Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisMin tro er bedre enn din

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Gummitarzan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 06 Jan 2007 00:36
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Min tro er bedre enn din

Innlegg av Gummitarzan »

Lettere innspirert av metodistens saftige salver i mere eller mindre edru tilstand har jeg også lyst til å si litt om hva erfaringer og opplevelser av selsom eller spirituell art har gjort for meg i livet.Jeg har vert heldig og sett endel, og jeg har hørt enda mere.

Jeg vil gjerne att du klikker på navnet mitt og leser b.la mitt møte med ett medium.
Dette er fakta som jeg opplevet det.
Om noen skriker etter "bevis" på den åndelige siden, ja så er vel jeg en som har fått det.
Eller hva synes du ?

Jeg kom også fra en arbeiderfamilie uten religiøse eller spirituell overbevisninger.
Jeg hadde heller ingen tro, eller ikke engang interesse for "den andre siden", før opplevelsene begynte og komme til meg av seg selv.
"tusslende" , som en annen sa det her.

Jeg kan og skrive under på sammenligningen med og ha vert i ett annet land, og står der og skal fortelle folk hva jeg har sett , som ikke stemmer med hva de har lest og hørt.

Den spirituelle siden er skillet av fra oss.
Enkelte mennesker er mere følsomme og kan fornemme eller til og med ta inn litt fra det som skjer der.
Som en maur kan ane olje som svetter ut fra en godt brukt maskin. Men hva vet mauren om hvordan maskinen er inni, og kan den forklare hvordan den virker ?
Derfor (dessverre for mange) koker det nok ned til TRO.
Vi som har sett littegranne mere av det skjulte må være ydmyke for de som ikke tror på noe av dette. Hvorfor skulle de det når de ikke har sett noe av det ?

Vi mennesker er laget til og overleve. Vi ser f.eks godt nok til og jakte og sanke frukter og bær. Det er evulosjonen.
Vi ser f.eks ikke mye av lyset. Det infra røde, ultrafiolette osv. lys spekteret. Vi trenger det ikke til jakt og sanking.
Det betyr ikke att det ikke finnes !

Vi ser heller ikke elektrisiteten. Den driver allikevel samfunnet vårt, så den finnes nok også.
Den mennesklige aura skal visstnok kunne sees med enkle hjelpemidler en kan kjøpe på jernvarehandelen.
Når den første stumfilmen vistes på kino i Amerika, stormet folk fort scenen og gikk bak lerretet.
Man var ikke dum heller må vite, og ville avsløre den umulighet det var og få folk til å leve på ett lerret. De ville ta folkene som var bak lerretet og avsløre svindelen.
Jeg vet ikke hva de tenkte når det ikke var noen der.

Hva sier dette om den mennesklige natur ?

Vi tror vanskelig på ting vi enten ikke kan se, eller ting som ikke kan forklares så logisk att men kan forstå det.
Det viser også att mennesket hele tiden tar feil ! når de gjør seg opp en mening om ting som ligger i forkant av deres viten og kunnskap.

Derfor ble Marco Polo låst inne når han fortallte om folk med skjeve øyne som levde i samfunn mere utviklet en det han selv kom ifra.
Derfor risikerte de første vitenskapsmenn som ante att jorden med de suverene menneskene ikke var sentrum i universet livet , om de snakket om det.
Slik er folk.

Slik var de og slik er de nå.
De som ikke tror, vil bruke det eneste håndfaste. Det som finnes skrevet og det som blir praktisert , mot de som tror.
Men, og bruke religionens skrevne dogmer mot ett sant spirituellt menneske blir litt som og si att en person som tror på likeverd, fordeling av resurser og sosial utjamning tar feil , for se hva kommunismen gjorde mot folk.
De som tror skremmes av de som ikke tror. Hvorfor skulle ikke en ateist stikke kniven i ryggen og ta penga mine om jeg snur meg ? Om lovens lange arm ikke tar ham, har han jo ikke noe, eller noen og stå til ansvars for alikevel...

Litt på spissen, men de koker ned til uenighet om verdier og retningslinjer i samfunnet.

Jeg har sett den andre siden og VET att mennesket har en sjel.
Og som metodisten sa, kan ikke jeg heller gjøre som Colombus og paradere Indianere og pappegøyer i gatene for og bevise att "det jeg har sett i det andre landet", er slik jeg sier.

Jeg kan derimot oppfordre alle her på disse sidene til og tenke på menneskets fortid og huske att vi alltid har tatt veldig mye feil om egentlig allt av betydning når vi vifter med den hjemmelaga fasiten i været , og vi gjør oss opp meninger om det som ligger foran oss på kunnskapstreet.
For slik er folk.

.

.
Antall ord: 793

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Antall ord: 0
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
abrj
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 163
Startet: 07 Sep 2004 12:25
19
Kjønn (valgfri): Hannkjønn
Lokalisering: Asker
Blitt takket: 1 gang
Kjønn:

Innlegg av abrj »

Bra skrevet. Selv er jeg åpen for å høre hva en hver person har å si, uansett religion eller politisk oppfatning. Vel er noen mer ekstreme en andre, men sånn er vi bare. Det er ikke lenger siden en et par tre hundre år siden protestanter og katolikker sloss seg i mellom heller. Slik jeg føler det må man være åpen for hva andre tror og mener så lenge man skal kunne være et godt "spirituelt" menneske. En kan ikke forvente at andre skal godta deg, så lenge ikke du godtar de.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fishy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 56
Startet: 19 Nov 2006 06:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Fishy »

Bra innlegg!! =D>
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Dette er jo ikke så veldig bra innlegg. Se selv hva du skriver da. Du snakker om disse vitenskapsmennene som ble brent på bålet for å hevde at jorden var rund. De ble brent av kristne. Altså mennesker som tror.
Se på historien. Sier du at troende alltid har hatt rett? Eller hva er egentlig poenget her? At både troende og ateister kan ha feil? At både troende og ateister kan ha rett?
Dessuten er det jo ingen som bedriver brenning eller innlåsing lenger. Det er ingen av partene som blir diskriminert. Alle er frie til å tro hva de vil, så lenge de ikke skader seg selv eller andre.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:Dette er jo ikke så veldig bra innlegg. Se selv hva du skriver da. Du snakker om disse vitenskapsmennene som ble brent på bålet for å hevde at jorden var rund. De ble brent av kristne. Altså mennesker som tror.
Se på historien. Sier du at troende alltid har hatt rett? Eller hva er egentlig poenget her? At både troende og ateister kan ha feil? At både troende og ateister kan ha rett?
Dessuten er det jo ingen som bedriver brenning eller innlåsing lenger. Det er ingen av partene som blir diskriminert. Alle er frie til å tro hva de vil, så lenge de ikke skader seg selv eller andre.
Jeg er egentlig temmelig lei av argumenter ala de kristne brenner hekser og andre mennesker som innehar visdom på bål. Det er jo utrolig få av dem som lever i dag som brenner folk på bål. Det blir som å si at vi hater alle Tyskere fordi de dreper jøder. Vi er da kommet lengre enn det - eller? Tydeligvis ikke på paranormal da. Men ellers i samfunnet håper jeg jammen det.
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Jeg håper ikke du misforstod at jeg mente sådann. Jeg mente bare at både kristne, hekser og vitenskapsmenn har både hatt rett og feil oppgjennom historien.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Dr. Doktor skrev:Jeg håper ikke du misforstod at jeg mente sådann. Jeg mente bare at både kristne, hekser og vitenskapsmenn har både hatt rett og feil oppgjennom historien.
Neida - jeg var litt kjapp i vendingen. Skulle inn å sjekke hvordan jeg hadde formulert meg nå, men du kom først. Altså er jeg enig i deg, og hensikten var å utdype hvorfor.
Litt flaut å være enig med DEG av alle. Men men ;)
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links