Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsis"bevise" cooldspots og tempraturfall...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

puma/f

"bevise" cooldspots og tempraturfall...

Innlegg av puma/f »

Det er egnetlig ikke værre enn så her. En finner et hus det skal spøke i. Først tar en og ssetter opp tempratur målere i de akutelle romma og registerer den med gjevne mellomrom i tha 3 døgn. Da har en referanse pungter en kan samennligne med. Så får en et medium eller helst to som går rundt og "senser" uavhenig av hverandre. Om det da blir tempraturfall som det påståes at det ofte blir vill en kunne registrere dette og kan henvise til avik fra refeansen....
Strengt tatt værre er det ikke og mye mere sikkert enn og måle mennekser adferd i slike situvasjoner




puma/f
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Det der er faktisk ikke så dumt. Har tenkt tanken av å gjøre noe sånt, her jeg sitter nå. Både jeg og samboeren opplever å plutselig bli skikkelig kalde når vi sitter her, og det til tross for at det er ved siden av et varmerør og at vinduet - som forøvrig er et stykke borte - ikke trekker. Det varer gjerne en stund, så jeg ser ikke bort i fra at det skulle være mulig å måle en temperaturforskjell.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Støtter trådstarter, men det ville vært intressant med infrarøde kameraer også
Antall ord: 15
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Satsuki skrev:Det der er faktisk ikke så dumt. Har tenkt tanken av å gjøre noe sånt, her jeg sitter nå. Både jeg og samboeren opplever å plutselig bli skikkelig kalde når vi sitter her, og det til tross for at det er ved siden av et varmerør og at vinduet - som forøvrig er et stykke borte - ikke trekker. Det varer gjerne en stund, så jeg ser ikke bort i fra at det skulle være mulig å måle en temperaturforskjell.
Nei det er bare og prøve :) Bare pass på og få en referansemåling så en har noe og påvise avik fra :D

Lykke til

puma/f
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

skeptikeren skrev:Støtter trådstarter, men det ville vært intressant med infrarøde kameraer også
takker

ja får får en utslag på infrarødt og temp. målere så blir det veldig vanskelig og bortforklare. Da særlig om en har en refenase og sammenligne med


puma/f
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Nei det er faktisk ikke værre, men la oss si at man virkelig får bekreftet temperatursvingninger, er det bevis godt nok for å kunne si at plutselig temperaturfall har direkte sammenheng med åndelig aktivitet? Tenker da spesielt på de som hevder å sense åndelig aktivitet som varme energier og ikke som kalde.
Antall ord: 52
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Re: "bevise" cooldspots og tempraturfall...

Innlegg av Eireen »

puma/f skrev:Det er egnetlig ikke værre enn så her. En finner et hus det skal spøke i. Først tar en og ssetter opp tempratur målere i de akutelle romma og registerer den med gjevne mellomrom i tha 3 døgn. Da har en referanse pungter en kan samennligne med. Så får en et medium eller helst to som går rundt og "senser" uavhenig av hverandre. Om det da blir tempraturfall som det påståes at det ofte blir vill en kunne registrere dette og kan henvise til avik fra refeansen....
Strengt tatt værre er det ikke og mye mere sikkert enn og måle mennekser adferd i slike situvasjoner




puma/f
Bør vel kanskje ha et apparat som registrer raskere og som gir mer nøyaktig måling enn det vanlige temperaturmålere gjør?
Antall ord: 146
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hva er temperatur, da?
Jeg skal ikke være vanskelig, temperatur er noe vi har definert.
Problemet ved å bare forholde seg til temperaturmåling er som følger: Hva om det ikke foreligger en reell temperaturforskjell?
Det vi mennesker opplever som temperaturforskjeller er forskjeller i energifluksen, men temperaturen kan være konstant.
Eks. et metall vil kjennes kaldere ut enn f.eks. treverk, men temperaturen er den samme for begge to.
Antall ord: 71
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Jeg har selv opplevd temperaturfall en del ganger. Eller, det føles som om temperaturen faller, og man fryser. Selv om man kan kjenne at temperaturen i romet ikke har forrandret seg, kjennes det som kalde trekk.
Kan det være at det er noe med energiene som får kroppen til å sense kulde? På samme måte som chilli lurer kroppen til å tro at den opplever varme?
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: "bevise" cooldspots og tempraturfall...

Innlegg av puma/f »

Eireen skrev:
puma/f skrev:Det er egnetlig ikke værre enn så her. En finner et hus det skal spøke i. Først tar en og ssetter opp tempratur målere i de akutelle romma og registerer den med gjevne mellomrom i tha 3 døgn. Da har en referanse pungter en kan samennligne med. Så får en et medium eller helst to som går rundt og "senser" uavhenig av hverandre. Om det da blir tempraturfall som det påståes at det ofte blir vill en kunne registrere dette og kan henvise til avik fra refeansen....
Strengt tatt værre er det ikke og mye mere sikkert enn og måle mennekser adferd i slike situvasjoner




puma/f
Bør vel kanskje ha et apparat som registrer raskere og som gir mer nøyaktig måling enn det vanlige temperaturmålere gjør?
Nå tenkte jeg ikke akkurat på termomenter med max min kjøpt på nille for 10,- ;)
Tenkte mere på sånt utstyr i den klassa vi brukte når vi dreiv og registrete innemiljø i fjøs. Det er apparat som gjevnlig registrer og lagrer i en satelitt som en i gjen kan koble til en pc som leser av og viser fram en graf... Høres avansert ut men ingen hekse kunst og desuten en får nøyaktige målinger...

og som Skeptiker sier infrarødt kamera hadde jo ikke vært dumt

Får en utslag vil det ikke være et endelig bevis, MEN det vil være vannskeligere og bortforklare med argument som hjerneskade trekk og innblinding... For det en da vil sitte med tenkniske bevis for at noe skjedde her. Det er ikke noe en finner opp....



puma/f
Antall ord: 293

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Hecate skrev:Hva er temperatur, da?
Jeg skal ikke være vanskelig, temperatur er noe vi har definert.
Problemet ved å bare forholde seg til temperaturmåling er som følger: Hva om det ikke foreligger en reell temperaturforskjell?
Det vi mennesker opplever som temperaturforskjeller er forskjeller i energifluksen, men temperaturen kan være konstant.
Eks. et metall vil kjennes kaldere ut enn f.eks. treverk, men temperaturen er den samme for begge to.
Det er derfor jeg sier en bør foreta måleinger før en "setter i gang ting". EN tar feks 3 døgn med målinger så får en opp en graf. Om en det nå skjer endringer i tempratur når et medium er i action vil dette kunne vises på på målingene og det vil avike fra referanse grafen :)

Nei jeg har ikke testa, men det hadde vært interesant og prøvd.
Dette blir da cooldspots som oppstår en vil prøve og finne bevise....

puma/f
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Kan dere ikke prøve da, jeg hadde vært kjempeinteressert i utfallet i alle fall. Skulle jo ikke være noe problem å finne et hjemsøkt hus, ei heller et medium i disse dager...
Antall ord: 35
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

puma/f skrev:
Hecate skrev:Hva er temperatur, da?
Jeg skal ikke være vanskelig, temperatur er noe vi har definert.
Problemet ved å bare forholde seg til temperaturmåling er som følger: Hva om det ikke foreligger en reell temperaturforskjell?
Det vi mennesker opplever som temperaturforskjeller er forskjeller i energifluksen, men temperaturen kan være konstant.
Eks. et metall vil kjennes kaldere ut enn f.eks. treverk, men temperaturen er den samme for begge to.
Det er derfor jeg sier en bør foreta måleinger før en "setter i gang ting". EN tar feks 3 døgn med målinger så får en opp en graf. Om en det nå skjer endringer i tempratur når et medium er i action vil dette kunne vises på på målingene og det vil avike fra referanse grafen :)

Nei jeg har ikke testa, men det hadde vært interesant og prøvd.
Dette blir da cooldspots som oppstår en vil prøve og finne bevise....

puma/f
Ja, jeg ser hva du vi frem til. Jeg sier bare at du kan risikere å ikke få noen utslag.
Antall ord: 189
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 192
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

Jeg har liten tro på måleapperater utenom det menneskelige. Den temperaturforskjellen jeg selv kjenner har mer med det åndelige å gjøre enn en nødvendigvis forskjell i den fysiske temperatur i et gitt rom. Jeg tror et menneske med sitt ekstreme sanseapparat kan sanse ting som aldri vil dukke opp på måleinstrumenter laget av mennseker på søken et
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Eireen skrev:Kan dere ikke prøve da, jeg hadde vært kjempeinteressert i utfallet i alle fall. Skulle jo ikke være noe problem å finne et hjemsøkt hus, ei heller et medium i disse dager...
skulle gjerne gjort det, men akkurat nå er jeg ute i permisjon og har ikke så godt tid til og gjøre sånt. Heller ikke adgan til godt nok måleutstyr :mozilla_undecided:

Men håpa kansje andre her inne hadde sjangsen.

puma/f
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links