Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJudas

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Judas

Innlegg av karina »

Jeg syns utrolig synd på Judas. Han var en lettlurt liten stakkar, som dessverre ble den som forrådte Jesus, og dermed ble garantert en plass i helvete, sammen med Adam og Eva. Dette står visstnok i bibelen, at disse tre VET man ikke kommer til himmelen. Men Jesus kom jo for oss, for våre synder, og var en god ting. Likevel, ingenting kunne skjedd uten Judas. Hadde ikke Judas forrådt Jesus hadde ikke Jesus fått dø for våre synder osv. Jeg syns kjempesynd på Judas.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

Stakkars Judas...
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Ja. Virker som han bare ble plukket ut til å være forræder bare fordi han kanskje var den svakeste av dem mentalt, noe som garantert hadde noe med arv, miljø og barndom å gjøre, dvs faktorer han ikke selv har kunnet påvirke.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Bibelen er vel veldig flink til å motsi seg selv?

Nå vil ikke jeg si at jeg har lest bibelen fra perm til perm men, blir ikke alle tilgitt av gud uansett hvor stor synden er da?
Og det betyr vel at ingen havner i helvete?

Bare lurer jeg.....
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Nei, eller altså, den sier alle, men mener alle untatt...

Det er visstnok tre personer som har gjort noe utilgivelig, og disse kan aldri tilgis uansett. Judas, Adam og Eva.

Ellers kan nok alle synder tilgis, men da må du tro at Jesus døde for våre synder osv, og angre med ditt hjerte.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Så Adam og Eva hadde ikke det store valget de da siden Jesus ikke på langt nær var født på den tiden?
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg tror idéen skal være at han skal kunne frelse de som døde før han kom også. Men når det gjelder Adam og Eva så visste de jo om Gud. Han hadde jo kommet. Eller. Han var jo egentlig alt de kjente.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

Har ikke lest hele Bibelen jeg heller, men husker at Bibelen sier at Jesus visste at en av hans apostler skulle forråde ham og flere andre fornekte ham for å slippe fengsel og tortur. Dette skal Jesus ha fortalt sine apostler. Slik jeg har forstått både Bibelen og det nye "evangeliet etter Judas" som ble funnet i vår tid , men er utelatt i Bibelen, så skal det ha vært Guds plan at Jesus skulle dø for menneskenes synder, og at Judas var den som var "utpekt" til å sørge for det. I følge Judas-evangeliet skal Jesus også ha sagt til Judas at han var "utpekt" til dette, fordi han skal ha vært den eneste av apostlene som forsto Jesus slik Jesus ville det. Evangeliet sier videre at Jesus var inneforstått med at han var en del av et større vesen/ en større kraft enn menneskeheten, og at han måtte bli gjenforent med "sin skaper" for at hans gjerning skulle oppfylles. Judas skal altså ha vært den eneste Jesus anså som klok nok til å forstå dette, blandt de andre. Hvis alt dette stemmer, så fritar både bibelen og Judas-evangeliet Judas fra forræderrollen, og gjør ham til en som fulgte sin herres ord til det siste. Angående synet på Judas som en forræder mot Jesus, Gud og menneskeheten, så kan man også se at dette tydelig har vært brukt i kristen, vestlig politikk mot det jødiske folk og deres kultur fra og med middelalderen og frem til i dag. Nazistene brukte for eksempel Judas jødiske tilhørighet og "forræderi mot Jesus" for å få med seg den tyske kirken i "kampen mot jødene". Nazistene var ikke de eneste som brukte Judas mot jødene. Fra og med høymiddelalderen og til vår tid var "Judas" en vanlig, nedsettende talemåte om en jødisk person her i Europa.
Antall ord: 329
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

I det relativt nyfunne judas evangeliet skal Jesus ha ledd av apostlene ved en anledning for de bar til den Gud " som hadde skapt verden ". Jesus viten strekte seg langt ut over en Gud som " hadde skapt verden " og for ham ble det komisk.
Han skal og ha sagt til Judas ( som han ba gå og hente soldatene som arresterte ham) at "" Du skal bli hatet av generasjoner..." Visste Jesus at evangeliet skulle bli funnet i vår tid ? siden han ikke sa f.eks "for alltid ?
Så skal Jesus ha kvittert til Judas med , " din stjerne skal lyse sterkere en noen andres "
( i himmelen )

Tanke stoff
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Judas hadde alså ikke noe valg, det var alså forutbestemt at han skulle foråde Jesus?
Og det skulle han straffes for, å havne i helvete for?

Var det bare for å vise menneskene hvor stor makt han hadde, så han kunne vise oss at vi bare er noen nikkedokker han kan dømme og frelse sånn han vil med!
Får oss til å gjøre ting, for så å dømme oss opp å ned sånn han vil?
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

Dette med Judas-evangeliet er spennende ja. Jeg så noen programmer om det på National Geographic Channel. Steikandes bra kanal forresten! Etter det jeg husker sier vel evangeliet etter Judas også at han ikke ble gal av skyldfølelse og tok selvmord, slik Bibelen skal si det, men levde lenge og fikk familie?
Antall ord: 53
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

I følge "Judas-evangeliet" sier Jesus at Judas`stjerne "skal skinne høyere enn alle andre, i himmelen". Dette må vel bety at Judas altså ikke skull straffes og sendes til Helvete, men belønnes og sendes til Himmelen. Jeg vet ikke helt hva Bibelen sier om Judas`eventuelle Helvetesdom, men i tradisjonell, folkelig kristendom ender vel Judas i Helvete. Jeg mener dette bare føyer seg inn i rekken av forskjeller i kampen mellom to oppfatninger av kristendommen, dens røtter og historie. I følge National Geographic Channel er det flere ting som tyder på at det var splid i rekkene hos de tidlige kristne, om hva som var riktig og uriktig angående historien om Jesus`liv og Judas. Dette skal ha ført til en konflikt som delte dem i minst to partier, hvor det største etterhvert knuste det andre. Det største partiet var altså de som så på Judas som en forræder. Hvis noen er interessert, kan de sjekke ut National Geographic Channel, "Judas-evangeliet" mm..
Antall ord: 175
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Er dette Judas-evangeliet et nytt funnet evangelie som ikke er en del av Bibelen?
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

karina skrev:Ja. Virker som han bare ble plukket ut til å være forræder bare fordi han kanskje var den svakeste av dem mentalt, noe som garantert hadde noe med arv, miljø og barndom å gjøre, dvs faktorer han ikke selv har kunnet påvirke.
nei det va jo fordi han va jøde :P
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

H. skrev:
karina skrev:Ja. Virker som han bare ble plukket ut til å være forræder bare fordi han kanskje var den svakeste av dem mentalt, noe som garantert hadde noe med arv, miljø og barndom å gjøre, dvs faktorer han ikke selv har kunnet påvirke.
nei det va jo fordi han va jøde :P
Jeg er ikke sikker her, H.

Ditt selvfølgelig nøye gjennomtenkte og veloverveide vidsyn vil jeg sammenligne litt med følgende:
I en diskusjon om antall døde i trafikkeulykker kommer Ford's representant inn og hevder: Dette har en grunn, Det er for mange Toyota på veiene!

Er neimen ikke sikker på om jeg vil klappe her. :mozilla_wink:
Sist redigert av Qwizleiz på 26 Jan 2007 16:46, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 118
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links