Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSylvia Brownes løfter

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Sylvia Brownes løfter

Innlegg av BA. »

3. september 2001 på Larry King Live sa Sylvia Browne seg villig til å ta James Randis test.
http://randi.org/media/sylviabrowneagrees.mov

Det er satt opp en side hvor hun blir b3edt om å gjennomføre denne testen.
http://www.ipetitions.com/petition/cmon ... index.html

Det er ikke skeptikere eller troende som gjør dette, både skeptikere og troende ønsker at hun skal ta denne testen. De troende mener at hun vil klare det, og dermed avsløre Randis metoder. Skeptikerne mener hun ikke vil klare det, og at testen dermed vil bekrefte det alle oppslagene rundt henne i det siste viser. Nemlig at hun ikke klarer det.
1501 Ted Whittenkraus skrev:For the missing children who might have been found but for the wasted hours spent chasing psychic chimeras. Take the test, it might save a life.
1502 Katie A. Norcross skrev:Take the test Sylvia. Prove to the world that you are NOT a fraud and get tested.
Hittil har over 1500 troende og skeptikere skrevet under, gjør det du også så får hun se at vi er mange fra hele verden som ønsker hun skal ta den testen.

http://www.ipetitions.com/petition/cmon ... index.html
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Men kan man stole på at James Randi bare har rent mel i posen da?
Antall ord: 15
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hehehe litt skadefro, skrev jeg under på den listen.
Antall ord: 9
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

For å si det sånn stoler jeg mer på en bebrillet skjeggebuse med bevisene i sin hånd, enn vage spiritister som påstår å kunne snakke med døde (i noen kretser kalles dette å være sinnsyk).
Og med tanke på at absolutt alle som har tatt testen til Randi før er blitt grundig avslørt går vel ikke denne stort bedre tenker jeg.

Men jeg vil ønske lykke til uansett. Klart det hadde vært gøy om noe overnaturlig for en gangs skyld kunne bevises.
Antall ord: 90
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Les her, om alle skeptikeres helt: James Randi

http://www.mariondampier-jeans.com/DK-jamesrandi.htm
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Magikeren skrev:Les her, om alle skeptikeres helt: James Randi

http://www.mariondampier-jeans.com/DK-jamesrandi.htm
Ja, skal vi se på dette da.
Et ungt pseudo-medie
Han blev født Randall Zwinge I Toronto I 1928. “Randi” var et barn som brugte sine teenage år på at lære den tvivlsomme kunst at snyde. Først i tyverne blev han et kendt ansigt ved at udgive sig som medium, imitere telepati, clairvoyance og andre nyskabende evner; om han blev opdaget som snyder eller ej er uvidst, men det er sikkert at han blev til en almindelig tryllekunstner og inden der gik 10 år var han kendt som en af de bedste illusionister i verden. Han gik i fodsporene fra han idol Houdini. Ligesom senere udviklede han dengang en udiskutabel skepsis overfor medier – han har siden brugt større og større energi på at forsøge at afsløre dem som svindlere.
Dette er ren løgn. Han begynte selv å debunke paranormale svindlere i de tidlige tenårene. Fra 18-årsalder gjorde han seg kjent som magiker "The Amazing Randi".
En samling af snyderier
Hvor tidlige tryllekunstnere som Houdini, Maskelyne og Goldstone modvilligt havde indrømmet at nogen medier faktisk var ægte, udviklede Randi en næsten fanatisk modstand imod demo g brugte aldrig før set taktikker for at nægte at der eksisterede nogen som helst paranormale hændelser. Hans første bog indeholdte et frygteligt katalog af misrepræsentationer, falske medie artikler, misvisende udskrifter af falske eftertryk og direkte påfund: Sammenligner man hans skrivelser om forskere og medier, som han kalder løgnere, ser det ud som om han enten citererer selvopfundne historier fra andre kilde (ofte hans egen venner) eller også finder han selv på nogle.
Dette er også pur løgn. Houdini var selv skeptiker, og trodde ikke på slikt vrøvl. Dette kostet ham vennskapet med Sir Arthur Conan Doyle (Forfatterren bak Sherlock Holmes) Randis første bok, så vidt jeg vet er en biografi om nettopp Harry Houdini. Hvis den var så full av mistolkninger osv, så burde det da vært mulig å hoste opp et lite eksempel.
Psi-kommiteen på tæerne
I 1970erne blev videnskabsmænd bange for den voksende tro på det okkulte, især ved optrædener af TV personligheder, såsom Uri Geller og Doris Stokes. Langsomt godkendte kollegaer ved laboratorie forsøg, at medier mv. var fuldstændige ærlige og ægte. James Randi fandt de var en ”bøddel”, som var i stand til og ivrig med at ødelægge dem som optrådte og ligeledes sine egne videnskabelige kollegaer. I et interview indrømmede Randi at han havde tabt 15.000 dollars på et år, fordi hans kollegaer åbent havde bakket ud af deres kontrakter, da de fandt ud af at deres studerende hellere ville se hvad Geller kunne. Snart blev der dannet en bizar forening af den underlige sammensætning af videnskabsmænd og tryllekunstnere – den blev kaldt CSICOP (Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal eller på dansk: Kommiteen for videnskabelig undersøgelse af det påståede paranormale) og Randi blev pga. af hans ultra hårde behandling af det paranormale, placeret i den inderste cirkel af denne forening.
Ja, vi vet vel alle hvor ærlig og hvilke "evner" Uri Geller har. Dette tror jeg ikke trenger noen mer forklaring, Den som er i tvil kan søke på nett etter avsløringer av Uri Geller og se hvem som var den ærlige i denne sammenheng.

Resten er av samme kaliber. Tull og tøys fra en som føler seg tråkket på tærne av James Randi.

Hvis noen har et konkret eksempel på noe James Randi har gjort feil, så vil jeg gjerne diskutere dette.

Men uansett hans tidligere bravader, utfordringen til Sylvia Browne er gitt og mottatt. Nå gjelder det bare at vi signerer denne oppropslisten, enten vi tror hun skal klare testen eller ikke.
Antall ord: 663

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Skal jeg være ærlig så føler jeg vel at både MDJ, SB og Randi er omtrent like troverdige...
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tom_34 skrev:Skal jeg være ærlig så føler jeg vel at både MDJ, SB og Randi er omtrent like troverdige...
Enda har ikke jeg sett noen klare feil i fakta hos Randi, men det betyr kke at de ikke kan være der. Likevel har jeg adskillig mer tillit til ham enn til SB som har klart og tydelig vist at hun er en løgner, og MDJ, som på denne siden viser at hun ikke er så nøye med sannheten. ;)

Dette er likevel egentlig uvesentlig. Hvis du skriver under på oppropet, så vil vi kanskje i fellesskap påvirke SB til å ta testen.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

BA skrev:
Tom_34 skrev:Skal jeg være ærlig så føler jeg vel at både MDJ, SB og Randi er omtrent like troverdige...
Enda har ikke jeg sett noen klare feil i fakta hos Randi, men det betyr kke at de ikke kan være der. Likevel har jeg adskillig mer tillit til ham enn til SB som har klart og tydelig vist at hun er en løgner, og MDJ, som på denne siden viser at hun ikke er så nøye med sannheten. ;)

Dette er likevel egentlig uvesentlig. Hvis du skriver under på oppropet, så vil vi kanskje i fellesskap påvirke SB til å ta testen.
Jeg skriver!!
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 263
Startet: 19 Nov 2006 01:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes i Akershus

Innlegg av Viking-gutt »

Har skrivd!
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

Sist redigert av Treo på 06 Mar 2007 15:05, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 67
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Kan du plukke ut de tre fire beste argumentene herfra, så skal jeg besvare dem. Slik ramse med linker er håpløst å kommentere i ett innlegg.

Og selv om du ikke har tro på Randi, og tror blindt på Sylvia Brown, så bør du skrive under. Da vil du endelig få et saklig grunnlag for din tro.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Treo
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 284
Startet: 25 Mai 2006 08:04
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Treo »

BA skrev:
Kan du plukke ut de tre fire beste argumentene herfra, så skal jeg besvare dem. Slik ramse med linker er håpløst å kommentere i ett innlegg.

Og selv om du ikke har tro på Randi, og tror blindt på Sylvia Brown, så bør du skrive under. Da vil du endelig få et saklig grunnlag for din tro.

For de som har tid til å lese står det en god del gode poenger på de linkene. Jeg skal komme tilbake til deg med noen sitat når jeg har lest ferdig den siste av linkene øverst.

Jeg tror jeg like lite på Sylvia Brown som jeg tror på James Randi. Derfor synes jeg det er meningsløst å skrive under.
Antall ord: 183
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links