Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisJeg skal gi dere skeptisk jeg

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dr. Doktor »

Globeline skrev:
Jeg syns i grunn at uttalelser som
Dette er jo ikke spådommer, men en induktiv videreføring av et hendelsesforløp.
faktisk undergraver intelligensen til de som driver med paranormale "ting".
Dette undergraver vel ingens intelligens. Om det er en antagelse, eller om det er et syn/intuitiv forutanelse man har, så forandrer ikke dette det faktumet at det ikke er annet enn vidreføring av et hendelsesforløp(iflg. de forklaringen jeg hittil har fått på fenomenet). Jeg setter derfor spørsmålstegn ved hvor nyttig det er når man har så mange variabler som man har i f.eks dagens storbyer(med tanke på hvor mange andre frie viljer som påvirker en i løpet av en dag).
Globeline skrev:
Jeg syns kanskje at folk som kommer med slike påstander snart bør begynne å motbevise i stede. For det er de som mangler erfaringer, ikke oss.
Ja ok. Ingen store spådommer har gått i oppfyllelse. Ingenting har blitt dokumentert. Oppfyller dette dine krav til "motbevising".
Dog er det ludacris å motbevise alt som ikke finnes(da iform av at det ikke finnes bevis). Det vil i beste tilfelle være en dårlig fremgansgsmåte. Kan du bevise at jeg ikke er gud?

Sist, men ikke minst er det en dårlig diskusjonsteknikk å legge ord i motstanderens munn og indirekte beskylde han for skjulte motiver. Dette her:
Globeline skrev: Det ville jo vært temmelig flaut om man ikke visste forskjell på et hendelsesforløp og en intuitiv sansning - det ville sagt at vi manglet selvkritikk og manglet evne til å se oss selv i sammenheng med det vi gjør.
..er dine ord, og ikke mine.

Forventer at du holder deg til saken heretter.
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:
Globeline skrev:
Jeg syns i grunn at uttalelser som
Dette er jo ikke spådommer, men en induktiv videreføring av et hendelsesforløp.
faktisk undergraver intelligensen til de som driver med paranormale "ting".
Dette undergraver vel ingens intelligens. Om det er en antagelse, eller om det er et syn/intuitiv forutanelse man har, så forandrer ikke dette det faktumet at det ikke er annet enn vidreføring av et hendelsesforløp(iflg. de forklaringen jeg hittil har fått på fenomenet). Jeg setter derfor spørsmålstegn ved hvor nyttig det er når man har så mange variabler som man har i f.eks dagens storbyer(med tanke på hvor mange andre frie viljer som påvirker en i løpet av en dag).
Globeline skrev:
Jeg syns kanskje at folk som kommer med slike påstander snart bør begynne å motbevise i stede. For det er de som mangler erfaringer, ikke oss.
Ja ok. Ingen store spådommer har gått i oppfyllelse. Ingenting har blitt dokumentert. Oppfyller dette dine krav til "motbevising".
Dog er det ludacris å motbevise alt som ikke finnes(da iform av at det ikke finnes bevis). Det vil i beste tilfelle være en dårlig fremgansgsmåte. Kan du bevise at jeg ikke er gud?

Sist, men ikke minst er det en dårlig diskusjonsteknikk å legge ord i motstanderens munn og indirekte beskylde han for skjulte motiver. Dette her:
Globeline skrev: Det ville jo vært temmelig flaut om man ikke visste forskjell på et hendelsesforløp og en intuitiv sansning - det ville sagt at vi manglet selvkritikk og manglet evne til å se oss selv i sammenheng med det vi gjør.
..er dine ord, og ikke mine.

Forventer at du holder deg til saken heretter.
Jeg kan ikke stå til ansvar for dine forventninger, de er dine egne. Forventninger er sjelden bra, med unntak av når man ønsker å få mer makt i en situasjon. Det er stort sett lettere og mindre anstrengende og se hva andre velger å gjøre, uten å ha forventninger i forkant. Forventningene blir ofte årsak til følelser som frykt, skuffelser, sinne osv - dette på grunn av at forventninger ikke blir innfridd. Eks, du forventer at din venn skal gjøre noe, vennen gjør ikke dette - du blir såret og lei deg. Uten forventning, men med et åpent sinn ville du sluppet skuffelsen. Motsatt, du forventer noe skal gå galt og gruer deg i lang tid, tar sorgen på forskudd - så går det ikke galt likevel og du har sørget uten grunn. Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.

Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Antall ord: 520

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Melvin skrev:
Melvin skrev: Vis meg en spådom som kom i oppfyllelse og som samtidig ikke var en fornuftig antagelse.
Hvorfor skal jeg vise deg det? Hva har jeg å tjene på det annet enn sløsing av tid? Jeg vet. Du vet ikke. Jeg tar ikke ansvar for dine erfaringer, litt åpenhet vil sørge for at du kan tillegne dem deg selv. Og såpass må man kunne tenke at du klarer selv
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Melvin »

Globeline skrev:
Dr. Doktor skrev: Sist, men ikke minst er det en dårlig diskusjonsteknikk å legge ord i motstanderens munn og indirekte beskylde han for skjulte motiver.
Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Æhh..?
Globeline skrev:
Melvin skrev:
Melvin skrev: Vis meg en spådom som kom i oppfyllelse og som samtidig ikke var en fornuftig antagelse.
Hvorfor skal jeg vise deg det? Hva har jeg å tjene på det annet enn sløsing av tid? Jeg vet. Du vet ikke. Jeg tar ikke ansvar for dine erfaringer, litt åpenhet vil sørge for at du kan tillegne dem deg selv. Og såpass må man kunne tenke at du klarer selv
Såå.. du vet ikke av noen? Det kan jo ikke være så innmari vanskelig for deg å gi oss et eksempel og motbevise oss for alltid.. kan det?
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dr. Doktor »

Globeline skrev:Jeg kan ikke stå til ansvar for dine forventninger, de er dine egne. Forventninger er sjelden bra, med unntak av når man ønsker å få mer makt i en situasjon. Det er stort sett lettere og mindre anstrengende og se hva andre velger å gjøre, uten å ha forventninger i forkant. Forventningene blir ofte årsak til følelser som frykt, skuffelser, sinne osv - dette på grunn av at forventninger ikke blir innfridd. Eks, du forventer at din venn skal gjøre noe, vennen gjør ikke dette - du blir såret og lei deg. Uten forventning, men med et åpent sinn ville du sluppet skuffelsen. Motsatt, du forventer noe skal gå galt og gruer deg i lang tid, tar sorgen på forskudd - så går det ikke galt likevel og du har sørget uten grunn. Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.
Ok ok. For det første: Her bruker du skikkelig lang tid på å fortelle at du ikke vil stå til ansvar for mine forventninger. Noe da ingen har krevd av deg heller. Gratulerer.

For det andre: Man kan ha forventninger uten emosjonelle tilknytninger.

Og det tredje, og kanskje det beste poenget her:
Hvis du spår meg, så vil jeg jo faktisk forvente at det du forteller meg kommer til å skje. Så sier du i tillegg at forventninger er unyttige grunnet den emosjonelle tilknytningen. Hva i helvete er da vitsen med spådommer? Å plage folk?
Globeline skrev:Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Feil, jeg har jo bare basert meg på deres forklaringer ang. temaet.
Dr. Doktor skrev:Om det er en antagelse, eller om det er et syn/intuitiv forutanelse man har, så forandrer ikke dette det faktumet at det ikke er annet enn vidreføring av et hendelsesforløp(iflg. de forklaringen jeg hittil har fått på fenomenet).
Alle hendelser har en årsak? Enig? Fysiske årsaker kan måles og man kan faktisk ved hjelp av "baklengsmatematikk" regne seg frem til hva som skjer i fremtiden.
Hvis man tenker tilbake en time så har det vært en rekke hendelser som har ført deg fra da til nåtiden. Aldringsprosessen har gått sin gang, jorden har roterte litt osv.
Jeg kan nå fortelle deg at om en time inn i fremtiden så vil du ha blitt enda en time elder og og jorden har rotert enda litt mer. Dette har man ingen kontroll over.
Dette er ingen spådom i seg selv. La oss nå si at jeg ikke tenkte meg ut dette, men fikk et syn hvor jeg så at i morgen på denne tiden har du blitt et døgn eldre og jorden har rotert en hel gang rundt. Dette vil jo være en spådom, men den spår fremdeles et hendelsesforløp basert på de fysiske lovene. Det kan jo ikke skje noe som er fysisk umulig. Fremdeles enig?
Alle spådommer vil derfor spå fremtider basert på disse reglene. Det ble tidligere i tråden her nevnt en overvektig person som spiste alt for mye. Hvis denne personene fortsetter med dette så vil han antagelig bli syk og dø. Dette er sannsynlig, og følger de samme regler som nevnt ovenfor.
Problemet er at dersom en person har fri vilje følger ikke denne noen bestemte regler. Her kan med andre ord alt skje. Jeg vil derfor ikke si at en spådom vil være særlig nyttig med så mange variabler som vi i dag har. For du kan si at en spådom vil være retningen livet ditt tar om du fortsetter på den veien du er på, men med så mange andre frie viljer som krysser din vei vil da denne veien bli mer og mer usannsynlig. Jeg tviler derfor ikke på spådommen, men nytten av denne.

Jeg ser nå bortifra Asbjørns forklaring som med de gitte faktorene er en mulig forklaring. Sett at vi er en bevissthet som opplever en allerede selvbestemt virkelighet så vil spådommer og den frie viljen være forenelige. Se litt på det som at du først tegnet et tegneseriehefte, for så å lese det rute for rute.
Antall ord: 771

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Melvin skrev: Såå.. du vet ikke av noen? Det kan jo ikke være så innmari vanskelig for deg å gi oss et eksempel og motbevise oss for alltid.. kan det?
Hmm - skal vi se. Hva var det jeg sa? Sa jeg at jeg ikke vet om noen? Jeg kan ikke huske at jeg sa det, kan du?
Så jo, jeg vet om noen. Jeg vet faktisk om mange. Men med din holdning er det som sagt (for dette er hva jeg sa) ikke verd bryet å vise deg noe som helst.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:
Globeline skrev:Jeg kan ikke stå til ansvar for dine forventninger, de er dine egne. Forventninger er sjelden bra, med unntak av når man ønsker å få mer makt i en situasjon. Det er stort sett lettere og mindre anstrengende og se hva andre velger å gjøre, uten å ha forventninger i forkant. Forventningene blir ofte årsak til følelser som frykt, skuffelser, sinne osv - dette på grunn av at forventninger ikke blir innfridd. Eks, du forventer at din venn skal gjøre noe, vennen gjør ikke dette - du blir såret og lei deg. Uten forventning, men med et åpent sinn ville du sluppet skuffelsen. Motsatt, du forventer noe skal gå galt og gruer deg i lang tid, tar sorgen på forskudd - så går det ikke galt likevel og du har sørget uten grunn. Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.
Ok ok. For det første: Her bruker du skikkelig lang tid på å fortelle at du ikke vil stå til ansvar for mine forventninger. Noe da ingen har krevd av deg heller. Gratulerer.
Ettersom du føler for å fortelle meg hva du forventer av meg - så er det naturlig å tenke at du mener jeg bør gjøre som du forventer. Og at du her sier at du ikke krever det er godt å høre, for man kunne begynne å lure.
Dr. Doktor skrev: For det andre: Man kan ha forventninger uten emosjonelle tilknytninger.
Ja, det kan man nok. Ofte er det likevel emosjonelle tilknytninger.
Dr. Doktor skrev:
Og det tredje, og kanskje det beste poenget her:
Hvis du spår meg, så vil jeg jo faktisk forvente at det du forteller meg kommer til å skje. Så sier du i tillegg at forventninger er unyttige grunnet den emosjonelle tilknytningen. Hva i helvete er da vitsen med spådommer? Å plage folk?
Hvis jeg spår deg så gir jeg deg ikke oppdiktede forventninger. Jeg gir deg ting som du faktisk kan forholde deg til. Derfor vil det ikke bli plagsomt. Om noen spår på en måte som gir folk forventninger som ikke skjer, da kan de faktisk ikke spå - og jeg kan ikke svare for det. Like lite som jeg kan svare for at folk som ikke kan kjøre bil likevel velger å gjøre det.
Dr. Doktor skrev:
Globeline skrev:Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Feil, jeg har jo bare basert meg på deres forklaringer ang. temaet.
Jaha - kanskje du da har hørt litt dårlig etter?
Dr. Doktor skrev:
Dr. Doktor skrev:Om det er en antagelse, eller om det er et syn/intuitiv forutanelse man har, så forandrer ikke dette det faktumet at det ikke er annet enn vidreføring av et hendelsesforløp(iflg. de forklaringen jeg hittil har fått på fenomenet).
Alle hendelser har en årsak? Enig? Fysiske årsaker kan måles og man kan faktisk ved hjelp av "baklengsmatematikk" regne seg frem til hva som skjer i fremtiden.
Hvis man tenker tilbake en time så har det vært en rekke hendelser som har ført deg fra da til nåtiden. Aldringsprosessen har gått sin gang, jorden har roterte litt osv.
Jeg kan nå fortelle deg at om en time inn i fremtiden så vil du ha blitt enda en time elder og og jorden har rotert enda litt mer. Dette har man ingen kontroll over.
Dette er ingen spådom i seg selv. La oss nå si at jeg ikke tenkte meg ut dette, men fikk et syn hvor jeg så at i morgen på denne tiden har du blitt et døgn eldre og jorden har rotert en hel gang rundt. Dette vil jo være en spådom, men den spår fremdeles et hendelsesforløp basert på de fysiske lovene. Det kan jo ikke skje noe som er fysisk umulig. Fremdeles enig?
Nei, jeg er ikke enig. Dersom du får et syn som sier at jeg er en dag eller en time eldre - da er det ikke et syn, det er hjernen din som spiller deg et puss som er basert på allerede eksisterende informasjon.
Dr. Doktor skrev:
Alle spådommer vil derfor spå fremtider basert på disse reglene. Det ble tidligere i tråden her nevnt en overvektig person som spiste alt for mye. Hvis denne personene fortsetter med dette så vil han antagelig bli syk og dø. Dette er sannsynlig, og følger de samme regler som nevnt ovenfor.
Som sagt er jeg dypt uenig i det du fremstiller som regler her og jeg ser ingen sammenheng mellom dine ytringer og hva spådom er. Jeg tror at du ikke vet hva spådom er og aldri selv har opplevd å få slik informasjon. Ja, basert på det du sier så er jeg faktisk sikker på dette. Altså tror jeg det ikke, jeg vet det. Basert på logisk slutning ikke spådom.
Dr. Doktor skrev:
Problemet er at dersom en person har fri vilje følger ikke denne noen bestemte regler. Her kan med andre ord alt skje. Jeg vil derfor ikke si at en spådom vil være særlig nyttig med så mange variabler som vi i dag har. For du kan si at en spådom vil være retningen livet ditt tar om du fortsetter på den veien du er på, men med så mange andre frie viljer som krysser din vei vil da denne veien bli mer og mer usannsynlig. Jeg tviler derfor ikke på spådommen, men nytten av denne.
Jeg er enig i at spådom ikke er nyttig i alle sammenhenger. Faktisk kan det skape frustrasjon i forhold til utøving av fri vilje. Likevel er din holdning til hva spådom er, veldig feil.
Dr. Doktor skrev:
Jeg ser nå bortifra Asbjørns forklaring som med de gitte faktorene er en mulig forklaring. Sett at vi er en bevissthet som opplever en allerede selvbestemt virkelighet så vil spådommer og den frie viljen være forenelige. Se litt på det som at du først tegnet et tegneseriehefte, for så å lese det rute for rute.
Nei, jeg foretrekker min egen måte å se det på. Å lese et tegneseriehefte er ikke passende i denne sammenhengen da livet ikke er bygget opp rute for rute. Man har faktisk flere muligheter og man har fri vilje.
Antall ord: 1132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Dr. Doktor »

Dr. Doktor skrev: Og det tredje, og kanskje det beste poenget her:
Hvis du spår meg, så vil jeg jo faktisk forvente at det du forteller meg kommer til å skje. Så sier du i tillegg at forventninger er unyttige grunnet den emosjonelle tilknytningen. Hva i helvete er da vitsen med spådommer? Å plage folk?

Globeline skrev: Hvis jeg spår deg så gir jeg deg ikke oppdiktede forventninger. Jeg gir deg ting som du faktisk kan forholde deg til. Derfor vil det ikke bli plagsomt. Om noen spår på en måte som gir folk forventninger som ikke skjer, da kan de faktisk ikke spå - og jeg kan ikke svare for det. Like lite som jeg kan svare for at folk som ikke kan kjøre bil likevel velger å gjøre det.


Hvem har sagt at du gir meg oppdiktede forventninger? Dette har du tatt ut av løse luften. Men her:
Globeline skrev:Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.
..sier du at det å forvente noe som kommer til å skje er en uting. Skjønner du sammenhengene her?
Det å forvente noe er en uting vs. om du spår meg vil jeg forvente at det du sier kommer til å skje.



Globeline skrev:Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Globeline skrev:Jaha - kanskje du da har hørt litt dårlig etter?


Da kanskje du heller bør vise meg akkurat hvor det står noe som motstrider min oppfattelset.
Eller la meg gjette, det er kanskje ikke verdt bryet? Eller bare bortkastet tid?

Forøvrig er det fremdeles tullete å si: "på bakgrunn av at du selv ikke har erfart". Man baserer ikke noe på det man ikke har erfart, men det man har erfart.
Dr. Doktor skrev:La oss nå si at jeg ikke tenkte meg ut dette, men fikk et syn hvor jeg så at i morgen på denne tiden har du blitt et døgn eldre og jorden har rotert en hel gang rundt. Dette vil jo være en spådom, men den spår fremdeles et hendelsesforløp basert på de fysiske lovene. Det kan jo ikke skje noe som er fysisk umulig. Fremdeles enig?

Globeline skrev:Nei, jeg er ikke enig. Dersom du får et syn som sier at jeg er en dag eller en time eldre - da er det ikke et syn, det er hjernen din som spiller deg et puss som er basert på allerede eksisterende informasjon.
1. Du vet jo ikke om det ikke er hjernen din som spiller deg et puss(isåfall hvordan vet du det?).
2. Sier du at det kan skje noe fysisk umulig? Ingen oppfylte spådommer har hittil spådd noe utenfor de fysiske lovene av den grunn at noe slikt ikke har skjedd.

Globeline skrev:Nei, jeg foretrekker min egen måte å se det på. Å lese et tegneseriehefte er ikke passende i denne sammenhengen da livet ikke er bygget opp rute for rute. Man har faktisk flere muligheter og man har fri vilje.
Jeg er ikke helt sikker på om du nekter å forstå andre forklaringer, eller om du rett og slett ikke greier det. Svaret bærer hvertfall ikke preg av at du har skjønt det.
Antall ord: 611

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Jeg skal gi dere skeptisk jeg

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:
Dr. Doktor skrev: Og det tredje, og kanskje det beste poenget her:
Hvis du spår meg, så vil jeg jo faktisk forvente at det du forteller meg kommer til å skje. Så sier du i tillegg at forventninger er unyttige grunnet den emosjonelle tilknytningen. Hva i helvete er da vitsen med spådommer? Å plage folk?

Globeline skrev: Hvis jeg spår deg så gir jeg deg ikke oppdiktede forventninger. Jeg gir deg ting som du faktisk kan forholde deg til. Derfor vil det ikke bli plagsomt. Om noen spår på en måte som gir folk forventninger som ikke skjer, da kan de faktisk ikke spå - og jeg kan ikke svare for det. Like lite som jeg kan svare for at folk som ikke kan kjøre bil likevel velger å gjøre det.


Hvem har sagt at du gir meg oppdiktede forventninger? Dette har du tatt ut av løse luften. Men her:
Globeline skrev:Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.
..sier du at det å forvente noe som kommer til å skje er en uting. Skjønner du sammenhengene her?
Det å forvente noe er en uting vs. om du spår meg vil jeg forvente at det du sier kommer til å skje.
Dette har jeg svart deg på. Dersom jeg spår deg så skaper jeg ikke forventninger som ikke skjer. Om du får forventninger av det er jo opp til deg. Men jeg sørger selvfølgelig for at forventningene dine får et positivt og ikke negativt utfall. Likevel mener jeg at forventninger er en uting, det lureste for deg ville vært å hørt og evt håpt eller ikke håpt at det stemmer - uten forventninger til noe som helst. Men brukt det som del av dine avgjørelser rundt hvordan du vil forholde deg til omgivelsene dine.
Dr. Doktor skrev:
Globeline skrev:Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Jaha - kanskje du da har hørt litt dårlig etter?
Dr. Doktor skrev:
Da kanskje du heller bør vise meg akkurat hvor det står noe som motstrider min oppfattelse av det. Eller la meg gjette, det er kanskje ikke verdt bryet? Eller bare bortkastet tid?
Forøvrig er det fremdeles tullete å si: "på bakgrunn av at du selv ikke har erfart". Man baserer ikke noe på det man ikke har erfart, men det man har erfart.
Det stemmer at jeg ikke ser det verdt bryet. Likevel har det seg slik at jeg prater om noe jeg vet. Og det er opp til deg å tro det eller ikke. Det blir som om jeg skulle si at det er varmt om sommeren selv om du hevder at egentlig er det minusgrader. Jeg kan ikke bevise det med mindre du er villig til å gå ut og sjekke det selv. Men det er nå slik det er likevel, vinteren er kaldere enn sommeren. Ellers er jeg enig i at man bør uttale seg på bakgrunn av det man har erfart og ikke det man ikke har erfart. Likevel er det tydelig at du uttaler deg om ting du ikke har erfart. Så jeg syns kanskje du skal lytte til ditt eget råd her.
Dr. Doktor skrev:
Dr. Doktor skrev:La oss nå si at jeg ikke tenkte meg ut dette, men fikk et syn hvor jeg så at i morgen på denne tiden har du blitt et døgn eldre og jorden har rotert en hel gang rundt. Dette vil jo være en spådom, men den spår fremdeles et hendelsesforløp basert på de fysiske lovene. Det kan jo ikke skje noe som er fysisk umulig. Fremdeles enig?

Globeline skrev:Nei, jeg er ikke enig. Dersom du får et syn som sier at jeg er en dag eller en time eldre - da er det ikke et syn, det er hjernen din som spiller deg et puss som er basert på allerede eksisterende informasjon.
1. Du vet jo ikke om det ikke er hjernen din som spiller deg et puss(isåfall hvordan vet du det?).
2. Sier du at det kan skje noe fysisk umulig? Ingen oppfylte spådommer har hittil spådd noe utenfor de fysiske lovene av den grunn at noe slikt ikke har skjedd.
Jeg vet at det ikke er hjernen min som spiller meg et puss. Fordi jeg er intelligent nok til å se ting i forhold til hverandre. Men som sagt tidligere. Jeg føler ikke behov for å stresse med og overbevise deg om det. Jeg klarer meg fint - du uttaler deg som om eks jeg ikke skal ha vett nok til å vurdere meg selv. Og med et slikt utgangspunkt ser jeg ikke poenget med å forsøke endre din mening. Det er du som går glipp av noe, ikke jeg.
="Dr. Doktor skrev:
Dr. Doktor skrev:Jeg ser nå bortifra Asbjørns forklaring som med de gitte faktorene er en mulig forklaring. Sett at vi er en bevissthet som opplever en allerede selvbestemt virkelighet så vil spådommer og den frie viljen være forenelige. Se litt på det som at du først tegnet et tegneseriehefte, for så å lese det rute for rute.
Globeline skrev:Nei, jeg foretrekker min egen måte å se det på. Å lese et tegneseriehefte er ikke passende i denne sammenhengen da livet ikke er bygget opp rute for rute. Man har faktisk flere muligheter og man har fri vilje.
Jeg er ikke helt sikker på om du nekter å forstå andre, eller om du rett og slett ikke greier det. Svaret bærer hvertfall ikke preg av at du har skjønt det.
Ja det stemmer nok at jeg ikke har skjønt det du driver med. Fordi jeg vet nok til å vite at det er ikke slik det virker. Men jeg kan likevel skjønne at mangel på visse erfaringer kan få noen til å uttale de tingene du uttaler.

Ryddet litt i siteringen med det samme. Du skjønner, jeg tillot meg å se ting i sammenheng. Slik at jeg kunne skille mellom qoutes fra tidligere innlegg og det jeg skriver i dette. Tenker det gjorde deg glad. Lettere å lese da vet du. ;)
Antall ord: 1100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Jeg ser nå at du har helt rett. Håp er jo noe helt annet enn forventning, og håp er hvertfall ikke noe emosjonelt. Om jeg skulle tro noe annet så er det nok fordi jeg baserer meg på det jeg ikke har erfart.

Og det du ikke forstod var Asbjørns syn på spådommer, men jeg kan tenke meg ut ifra det jeg ikke har erfart at han har mangel på erfaringer, om du skjønner hva jeg mener?

Jeg beklager at jeg antydet at du ikke kunne vite om du lurte deg selv. Selvfølgelig kan du det. Er hvertfall glad for at du fortsatte å argumenterer for å ikke få meg til å forandre mening. Det har hjulpet meg å se ting fra en helt ny side. Takk. Håper du kan tilgi min tidligere uvitenhet.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:Jeg ser nå at du har helt rett. Håp er jo noe helt annet enn forventning, og håp er hvertfall ikke noe emosjonelt. Om jeg skulle tro noe annet så er det nok fordi jeg baserer meg på det jeg ikke har erfart.

Og det du ikke forstod var Asbjørns syn på spådommer, men jeg kan tenke meg ut ifra det jeg ikke har erfart at han har mangel på erfaringer, om du skjønner hva jeg mener?

Jeg beklager at jeg antydet at du ikke kunne vite om du lurte deg selv. Selvfølgelig kan du det. Er hvertfall glad for at du fortsatte å argumenterer for å ikke få meg til å forandre mening. Det har hjulpet meg å se ting fra en helt ny side. Takk. Håper du kan tilgi min tidligere uvitenhet.
Så fint at du skjønner det. Jeg har forøvrig ikke uttalt meg om Asbjørns syn på spådommer. Det er det du som har.

Og at jeg ikke gidder argumentere for å få deg til å angre mening - velbekomme.
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links