Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisFra ateist til Gudlig

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg vet ikke helt hva jeg tror, men det må gå i en retning av at det er en slags gudoms kraft som oppretholder alt, og som alt har sitt utspring ifra. Ikke ett separat vesen nei, men kansje mer som en kjerne. Det er ikke så komplisert, men likevel vanskelig å forstå!
Antall ord: 52
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

2enebarn skrev:Hvorfor skal Gud få æren for alt mulig? Det har jeg alltid lurt på.....Hvorfor MÅ det finnes en "godkjent" forklaring på alt som skjer i universet? Kan vi ikke bare la det være med det at vi faktisk er ulike?? Jeg personlig syntes det hadde vært UTROLIG kjipt om alle var som meg! Og dette er det faktisk de kristne som er verst på, synes jeg, det med å forklare i senk ting som skjer. Eller bortforklare ting som ikke står skrevet i bibelen. Trist.....
Jeg tror IKKE på Gud og Jesus, hater bibelen (stor eventyrbok, da! ), forguder tv-serien: Det var engang et menneske; ....tror på spøkelser og ånder, men mest av alt tror jeg på menneske i seg selv. Det er opp til hver enkelt å avgjøre sine egne valg i livet og dermed også sin egen skjebne! Jeg pleier å si at jeg tror ikke på gud, men på skjebnen. Må det nødvendigvis forklares? :mozilla_undecided:
For å forklare hvordan jeg "tror" og tenker i forhold til det du skriver her.
Gud får ikke æren for noe annet enn å være den innerste kjernen av den universelle kjærligheten. Vi er ulike og vil alltid være det, henger det sammen med Gud?
Hva er skjebnen om det ikke er noe høyere bak?
For meg er Gud den opprinnelige og Guddommelige, altoppslukende og omsluttende kjærlighetsenergien som alle kan være en del av, kun i kraft av å være i sitt innerste, eller høyeste selv. Det å tro på Gud har ingen ting med kristendommen eller andre reliogioner å gjøre. Det er ett personlig forhold mellom en selv og universets kjærlighetsenergi.
Det må ikke forklares om en ikke føler behov for det.
Men jeg har behov for å forstå.
Hvorfor det finnes ånder, hvorfor vi lever mange ganger ( jeg har opplevd for mye til å avfeie det)
Så derfor undrer jeg meg fortsatt over om hva en tenker angående paranormale ting uten at det er noe høyere bak.
Er det bare en masse ånder som svever rundt uten noen mål og mening, eller er de der for å skremme de som gidder å bli skremt?

Jeg tror faktisk etter flere år med studier av hva andre opplever og hva jeg selv erfarer at ting er så stort og komplisert at ingen vet alt, men mange har en liten del av sannheten
Antall ord: 401
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Innlegg av 2enebarn »

Hjææælp!
Gud får ikke æren for alt, men.....
kaja43 skrev:
For meg er Gud den opprinnelige og Guddommelige, altoppslukende og omsluttende kjærlighetsenergien som alle kan være en del av, kun i kraft av å være i sitt innerste, eller høyeste selv
Litt mye ære, syntes nå jeg.... :mozilla_cry:
Antall ord: 52
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Gud bevare ateismen ...

Mvh Dan
Antall ord: 5
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
un0rmal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 509
Startet: 31 Des 2005 23:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av un0rmal »

Jeg tror ikke at Maria var jomfru da hun fikk Jesus. Jeg tror ikke han gikk på vannet. Men at han fantes, det skal jeg ikke se bort fra. Han var kanskje bare en helt vanlig mann med mye kjærlighet og visdom.

Mye av det som står i bibelen synes jeg er tull. Jeg tror ikke på alt som står der. Men så har jeg ikke studert bibelen så nøye at jeg skal uttale meg mer om det. Alt jeg har hørt og lest er fra konfirmasjonsundervisningen.

Jeg tror på spøkelser og sånt. Det gjør jeg. Ikke at jeg har opplevd så mye av det. Men jeg tror.

Og jeg tror at det er et liv etter døden. At sjelen går videre til et "høyere plan" eller noe sånt. Det er noe jeg ikke har tenkt så nøye på. Jeg får bare vondt i hodet av det.

Jeg har enda ikke kommet så langt i livet at jeg vet som jeg tror på gud. Dette er noe jeg ikke tenker så mye på egentlig. Det er en ting jeg ikke vet hva jeg skal tro om enda. Mye annet har jeg funnet ut, men den gud tingen har jeg ikke funnet helt ut enda. Men jeg håper at jeg en gang finner en forklaring å slå meg til ro med.

Det blir litt for lett å bare si at Jesus aldri fantes og at det ikke finnes noen gud, synes jeg.
At ting kan forklares, f.eks skapelsen av jorden og det trenger vel ikke å utelukke en gud? Det er forvirrende det der.

Men som sakt så håper jeg at jeg en dag kan finne en forklaring som jeg kan slå meg til ro med.
Antall ord: 299
Ingenting er så bra at du ikke kan gå glipp av det.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
2enebarn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 18 Feb 2007 23:07
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østlandet

Innlegg av 2enebarn »

Dan skrev:Gud bevare ateismen ...

Mvh Dan


Jeg er human-etiker.........og håper da aldri gud blander seg borti der :mozilla_wink:
Antall ord: 23
Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links