Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvordan øker lysets hastighet?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:
Tom_34 skrev:
BA skrev:Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
BA!!! Hjelpe meg litt du også da... :-)
Hva er det du trenger hjelp til, da?
Eller vil du helst at jeg ikke kommer med flere ulogiske teorier?
En del av forklaringene og begrunnelsene ligger dessuten nedfelt i matematikken her. Den har vi jo ikke tatt for oss, men det blir kanskje litt for sært...?
Sorry Hecate, var ikke for å være respektløs overfor deg. Bare fint å se om andre har innspill også. :-)

Vet ikke hva jeg er ute etter jeg...antakelig et forsøk på å finne ut av ting for min egen del.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Slapp av, jeg anså deg ikke som respektløs. Det var kanskje jeg som kunne virke arrogant og respektløs overfor deg, men det mente jeg heller ikke.
Jeg tenkte bare at jeg serverer en del tungtfordøyelige fakta og skaper større forvirring enn oppklaring.

Kom forresten over denne linken i dag. Den handler om noe helt annet, men det er så bra at jeg vil legge det ut:

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=22186
Antall ord: 82
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Hecate skrev:Slapp av, jeg anså deg ikke som respektløs. Det var kanskje jeg som kunne virke arrogant og respektløs overfor deg, men det mente jeg heller ikke.
Jeg tenkte bare at jeg serverer en del tungtfordøyelige fakta og skaper større forvirring enn oppklaring.

Kom forresten over denne linken i dag. Den handler om noe helt annet, men det er så bra at jeg vil legge det ut:

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=22186
Neida, du er ikke tungfordøyelig i det hele tatt. Jeg føler bare at jeg er så usikker på hva jeg mener ang emnet at det er nyttig å se hva andre tenker i tillegg. Du har vært til stor hjelp for meg... :-)

...og det var interessant...
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
CammEy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 16 Mar 2006 17:56
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

ingen vet

Innlegg av CammEy »

problemet her er at ingen vet hva lys egentlig er.

E=mc2 tilsier at lys er materie som beveger seg i over 300 000 km/s, men dette er bare en av mange teorier. Ingen vet hva lys er.

Derfor kan man bare resonere og gjette seg frem til et svar.

Min logikk sier at lys ikke er materie, ellers kunne man enkelt ha beveget den i lysets hastighet og skapt energi. dette klarer vi ikke. derfor må lys være noe annet, og derfor trenger det ikke å følge den vanlige energiloven for materie.
En annen mulighet er å blande inn kvantefysikk, men det blir for innviklet til at jeg vil skrive det i et innlegg.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: ingen vet

Innlegg av Hecate »

CammEy skrev:problemet her er at ingen vet hva lys egentlig er.

E=mc2 tilsier at lys er materie som beveger seg i over 300 000 km/s, men dette er bare en av mange teorier. Ingen vet hva lys er.

Derfor kan man bare resonere og gjette seg frem til et svar.

Min logikk sier at lys ikke er materie, ellers kunne man enkelt ha beveget den i lysets hastighet og skapt energi. dette klarer vi ikke. derfor må lys være noe annet, og derfor trenger det ikke å følge den vanlige energiloven for materie.
En annen mulighet er å blande inn kvantefysikk, men det blir for innviklet til at jeg vil skrive det i et innlegg.
Lys er ikke materie, men det har bevegelsesmengde. Det er ingen som mener lys er materie. En mener det er elektromagnetiske bølger med partikkelegenskaper i form av at bølgenes energier er diskretisert.
Antall ord: 152
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Lilja skrev:Unnskyld, en liten avsporing:

Finnes det en bok som f.eks: "Kvantefysikk for nybegynnere"?
Eller "Kvantemekanikk for de med normal hodestørrelse"? :mozilla_cool:

Det virker på meg som et kjempespennende tema, men hvor i all verden begynner man om man ønsker å lære noe om det?

Lilja
Kanskje dette hadde vært noe å begynne med? http://www.jydskatomkraft.dk/sw3462.asp ;)
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tom_34 skrev:
BA skrev:Tom:

Jeg begynte å skrive noe ned her for å prøve å forklare så godt jeg kunne, men hadde ikke tid til å gjøre det ferdig. Når jeg da kom tilbake hadde du og Hecate forlenf\gst passert meg, så nå må jeg prøve å forstå hva dere har skrevet. :mozilla_tongue:
BA!!! Hjelpe meg litt du også da... :-)
Hehe. Dere ligger nok på et nivå, der ikke jeg kan være til særlog hjelp. Jeg ser bare ikke problemet med at lyset kan øke hastigheten når det bytter medium det transporteres i.

For å si det enkelt, vannet i en vannslange øker også hastigheten når du klemmer igjen åpningen. Ingen energiøkning, men trykkenergi gjøres om til bevegelsesenergi.

Her er det trykk, hastighet og mengde som er faktorene, og mengden er konstant og ved endring av trykk endres da også hastigheten. Ved å klemme sammen åpningen reduseres trykket og hastigheten øker.
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

hahaha BA; hvordan finner du alle disse helsprø sidene?
Dette var juelgaven jeg aldri fikk :mozilla_yell:

:lol:
Antall ord: 15
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hecate skrev:Slapp av, jeg anså deg ikke som respektløs. Det var kanskje jeg som kunne virke arrogant og respektløs overfor deg, men det mente jeg heller ikke.
Jeg tenkte bare at jeg serverer en del tungtfordøyelige fakta og skaper større forvirring enn oppklaring.

Kom forresten over denne linken i dag. Den handler om noe helt annet, men det er så bra at jeg vil legge det ut:

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=22186
Siterer egentlig meg selv bare for å legge ut en annen link vedr. flere dimensjoner. Her er eks. proffesoren bruker i første link, forklart på en veldig visuell og søt måte.

http://www.youtube.com/watch?v=BWyTxCsIXE4
Antall ord: 124
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links