Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisALLE RELIGIONER STENGES NED I FRA LØRDAG

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

ALLE RELIGIONER STENGES NED I FRA LØRDAG

Innlegg av Metodisten »

Jeg har merket meg att mange her sitter bak busker og kratt angriper troende om de kommer forbi.
Noen sier att kristendomen er så fæl for den har startet kriger etc.
Det er ingen tvil om att både Kristendomen og Islam har blod på hendene.
Men, Kristendomen er i stor grad Jesus budskap.
Ingen kan da klandre Jesus for hva de store organiserte religionene har gjort oppover i tiden ?
Eller enda verre, Gud !
Mannen var jo død lenge før den lille Kristne sekt ble en religion.
Det virker som enkelte her inne tenker slik : om vi beviser att religionen ikke har beviser nok til å overbevise retten, da er det ingen Jesus = Gud finnes ikke.

Da er dere akkurat like de religionene dere ikke vil tro på p.ga mangel av gode nok bevis.
For :
Bevis att Gud ikke finnes !

BA sier det finnes ingen beviser for religionen.
Det er kansje derfor Jesus snakket om verdien av TRO ?. Ellers kunne han ha delt ut kuleramme og lært folk å rekne seg til verdens tilblivelse og mening.

Det er sant att diskusjonen har bølget i flere hundre år om bibelen kan "bevises".
Jeg vil ikke gå dypt i det, for jeg er nemlig ikke historiker eller teolog.
Og like viktig ,
Det er ikke noen av de andre hedningene her inne heller !

BA og visse andre minner meg om han som står nede i by`n og selger ekte Rolex klokker til 150,- Kr. Joda, de er fine. Blinker og skinner. De går til og med rett! Det er bare ikke the real deal. Jeg kjøper det ikke.

Sannsynligheten for att bibelen skulle være ett eventyr som Askeladden er ikke tilstede.
Den samlede kilden er allt for stor for det.
For å ta fra bak i hodet , med litt tilgivelse for små feil...

Bibelen skal ha over 40 "forfattere". Den er skrevet i allefall i 3 forskjellige språk på 3 kontinenter! Og det over en periode på i allefall 1500 år!!!
Den inneholder hundrevis av temaer. Allikevel, taler de samme budskapet så og si helt uten motsigeler.
Motsigelsene som kan avledes av bibelen er i såfall supersmå og av teologisk karakter. Ikke av historisk informativ karakter.

(Engelsk Micah 5:29 Skriver om hvor Jesus skulle bli født lenge før det skjedde.
Esaja 53 beskriver detaljert korsfestelsen og spår villt om oppstandelsen som en får senere "bekreftet" det nye testamentet.

Ezekiel snakker om den viktige byen Tyr som skal "bli helt ødelagt og feiet på havet".
Aleksander den store angrep mange hundre år senere Tyr i en 7 måneders beleiring.
Han knuste byen helt og solgte de overlevende som slaver.
For å bygge en vei fra sjøen til innlandet, ble restene av Tyr samlet og feiet på havet. Akkurat som Ezekiel sa.

Den kjente arkeologen John Mc Ray skal ha sagt att han gikk apostelen Lukas i sømmene og av det som Lukas skrev av historiske opplysninger. Han saq følgende, "Jeg har letet i teksten og forsket i 32 land! I 54 byer, og 9 øyer, og jeg har ikke funnet en eneste feil i fra Lukas.

Nyere forskning:
Antropolog og historiker Jeffrey Sheeler skrev ett innslag i Reader Digest. År1990
Under utgravinger , 2 mil fra tempelhøyden, Jerusalem fant de en grav etter en svært viktig person.
De smuldrede støvet av benrester lå på en vakkert dekorert stenseng (stonebed- Engelsk). DNA dateringer var ikke lett, men det var en mann i 60årene.
Stensengen hans hadde innskriften : "Yehosef bar Quayapas".
Det betyr Yosef, sønn av Ciapas.
Dette var ingen ringere enn yppersteprest Ciapas som var innblandet i arrestasjonen av Jesus. Mannen som var med og overleverte Jesus til Pontius Pilatus.

Dette er en erter folkens ! I sekken av erter, som utgjør denne type historiske linker til bibelen. Det er MYE sånt ,men ikke kan jeg sitte hele dagen og skrive.
Bibelen, ett eventyr..? som askeladden? Tror ikke det.

Men la oss nå ta varmt imot ateistene her inne som ikke har verken beviser eller engang indisier.

La oss se det fra DERES ståsted.
Si nå att det hypotetisk viste seg att hedninga hadde rett. Alle religionene hadde dessverre tatt feil. Det var ingen Jesus. Ja, det var ingen Gud heller...Nå var det bevist !
En gjeng nerder av vitenskapsmenn hadde endelig reknet det ut.

Hva skulle jeg gjøre da ?
Jeg som har hatt "overnaturlige" opplevelser i fleng. Jeg som har fått beskjeder fra den andre side, sett ting, hørt ting. Jeg som har så mye slekt og venner som har sett det samme. Bevis på en spirituel side.
Jeg som har lest så mye om religiøse rettninger og ideer. Så var allt bortkastet da...
Ups. Det var dumt.

Hva skulle gjøre med den boka da? Det nye testamentet...Det var jo der jeg hadde funnet en mann som hadde oppfattet verden akkurat slik jeg hadde sett det.
Jesus alltså. Utrulig att til en fake å være , så hadde han kommet frem til akkurat de samme sluttsattser som meg ang. universet og den spirituelle siden. Ja, og med Gud.
Da begynte jeg å lure på hvem det var som hadde sagt allt det der i den boka.
Siden det er den eneste kilde som jeg tror basert på mitt liv og erfaringer, som stemmer.

Men, så var det jo ikke Jesus i allefall. Dem har jo bevist det nå.
Kansje det var en annen da ? Kansje han het noe annet? Pål..? eller..?

Kansje allt var oppspinn superkoordinert ifra disiplene som fortalte om allt dette.
Syns jeg ser dem sitte der og samordne forklaringene sine.
Det skal jo skrives ned også så....det må jo stemme overens.
Men hva skal man finne på..? Hmmm, jo hva med en type som samsvarer med de GAMLE kildene. En som DE spår om. En frelser som kan ri ett esel. Ja!
Men tror dere vi får fariseerene og alle de andre folkeslagene med på og publisere det samme som vi sier i deres skrifter og dokumenter? Kan jo godsnakke med dem...

År 2000 sitter den utrangla metodiseten i Norge og innser att det spillet ingen rolle om det ikke var Jesus som sa de tinga. For selv om det var Pål, eller kansje bare en konspirasjon av eventyr av løgner og eventyr laget av tusenvis av skøyere som verden aldri har sett verken før eller siden, så stemmer jo det budskapet som står der med virkeligheten.
Metodisten (og ett par milliarder andre) har kommet til at her ligger den verdslige og den åndelige sannhet best forklart. Det Jesus sier, er holdbart i evighet, for mannen hadde en innsikt i verden som ingen andre før eller siden har hatt.

Jesus budskap er det rette. (Ups, var det Pål...)
I alle fall det retteste.
Av alle religiøse (nå avskaffede skrifter), filosofer, psykiatere og profeter.

Så den som fant på allt dette her var jammen en luring !

Eller...kansje bare veldig, veldig, veldig heldig ?
Sist redigert av Metodisten på 19 Feb 2007 19:03, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Metodisten skrev:Det er sant att diskusjonen har bølget i flere hundre år om bibelen kan "bevises".
Jeg vil ikke gå dypt i det, for jeg er nemlig ikke historiker eller teolog.
Og like viktig ,
Det er ikke noen av de andre hedningene her inne heller !

BA og visse andre minner meg om han som står nede i by`n og selger ekte Rolex klokker til 150,- Kr. Joda, de er fine. Blinker og skinner. De går til og med rett! Det er bare ikke the real deal. Jeg kjøper det ikke.
The real deal for meg og flere her på forumet er å bruke det hue vi har fått?
Ta litt her og litt der, mikse det med egenerfaringer og sunn fornuft.

Det viktigste er vel ikke å låse seg fast i en tro eller en filosofi, men å hele tiden prøve å jobbe med seg selv for å bli et bedre menneske.

Det er utrolig dumt å ekskludere seg fra muligheten til å hente kunnskap fra hvor det måtte være!. Alle religioner og filosofier har en viss sannhet i seg!! Synes Buddhismen er en minst like god religion som kristendommen og ikke brøkdelen så fordømmende!

Dere kristne sier hele tiden at det ikke er bibelen som har skyld i alt det gale som er gjort i de kristnes navn. Det står da vitterlig "øye for øye, tann for tann" like mye som det står "snu det andre kinnet til". For de som leser bibelen bokstavelig, kan bibelen brukes til å forsvare hvasomhelst. Derfor er det på tide å revidere bibelen på samme måte som man reviderer norges lover.
Det bør stå en advarsel på boka, MÅ IKKE LESES BOKSTAVELIG, KAN MEDFØRE FARE FOR DEG SELV OG ANDRE ,dette gjelder forøvrig flere religiøse skrifter både kristne og andre religioners.

Jeg er ikke opptatt av om jeg har Rolex eller Seiko, bare klokka viser riktig tid!!.
Antall ord: 326
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Her er det faktisk du som viser kunnskapsløshet, Nesco.
Det står et øye for øye, tann for tann, men Jesus syntes ikke det var en så alt for god ide, så han fant på at man istede skulle vende det andre kinnet til.
Andre har faktisk satt seg inn i det det snakkes om. Hvorfor skal du til stadighet late som om du har peiling på hva du snakker om? Altså, du har ikke det.
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Dette var så mye rart vås, Metodisten...
jeg leste ikke alt, det skal jeg innrømme...

Rolex til 150,- :mozilla_undecided: *!?*

Ihvertfall, så er det sunt med skepsis, sunt med tro, sunt med litt av hvert.
Det er da man får et allsidig perspektiv.
Dette gjelder alle.
Antall ord: 47
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Dr. Doktor skrev:Her er det faktisk du som viser kunnskapsløshet, Nesco.
Det står et øye for øye, tann for tann, men Jesus syntes ikke det var en så alt for god ide, så han fant på at man istede skulle vende det andre kinnet til.
Andre har faktisk satt seg inn i det det snakkes om. Hvorfor skal du til stadighet late som om du har peiling på hva du snakker om? Altså, du har ikke det.
Misstenker deg for å være mer kunnskapsløs, har lest alle dine inlegg (også de gamle) og jaggu kommer du med mye tull og bull i hytt og pine. Du er en mester i å kverrulere og bruke hersketeknikker, gir deg ikke på "tørre møkka" uansett hvor langt ned du må for å få det siste ordet. Du snakker så mye om bevis og viktigheten av å begrunne sine utsagn godt. Da får du begynne med deg delv først da kænsj???
Siden det er mange som leser det gamle testamentet like ivrig som det nye, tar de det like seriøst som det Jesus prediket. Er du pers. kristen forresten? Tør du si noe om livssynet ditt her som du kan være anonym? Eller er du like fegis som jeg tror du er :mozilla_tongue:
Antall ord: 217
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

[SITAT

NESCO SIER :

The real deal for meg og flere her på forumet er å bruke det hue vi har fått?
Ta litt her og litt der, mikse det med egenerfaringer og sunn fornuft.

metodisten. Mener du att jeg ikke bruker hue når jeg hele tiden henviser til de talløse kildene jeg vurderer, og mine egne spirituelle opplevelser som ligger til grunn for mine endelige beslutninger ???

Nesco. Det viktigste er vel ikke å låse seg fast i en tro eller en filosofi, men å hele tiden prøve å jobbe med seg selv for å bli et bedre menneske.

metodisten. Jeg sier for 10 gang,at jeg er ikke engang Kristen. Jeg sier att mine avveininger alltid lander på att Jesus kom nærmest sannheten om det spirituelle.

Nesco.Det er utrolig dumt å ekskludere seg fra muligheten til å hente kunnskap fra hvor det måtte være!. Alle religioner og filosofier har en viss sannhet i seg!! Synes Buddhismen er en minst like god religion som kristendommen og ikke brøkdelen så fordømmende!

Metodisten. Buddhismen er en fin religion som jeg også ser mye rett i. Kansje en religion nr. 1 faktisk!
Men, det var ikke det jeg snakket om. Jeg sa att Jesus var den med mest innsikt og han havna nå engang i bibelen da.


Nesco.Dere kristne sier hele tiden at det ikke er bibelen som har skyld i alt det gale som er gjort i de kristnes navn. Det står da vitterlig "øye for øye, tann for tann" like mye som det står "snu det andre kinnet til". For de som leser bibelen bokstavelig, kan bibelen brukes til å forsvare hvasomhelst. Derfor er det på tide å revidere bibelen på samme måte som man reviderer norges lover.
Det bør stå en advarsel på boka, MÅ IKKE LESES BOKSTAVELIG, KAN MEDFØRE FARE FOR DEG SELV OG ANDRE ,dette gjelder forøvrig flere religiøse skrifter både kristne og andre religioners.

metodisten. Håper virkelig ikke du sier att jeg leser noe bokstavelig? Det er vitterlig det motsatte jeg jobber med så svetten spruter. Øye for øye greiene er i det gamle testamentet. Jeg har
understreket att det er det nye testamentet jeg forholder meg til ang. det att jeg har funnet en eneste mann jeg er enig i ang. det spirituelle. Han der Jesus
J

eg er ikke opptatt av om jeg har Rolex eller Seiko, bare klokka viser riktig tid!!.[/quote]

metodisten. Gidder du se på klokka di da? Det virker ikke som dere gidder lese det dere svarer på.
Antall ord: 427

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

nesco skrev: Du er en mester i å kverrulere og bruke hersketeknikker, gir deg ikke på "tørre møkka" uansett hvor langt ned du må for å få det siste ordet.
Ja, jeg er ondskapen selv.
nesco skrev:Siden det er mange som leser det gamle testamentet like ivrig som det nye, tar de det like seriøst som det Jesus prediket.
"Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.
43 Dere har hørt det er sagt: ' Du skal elske din neste og hate din fiende.' 44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, *velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,† og be for dem som *krenker dere og† forfølger dere. 45 Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. 46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? 47 Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme?"


Hvis man leser GT like ivrig som NT, så ser man her at Jesus opphever loven om øye for øye og tann for tann. Hvis ikke ville jo bibelen være paradoksal.
nesco skrev:Er du pers. kristen forresten? Tør du si noe om livssynet ditt her som du kan være anonym? Eller er du like fegis som jeg tror du er :mozilla_tongue:
Hersketek....nei, jeg er nok mye feigere enn du tror jeg er.
Antall ord: 355

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Det var ett vakkert sitat Dr.Doktor.

Hører du klangen i det?
Bredden og dybden. Så mye sagt med så få ord.
Tenk om man hadde begynt å etterlevd det..?

Tenk att hedninga her inne tror noen sitter og ljuger og finner på slikt som ett eventyr.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Jeg har merket meg att mange her sitter bak busker og kratt angriper troende om de kommer forbi.
Noen sier att kristendomen er så fæl for den har startet kriger etc.
Det er ingen tvil om att både Kristendomen og Islam har blod på hendene.
Men, Kristendomen er i stor grad Jesus budskap.
Ingen kan da klandre Jesus for hva de store organiserte religionene har gjort oppover i tiden ?
Eller enda verre, Gud !
Mannen var jo død lenge før den lille Kristne sekt ble en religion.
Det virker som enkelte her inne tenker slik : om vi beviser att religionen ikke har beviser nok til å overbevise retten, da er det ingen Jesus = Gud finnes ikke.
Dette var mange forskjellige argumenter, derfor tyr jeg til min kjente metode, jeg deler det opp litt.

Man angriper ikke i så stor grad de kristne, men man kritiserer kristendommen som religion. Både det selve religionen inneholder, det som religionen påstår og slik den utarter seg i forskjellige tilfeller.

Ingen har heller kritisert Jesus for hva buddhismen har gjort, men Jesus kritiseres for f.eks. å akseptere slavehold osv.

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg tenker slik at ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Jeg trenger ikke bevis for at Jesus har levd, det spiller ikke så stor rolle for meg, men jeg krever bevis for å akseptere påstanden om han er guds sønn, for det er en ekstraordinær påstand.
Da er dere akkurat like de religionene dere ikke vil tro på p.ga mangel av gode nok bevis.
For :
Bevis att Gud ikke finnes !
Hvis du kan bevise at det ikke flyr rosa varmebestandige svaner på baksiden av sola.

Man kan ikke bevise negativt. Bevisbyrden ligger på den som har påstanden, og det er de som tror på gudene.
BA sier det finnes ingen beviser for religionen.
Det er kansje derfor Jesus snakket om verdien av TRO ?. Ellers kunne han ha delt ut kuleramme og lært folk å rekne seg til verdens tilblivelse og mening.
Ja, ikke sant? Hadde ikke det vært flott da? Nå har det seg slik da at vi kan regne oss fram til verdens tilblivelse osv, og man har også funnet ut at bibelens bokstavelige beskrivelse er feil, og den mytologiske/symbolske beskrivelsen er unødvendig.
Det er sant att diskusjonen har bølget i flere hundre år om bibelen kan "bevises".
Jeg vil ikke gå dypt i det, for jeg er nemlig ikke historiker eller teolog.
Og like viktig ,
Det er ikke noen av de andre hedningene her inne heller !
Hehe. Likevel kan vi ikke finne noen beviser for at David var en stor konge, at Jesus har levd, eller at Noas verdensomspennende flom har funnet sted.
BA og visse andre minner meg om han som står nede i by`n og selger ekte Rolex klokker til 150,- Kr. Joda, de er fine. Blinker og skinner. De går til og med rett! Det er bare ikke the real deal. Jeg kjøper det ikke.
Jeg står der og roper til alle hva klokken er, så de slipper å kjøpe klokker. :)

Skeptikerne har ikke noe budskap eller klokker å selge. Vi ber folk om å vurdere mulighetene, og se hva som vil være verdt å legge pengene i. Noen synes klokkene er fine selv om de vet at det ikke er Rolex, de kjøper dem fordi de synes det er greit, og de er klar over at klokkene kanskje ikke holder så lenge.
Sannsynligheten for att bibelen skulle være ett eventyr som Askeladden er ikke tilstede.
Den samlede kilden er allt for stor for det.
For å ta fra bak i hodet , med litt tilgivelse for små feil...

Bibelen skal ha over 40 "forfattere". Den er skrevet i allefall i 3 forskjellige språk på 3 kontinenter! Og det over en periode på i allefall 1500 år!!!
Den inneholder hundrevis av temaer. Allikevel, taler de samme budskapet så og si helt uten motsigeler.
Motsigelsene som kan avledes av bibelen er i såfall supersmå og av teologisk karakter. Ikke av historisk informativ karakter.
Husk også at de er skrevet til forskjellige tider, og at alle foregående bøker var kjent før det ble skrevet nye. Bibelen er bare et lite utvalg av alle de bøker som er skrevet, og mange av de som inneholder motsigelser osv. er forkastet fra bibelen.
Bøkene har også gått i muntlig tradisjon i generasjoner, og klare motsigelser ville da blitt luket bort før man kom så langt at man skrev bøkene ned.
(Engelsk Micah 5:29 Skriver om hvor Jesus skulle bli født lenge før det skjedde.
Esaja 53 beskriver detaljert korsfestelsen og spår villt om oppstandelsen som en får senere "bekreftet" det nye testamentet.
I min bibel finner jeg ikke Mika 5,29. Kan du sitere fra dette verset? Hvilken sykdom hadde egentlig Jesus?

Ellers så kan det også være mulig at historien om Jesu død er tilpasset Jesajas ord.
Ezekiel snakker om den viktige byen Tyr som skal "bli helt ødelagt og feiet på havet".
Aleksander den store angrep mange hundre år senere Tyr i en 7 måneders beleiring.
Han knuste byen helt og solgte de overlevende som slaver.
For å bygge en vei fra sjøen til innlandet, ble restene av Tyr samlet og feiet på havet. Akkurat som Ezekiel sa.
Dette er retrofitting. Esekiel snakket om byen Tyrus, og byen skulle forsvinne totalt uneder havet og aldri mer oppstå. Idag heter byen fortsatt Sur og befinner seg sør i Libanon.
Den kjente arkeologen John Mc Ray skal ha sagt att han gikk apostelen Lukas i sømmene og av det som Lukas skrev av historiske opplysninger. Han saq følgende, "Jeg har letet i teksten og forsket i 32 land! I 54 byer, og 9 øyer, og jeg har ikke funnet en eneste feil i fra Lukas.
Enten Lukas eller Matteus har feil ihverfall. Lukas sier Keiser Augustus krevde mantall da Jesus ble født, noe som ikke skjedde før i år 6 evt. Matteus sier Herodes var konge og han døde i år 4 før vår tidsregning.

Lukas sier i kapittel 3 at Jesus begynte sin gjerning i Tiberius sitt 15. regjeringsår, og at han var omkring 30 år da. Det skulle tilsi at Jesus ble født i år 1 fvy. Noe som ikke stemmer med det Lukas tidligere har forklart.
Nyere forskning:
Antropolog og historiker Jeffrey Sheeler skrev ett innslag i Reader Digest. År1990
Under utgravinger , 2 mil fra tempelhøyden, Jerusalem fant de en grav etter en svært viktig person.
De smuldrede støvet av benrester lå på en vakkert dekorert stenseng (stonebed- Engelsk). DNA dateringer var ikke lett, men det var en mann i 60årene.
Stensengen hans hadde innskriften : "Yehosef bar Quayapas".
Det betyr Yosef, sønn av Ciapas.
Dette var ingen ringere enn yppersteprest Ciapas som var innblandet i arrestasjonen av Jesus. Mannen som var med og overleverte Jesus til Pontius Pilatus.

Dette er en erter folkens ! I sekken av erter, som utgjør denne type historiske linker til bibelen. Det er MYE sånt ,men ikke kan jeg sitte hele dagen og skrive.
Bibelen, ett eventyr..? som askeladden? Tror ikke det.
Nå har jeg tilbakevist de fleste av disse "bevisene" og mener fortsatt at bibelen er et eventyr.
Men la oss nå ta varmt imot ateistene her inne som ikke har verken beviser eller engang indisier.
Vi har vist utallige bevis for at bibelen ikke kan være korrekt.
La oss se det fra DERES ståsted.
Si nå att det hypotetisk viste seg att hedninga hadde rett. Alle religionene hadde dessverre tatt feil. Det var ingen Jesus. Ja, det var ingen Gud heller...Nå var det bevist !
En gjeng nerder av vitenskapsmenn hadde endelig reknet det ut.

Hva skulle jeg gjøre da ?
Jeg som har hatt "overnaturlige" opplevelser i fleng. Jeg som har fått beskjeder fra den andre side, sett ting, hørt ting. Jeg som har så mye slekt og venner som har sett det samme. Bevis på en spirituel side.
Jeg som har lest så mye om religiøse rettninger og ideer. Så var allt bortkastet da...
Ups. Det var dumt.
Ja. Det var litt dumt, men likevel kunne du fortsatt å tro, for du behøver ikke å plutselig forholde deg til bevisene.
Antall ord: 1412

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Dr. Doktor skrev:
nesco skrev:Siden det er mange som leser det gamle testamentet like ivrig som det nye, tar de det like seriøst som det Jesus prediket.
"Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.
43 Dere har hørt det er sagt: ' Du skal elske din neste og hate din fiende.' 44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, *velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,† og be for dem som *krenker dere og† forfølger dere. 45 Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. 46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? 47 Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme?"


Hvis man leser GT like ivrig som NT, så ser man her at Jesus opphever loven om øye for øye og tann for tann. Hvis ikke ville jo bibelen være paradoksal.
=D>

Bless!!
Antall ord: 280
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Back in business BA

Velkommen igjen.

Jaja, jeg pøste på en håndful historiske linker til skriften. Tenkte meg att du bekvemelig velger å vri det til noe annet. Jeg kan ikke annet en å legge det på bordet , som har forskjellige kilder.
Om jeg viser deg ett atlas lager du sikkert nye navn til alle landene.
Med ett skuldertrekk diskrediterer du historikere og antropologer.
Bevis att Gud ikke finnes BA. Reglene for en rettsal gjelder ikke her. Kan du ikke ; er din påstand like god som Jehovas vitner sin.

" Du tror jeg ikke behøver og forholde meg til bevisene". Jeg HAR bevis BA. Det er der jeg sliter. Sliter fryktelig. Ett liv badet i "overnaturlige" opplevelser samt mine egne spirituelle. Men, jeg kan ikke legge det på bordet for dere.
Jeg kan bare si att når jeg leser nye testamentet så klaffer det jeg har "lært" med det som står der.
Det er derfor jeg flagger boka.

Jeg går med den spirituelle læren BA. Dette uhåndgripelige som må oppleves.

Du går med nerdene med kalkulatorene.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Dr.Doktor skrev:Hvis man leser GT like ivrig som NT, så ser man her at Jesus opphever loven om øye for øye og tann for tann. Hvis ikke ville jo bibelen være paradoksal
Jada det er mye i NT som går imot GT, så hvorfor ikke bare rive ut de sidene fra bibelen som NT opphever og brenne dem på samme måte som vitenskapelige bøker og kjetterne har blitt brent av de kristne opp gjennom århundrene.

Det meste i GT er bare gammel overtro og eventyr uansett. (BA har helt rett) Å bruke bibelen som vitenskapelig grunnlag og bevis for hvordan universet, jorden og menneskeheten kom til er helt på jordet i dag. Kan skjønne at folk trodde på dette for inntill 500 år siden, men idag..... ja det sier ganske mye om dere kristne.

P.S. jeg gidder ikke å slå opp i bibelen for å sitere vers etter vers, har lest hele boka en gang og lest NT noe grundigere. Jesu lære (noe) er det eneste vettuge som står der, har uansett fått med meg essensen det holder lenge. Kommer fra en kristen familie, så har vært på 100'vis av møter i ungdommen.
Antall ord: 204
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Skjønner att du har en overdose i ungdomen da nesco.

Jeg mistenker att den varianten du fikk da, gjør att du er mere skeptisk nå.
For mye gamle tanter, marsipankake og kirkekaffe ?

Jeg fikk ingen variant når jeg var ung i det hele tatt, men kjente igjen nye testamentets budskap i voksen alder som noe jeg allerede hadde opplevd som sannheter.
om du forstår ? Begynner jo å lure på om det er noen som forstår det jeg prøver og si.

Litt innteressant da.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Hva om vi ser på bibelen slik:
her er det mange mennesker som har skrevet ned og det også overlevert av andre mennesker til de som skrev, slik at vi få ren kombinasjon av både historiske og faktiske hendelser, men også påstander, teorier og opplevelser farget av et subjektivt menneskesinn som alle disse (ca 40 ifølge metodisten) skrev ned for ettertiden?

da får vi noe som både kan plukkes fra hverandre og finne selvmotsigende og noe som står faktisk mulig å bevise. som geografiske steder, historiske hendelser og faktiske personer.

for meg er jesus den mest overbevisende personen i bibelen og bare det at han snur øye og for øye til å snu det ti: det andre kinn til, virker i historisk og kjærlig perspektiv som en mer sannhet enn den litt mer gammelmodig hevn straffetanken vi fortsatt bedriver idag ilag med (takk og pris) mer humanistisk måter å møte medvesener på...

det vi alle må tåle er belysning og kritikk og selvransakelse i et samarbeid... hedning eller kristen.. våre teorier og tro må tåle spørsmål og kritikk og belysning uten å ta det på en selvrettferdigende og sår måte... det sier da mer at du ikke har favnet din tro slik du skulle.. men at det gjenstår mye selvinnsikt før du kan favne en tro du påstår er din.. dette kan man fint også spinne på naturvitenskapelig mennesker på sin hals... det fins også mennesker der som angriper kritikk istedenfor å møte den og med trygghet i sin plass.

jeg beundrer faktisk troende i begge eller flere leire som takler kritikk og kan besvare den på en fin måte så godt de kan og der de ikke kan sier de rett ut: at jeg kan dessverre ikke svare eller motsi din kritikk, men det betyr ikke at hverken du eller jeg har mest rett, det betyr bare at det gjenstår meget å forstå uansett hvilket ståsted man har å møte et spørsmål fra. Det eneste jeg sikkert kan si, at tiltross for ubesvart spørsmål så harj eg fortsatt tro på det jeg har i mitt hjerte, mens min fornuft vil nok søke et svar på det formin egen del... for tro er ikke kun følelser, det er også logikk el fornuft.

mange hiver seg i diskusjon med kun hjerte eller hjernen, når de ville blitt fruktbart om begge var med. Det er ofte der kjernen ligger i en krangel om tro... vi overskygges gjerne av kun et del når vi har faktisk i oppgave om vi ønsker å balansere følelser og fornuft i enhver befattelse og søken vi foretar oss i et puslespill vi har en promille med biter av... så for de som vil.. stang gjerne hodet mot hverandre i en "evig" krig og frontaldiskusjon... jeg velger ofte å lytte, lese og trekke litt konklusjoner og når noen spør meg så er det beste svare. ja jeg tror det er slik og slik, men er ikke sikker, men jeg ingen dør med kunnskap om "alt" for cluet er at man skal forstå og lære hele livet og klare å være fornøyd med å være både vitende og uvitende... og det kan være vanskelig.. akkurat som for mange er det ille å leve i det uvisse
Antall ord: 569
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Hmmm helgen er ikke over for meg enda og siden de av dere jeg diskuterer mest med har snappet opp att jeg har den nye testamentet som er topp 1 i den spirituelle forklaringsverden for meg, må jeg si litt om hvordan jeg ser på Jesus. Eller hvordan jeg tror kan ha vert. Bare for å lage ett litt klarere bilde av det. (Skål)

Jeg tror Jesus var en grov type med fliser i hendene.
Hvem som var faren skal jeg ikke ta stilling til engang.
Som nesco fikk en overdose kristelighet i sin ungdom, fikk jeg overdoser fotball av min fotballsyke far.
Jeg hater fotball i dag, traumatisert som jeg er. Jentesport. jeg begynte med boksing og ble ganske god.
Jeg liker å skade min neste. Se lyset gå ut av øynene på dem der de ligger på kne.
Så Kristen att det gjør noe er jeg ikke. Kansje jeg er en ekkel fa¤%#n?
Men, jeg vil være en ærlig og skvær fa¤#"%n.

Jeg kjørte moped og gikk i grillen på en lastebil...jeg vil ikke fortelle om det. Hadde en NDO som det heter nå for tiden. Om det var det som utløste en sensivitet for å se greier vet jeg ikke , men det har skjedd mye som har vist meg den spirituelle siden.
Såååååmye hendte som hadde passet å skrive om på disse paranormale sidene.

Jeg var 38 år og ligger på ett hotell. Bare ett nye testamente ligger i skuffen.
Jeg leser i den av desperat kjedsomhet. Jeg ser for meg mannen som snakker.
Allt faller på plass. Det han sier forklarer det jeg har opplevd. Som jeg skulle ha sagt det selv. Plutselig ble disse litt pompøse sitatene fra bibelen fornuftige. Jeg forsto hva han mente. Det passet med allt jeg hadde sett og opplevd.
Jeg var godt opp i årene første gang jeg ba.
I hvilken time eller dag, sa Gud i bibelen,- det skjer att man vender seg mot Gud, Det visste jeg nå.
Jeg ba, og mot formodning skjedde det meg bittesmå mirakler. Som blåbær på ett strå kom usansynlighetene trillende. Virkelig rart.

Jeg vet ikke om Jesus var Guds sønn mere enn oss andre.
Jeg tror han hadde humor.Iflg. Judas evengeliet skal han ha ledd av disiplene ved en anledning. Derfor forsvarer jeg mannen. Han har gitt meg en god del nå...lista begynner og bli lang.
Det har vokst seg innpå meg over tid såpass att det usynlige snart er viktigere en det synlige.
Jeg vet ikke hvem han egentlig var...bare att han viste meg han hadde rett.



.
Antall ord: 441

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links