Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJudas

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

"Judas-evangeliet" er utelatt fra Bibelen ja. Man visste faktisk ikke at det eksisterte før det ble funnet for noen tiår siden. Da det ble funnet, ble det undersøkt og datert ca 2000 år tilbake i tiden.( Jeg tror det var datert til år 200-300 e.Kr.) Hvis du er interessert, kan du sjekke ut det på National Geographic Channel, og kanskje ved å søke om gnostikerne og deres teorier osv.

"Judas-evangeliet" ble lenge holdt hemmelig for allmennheten etter at det ble funnet, og det er vel derfor det ikke er blitt vel kjent verden over før i våre dager. Jeg tror det var slik at forskerne brukte lang tid på å tyde skriften, og tidsdateringen av det.
Antall ord: 124
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Svar til Karina

Innlegg av Metodisten »

Svar til Karina om Judas evangeliet :

Ja, har du ikke hørt om det alltså ?
I utgangspunktet var det mange kilder og " evangelier " som kunne havnet i bibelen.
På ett kirkemøte 4/500 år etter Jesus død bestemte datidens høye prester og biskoper fra den Kristne sekt seg for hva som kunne havne der.
Var det i Konstantinopel ? Nåja, det er ikke så viktig.

Dette er i seg selv veldig interessant. Mange mener att f.eks skrifter som hintet om reinkarnasjon ikke fallt i god jord og ble plukket vekk. Menneskene skulle ha press på seg til å leve etter skriften og ikke ha mere en en sjanse her på jord må vite.
Dette finnes det mye lesestoff om ,men du må nesten søke det frem selv.

På 70 tallet ( mener det var i 1978) fant en Egyptisk bonde noen ødelagte pergament ruller i en tørr hule.
Pergament er overlegent papir i holdbarhet.
Det ble solgt for en liten slant og lå b.la lenge i en antikvitetsbutikk der nede.
Til slutt havnet det i allefall hos en Amerikansk frue med kunnskaper om historie og oltiden.

Hun hadde det en stund før hun gikk til spessialister med det for og se hva det kunne være. For å gjøre en lang historie kort.
Man visste at det fantes ett Judas "evangelie ", det er nevnt i andre 2000 år gamle kilder. Så viste det seg alltså at dette var en 1.kopi av orginalen. Kopiert en 250/300 år etter Jesus død. Tester som carbon 14 og lingusitiske sjekker ble kjørt i flere land. I dag er man visst enige om at det er ekte.
En av de siste linjene på pergamentene sier nettopp " judas evangeliet".

God lesning
Søk på " the gospel of Judas " på nettet du. Der er det mye om det.
Antall ord: 311

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

Nostradamus skrev:
H. skrev:
nei det va jo fordi han va jøde :P
Jeg er ikke sikker her, H.
rett og slett en jødevits..

kan mel gibson, kan jeg :P
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Metodisten;

Dette er interessant! Har faktisk aldri hørt om det. Orker ikke søke så mye for øyeblikket ettersom jeg er i litt dårlig forfatning(halsbetennelse osv), men jeg vil mistenke at Judas-evangeliet ikke akkurat blir ønsket velkommen av de kristne. Har jeg rett?

Forøvrig, om det folk skriver her om det som står skrevet i dette evangeliet, henger jo alt i forhold til Judas mye mer på greip. Han er ikke lenger et offer som straffes for en allerede bestemt sjebne, men heller en bærer av en viktig oppgave. Judas' selvmord vil jo også da være unødvendig ettersom han visste dette selv.

Jeg håper for Judas' skyld at evangeliet er ekte og sant. Men hvilke prester og biskoper vil gjøre det samme?
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aron

Re: Judas

Innlegg av Aron »

karina skrev:Jeg syns utrolig synd på Judas. Han var en lettlurt liten stakkar, som dessverre ble den som forrådte Jesus, og dermed ble garantert en plass i helvete, sammen med Adam og Eva. Dette står visstnok i bibelen, at disse tre VET man ikke kommer til himmelen. Men Jesus kom jo for oss, for våre synder, og var en god ting. Likevel, ingenting kunne skjedd uten Judas. Hadde ikke Judas "forrådt" Jesus hadde ikke Jesus fått anledning til å dø for våre synder osv.


Jeg syns kjempesynd på Judas jeg.
Ja, det er for jævlig. Den stakkars mannen ble jo utpekt til å ta forræderens rolle. Men før dramaet i Getsemanes hage så hadde jo Jesus forutsagt at en av apostlene ville forråde ham. Jesus visste jo hva som ville skje på forhånd. Så hvorfor ikke bare gripe nærmeste hurtiggående esel og ta raskeste veien til f.eks. Kuala-Lumpur? Mye unødvendig drama,spør du meg.

Og det å påta seg all verdens synder for at de "troende" (dvs. kristne?) skulle slippe å stå til regnskap for sine synder selv..... fullstendig meningsløst spør du meg. Hva skal man da finne på på "Dommens Dag"? Jesus har jo da allerede tatt på seg våre synder.
Sist redigert av Aron på 27 Jan 2007 15:36, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

På dommens dag er det i teorien alle oss andre enn de rettroende som skal feies vekk fra resten.
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kathy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 26
Startet: 10 Jun 2006 01:29
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Kathy »

etter at jeg så dette med judasevangeliet, så spurte jeg en prest om hva hun mente. Hun sa da at dette ble skrevet 100år senere enn det meste i det nye testamentet. Saken er den at de tekstene som står der er fra nærmest tid eller mest pålitlige kilder (eller sånn det ble ment da) av slektninger eller andre som stod de som skrev eller de det omhandler. Da de satt samme det nyetestamentet plukket de ut disse og evaluerte ut en del andre. Jeg vil da tro at de er satt sammen for å gi best mulig syn på kristendommen, at den skal være så bra som mulig. Jeg vil da tro at om de hadde tatt med Judas eller andre evangelier og historier ville bibelen fått en helt annen vri, kanskje ikke hatt samme mening. Når man da kan tenkte på alt som ikke kom med, kan man tenke på hvor mye som mangler og hvor lite som faktisk står der. Judas har jo i følge ny forskning blitt satt i et helt annet lys enn i bibelen.
Antall ord: 189
jeje... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:Er dette Judas-evangeliet et nytt funnet evangelie som ikke er en del av Bibelen?
Kjapp du da :p
Denne tråden om Judasevangeliet har vært her i over en måned:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=10041
Funnet er forholdsvis nytt ja, dvs 1978.

Hvor i bibelen står det at Adam, Eva og Judas har garantert plass i Helvete? Det tviler jeg på. Adam og Eva fikk sin straff for å være ulydig. Judas angret etterpå.
Antall ord: 84
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Innlegg av Diffusa »

I følge enkelte bekjente av meg som har vært på evangeliesenter så kan du bare stjele, lyve og drepe så mye du vil uten å havne i helvete... Du må bare angre først og så be om forlatelse, så vips så kommer du til himmelen.. Enkelt!! :mozilla_laughing:

Eh..
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

MikkelRev skrev:
karina skrev:Er dette Judas-evangeliet et nytt funnet evangelie som ikke er en del av Bibelen?
Kjapp du da :p
Denne tråden om Judasevangeliet har vært her i over en måned:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=10041
Funnet er forholdsvis nytt ja, dvs 1978.

Hvor i bibelen står det at Adam, Eva og Judas har garantert plass i Helvete? Det tviler jeg på. Adam og Eva fikk sin straff for å være ulydig. Judas angret etterpå.
Hehe, oups gikk visst glipp av den!

Det er hvertfall hva jeg har blitt fortalt av min jehovas vitne-kompis. Jeg trodde da de brukte samme bibel som oss? Eller har jeg blitt lurt trill rundt nå? :mozilla_laughing:
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Diffusa skrev:I følge enkelte bekjente av meg som har vært på evangeliesenter så kan du bare stjele, lyve og drepe så mye du vil uten å havne i helvete... Du må bare angre først og så be om forlatelse, så vips så kommer du til himmelen.. Enkelt!! :mozilla_laughing:
Nei, både fornuften og Paulus sier at det ikke er holdbart å utnytte nåden på den måten.
Antall ord: 71
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev:Det er hvertfall hva jeg har blitt fortalt av min jehovas vitne-kompis. Jeg trodde da de brukte samme bibel som oss? Eller har jeg blitt lurt trill rundt nå? :mozilla_laughing:
Jo, de bruker gjerne samme bibel som oss, noen ganger sin egen oversettelse (New World Translation). Men jeg kjøper ikke den der før jeg blir tydelig vist og forklart at bibelen sier det om disse tre personene.
Antall ord: 73
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Diffusa skrev:I følge enkelte bekjente av meg som har vært på evangeliesenter så kan du bare stjele, lyve og drepe så mye du vil uten å havne i helvete... Du må bare angre først og så be om forlatelse, så vips så kommer du til himmelen.. Enkelt!! :mozilla_laughing:

Eh..
Ja, men tror du ligger i det å angre? Det er jo et uttrykk for at man ikke vil gjøre dette gale mer, men omvende seg og få en ny start.

Det er enkelt å komme til himmelen. Vend om og tro -og få dine synder tilgitt.

Det er derimot ikke mulig å satse på at jeg nå kan drepe og stjele så mye jeg vil, og bare passe på å angre når det passer meg.

Anger er noe mer enn et tomt "unnskyld". Gud leser hjertene våre - han er i stand til å se om vi virkelig er oppriktige.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

MikkelRev skrev:
karina skrev:Det er hvertfall hva jeg har blitt fortalt av min jehovas vitne-kompis. Jeg trodde da de brukte samme bibel som oss? Eller har jeg blitt lurt trill rundt nå? :mozilla_laughing:
Jo, de bruker gjerne samme bibel som oss, noen ganger sin egen oversettelse (New World Translation). Men jeg kjøper ikke den der før jeg blir tydelig vist og forklart at bibelen sier det om disse tre personene.
Hm. Jeg husker han viste meg det. Men jeg aner ikke hvor. Vil helst ikke spørre heller, for vi har på en måte kranglet litt, hehe. Hadde vært interessant å se egentlig.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Innlegg av Diffusa »

Jael skrev:
Diffusa skrev:I følge enkelte bekjente av meg som har vært på evangeliesenter så kan du bare stjele, lyve og drepe så mye du vil uten å havne i helvete... Du må bare angre først og så be om forlatelse, så vips så kommer du til himmelen.. Enkelt!! :mozilla_laughing:

Eh..
Ja, men tror du ligger i det å angre? Det er jo et uttrykk for at man ikke vil gjøre dette gale mer, men omvende seg og få en ny start.

Det er enkelt å komme til himmelen. Vend om og tro -og få dine synder tilgitt.

Det er derimot ikke mulig å satse på at jeg nå kan drepe og stjele så mye jeg vil, og bare passe på å angre når det passer meg.

Anger er noe mer enn et tomt "unnskyld". Gud leser hjertene våre - han er i stand til å se om vi virkelig er oppriktige.
Var ikke meningen at dere skulle ta meg alvorlig da.. :D
Det er ikke min egen oppfatning at det er slik , faktiskt så er jeg litt sånn av den "slemme" typen som morrer meg litt over det at det i det hele tatt er mulig å tenke slik som jeg nevnte.

Å angre er for meg en smertefull følelse en får når en f.eks skjønner at utfallet av det en har gjort ikke ble helt som forventet. Anger er et ønske om å ha det ugjort.
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links