Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJeg skal gi dere skeptisk jeg

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dr. Doktor »

1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje?
2. Ba gud noensinne noen om å skrive den jævla bibelen?
3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for).
4. Er det ingen grunn til å tvile?
5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn?
6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Appelsin »

Dr. Doktor skrev:1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje?
2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen?
3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for).
4. Er det ingen grunn til å tvile?
5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn?
6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt?
1. Jo, nettopp derfor jeg tar spådommer med en stor klype salt. De som spår ser kanskje inn i en mulig fremtid av uttallige. Den frie viljen er med på å påvirke de uttallige fremtidene vi har. Fremtiden blir skapt hele tiden, slik jeg ser det.

2. Hvordan definere Gud? Menneskene som skrev bibelen var helt klart inspirert av noe.Jeg tolker bibelen langt i fra bokstavelig. Jeg ser heller symbolikken i en del av det som står skrevet. Klart at mye av det som står i bibelen er farget av tiden og menneskene den var skrevet av.

3. ???? Du må utdjupe hva du mener med dette spm. A tricky one!
Om det finnes en universell sannhet kommer an på hvordan du definerer en universell sannhet og hvilken perspektiv en har. F.eks er det mange som vil påstå at det at jeg og du kommuniserer er en universell sannhet. Jeg klarer kanskje å gi deg noen svar på det du spurte om. Dermed klarer vi å kommunisere til en viss grad. Så
viss jeg har forstått spørsmålet ditt riktig er svaret mitt både ja og nei.

4. Jo, så klart. Jeg gjør det hele tiden.

5. For å ha det gøy?!! (eller var det for å irritere dr. doktor forresten?) :mozilla_wink:

6. Ja, menneskelig det også.

Hilsen potetaskebegeret
Antall ord: 304
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

La oss ta for oss ordet rettferdighet. Hvis rettferdighet hadde vært en universell sannhet, da ville vi jo heller ikke hatt noen problemer med å kommunisere dette begrepet. Mottagerens oppfattelse av ordet ville være likt senderens. Selvfølgelig gitt at både mottaker og sendere hadde denne kunnskapen.
Nå kan det være at det ikke finnes en slik sannhet, eller det kan være at det finnes en felles sannhet, men at vi ikke har funnet den enda.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor

1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje? nei

2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen? Er spørsmålet her egentlig om Gud ba noen om å skrive Bibelen? Jeg har ikke snakket med Gud på den tiden, levde du da? Vanskelig å svare for ting som skjedde for mange, mange tusen år siden. Men så vidt jeg forstår så er bibelen blitt kanalisert. Et sånn rart navn det, kanalisere, men det betyr å være kanal for informasjon.

3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for). Kommunisere korrekt med hvem, hva? Våre medmennesker? Kommunikasjon er utrolig vanskelig, og jeg tror at korrekt kommunikasjon kanskje ikke finnes.

4. Er det ingen grunn til å tvile? Er det ikke alltid en grunn til å tvile? Er ikke det hva som kalles sunn fornuft? Vurdering og overveielse?

5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn? Fordi det er greit å hete noe. Noen heter morten, andre heter Lise. Det hadde vært ugreit om alle het det samme. Hvilke navn mener du er mindre rare?

6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt? Personifisering av følelser - hmm, liksom at hvis jeg blir sinna så lager jeg som om det er en person? Og hvis jeg gjør noe galt så nekter jeg å ordne opp etter meg? Er det det du mener?

Mange fine ord du hadde med her, men hva var det du mente med dem?
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Jeg har ingen anelse. Jeg bare slenger dem ut i løse lufta for å gi det hele et intellektuelt preg.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 148
Startet: 28 Okt 2006 00:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

Dr. Doktor skrev:Jeg har ingen anelse. Jeg bare slenger dem ut i løse lufta for å gi det hele et intellektuelt preg.
Ja det ble skikkelig dybde på innlegget ditt på den måten :roll:
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Asbjørn »

Dr. Doktor skrev:1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje?
Spørs hvilken forutsetning du setter.
Selv TROR jeg på reinkarnasjon.
Og planlegging FØR man trerr inn i dette livet.
Med andre ord ; Man bruker sin frie vilje mens man planlegger.
Spådommene skjer her I dette livet, - med andre ord, man spår faktisk hendelser man selv eller andre har planlagt med sin frie vilje FØR man kom hit..
Dermed faller spørsmålet, fordi den frie vilje er den som har planlagt det som skal skje, og som kommer frem i spådommen.
( vel og merke at vedkommende som spår - virkelig KAN spå . . Ellers er det bare fri fantasi og logiikk)
Dr. Doktor skrev:2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen?
Sannsynligvis ikke. Ikke Koranen, eller andre nedskrevede religioner heller.
Menneskene som er her , får bare glimt av den andre siden. Dersom man virkelig hadde sett andre siden klart, ville man ikke kunnet gjennomføre sin oppgave her, nemlig å få erfaringer som man har planlagt å få.
På andre siden ( i Lyset) vet man alt, men har ikke nødvindigvis alle erfaringer. DET er hva vi er her for. Og da MÅ man leve uten diverse vissheter, - ellers ville man bare unngå de mindre kjekke situasjonene.
DA er det fantasiene slår til, og vi ender opp med ikke bare en men mange religioner.
Men i bunnen er det den samme GUD som er bak alt sammen, hadde man forstått det, ville verden blitt et bedre sted.
Dr. Doktor skrev:3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for).
Slik jeg forstår dette spørsmålet, henviser jeg til mitt forrige svar ;
- diverse sannheter er skjult, slik at man lager sine egne... - mens man er her.
Dr. Doktor skrev:4. Er det ingen grunn til å tvile?
Klart det er ! Man tror man har en "løsning" og så viser det seg å være feil..
gang på gang - hvem ville ikke tvile da ?
Dr. Doktor skrev:5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn?
Igjen dette med at man bare får "glimt" av den andre siden.
Det er vår natur å sette navn på "saker og ting".
Men når man begynner å gå nærmere inn på tingene, finner man at forskjellige navn, faktisk betyr det samme.
Som for eksempel :
Hvilket av disse ordene passer ikke inn :
Kjærlighet , Vennskap. Elskov, Følselser, nærhet, Ømhet, Omtanke, Barn, Godhet,
Hjerter, Love, Liebe, og slik kan listen fortsette
Mange ord har mange varianter innefor det samme språk. Hva da når vi legger til andre språk og ? DA blir det mange navn da... på det samme.
Dr. Doktor skrev:6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt?
Spørs hva du legger i de ordene der det, slik du kom med dette spørsmålet, så kan det tolkes på mange måter.
Gjelder det bare følelser, så skjønner jeg ikke sammensetningen ; ansvarsfraskrivesle av egne følelser ?


A
Antall ord: 526

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Jeg mener at man f.eks tilegner andre ansvaret for sine egne følelser. Eksempelvis: "Han gjorde meg sint!". Her får den andre parten den fulle og hele skylden for mine følelser. Jeg slipper å ta ansvar for å være sint. Det var jo den andre partens skyld.
I virkeligheten tror jeg ikke vi er viljeløse slaver av omgivelsenes påvirkning. Jeg er selv ansvarlig for min egne følelser, og må ta ansvar for at jeg valgte å bli sint.
Videre tror jeg at det er relativt vanlig å peke fingeren på de konflikter i verden som ligner mye på sine egne indre konflikter. La oss f.eks si at noen mener verden er styrt av begjær etter penger og makt, og at denne personen mener det er helt fryktelig.
Personen gjør en rekke tiltak for å bevise sitt ståsted. Melder seg inn i politiske partier, er med i voldelige demonstrasjoner, opptrer agressivt i debatter hvor han fordømmer kapitalismen på det sterkeste osv.
Men kanskje, bare kanskje er grunnen til dette sinnet en manglende evne til å akseptere disse sidene ved seg selv.
Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av ragerod »

Globeline skrev:Dr. Doktor
2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen? Er spørsmålet her egentlig om Gud ba noen om å skrive Bibelen? Jeg har ikke snakket med Gud på den tiden, levde du da? Vanskelig å svare for ting som skjedde for mange, mange tusen år siden. Men så vidt jeg forstår så er bibelen blitt kanalisert. Et sånn rart navn det, kanalisere, men det betyr å være kanal for informasjon.
Det vil si at bibelen er galskap på lik linje med all annen form for kanalisering...takk Globeline...denne innsikten kom godt med. :D
Sist redigert av ragerod på 11 Feb 2007 19:01, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 99
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av zind »

Dr Doktor

1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje?

Er av samme oppfatning som appelsin her

2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen?

Dette var sikkert sterkt for de som opplevde det og ikke minst de som ble fortalt historiene muntlig i ettertid, så det er ikke så rart at noen ville skrive det ned. Jeg ser ikke på det som "guds ord", men mener det er historien rundt Jesus som er det viktige her. Han gikk foran som et godt eksempel og det er en viktig beretning som fortsatt er gyldig i dag

3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for).

Jeg tror på den universelle sannhet i den forstand at vi har muligheten til å intuitivt gjenkjenne sannheten.. "Korrekt" kommunikasjon er i mine øyne vanskelig uten telepati, men med godt utviklet empati så nærmer vi oss..

4. Er det ingen grunn til å tvile?

Jo.. det er i allefall god grunn til å være skeptisk og stille spørsmål ved ting, spesielt andre sine konklusjoner

5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn?

Mener du navnene på alle disse englene, oppstigne mestere osv? Det er mange rare navn innenfor new-age, men de aller fleste av de er ikke "nye" dog, men navn du finner igjen i gamle dokumenter og skrifter..
Mange av navnene har nok også kommet gjennom kanaliseringer

6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ser på meg selv som ansvarlig for mitt eget liv, min egen fremtid, mine egne følelser. Hvis jeg blir forbannet for noe så er det som regel hos meg det er noe som skurrer.
Antall ord: 301
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

ragerod skrev:
Globeline skrev:Dr. Doktor
2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen? Er spørsmålet her egentlig om Gud ba noen om å skrive Bibelen? Jeg har ikke snakket med Gud på den tiden, levde du da? Vanskelig å svare for ting som skjedde for mange, mange tusen år siden. Men så vidt jeg forstår så er bibelen blitt kanalisert. Et sånn rart navn det, kanalisere, men det betyr å være kanal for informasjon.
Det vil si at bibelen er galskap på lik linje med all annen form for kanalisering...takk Globeline...denne innsikten kom godt med. :D
Ja, hvis kanalisering er galskap så er nok bibelen også galskap. Jeg vil forøvrig si at å ikke være kjent med utenforliggende krefter og følelser kanskje er mer galskap, enn å være det. Du ga meg en ny tanke der. Viser meg hvor intoleranse kommer fra. Det er jo på en måte selvfølgelig, kan man ikke føle så kan man heller ikke forstå. Og når man ikke forstår da er det også nok vanskelig å tolerere at andre forstår. Da vil man nok opptre som intolerant, når det egentlig bare er mangel på erfaring, innsikt, visshet - eller hva man nå skal kalle det.
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dr. Doktor »

Globeline skrev:Det er jo på en måte selvfølgelig, kan man ikke føle så kan man heller ikke forstå. Og når man ikke forstår da er det også nok vanskelig å tolerere at andre forstår.
Nei nei. Dette er det da ikke selvfølgelig i det hele tatt.
Man tolererer lett hva man ikke kan forstå, da forutsatt at man er sikker på og tar ansvar for seg selv. Det er bare hvis man vil at andre skal tjene enn selv at man vil prøve å kontrollere og derfor føle seg truet av hva man ikke kan forstå.
Når det er sagt stiller jeg et spørsmålstegn ved hvorfor man skal prøve å forstå hele den paranormale verden hvis man har det bra uten. Jeg vil ikke selv si at det å kjenne seg selv er en paranormal affære.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:
Nei nei. Dette er det da ikke selvfølgelig i det hele tatt.
Man tolererer lett hva man ikke kan forstå, da forutsatt at man er sikker på og tar ansvar for seg selv. Det er bare hvis man vil at andre skal tjene enn selv at man vil prøve å kontrollere og derfor føle seg truet av hva man ikke kan forstå.
Når det er sagt stiller jeg et spørsmålstegn ved hvorfor man skal prøve å forstå hele den paranormale verden hvis man har det bra uten. Jeg vil ikke selv si at det å kjenne seg selv er en paranormal affære.
Det er jeg overhode ikke enig i. Folk tolererer ikke det de ikke kan forstå. Faktisk er det bakgrunnen for all krig i verden - å få andre til å mene og forstå det samme som "jeg" mener og forstår. Dem som er sikre på seg selv, de tolererer enda mindre. De sier (utviser) "jeg vet at jeg har rett og at du ikke helt forstår det du driver med. Men ettersom jeg er et genuint menneske så utviser jeg toleranse nok til å la deg få fortsette illusjonene og livsløgnene dine" - og mer intolerant enn det kan det vel knapt bli.
Antall ord: 211

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Og jeg som trodde det var religion som var bakgrunnen til all krig i verden.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dj_Devil »

Dr. Doktor skrev:1. Kolliderer ikke spådommer og fri vilje?
2. Ba gud noensinne noen om å skrive **BANNEORD!?** bibelen?
3. Er det en universell sannhet som gjør at vi alle kan kommunisere korrekt(det eneste det vil være nyttig for).
4. Er det ingen grunn til å tvile?
5. Hvorfor finner dere på så mange rare navn?
6. Personifisering av føleler og ansvarsfraskrivning er sterkt utbredt i denne verden, bedriver noen av dere slikt?
1: spådom koliderer ikke med fri vilje. men en spådom sier hvordan livet ditt blir om du går den "veien" du går nå. vi velger mange "veier" mens vi våkser.. vær "vei" har en kjebne.
du kan forandre vei med vilje eller ubevist. det er hvilken måte du lever på..
la oss si du veiger 200kg. da er veien mest sansynlig at du vil dø av tidlig alder pågrunn av belastningen hjerte får. om du bevist ikke gjør noe med det, så er det "veien".
om du da bestemer deg for å forandre hele lifs stilen å du ender opp som 70kg å lever sunt å trener mye. da vil du ha gått vekk fra din forje "vei" å over på en ny.

2: vet ikke. ikke tenkt over det.. er berre en eventyr bok i mine auger uansett. i lik linje med asbjørnsen og moo bøkene.

3: det er vell berre en sannhet? sin egne tro.

4: må alltid tvile. du våkser av å tvile.

5: fantasien? hehe

6: ansvars fraskriving.. nei du. man skal ta ansvar for sine handlinger. det lever eg etter.
Antall ord: 270
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links