Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSammenheng mellom alder og evner

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Sammenheng mellom alder og evner

Innlegg av nesco »

Det finnes et par tråder her som omhandler alder og noen slike som "Hvilke evner har du".

Kan ikke unngå å legge merke til at jo yngre folk er jo flere evner påstår de seg å ha. Det virker som de som er mer voksne enten velger å tone ned dette med evner, har mindre behov for å reklamere med det og skryte av det.

Det er også stor overvekt av de helt unge som presenterer historier og bilder som i mine øyne virker tvilsomme eller rent ut falske.

Er dette et utslag av ungdommelig fantasi, overmot og behov for å være noe i miljøet eller er de unge mer følsomme for paranormale fenomener?. (håper de færreste lyver)

Har alltid trodd at de med evner utvikler og finsliper disse med årene, litt på samme måte som man samler livserfaring.

Vil legge til at jeg tror fullt og fast på at paranormale fenomener eksisterer, har skrevet om mine erfaringer i annen tråd.
Antall ord: 166
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Kanskje de "voksne" bare har utviklet historie forteller egenskapene sine lengre...
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Schnugaf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 190
Startet: 12 Aug 2006 12:54
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Schnugaf »

Kort og greit, 15 år og kan litt Telekinese og litt Hypnose.
Ingenting å skryte av :)
Antall ord: 15
Ja, det er vell enten det ene eller det andre sa reven før han ble skutt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Hehe ja jeg har også lagt merke til dette. Jeg tror egentlig at når man blir eldre, så blir det kanskje ikke så viktig å fokusere så mye på hvilke evner man har, det er hvertfall min teori. Men så er jo jeg ung da, så hva vet vel jeg.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Christina

Innlegg av Christina »

Tror ikke det har noen sammenheng mellom alder og evner........ Unge kan ha minst like sterke evner som voksne/eldre...... Men kanskje mange unge har litt mere fantasi tro? Og ikke er så skeptiske som vi voksne? Jeg blir hvertfall mer skeptisk etter som årene går, selv om jeg regner meg som "troende" innen det paranormale :mozilla_smile:
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mason
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 132
Startet: 27 Feb 2007 18:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

Innlegg av mason »

De unge idag vokser opp med en annen realitet enn før. De som er over 30 år idag, vokste opp på en tid det ikke ble snakket om slikt utenfor de miljøene som var aktive innen parapsykologi. Jeg er selv en av de, og jeg bestilte alle mine bøker om emnet fra bokhandlere som ikke visste noe særlig, og bestilte kun det du ba om. Man måtte da ha en viss kunskap selv før man søkte inn på emnet.

Idag er det en annen virkelighet, med internett som et aktivt sted hvor man finner kunnskap og informasjpn. Alt man vil vite noe om, kan man finne, og bokhandlerne er fulle av bøker om det åndelige. I tillegg prater nesten enhver om emnet, og det er tv underholdning bl.a Åndenes makt, og mange andre serier om emnet. Det gjør at man fjerner en del sperrer som gjør at man ikke er forutinntatt angående dette. Derfor tror jeg at mange av de unge skriver det de opplever, fordi ingen har overbevist de om at de tar feil, eller er paranoide. Det ble vi fortalt før, og derfor ble kanskje bare de med de støste kreftene, og de med størst standhaftighet de som jobbet med dette temaet.
Antall ord: 219
Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot dem.

hilsen Mason (I am free)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Jeg tror jeg etterhvert må henge meg på de som roper etter bevis...i det minste hvis man påberoper seg evner som kan påvirke fysiske gjenstander som ved f.eks. telekinese. En ting er å ha evner og holde dem for seg elv, en annen ting er å halv-anonymt hevde å ha evner uten å ville vise at man faktisk har det...
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Blir det ikke som med alt annet vi oppdager at vi kan?

En 6-åring som har lært å sykle synes dette er fantastisk og
forteller det til alle som gidder høre på.
En 30-åring tar seg en sykkeltur uten å tenke over
at det er noe spesielt med det.
Det er bare hyggelig og gjør livet enklere med sykkel enn å
måtte gå
Antall ord: 66
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

kaja43 skrev:Blir det ikke som med alt annet vi oppdager at vi kan?

En 6-åring som har lært å sykle synes dette er fantastisk og
forteller det til alle som gidder høre på.
En 30-åring tar seg en sykkeltur uten å tenke over
at det er noe spesielt med det.
Det er bare hyggelig og gjør livet enklere med sykkel enn å
måtte gå
Jeg hadde nok skrytt av den sykkelturen til alle jeg kjente på tross av at jeg er over 30. Det sier kanskje litt om hvor lite jeg mosjonerer :mozilla_oops:
Antall ord: 96
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

Hecate skrev:
kaja43 skrev:Blir det ikke som med alt annet vi oppdager at vi kan?

En 6-åring som har lært å sykle synes dette er fantastisk og
forteller det til alle som gidder høre på.
En 30-åring tar seg en sykkeltur uten å tenke over
at det er noe spesielt med det.
Det er bare hyggelig og gjør livet enklere med sykkel enn å
måtte gå
Jeg hadde nok skrytt av den sykkelturen til alle jeg kjente på tross av at jeg er over 30. Det sier kanskje litt om hvor lite jeg mosjonerer :mozilla_oops:
Heia;
Nåhdah...mosjon er viktig...jaffal etter di 30 første...kva liker du best av digg osv? Kan lage et enkelt trimapparat til deg vettu...basert på elektrosjokk, BD og SUM...hehe

kaja43;
En tur på sykkel er jo lett å bevise dah...kanskje verre å bevise telekinese?
Antall ord: 146
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Jeg kan også sykle...litt...
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Det påståes vel at barn ( og dyr ) "ser" bedre enn voksne. Nå er det vel som nevnt over mer godkjent med paranormale historier/ evner i dag enn for få år tilbake, ungdom tør å snakke høyt om og utforske dette nærmere. De strekker seg litt lengre enn å sitte i mørke stuer med hjemmelagde ouijabrett. Og de får ofte støtte fra foreldre til å utforske.. Se bare på Alternativmessene,- aldersgjennomsnittet der er ikke høyere enn her inne på forumet!

Og er det ikke sånn at mange "åpner" seg i puberteten? Spesielt poltergeistfenomener er ofte relatert til ungdom.

Jeg var veldig mye sanndrømt i tenårene og synes det var stor stas å kunne forutsi hendelser. Rope høyt at " jeg kan noe som ikke du kan ".

Både drømmene og spenningen ved å fortelle om disse har avtatt med årene, og jeg har blitt mer kritisk til både egne og andres " evner ". Jeg bruker mere tid på å finne naturlige forklaringer og synes sånn sett Paranormal er et fint sted, så får man heller være litt tålmodige med de som ser spøkelser for første gang eller opplever noe " paranormalt ".
Mason skriver: Derfor tror jeg at mange av de unge skriver det de opplever, fordi ingen har overbevist de om at de tar feil, eller er paranoide.
Mange tar feil eller er paranoide, andre ikke. Hvordan vite hvem som er hvem? Vi ønsker alle bevis, det er vel derfor vi er her mange av oss.. i håp om at det en dag skal komme beviser for at vi ikke tar feil eller er paranoide. Kanskje èn av disse unge er den ene som kan bevise noe.. vi får ta litt vare på dem synes jeg! :mozilla_wink:
Antall ord: 301
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

ragerod skrev:
Hecate skrev:
kaja43 skrev:Blir det ikke som med alt annet vi oppdager at vi kan?

En 6-åring som har lært å sykle synes dette er fantastisk og
forteller det til alle som gidder høre på.
En 30-åring tar seg en sykkeltur uten å tenke over
at det er noe spesielt med det.
Det er bare hyggelig og gjør livet enklere med sykkel enn å
måtte gå
Jeg hadde nok skrytt av den sykkelturen til alle jeg kjente på tross av at jeg er over 30. Det sier kanskje litt om hvor lite jeg mosjonerer :mozilla_oops:
Heia;
Nåhdah...mosjon er viktig...jaffal etter di 30 første...kva liker du best av digg osv? Kan lage et enkelt trimapparat til deg vettu...basert på elektrosjokk, BD og SUM...hehe

kaja43;
En tur på sykkel er jo lett å bevise dah...kanskje verre å bevise telekinese?
Bare jeg slipper å bevege meg, så er det bra. Masse elektrosjokk som må til for å kurere min sjokladeavhengighet....hjelper ikke å suge på batterier her i gården....
Antall ord: 175
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Da har 30-åringen sluttet å utvikle sine sykkelferdigheter. Det er et ubegripelig faktum at noen velger å slutte med det. En sykkeltur kunne jo vært sånn her.
Husk det til en hver tid. På alle felt i livet.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Jeg tror new age står sterkere i dagens ungdomsgenerasjon.

Dessuten tror jeg ungdom generelt er mer opptatt av å være spesielle, fordi mange slår seg til ro med å ha "funnet en plass i samfunnet" når de blir voksne. (Vi har jo naturligvis den såkalte "40-års-krisen" og grader av den, men likevel.. som en hovedregel.)

Jeg tror også at ungdom er mer åpensinnede, for å bruke den positive varianten av ordet, eller mer godtroende/lettlurte, for å bruke den negative varianten av ordet. De har ikke "kjørt seg så fast i" / "modnet seg så mye" innenfor bestemte meninger, og danner raskere nye meninger. Tror jeg.

Derfor tror jeg folk flest lettere starter med å utforske paranormale ting når de er unge, hvis de i det hele tatt starter noen gang. Ungdom har større utforskertrang, og er tidligere i prosessen med å danne seg en forståelse av hvordan verden fungerer.

Og det er jo gjerne når man finner noe nytt at man løper rundt og forteller om det, ikke sånn plutselig etter å ha kjent til det noen år. Akkurat som Kaja sa.
Antall ord: 189
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links