jehovas vitner selv ønsker, og å ikke ta religionene på alvor.
Nettopp, de har ikke bruk åndelig forurensning, de er ikke en del av denne verden (hentet fra bibelen selvfølgelig) osv. Dette er også min innvending mot dem, dems bastante holdning om at kun dem har rett, kun dem forstår bibelen korrekt.

Jael skrev: 6. Saken er at Jehovas vitner kaller seg de eneste sanne kristne fordi deres lære avviker så skarpt fra andre kirkers lære. Jehovas vitner ønsker denne delingen, det er dette budskapet de forkynner. De ikke bare forklarer at de skiller seg ut, men peker på viktige læremessige punkter som forteller hvorfor.
De eneste sanne kristne pga dems bastante holdning. Men det er fortsatt ikke større forskjell mellom feks Jehovas vitner og Levende ord, enn mellom Kristent Fellesskap og Den Katolske Kirke. Jeg har forresten også blitt advart av karismatiske menighetsledere mot den katolske kirken.
Antall ord: 608
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Nei,vet du hva?!!!!

Innlegg av MikkelRev »

Globeline skrev:...Og jeg er mektig lei av kristenmobbingen her inne. Det er nesten så jeg selv tenker at kanskje de har rett likevel. For ingen blir så lett utskjelt som en kristen, og spesielt fra alternative mennesker. Og hva er det som står i bibelen? Jo, nettopp det. Nettopp advarsel mot andre trosretninger som vil spotte og mobbe og at de som preiker om sin tro vil møte motgang og lidelse for det.
Sant. Kristne har jo blitt forfulgt og trakassert siden kristendommens begynnelse. Og det holder enda på på en eller annen måte, både i Norge og resten av verden. Det finnes en million eksempler på. Her er en egen tråd mer om akkurat det:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=9169
Antall ord: 132
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Det handler ikke om kristenmobbing. Personlig tror jeg på mye av det positive innen kristendommen, det jeg reagerer på er all dømmingen som er i kristendommen, og hvor urettferdig denne delen av kristendommen er i forhold til andre mennesker, slik ingen andre av de store religionene gjør. Om jeg sier noe negativt om kristne, er det de som mener at jeg og andre som ikke kan defineres som kristne går i fortapelsen pga at vi har ''valgt''(men det går jo ikke an å velge hva man skal tro) å ikke tro på kristendommen.

Det skal jammen være lov til å bli provosert når folk kaller deg djevelens barn.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Å gid kristene folk blir mobba.
Dere tapere fortjener ikke noe bedre sånn dere tvang kristendommen på oss.
Dere tror dere er bedre enn oss fordi dere tror på en hevngjerrig gud.


Dere skal ikke ha noen andre guder enn meg?
Jævla egoist.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

For å si det sånn.
Det er bedre å å vite enn å tro
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Sol@ngelica skrev:Å gid kristene folk blir mobba.
Dere tapere fortjener ikke noe bedre sånn dere tvang kristendommen på oss.
Dere tror dere er bedre enn oss fordi dere tror på en hevngjerrig gud.


Dere skal ikke ha noen andre guder enn **BANNEORD!?** egoist.
Hurra for sakligheten!
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:
Sol@ngelica skrev:Å gid kristene folk blir mobba.
Dere tapere fortjener ikke noe bedre sånn dere tvang kristendommen på oss.
Dere tror dere er bedre enn oss fordi dere tror på en hevngjerrig gud.


Dere skal ikke ha noen andre guder enn **BANNEORD!?** egoist.
Hurra for sakligheten!
Jepp, gjennomtenkt dette her.. :^o =D>
Antall ord: 54
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links