Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisFra ateist til Gudlig

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Fra ateist til Gudlig

Innlegg av Metodisten »

Noen av de innleggene jeg har skrevet har visst utløst litt debatt.
Det er egentlig en god ting. Det er og noen som refererer til det jeg har skrevet.

Jeg har lyst og si litt om hvilken effekt alle disse merkelige tingene jeg har vert heldig nok til å oppleve har hatt på meg.

Jeg vokste opp med foreldre som på ingen måte var kristne eller åndelige på noen måte.
Jeg er selv ganske analytisk av meg , og tror i utgangspunktet ikke på hva det måtte være dersom jeg ikke kan se, eller høre det selv. Jeg er litt sånn bevishugen om du vil.
På tross av min egen opplevelse jeg har skrevet om her inne, tidligt i livet, trodde jeg alikevel ikke noe særlig på muligheten av spøkelser og slikt som rek rundt og skremte folk.
Jeg lo godt av en kompis som hadde vert på jobb og skulle fikse opp i ett eldre hus , da han hadde hørt noen kom inn, smellte med døra og gikk ovenpå.
Det var ingen ovenpå , og det skremte ham.
Jeg flirte lenge av det der.

På tross av en kraftig ut av kroppen opplevelse jeg hadde på sykehuset når jeg var liten og beskrevet her inne, visste eller snakket ingen om slike ting. Jeg trodde tross allt ikke på spøkelser som slamret med dører.

Jeg tror en beskrivelse av meg som inntil ateistisk ville være rett når jeg var rundt 20 års alderen.

Etterhvert har jeg rukket og oppleve mye. Både i inn og utland.
Jeg har i dag ett helt annet syn på verden enn da. Jeg tror i dag fullt og fast på verdens helt naturlige spirituelle side.
Min innsikt har kommet til meg uten att jeg har bedt om det. Jeg har aldri "valgt" hva jeg vil tro på. Den har kommet tusslende selv.
Jeg har også fortallt dere i kortversjon om hva som skjedde når jeg var hos ett medium.
Det var en knallsterk opplevelse , og den som vil forklare meg att det var "andre ting" som virket der en de jeg hørte og fikk forklart, ja han skal ha en kreativ fantasi villere en de som ser spøkelser ved høylys dag.
Jeg testet ånden, ba om svar, forsøkte og få "beviser", og fikk det i masser.
Mediumet var utenlandsk og på visitt i Norge. Han klarte ikke å utale fornavnet mitt engang , så ikke hadde han kunnskap om meg eller familien min.

Det nytter ikke for meg og overbevise de som ikke vil.
Jeg snakker ikke ofte om disse tingene for det er ikke mange som kan forstå.
Jeg kan godt tro på både jesus og Darwin. Eller Donald Duck og Buddha. Eller kansje ikke. Jeg trenger egentlig ingen av dem. Jeg har sett det jeg trenger.

Her er hvordan jeg føler det:

Tenk deg att du har vert i ett sært land, langt borte.
Ikke mange har vert der.

Når du kommer hjem og vil fortelle om det , blir du stort sett ikke trodd.
Det stemmer ikke med hva folk har hørt og lest.
Det mest slitsome er att de som aldri har vert i dette landet, er de som liker best og belære deg om hvordan det "egentilg er der", basert på hva de har hørt eller hva de har lest.
Hva sier du da?

Jeg passer ikke lenger i den ateistiske skjorta. Den er for liten, og jeg ville ikke kunne puste i den.
Ingen bøker, ingen doktriner og ingen religioner fasinerer meg særlig mye.
Det som fascinerer meg, er hva jeg har fått oppleve og hva som er gjemt bak disse spirituelle virkelighetene.

Derfor er diskusjoner sjelden av interesse for meg, for jeg klarer ikke forklare folk hva jeg har sett.
Jeg kan ikke gjøre som Columbus og ta med indianere , pappegøyer og sjeldne dyr fra ett ukjent land for å paradere dem i gatene, så alle skal se att hva jeg sier, faktisk er sant.

Jeg kan derimot lene meg tilbake med en øl og sigar, og la diskusjonene drønne i veggene ute i verden.

.
Antall ord: 705

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Wow! Veldig bra innlegg. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, bare at jeg har aldri vært ateist. Det har noe med å komme til en tilstand der en ikke trenger så mange bevis lenger, men erfarer virkeligheten selv.

Nå skal jeg ta meg en appelsin, selv om øl og en sigar også er fristende :mozilla_wink:
Antall ord: 59
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Melvin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 13 Feb 2007 19:35
17

Innlegg av Melvin »

Appelsin skrev:Det har noe med å komme til en tilstand der en ikke trenger så mange bevis lenger, men erfarer virkeligheten selv.
Det man erfarer vil jo være bevis for ett eller annet.. med andre ord er virkeligheten bevis i seg selv. Hvis jeg ser en båt som er hvit vil erfaring tilsi at båten er hvit fordi jeg erfarer det som virkelig. Med andre ord er virkelighet og bevis det samme. Med mindre du ser en bil og kommer frem til at bilen er en hest. Da tuller du litt. Men du skjønner poenget. Du trenger bevis på samme måte som alle andre. Beviset ditt er virkeligheten du selv skaper samtidig som beviset for andre kan være erfaring som fører til en logisk slutning.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Melvin skrev:
Appelsin skrev:Det har noe med å komme til en tilstand der en ikke trenger så mange bevis lenger, men erfarer virkeligheten selv.
Det man erfarer vil jo være bevis for ett eller annet.. med andre ord er virkeligheten bevis i seg selv. Hvis jeg ser en båt som er hvit vil erfaring tilsi at båten er hvit fordi jeg erfarer det som virkelig. Med andre ord er virkelighet og bevis det samme. Med mindre du ser en bil og kommer frem til at bilen er en hest. Da tuller du litt. Men du skjønner poenget. Du trenger bevis på samme måte som alle andre. Beviset ditt er virkeligheten du selv skaper samtidig som beviset for andre kan være erfaring som fører til en logisk slutning.
Ja. Men det er lett for lese seg blind på - eller låse seg fast i de "bevisene" en blir fortalt av andre om hvordan virkeligheten er, i stedet for å oppleve og erfare selv. Men alt til sin tid.
Antall ord: 173
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Dette har jo ingen ting med ateisme og gjøre, det er fult mulig og være ateist og likevel tru på spøkelser, spådommer, healing osv. Og være ateist er ganske enkelt og mangle tru på en gud eller guder. Ikke noe mer.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Bixz skrev:Dette har jo ingen ting med ateisme og gjøre, det er fult mulig og være ateist og likevel tru på spøkelser, spådommer, healing osv. Og være ateist er ganske enkelt og mangle tru på en gud eller guder. Ikke noe mer.
Hvordan klarer du det??
Hvor kommer det fra og hva er meningen med det om det ikke
finnes en Guddomm?
Antall ord: 68
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Enig Kaja.
Snodige greier. Tro på den spirituelle siden, men for all del...ingen Gud takk.

Ateistene tror de kan forklare universet og allt som finnes med kalkulator og historiske dokumenter.
Deres sanser og hjerne er jo mere en nok til å forklare alltets tilblivelse.
Og nå også inkludert åndeverden...

:-({|= zzzzzzzzz
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Å tro ?

Innlegg av 2enebarn »

Mulig jeg er litt dum fordi jeg er fersk her inne, men.......må man tro på en gud for å tro på overnaturlige ting?? Eller er dere bare uenige om hva en ateist egentlig er?? Jeg er selv så laaaaangt unna å tro på at Gud og Jesus noengang har fantes, men tror fullt og fast på det overnaturlige.....(ikke gåing på vannet og slikt) Tror det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi noen gang vil klare å finne ut, og tror rett og slett på spøkelser! Men tror ikke de har noe med en gud å gjøre. Forresten så tror jeg vel litt allikevel, tror nemlig Tor og Odin har vært blant oss, tror på skjebnen og på meg selv! :mozilla_kiss:
Antall ord: 124
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Re: Å tro ?

Innlegg av livingdeaddoll »

2enebarn skrev:Mulig jeg er litt dum fordi jeg er fersk her inne, men.......må man tro på en gud for å tro på overnaturlige ting?? Eller er dere bare uenige om hva en ateist egentlig er?? Jeg er selv så laaaaangt unna å tro på at Gud og Jesus noengang har fantes, men tror fullt og fast på det overnaturlige.....(ikke gåing på vannet og slikt) Tror det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi noen gang vil klare å finne ut, og tror rett og slett på spøkelser! Men tror ikke de har noe med en gud å gjøre. Forresten så tror jeg vel litt allikevel, tror nemlig Tor og Odin har vært blant oss, tror på skjebnen og på meg selv! :mozilla_kiss:
tror ikke man må tro på Gud for å tro på overnaturlige ting. jeg selv tror ikke på den kristnes "gud", men ejg tror på ånder/spøkelser og slikt. hvorfor tror du ikke på det å gå på vannet når du tror på det overnaturlige? har du hørt om levitasjon før? mange tror at Jesus var på en måte et medium som hadde spesielle evner slik som levitasjon (som gjorde at han klarte å gå oppå vannet). men du tror på Tor og Odin? nazist du eller? grunnen til at jeg spør, er fordi det virker som de eneste som tror på disse gudene er nazister.. unnskyld..
Antall ord: 236

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Innlegg av 2enebarn »

Helt iorden :mozilla_smile: Jeg er IKKE nazist!!!!! Jeg forakter ALT de driver med! La det være sagt en gang for alle! Men jeg vet at noen syntes jeg er litt merkelig i min tro....men jeg er av den mening at det går an å ha 2 meninger oppi hodet på engang. Jeg syntes det var veldig spennende å høre om Tor og Odin på skolen, men har alltid hatet å høre om kristendommen! Sliter med å gå inn i en kirke, for å høre på "Guds ord" og tror ikke at Jesus var noe medium som gikk på vannet. Tror heller ikke at spøkelser kan "gå på vannet" på en fysisk måte, mener det er noe helt annet de driver med enn Jesus. Vet jeg er litt spesiell, men jeg er meg selv 100 %.....take it or leave it
:mozilla_wink:
Antall ord: 145
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Innlegg av 2enebarn »

Jeg har også litt trøbbel med å tro på reinkarnasjon.....tror vi råtner i jorda, fysisk, men at sjelen vår "går rundt" et sted etterpå, for å bl.a. hjemsøke grusomme svigermødre!!! :mozilla_laughing: De norrønne guder var jo stadig innom for reinkarnasjon, så jeg deler ikke alt ved deres tro, heller. Det blir litt som i politikk; -Hadde man kunnet ta litt fra hvert parti, samlet det i et eget parti, så hadde jeg stemt på de! :mozilla_smile:
Antall ord: 85
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

2enebarn skrev:Helt iorden :mozilla_smile: Jeg er IKKE nazist!!!!! Jeg forakter ALT de driver med! La det være sagt en gang for alle! Men jeg vet at noen syntes jeg er litt merkelig i min tro....men jeg er av den mening at det går an å ha 2 meninger oppi hodet på engang. Jeg syntes det var veldig spennende å høre om Tor og Odin på skolen, men har alltid hatet å høre om kristendommen! Sliter med å gå inn i en kirke, for å høre på "Guds ord" og tror ikke at Jesus var noe medium som gikk på vannet. Tror heller ikke at spøkelser kan "gå på vannet" på en fysisk måte, mener det er noe helt annet de driver med enn Jesus. Vet jeg er litt spesiell, men jeg er meg selv 100 %.....take it or leave it
:mozilla_wink:
hehe, syntes det var veldig interessant å høre om den norrøne tro på skolen selv.. men så kom den "kristne" Balder.... jeg selv har gått mer fra kristendommen etter å ha lest innlegg av BA om kristendommen og den kristne guden her på dette forumet.. man lærer ganske mye her på forumet synes jeg..!!
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Har full respekt for enhvers mening og tro.
Den er personlig og forskjellig for de fleste.

Men sliter altså med å skjønne at en lukker helt for
at det er en Guddomm som står bak alt, men tror på
ånder, reinkarnasjon, healing osv.

Lurer dere ikke da på hvor det kommer fra, hva er kilden?
Hva er meningen med det?
Er det bare en spennende lek?

Er det mulig at det ligger i at dere lukker av forde dere
ikke liker det dere har lært i kirken og gjennom kristendommen?
At dere istedet for å gå inn i dere selv og forske på hva som stemmer
bare ser utover og lar andre bestemme hva som er sannheten?
Ingen religion har monopol på sannheten og ingen har fanget den helt
som den er, forde ingen menneske er istand til det.

Er fasinert av dette fenomenet og ønsker å forstå hvordan dere tenker,
og hvorfor dere stenger av for muligheten til å oppleve noe som er
mye mer givende og utviklende enn å lete etter spøkelser og å snakke med
bestemor
Antall ord: 177
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

kaja43 skrev:
Bixz skrev:Dette har jo ingen ting med ateisme og gjøre, det er fult mulig og være ateist og likevel tru på spøkelser, spådommer, healing osv. Og være ateist er ganske enkelt og mangle tru på en gud eller guder. Ikke noe mer.
Hvordan klarer du det??
Hvor kommer det fra og hva er meningen med det om det ikke
finnes en Guddomm?
Guddommen gjør ingen nødvendig forskjell på livets mysterium.

Uansett om man er kristen eller ikke kan man akseptere evolusjonsteorien, og man kan også akseptere teorien om hvordan livet ble til. Den går på at bølger i sjøen av metan og ammoniakk som dekket mesteparten av jorden før, sørget for en opphopning av ikke fordampede stoffer i små kulper rundt på jorden. Etterhvert ville det dannes store molekyler, aminosyrer o.l. i noen av disse kulpene. Etter hvert hopet det seg også opp stoffer som reagerte med aminosyrene og dannet liv.

Dette er aksepterte teorier både blant kristne og ateister, slev om det også finnes kristne som ikke vil akseptere dette.

Uansett har det lite med troen på spøkelser å gjøre. Man kan tro både på spøkelser og flygende tallerkener og likevel være ateist. Det betinger bare at man ikke tror det står en gud bakom.
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Innlegg av 2enebarn »

Hvorfor skal Gud få æren for alt mulig? Det har jeg alltid lurt på.....Hvorfor MÅ det finnes en "godkjent" forklaring på alt som skjer i universet? Kan vi ikke bare la det være med det at vi faktisk er ulike?? Jeg personlig syntes det hadde vært UTROLIG kjipt om alle var som meg! Og dette er det faktisk de kristne som er verst på, synes jeg, det med å forklare i senk ting som skjer. Eller bortforklare ting som ikke står skrevet i bibelen. Trist.....
Jeg tror IKKE på Gud og Jesus, hater bibelen (stor eventyrbok, da! ), forguder tv-serien: Det var engang et menneske; ....tror på spøkelser og ånder, men mest av alt tror jeg på menneske i seg selv. Det er opp til hver enkelt å avgjøre sine egne valg i livet og dermed også sin egen skjebne! Jeg pleier å si at jeg tror ikke på gud, men på skjebnen. Må det nødvendigvis forklares? :mozilla_undecided:
Antall ord: 161
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !