Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNå har man funnet Jesu grav.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Nå har man funnet Jesu grav.

Innlegg av BA. »

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169075

De mener man fant graven for 30 år siden, er det noen som har noen innspill? Kunnskap eller meninger?
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
macette - sluttet

Innlegg av macette - sluttet »

Interessant. Jeg er åpen for at det kan være sant. Leste forøvrig i Ny Tid at Noen mente Jesus var begravet i India og hadde bevis og? Synes det er synd at så mange kristne blir så rasende av slike ting- fordi det går jo ikke imot det kristne budskap i seg selv....da tenker jeg de ti bud osv... Hvordan skal man kunne påstå å vite hva som skjedde for så lenge siden ut fra religiøse tekster...
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Limme
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 12 Des 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Limme »

Sitat: Filmen påstår at Jesus ble begravet sammen med sine nærmeste slektninger, blant andre Josef og Maria, Josef - Jesu bror, Maria Magdalena, og Judah - som påstås å være Jesu sønn. Sitat slutt.

Jo, jeg kan jo skjønne at kristne reagerer på dette, for det er jo ikke akkurat dette det står i Bibelen?

Selv syns jeg det er spennende, men jeg er skeptisk. Noen gjør som kjent hva som helst for penger og publisitet..
:mozilla_innocent:
Antall ord: 83
<¨""">< ||| ><""¨>
Rejoice not at thine enemy's fall - but don't rush to pick him up either..
__________________
Life is a grave.. Dig it!
^^^^^^^^^^^^^^

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jesus ble begravd i Golgata (betyr hodeskalle) i/ved Jerusalem. Men når det kommer til spørsmålet om akkurat hvor Golgata ligger, har de har det til nå vært uenigheter om hvilket av to forskjellige steder som er det ekte. Og det finnes nok argumenter til å støtte begge teoriene.

Den ene teorien er her, hvor det er blitt bygget en kirke rundt.
Bilde


Den andre teorien er i denne hagen
Bilde
Hvis man ser denne på nært hold, kan stedet minne om en hodeskalle (=golgata): se her

Nå er det altså dukket opp et tredje alternativ.
Antall ord: 99
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
macette - sluttet

Innlegg av macette - sluttet »

Limme skrev:Sitat: Filmen påstår at Jesus ble begravet sammen med sine nærmeste slektninger, blant andre Josef og Maria, Josef - Jesu bror, Maria Magdalena, og Judah - som påstås å være Jesu sønn. Sitat slutt.

Jo, jeg kan jo skjønne at kristne reagerer på dette, for det er jo ikke akkurat dette det står i Bibelen?

Selv syns jeg det er spennende, men jeg er skeptisk. Noen gjør som kjent hva som helst for penger og publisitet..
:mozilla_innocent:
skjønner at de reagerer fordi det er noe som ikke står i bibelen- men hovedfokuset blir jo ikke noe annet om han hadde familie? Var bare det jeg mente. For min del burde i hvertfall ikke det kristne budskal plutselig symbolisere noe annet bare fordi han evt ble begravet med familie. Skeptisk jeg og men åpen for at det kan være mulig. Synes sånn historieforskning er interessant
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

macette skrev: skjønner at de reagerer fordi det er noe som ikke står i bibelen- men hovedfokuset blir jo ikke noe annet om han hadde familie? Var bare det jeg mente. For min del burde i hvertfall ikke det kristne budskal plutselig symbolisere noe annet bare fordi han evt ble begravet med familie. Skeptisk jeg og men åpen for at det kan være mulig. Synes sånn historieforskning er interessant
Så sant. Om han ble begravd med sin familie, om han var gift med Maria Magdalena, om han ble begravd her eller der, eller om jomfru Maria var "urørt", spiller liten eller ingen rolle for det kristne budskapet.
Antall ord: 111
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Trøndergut
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 84
Startet: 29 Jul 2006 18:27
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Trøndergut »

Slik jeg har forstått det, gikk noen israelske forskere ut i etterkant av filmen og sa at teorien om jesu grav bare var en av forklaringene på dette gravfunnet. At Judah skal ha ligget der, er nytt for meg i denne stund. Uansett så er det jo ikke sikkert at det er Bibelens Judas det er snakk om. Slik har forstått det, skal Jesus og Judas ha vært ganska vanlige navn i dette området på den tiden. Uansett så er dette veldig interessant.
Antall ord: 87
MM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trafik

Innlegg av trafik »

hei
det ble sendt et legre diskusjons program på CNN" larry king live" i dag og kommer sikker i reprise .dem mener at dem har funet kisten til jesus som det står iavisen.og dem har ut ført førsjelige tester på labratoriertil blantanet csi.det skall også komme en bok.
det morsome med dette her er at folk nå krever svar fra de kritene ledrene .
og en sannhet.for dem har jo bare kommet med usanheter nå i flere tusen år.
for kristen dommen er blitt til for og holde kontrol og makt over mennesker.
for helvte og djevelen er kun til for og skremme oss og for at vi skall frykte
for når vi frykter så tør vi ikke ikke og leve livet fult ut uten at vi tror at vi blir strafet hvis vi tar et feil valg.

:D :D :D
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

De har funnet en grav. Jeg forstår det slik at stenkistene har inskripsjoner med «Jesus sønn av Josef,» «Maria», «Mariamene e Mara», «Mattheus,» «Jose» og «Judah sønn av Jesus». Alle, så nær som Mariamene, vanlige navn for 2000 år siden. Noen har antatt at «Mariamene» betyr «Magdalena», noe som blir avvist av kirkens folk. Men «Magdalena» var heller ikke Marias navn. Et skrift, "Acts of Philip" nevner også apostlene og Mariamne, apostelen Philips søster..

Man har tatt DNA analyser og funnet ut at Jesus og Maria Mariamne ikke var i slekt, man antar derfor at de var gift.

Betydningen det vil få hvis det skulle vise seg å være den rette Jesus sin grav, vil være enorm. Man vil få bevist at Jesus faktisk har levd, man vil få avkreftet at han sto opp fra de døde og man vil få et nytt spørsmål i forhold til betydningen av at hans grav var tom den tredje dag.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mason
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 132
Startet: 27 Feb 2007 18:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

lureri fra kristne ledere??

Innlegg av mason »

Tror nok ikke kristendommen har noe med å lure folket eller menneskene til å tro på himmel og helvete for å få de til å oppføre seg. Kan det være slik at det gode eller det onde er det som er inne i oss alle mennesker? Noe som vi alle kan bruke slik vi vil? Å dermed gå f.eks i kirke eller tempel eller et bedested eller lignende bare gjør oss opperksomme på dette, og gir en påminnelse om dette i hverdagen?
At en filmskaper skaper blest og diskusjon om en film som snart kommer er jo genialt! Spesielt i disse tider da den suverene Dan Brown lager en krim roman fra bibelens gåte. Det er jo helt genialt, folk diskuterer kjøper bøker, ikke bare Da vinchi koden, men alle tidligere utgivelser også. Noen tror at Dan Brown sitter med svarene, men han er jo bare en veldig begavet forfatter som skriver om et tema mange før har forsket og diskutert. hellig blod hellig gral er jo det boken handler om, han har bare gjort det til en meget bra roman, men har jo ikke egen research eller kunnskap om dette utover det som er tilgjengelig på alle kanaler. Denne filmen som kommer er bare en ny greie om dette emnet som er på kanten at folk er lei..
[/b]
Antall ord: 224
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot dem.

hilsen Mason (I am free)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Re: Nå har man funnet Jesu grav.

Innlegg av Tom_34 »

BA skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169075

De mener man fant graven for 30 år siden, er det noen som har noen innspill? Kunnskap eller meninger?
De KAN muligens med veldig liten sansynlighet kanskje ha funnet en grav som har inneholdt levningene etter Jesus...kanskje...
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Nå har man funnet Jesu grav.

Innlegg av BA. »

Tom_34 skrev:
BA skrev:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169075

De mener man fant graven for 30 år siden, er det noen som har noen innspill? Kunnskap eller meninger?
De KAN muligens med veldig liten sansynlighet kanskje ha funnet en grav som har inneholdt levningene etter Jesus...kanskje...
Ja, kanskje? Det står jo Jesus på den ene kisten, så...

Nå var det mange som het Jesus på den tiden, og det er nok mest sannsynlig en annen Jesus, men man skal jo aldri si aldri. :)
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Limme
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 12 Des 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Limme »

macette skrev:
Limme skrev:Sitat: Filmen påstår at Jesus ble begravet sammen med sine nærmeste slektninger, blant andre Josef og Maria, Josef - Jesu bror, Maria Magdalena, og Judah - som påstås å være Jesu sønn. Sitat slutt.

Jo, jeg kan jo skjønne at kristne reagerer på dette, for det er jo ikke akkurat dette det står i Bibelen?

Selv syns jeg det er spennende, men jeg er skeptisk. Noen gjør som kjent hva som helst for penger og publisitet..
:mozilla_innocent:
skjønner at de reagerer fordi det er noe som ikke står i bibelen- men hovedfokuset blir jo ikke noe annet om han hadde familie? Var bare det jeg mente. For min del burde i hvertfall ikke det kristne budskal plutselig symbolisere noe annet bare fordi han evt ble begravet med familie. Skeptisk jeg og men åpen for at det kan være mulig. Synes sånn historieforskning er interessant
Enig med deg idet, men det er ikke alle som tenker sånn. For noen har det stor betydning om han faktisk var gift, og hvorvidt han hadde barn. Hvis Bibelen har vært usann i en ting, hvor mange andre ting er løgn? Hypotetisk sett, selvfølgelig.
Antall ord: 207
<¨""">< ||| ><""¨>
Rejoice not at thine enemy's fall - but don't rush to pick him up either..
__________________
Life is a grave.. Dig it!
^^^^^^^^^^^^^^

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Limme skrev:
macette skrev:
Limme skrev:Sitat: Filmen påstår at Jesus ble begravet sammen med sine nærmeste slektninger, blant andre Josef og Maria, Josef - Jesu bror, Maria Magdalena, og Judah - som påstås å være Jesu sønn. Sitat slutt.

Jo, jeg kan jo skjønne at kristne reagerer på dette, for det er jo ikke akkurat dette det står i Bibelen?

Selv syns jeg det er spennende, men jeg er skeptisk. Noen gjør som kjent hva som helst for penger og publisitet..
:mozilla_innocent:
skjønner at de reagerer fordi det er noe som ikke står i bibelen- men hovedfokuset blir jo ikke noe annet om han hadde familie? Var bare det jeg mente. For min del burde i hvertfall ikke det kristne budskal plutselig symbolisere noe annet bare fordi han evt ble begravet med familie. Skeptisk jeg og men åpen for at det kan være mulig. Synes sånn historieforskning er interessant
Enig med deg idet, men det er ikke alle som tenker sånn. For noen har det stor betydning om han faktisk var gift, og hvorvidt han hadde barn. Hvis Bibelen har vært usann i en ting, hvor mange andre ting er løgn? Hypotetisk sett, selvfølgelig.
Bibelen er usann i en rekke ting. F.eks. hvor mange ben en gresshoppe har, eller at haren tygger drøv. :)

Og da har jeg ikke nevnt skapelseshistorien.
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
macette - sluttet

Innlegg av macette - sluttet »

http://www.nytid.no/index.php?sk=&id=3510

her er linken til den artikkelen om at Jesus døde i India
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links