Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisÅnder,nisser,alver og troll: Kom frem og gi meg bevis! :)

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

WillyW - sluttet

Ånder,nisser,alver og troll: Kom frem og gi meg bevis! :)

Innlegg av WillyW - sluttet »

Det er mange søkende her på disse sidene som tror og føler mye rart (meg selv inkludert).

Jeg skulle så gjerne ønske at det virkelig er` en dypere mening med livet, annet enn å formere seg, passe på avkommet til det
klarer seg selv, for så å dø, og bli til jord.

Har hatt mange merkelige opplevelser som sikkert kan karakteriseres som "paranormale" men allikevel klarer jeg ikke å tro fullt og helt på det. Til det har jeg erfart for mange rare krumspring fra hjernen. Jeg tror at det finnes mye mellom hodebunnen og haken, kanskje like mye som mellom himmel og jord.

Hvorfor kan ikke de opplyste romvesnene/stjernebarna/alvene/nissene/åndene komme frem og vise seg, og gi meg/oss klare bevis slik at jeg kan få et bevis en gang for alle ?
Det burde være rimelig innlysende for en opplyst sjel å forstå frustrasjonen jeg, og sikkert mange andre "søkende" mennesker føler.


Har fått mange meldinger fra diverse klarsynte om at jeg har evner jeg bør utvikle, og en del enda drøyere påstander.. som kanskje er rett, hvem vet.. Men jeg føler ikke at det hjelper meg. Føler at det gjør meg mer frustrert og usikker på min mening med livet
(hvis det i det hele tatt er noen dypere mening med noesomhelst).


PS: Er absolutt ikke ment som noe angrep på folks tro. Jeg tror mye rart selv, men er lei. Nå vil jeg VITE :)
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Hei du!

Kunne skrevet sakkurat det samme selv.... Av meg får du ingen beviser, men skal bli spennede å lese svarene du får, for jeg lurer på akkurat det samme som deg!
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg tror alle er igjennom ørten sånne faser med tro og tvil, før en får den avgjørende overbevisningen og tillitten til at en vet.
Antall ord: 28
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WillyW - sluttet

Innlegg av WillyW - sluttet »

Christina skrev:Hei du!

Kunne skrevet sakkurat det samme selv.... Av meg får du ingen beviser, men skal bli spennede å lese svarene du får, for jeg lurer på akkurat det samme som deg!
Heisann! :)

Det vil være interessant å høre andres tro og meninger rundt dette. Tviler på at noen her kan overbevise meg sånn helt ut av det blå, men holder selvsagt mulighetene åpne ;)

Man får ofte høre at "stol på deg selv, og det følelsene sier deg" osv osv osv.. Men hva hvis man ikke føler man klarer å stole på seg selv, og at følelser,tro og tanker hele tiden er i endring ?

Jeg er oppriktig interessert i emnet. Har hatt mange opplevelser i nykter tilstand som ikke står langt unna de opplevelsene folk forteller om etter inntak av diverse "plantemedisin" og vil selvsagt fortsette min egen "forskning" uansett hva svaret på denne tråden blir.

Er bare litt generellt frustrert over hva meningen med livet er ;)

Ønsker iallefall også deg lykke til videre i din søken!
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WillyW - sluttet

Innlegg av WillyW - sluttet »

Hecate skrev:Jeg tror alle er igjennom ørten sånne faser med tro og tvil, før en får den avgjørende overbevisningen og tillitten til at en vet.

Kommer man egentlig nærmere en overbevisning/viten av disse fasene?
Det er det jeg håper på.
På den ene siden skulle jeg ønske jeg hadde klart å underkaste meg en hvilkensomhelst religion som gjorde livet mitt bedre, slik at jeg kunne ende min søken. Men dette ville for meg (slik jeg ser det utifra min nåværende situasjon) kun være å blindt tro på noe. Ikke å komme nærmere å _vite_ hva det hele dreier seg om.


Personlig synes jeg astralreiser/ut av kroppen er noe av det mest interessante,og skremmende jeg har opplevd.

Spørsmålet er jo selvsagt om jeg kun reiser i mitt eget sinn, eller faktisk er ute på tur i universet et sted..

Er også redd for å miste forstanden oppi allt dette "alternative", men fundere også over om det er noe å være redd for.. Hvis blind tro gjør en meningsløs tilværelse bedre, så hvorfor ikke ;)

Tror alle mennesker generellt (og meg spesiellt) har behov for å tro på noe. Å vite at livet ikke kun dreier seg om en meningsløs jobb for å leve et "meningsløst" liv. At det er noe større enn oss, noe vi kan søke til i vanskelige stunder.
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

I likhet med deg har jeg fått indikasjoner på at det kan være mer enn det vi oppfatter til vanlig. Noen ganger tror jeg, andre ganger tviler jeg. Så i bunn og grunn er jeg usikker på om jeg kan stole på opplevelser og erfaringer, men intuitivt føler jeg at det er sant. Jeg kan bare ikke bevise det..... :mozilla_yell:

Jeg vet at flere har kommet frem til sin beslutning og har fått vite.
Antall ord: 77
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Min erfaring med tvil/tro i mange dybder er at vi går veien og må finne
svarene selv.
Og, den dagen en slutter å jakte på opplevelsene, svarene, evnene og all
den andre støyen egoet lager og begynner å meditere bare for å VÆRE
i seg selv uten noen annen intensjon enn å bli ett bedre menneske, DA kommer
svarene, overbevisningen og den indre sikkerheten
Antall ord: 64
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Er jo ikke sikkert vi noen ganger kommer til det stadiet at vi bare "vet"? Jeg håper jo selfølgelig at vi gjør det da men.......... Til og med prester som har viet livet sitt til det de tror mest på, vakler jo voldsomt i sin tro....... Det vil vel alltid være slik når man desverre ikke får bevis eller bekreftelse på det man søker etter....
Har selv "opplevd" ting jeg ikke kan forklare eller som ikke er "naturlige" for å si det sånn, men det er liksom ikke nok til å overbevise meg til noe som helst.....
Er alltid en liten del av meg som tviler og tenker kanskje om at.......... osv........
Må si jeg misunner/beundrer de menneskene som virkelig tror/vet at ting er som de er. Har mistet troen på at jeg noen gang får svar på hvorfor vi er her på jorda.
Kanaliseringene som kommer er jo spennende lesning, og en del av meg vil kanskje tro at det er slik det er, men så er det den andre delen da..... Den vil slettes ikke høre snakk om slikt!
Ikke lett å finne ut av seg selv nei! :mozilla_smile:
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WillyW - sluttet

Innlegg av WillyW - sluttet »

kaja43 skrev:Min erfaring med tvil/tro i mange dybder er at vi går veien og må finne
svarene selv.
Og, den dagen en slutter å jakte på opplevelsene, svarene, evnene og all
den andre støyen egoet lager og begynner å meditere bare for å VÆRE
i seg selv uten noen annen intensjon enn å bli ett bedre menneske, DA kommer
svarene, overbevisningen og den indre sikkerheten
Hvis man kikker litt rundt på forskjellige etablerte religioner finner man raskt mange mennesker som har en indre overbevisning og sikkerhet (iallefall ser det ut til at de har det) om at akkurat deres tro er
den rette. Med min begrensede hjernekapasitet som menneske har jeg vanskelig for å tro at alle kan ha rett, når de tror så forskjellig. (eller gjør det de?).

Føler derfor aldri at jeg bare kan _vite_, uten å sanse ting med de sansene jeg er komfortable med å bruke når jeg skal ha bevis for noe.. Og selv disse sansene stiller jeg store spørsmålstegn ved :)

Som oftest når jeg prater med folk som har en eller annen religiøs overbevisning viser det seg at de ofte har fått mye mindre "bevis" for sin tro, enn jeg føler at jeg selv har gjort.


Så..: Hvis alle disse klarsynte som forteller meg at jeg har evner, og alle de rare opplevelsene jeg har hatt skal være et forsøk på å få meg til å _vite_ vil jeg at åndene,alvene,nissene og trollene skal vite at de ikke har gjort en god nok jobb foreløpig, eller kanskje jeg bare er tverr og vrang?

Jeg drømmer om en overbevisning som varer livet ut så jeg kan slutte fred med mitt eget sinn :)
Antall ord: 289

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WillyW - sluttet

Innlegg av WillyW - sluttet »

Christina skrev:Er jo ikke sikkert vi noen ganger kommer til det stadiet at vi bare "vet"? Jeg håper jo selfølgelig at vi gjør det da men.......... Til og med prester som har viet livet sitt til det de tror mest på, vakler jo voldsomt i sin tro....... Det vil vel alltid være slik når man desverre ikke får bevis eller bekreftelse på det man søker etter....
Har selv "opplevd" ting jeg ikke kan forklare eller som ikke er "naturlige" for å si det sånn, men det er liksom ikke nok til å overbevise meg til noe som helst.....
Er alltid en liten del av meg som tviler og tenker kanskje om at.......... osv........
Må si jeg misunner/beundrer de menneskene som virkelig tror/vet at ting er som de er. Har mistet troen på at jeg noen gang får svar på hvorfor vi er her på jorda.
Kanaliseringene som kommer er jo spennende lesning, og en del av meg vil kanskje tro at det er slik det er, men så er det den andre delen da..... Den vil slettes ikke høre snakk om slikt!
Ikke lett å finne ut av seg selv nei! :mozilla_smile:
Nei.. er dessverre, eller heldigvis ikke sikkert at vi noen gang får vite. Kanskje meningen er å søke?
Eller kanskje livet ikke har mer mening enn det vi legger i det selv.

Synes det er rart at folk som vakler i sin tro kan lede andre. Hvordan kan det føles rett å lede andre når man selv ikke vet om veien man går er rett ?

Vil si at mange prester gjør en god jobb uansett, som sjelesørgere og et håp/tro for de som klarer å "bare tro". Nok en jobb som gjør livet til andre mennesker bedre. Et tidsfordriv som føles meningsfylt for de det gjelder.

Har uansett stor respekt for alle menneskers tro, enten de er kristne,muslimer,tilhører en eller annen new-age religion etc. Mye spennende mennesker innen det alternative, selvom jeg føler dette har blitt en stor bransje hvor målet er å tjene penger på andre menneskers usikkerhet.

Har lest endel kanaliseringer her, og må si at jeg synes de er spennende lesning.. Fine historier som lover mye bra, og endringer i hvordan mennesker oppfører seg mot medmennesker og moder jord.

Spesiellt interessant er det at de som kanaliserer (enten det er andre ånder, lysvesner eller sin egen hjernebark) sier at flere av disse store endringene skal skje i nær fremtid. Jeg venter i spenning, men holder ikke pusten :)
Antall ord: 438

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links