Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvordan øker lysets hastighet?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Undring
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 60
Startet: 24 Sep 2006 21:17
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund

Hvordan øker lysets hastighet?

Innlegg av Undring »

Når lys treffer et glass med vann, så reduseres hastigheten noe, for så å øke igjen øyeblikkelig til opprinnelig hastighet nå det kommer ut på andre siden.

Påstås i en bok jeg leste at det er et fenomen som ikke lar seg forklare, altså hvordan lyset øker hastigheten igjen etter å ha vært "bremset".

Syns det virket litt rart at dette skulle være uforklarlig, noen som vet noe? Eller vet om hvor jeg kan finne ut mere om dette?
Antall ord: 82
Jorden er vakker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Re: Hvordan øker lysets hastighet?

Innlegg av Tom_34 »

Undring skrev:Når lys treffer et glass med vann, så reduseres hastigheten noe, for så å øke igjen øyeblikkelig til opprinnelig hastighet nå det kommer ut på andre siden.

Påstås i en bok jeg leste at det er et fenomen som ikke lar seg forklare, altså hvordan lyset øker hastigheten igjen etter å ha vært "bremset".

Syns det virket litt rart at dette skulle være uforklarlig, noen som vet noe? Eller vet om hvor jeg kan finne ut mere om dette?
Vel...tyngdekraften er også uforklarlig så... :mozilla_innocent:
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Hmm. Jeg kan jo forsøke.

Lys beveger seg som bølger.

Hastighet = frekvens * bølgelengde

Derved vil lysets frekvens og blgelengde avgjøre hastigheten. Når du ser hvitt lys igjennom et prisme ser du at frekvensen endrer seg og du får regnbuen. Det er fordi prismet splitter de forskjellige frekvensene av lyset slik at du ser forskjellen.

Lyshastigheten i lufttomt rom er c. Når lyset skal bevege seg gjennom materie vil det påvirke frekvens og bølgelengde, men når ikke denne materien lenger påvirker fekvens og bølgelengde vil lyset gjenoppta c.

Det er altså ikke en masse som krever energi for å øke hastigheten, slik som med biler, det er en bølge som påvirkes av omgivelsene.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

BA skrev:Hmm. Jeg kan jo forsøke.

Lys beveger seg som bølger.

Hastighet = frekvens * bølgelengde

Derved vil lysets frekvens og blgelengde avgjøre hastigheten. Når du ser hvitt lys igjennom et prisme ser du at frekvensen endrer seg og du får regnbuen. Det er fordi prismet splitter de forskjellige frekvensene av lyset slik at du ser forskjellen.

Lyshastigheten i lufttomt rom er c. Når lyset skal bevege seg gjennom materie vil det påvirke frekvens og bølgelengde, men når ikke denne materien lenger påvirker fekvens og bølgelengde vil lyset gjenoppta c.

Det er altså ikke en masse som krever energi for å øke hastigheten, slik som med biler, det er en bølge som påvirkes av omgivelsene.
Men hvordan kan denne bølgen øke hastighet etter at den først er redusert?? Dessuten så har ikke lys rene bølgeegenskaper...
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

E= hc/lambda. h og c er konstanter, det er energien og bølgelengden som varierer.

Når lyset treffer en flate, bevares frekvensen konstant. Da går farten ned.
Det går ikke an å forklare det på noen bedre måte enn det BA har gjort...
Antall ord: 47
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Takk for innspillet, Hecate.

Nå fikk jeg også med meg at frekvensen er konstant. :)
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Dere vet skummelt mye rart!
Har dere alle 3. klasse fysikk fra videregående? Eller er det noe annet?
hehe :mozilla_smile:
Og hva betyr signaturen din, Hecate?
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Tom_34 skrev:
BA skrev:Hmm. Jeg kan jo forsøke.

Lys beveger seg som bølger.

Hastighet = frekvens * bølgelengde

Derved vil lysets frekvens og blgelengde avgjøre hastigheten. Når du ser hvitt lys igjennom et prisme ser du at frekvensen endrer seg og du får regnbuen. Det er fordi prismet splitter de forskjellige frekvensene av lyset slik at du ser forskjellen.

Lyshastigheten i lufttomt rom er c. Når lyset skal bevege seg gjennom materie vil det påvirke frekvens og bølgelengde, men når ikke denne materien lenger påvirker fekvens og bølgelengde vil lyset gjenoppta c.

Det er altså ikke en masse som krever energi for å øke hastigheten, slik som med biler, det er en bølge som påvirkes av omgivelsene.
Men hvordan kan denne bølgen øke hastighet etter at den først er redusert?? Dessuten så har ikke lys rene bølgeegenskaper...
Hvorfor kan ikke lys være bittesmå partikler (fotoner) som beveger seg i bølgeformasjon?
:mozilla_undecided:
fotoner har vel kanskje ikke masse, men er små "biter" av energi ? Hvordan kan noe være en bølge uten å bestå av partikler egentlig?
rare greier...
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Lys er elektromagnetiske bølger som er diskretisert, d.v.s. det er energipakker med helt bestemt energi. Fotoner er energikvanter. Vi kan tilordne en bevegelsesmengde på lik linje som for partikler, men for at det realtivistiske uttrykket for energi IKKE skal divergere, må vi si at de er masseløse.
Også materie har en slik dualitet som lyset.
Det er relative størrelsesordner som avgjør hvorvidt det er snakk om bølgeegenskap eller partikkelegenskap.
Sagt på en annen måte: Er du tilstrekkelig liten vil du oppleve at du blir banket opp av et elektron. Er du derimot litt større kan du surfe på elektronet.
Sist redigert av Hecate på 19 Feb 2007 20:06, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 108
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hvilken signatur?
Pantos kosmou kleiduchon betyr vokteren av de kosmiske nøkler. Det er fra Hekates hymne.

Det andre er visdomsord fra Einstein. Det gjengir på en måte det spirituelle målet samtidig som det linkes til kunst og vitenskap.
Antall ord: 41
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hmm...jeg tror jeg må stupe ned i fysikken. Dette dere forteller rimer ikke med måten jeg har prøvd å forstå bølge/partikkel/elementærpartikkel-tingene på. :D
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:Lys er elektromagnetiske bølger som er diskretisert, d.v.s. det er energipakker med helt bestemt energi. Fotoner er energikvanter. Vi kan tilordne en bevegelsesmengde på lik linje som for partikler, men for at det realtivistiske uttrykket for energi IKKE skal divergere, må vi si at de er masseløse.
Også materie har en slik dualitet som lyset.
Det er relative størrelsesordner som avgjør hvorvidt det er snakk om bølgeegenskap eller partikkelegenskap.
Sagt på en annen måte: Er du tilstrekkelig liten vil du oppleve at du blir banket opp av et elektron. Er du derimot litt større kan du surfe på elektronet.
Nå er det mulig jeg spør dumt, men hvordan kan ren energi ha masse?? Og hvis energien er definert som masseløs, hvordan kan den da regnes som partikkel over en viss "mengde" energi??
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Hecate skrev:Lys er elektromagnetiske bølger som er diskretisert, d.v.s. det er energipakker med helt bestemt energi. Fotoner er energikvanter. Vi kan tilordne en bevegelsesmengde på lik linje som for partikler, men for at det realtivistiske uttrykket for energi IKKE skal divergere, må vi si at de er masseløse.
Også materie har en slik dualitet som lyset.
Det er relative størrelsesordner som avgjør hvorvidt det er snakk om bølgeegenskap eller partikkelegenskap.
Sagt på en annen måte: Er du tilstrekkelig liten vil du oppleve at du blir banket opp av et elektron. Er du derimot litt større kan du surfe på elektronet.

Unnskyld meg, men jeg er ikke smart/god i fysikk

Når du sier diskretisert, så mener du avskilt, sant. Fotoner er energikvanter = Fotoner er de minste udelelige energideler? Og divergere = avvike? Du studerer fysikk? hvor lenge?
jeg har bare fra vgs, men jeg har nok glemt det meste...
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Tom_34 skrev:
Hecate skrev:Lys er elektromagnetiske bølger som er diskretisert, d.v.s. det er energipakker med helt bestemt energi. Fotoner er energikvanter. Vi kan tilordne en bevegelsesmengde på lik linje som for partikler, men for at det realtivistiske uttrykket for energi IKKE skal divergere, må vi si at de er masseløse.
Også materie har en slik dualitet som lyset.
Det er relative størrelsesordner som avgjør hvorvidt det er snakk om bølgeegenskap eller partikkelegenskap.
Sagt på en annen måte: Er du tilstrekkelig liten vil du oppleve at du blir banket opp av et elektron. Er du derimot litt større kan du surfe på elektronet.
Nå er det mulig jeg spør dumt, men hvordan kan ren energi ha masse?? Og hvis energien er definert som masseløs, hvordan kan den da regnes som partikkel over en viss "mengde" energi??
BA, kan ikke du være så snill å forklare litt?? Eller gi meg en link eller noe. Jeg er oppriktig interessert i å lære øitt mer om dette...
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gone
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 20 Feb 2007 08:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: N/A

Re: Hvordan øker lysets hastighet?

Innlegg av gone »

elementært er det troen på lyset som kan øke hastigheten... Tro er ingenting uten det gode! tro!
Undring skrev:Når lys treffer et glass med vann, så reduseres hastigheten noe, for så å øke igjen øyeblikkelig til opprinnelig hastighet nå det kommer ut på andre siden.

Påstås i en bok jeg leste at det er et fenomen som ikke lar seg forklare, altså hvordan lyset øker hastigheten igjen etter å ha vært "bremset".

Syns det virket litt rart at dette skulle være uforklarlig, noen som vet noe? Eller vet om hvor jeg kan finne ut mere om dette?
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links