Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsis"Synske" mennesker har en hjerneskade!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

kjekay
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 07 Jan 2007 00:01
17

"Synske" mennesker har en hjerneskade!

Innlegg av kjekay »

Kom over denne interessante og fine artikkelen fra en på NTNU! Den er fra 2003, men med dagens hysteri og tro på indre bilder (De som hjernen vår kommer med) som en virkelighet, så passet det seg å ta det opp =)

Her er artikkelen, anbefaler dere å lese! :)
http://www.forskning.no/Artikler/2003/n ... 7958489.88

Sitat: "For selv om det selvfølgelig er fysiologiske momenter bak enhver opplevelse, så er andre elementer også med når man tolker.

Dette åpner for en tredje mulighet: selv om noen er fantasitilbøyelige og/eller har spesielle opplevelser på grunn av mindre hjerneskader, så kan de fleste være gjennomsnittlige mennesker. For det er mulig å trene seg opp i å skape indre bilder, det går an å lære seg å "føle" stemninger mer livfullt. Og det går an å trene seg opp til å stole på at indre bilder og stemninger har noe med virkelige hendelser i nåtid eller fortid.

Det er dermed mulig at de fleste av de innbilt synske skaper sine ideer om egne evner primært ved hjelp av helt alminnelige, velkjente teknikker for selvbedrag. Det vil de i så fall ofte møte sosial støtte for, ettersom troen på synskhet er utbredt. "

©Asbjørn Dyrendal, Førsteamanuensis i religionsvitenskap, NTNU. Sitat Slutt.

Sist redigert av kjekay på 12 Jan 2007 00:14, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 215
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kjekay
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 07 Jan 2007 00:01
17

Innlegg av kjekay »

Min teori er at alle mennesker som virkelig tror på det "paranormale" er det man vil kalle fantasitilbøyelige mennesker. De som lever seg inn i sine egne nett av følelser og tanker som evolusjonen lagde for å gjøre oss til den mest intelligente rasen på jorden.
Antall ord: 48
møø

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Synske mennesker har hjerneskade!!!?? Å du hellige hjul - :D :D
Det som er veldig fantasifullt her er skeptikere som prøver å innbille folk om at det kan være slik, som Asbjørn fremlegger her og han er også en av gutta fra Skepsis.no - en erkeskeptiker av rang, som må finne all slags mulige snodige forklaringer på hvorfor det paranormale - åndelige ikke eksisterer. For meg blir det komedie å lese om slike ting.
Professer i uvitenskap... :mozilla_cool:
Antall ord: 75
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Vomit

Innlegg av Vomit »

Men tenk om han har rett :mozilla_laughing:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Drogh-vonney skrev:Men tenk om han har rett :mozilla_laughing:
Da er jeg hjerneskadet med ekstremt god fantasi, og stolt av det! ;) Jeg er kanskje ikke synsk, men jeg har god intuisjon og tror på mye mellom himmel og jord.
Hvorfor være "normal" når man er lykkelig som gal?
Antall ord: 52
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

PlantSpirit skrev:Synske mennesker har hjerneskade!!!?? Å du hellige hjul - :D :D
Det som er veldig fantasifullt her er skeptikere som prøver å innbille folk om at det kan være slik, som Asbjørn fremlegger her og han er også en av gutta fra Skepsis.no - en erkeskeptiker av rang, som må finne all slags mulige snodige forklaringer på hvorfor det paranormale - åndelige ikke eksisterer. For meg blir det komedie å lese om slike ting.
Professer i uvitenskap... :mozilla_cool:
Hehe. Ja, her får du sagt det.
"en erkeskeptiker av rang, som må finne all slags mulige snodige forklaringer..."
Han gjør det, så kan noen andre finne de umulige snodige forklaringene som synskhet osv. ;)

Han gjør faktisk de troende en tjeneste. Tro det eller ei.
For å vise at noe er paranormalt må man først eliminere de normale mulighetene. Så lenge slike som Asbjørn Dyrendal hjelper til med å luke ut de som har fått normale mulige forklaringer, kan de troende ta de andre fenomenene og forske på. Det har ingen mening å forske på paranormale fenomener på normale tilfeller.

Hvis du kan finne feil i det Asbjørn Dyrendal eller andre skeptikere skriver så si fra. Jeg skal med glede ta det opp med dem, eller korrigere egne innlegg der du finner feil i disse.

Husk bare at meningsuenighet ikke er feil.
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

HAHAHAHAHAHA... BA du er den aller søteste ..
:mozilla_innocent:
Antall ord: 8
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

det er da ingen som er "normale" eller hva dere enn vil kalle de..
jeg mener dere er dere selv. hadde alle vært normale hadde jo det vært temmelig kjedelig...eller??
Antall ord: 33
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

det er ingen definisjon på hva eit normalt meneske er. fordi at alle er forkjelige. å for å definere eit normalt meneske må du finne en rekke med like menesker som ikke er helt skrudd oppi hue å så definere deres personlighet så kalle det normalt. noe du mest sansynlig aldri vil finne.
Antall ord: 50
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:det er ingen definisjon på hva eit normalt meneske er. fordi at alle er forkjelige. å for å definere eit normalt meneske må du finne en rekke med like menesker som ikke er helt skrudd oppi hue å så definere deres personlighet så kalle det normalt. noe du mest sansynlig aldri vil finne.
Slik jeg har forstått det, så er dette helt riktig.

Forskjellighet er det vanligste, og det medfører at det normale blir et veldig vidt begrep.

Det er normalt å være rødtopp og der er normalt å være blondine. For eldre menn er det også normalt å ikke ha hår på toppen i det hele tatt.

Derfor er vi alle mer eller mindre normale. Veldig få av oss har så mange og så veldig uvanlige egenskaper at vi bør regnes som unormale.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:det er ingen definisjon på hva eit normalt meneske er. fordi at alle er forkjelige. å for å definere eit normalt meneske må du finne en rekke med like menesker som ikke er helt skrudd oppi hue å så definere deres personlighet så kalle det normalt. noe du mest sansynlig aldri vil finne.
Slik jeg har forstått det, så er dette helt riktig.

Forskjellighet er det vanligste, og det medfører at det normale blir et veldig vidt begrep.

Det er normalt å være rødtopp og der er normalt å være blondine. For eldre menn er det også normalt å ikke ha hår på toppen i det hele tatt.

Derfor er vi alle mer eller mindre normale. Veldig få av oss har så mange og så veldig uvanlige egenskaper at vi bør regnes som unormale.
eg må si det er første gang du er enig med meg :D
det var nesten rørende.. hehe
Antall ord: 159
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:eg må si det er første gang du er enig med meg :D
det var nesten rørende.. hehe
Ikke venn deg til det, det er sikkert forbigående. ;) :D
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:eg må si det er første gang du er enig med meg :D
det var nesten rørende.. hehe
Ikke venn deg til det, det er sikkert forbigående. ;) :D
jau. men man nyter noe slikt mens man kan :D hehe
Antall ord: 43
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links