Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisen forklaring ... eller?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

puma/f

en forklaring ... eller?

Innlegg av puma/f »

Har lgt merke til at en del gamle kirker skal ha vært bygd av troll.
Litt lesingher og der og det kommer fram at det var valdig at det gikk rundt grupper av håndverker som bygde kirker på den tida da i allefall de krikene jeg har lest om blei bygget. Og det er på en tid da norge ikke var helt kristent... så tanken slår meg kan et ord som i løpet av tida har blitt til troll brukt om disse arbeiderene eller de av kirkebyggeren som ikke nødvendigvis var kristne???
Dette her blir kansje litt enkelt forklart men kan det være en del av forklaringa???

http://www.heddal-stavkirke.no/#SAGNET% ... E%20BYGGET
er en link til hvordan ei kirke blei bygget...


Puma/f
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Hvis du fant mye stoff på internet trenger det ikke å være sant selv om du fant det på http://www.Wikipedia.org Internet er en sladderside
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

What? Syns ikke det var så enkelt forklart, jeg :mozilla_oops:

Hva spør du om egentlig?
Om de gamle kirkene er bygget av troll?
Eller om arbeiderne ble kalt troll fordi de ikke var kristne??

Skjønte ikke stort, jeg...
Sagnene om Heddals-trolla er mange, men jeg tror nok ikke alle er sanne... :mozilla_wink:
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

TheTech skrev:Hvis du fant mye stoff på internet trenger det ikke å være sant selv om du fant det på http://www.Wikipedia.org Internet er en sladderside
lol
nei her er det snakk om noe s0m ser ut til og gå igjen i diverse sagn og er en del av de ulike kirkers historie. Linken jeg har lagt ut er fra Heddal stavkirke som ligger i nærheten av stede jeg voks opp. Så sagnet hørte jeg faktisk før jeg hørte om internett ;)
Har hørt lignene sang om blant anna to andre kirkene i mitt nærområde og har lest byggningshitorien til disse for og vite mere. Blant anna om demonveggen i sauherad kirke, som er unik og inneholder cr 2800 demoner malt inne i kirka. Hvorfor er det ingen som i dag kan si sikkert. Så jeg har belegg for og komme med denne påstanden sjøl om den er i "startfasen" og langt fra ferdig... for så dreven er jeg ikke i språkhistore


puma/f
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Det var artig sagn! Men nå er det jo en kjent sak at troll ikke liker lukten av kristenmanns blod, så spørs hvor mye sannhet det ligger i den fortellingen :D
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Lilja skrev:What? Syns ikke det var så enkelt forklart, jeg :mozilla_oops:

Hva spør du om egentlig?
Om de gamle kirkene er bygget av troll?
Eller om arbeiderne ble kalt troll fordi de ikke var kristne??

Skjønte ikke stort, jeg...
Sagnene om Heddals-trolla er mange, men jeg tror nok ikke alle er sanne... :mozilla_wink:
lol sorry er ikke like flink til og få fram hva jeg mener...
Det jeg mente var som du skriver kan det ha vært at en kalte kirkebyggerne noe som i ettertid har blit til troll. ? Siden det er flere enn helddal stavkirke som vistnok skal være bygget av troll....
LOL nei alle sagn om troll er ikke sanne.. du har jo sagnet om margit Hjukse, der har det jo blitt til bergekonge noe som sansynligvis var noe helt anna :)

Puma/f
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Da skjønner jeg!! :D

Det er da ingenting å beklage!

Kan være like mye min feil, som ikke skjønte hva du skrev :mozilla_wink:
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Jael skrev:Det var artig sagn! Men nå er det jo en kjent sak at troll ikke liker lukten av kristenmanns blod, så spørs hvor mye sannhet det ligger i den fortellingen :D
lol joda liker særlig den voggesangen jeg :) men nei det er nok mest eventyr. La ved linken som et eksepel på sagn om hvordan kirker ble bygd. En venn av meg sier at slike sagn kan ha kommet etter blant anna svarte dauen da kunnskap gikk tapt og en ikke lenger hadde noen naturlig forklaring på hvordan ting blei bygd opp :D noe som ikke er så usannsynlig når en tenker etter...
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links